Jullie hebben waarschijnlijk mijn weekoverzicht gemist afgelopen maandag. Ik was pas zondagmiddag thuis uit Helsinki en had simpelweg geen tijd meer om deze te schrijven. Daarna begon een drukke week (waarover komende maandag meer), dus pas vandaag komt, met terugwerkende kracht, alsnog mijn verhaal over vorige week.

Ik had een drukke werkdag, bomvol afspraken. Ik moest ook nog naar de logopediste. Die ontdekt trouwens steeds gekkere dingen over mijn stem. Ik schijn namelijk ook nog een soort kaakafwijking te hebben, waardoor ik simpelweg de spieren in mijn kaak niet goed kan gebruiken om te spreken. Ik moet hiervoor nu naar een kaakfysiotherapeut, om te kijken of die er iets mee kan. To be continued… De gastouder was er, haar laatste week. ‘s Avonds ging ik natuurlijk ook weer met Niky wandelen.

Het was natuurlijk deze week heerlijk weer, dus we genoten volop van de nieuwe tuin. Ik had dinsdag niet zo veel afspraken, maar wel veel werk te doen, dus zat helaas het grootste deel van de dag binnen. ‘s Avonds pakte ik alvast mijn tas voor Finland, want woensdagmiddag zou ik nam mijn werk vertrekken. Met de kinderen maakte ik nog een afscheidscadeautje voor de gastouder.

In de ochtend had ik nog afspraken. Ik moest naar 2 scholen voor besprekingen. Toen ik aan het einde van de middag naar huis ging, had ik ook nog aardig wat mails te beantwoorden. Zo rond 5 uur was ik daarmee klaar, was ook mijn koffer gepakt en namen we afscheid van de gastouder. De komende periode gaan Maik en ik het samen oplossen en mijn moeder komt ook nog een paar weken. Na de zomervakantie gaan de kinderen naar de NSO en Fee naar het kinderdagverblijf bij de Vrije School. Voor de vakantie was er helaas nog geen plek. We hebben de gastouder opgezegd, omdat de kinderen er gewoon geen goede klik mee hadden. Ze bleven maar mopperen als ze kwam en zeggen dat ze het niet leuk vonden. Dat voelde gewoon niet goed. Uiteindelijk had Lenthe nog wel wat moeite met het afscheid, maar dat mag natuurlijk. Afscheid nemen is ook lastig, en voor het ene kind ingewikkelder dan voor de andere.

Om 6 uur was Maik thuis, hij bracht me naar het station. Op Schiphol was het loeidruk, ik had echt nog nooit zoiets meegemaakt. Er stond een rij vanuit vertrekhal 3 naar vertrekhal 2 om überhaupt bij de douane te komen. Duurde echt uren. Gelukkig hebben we het gered, maar echt relaxed inchecken was het niet.

Middenin de nacht kwamen we aan op het vliegveld van Helsinki. Daar hebben we, met hulp van een Fin, een bus gepakt en kwamen we op het stationsplein uit. Het hotel was nog best een eindje lopen vanaf daar en ik moest ontzettend nodig plassen, dus het laatste stukje namen we toch maar een taxi.

We werden wakker in een prachtig hotel, Hotel Katajanokka. Dit is een oude gevangenis geweest. Ik zal er later nog wat uitgebreider over schrijven, maar je kunt alvast een kijkje nemen op de website als je nieuwsgierig bent. Na een heerlijk ontbijt huurden we fietsen en besloten we een mooie route te rijden om Helsinki heen. Het was immers Hemelvaartsdag en ook daar zijn alle winkels dan dicht.

De hele dag hebben we gefietst en prachtige natuur gezien. Af en toe even gestopt om foto’s en filmpjes te maken, maar ook om gewoon te genieten van al het moois dat we zagen. Het was in Helsinki ook mooi weer, maar wel een stuk kouder dan in Nederland. We konden zonder jas, maar een vestje op de fiets was best prettig. We hadden trouwens ook nog wat pech onderweg: ik een lekker band door een punaise en Laura haar ketting eraf. Het werd allemaal opgelost gelukkig.

‘s Avonds aten we in de stad bij restaurant Roster. Dit was een nogal hip restaurant, maar vrij prijzig. We hebben lekker gegeten, maar niet zo lekker als je op basis van de prijs zou verwachten. Het vlees was bijvoorbeeld best taai, ik vind dat niet kunnen als het zo’n duur restaurant is. We schrokken trouwens ontzettend van de prijs van wijn. Ik wist wel dat Scandinavië duur was wat betreft alcohol, maar zò duur? Een glas rode wijn was gewoon €12,40!

Na het ontbijt gingen we verkassen naar een ander hotel. Ik wilde namelijk graag meerdere hotels in Helsinki uitproberen. Dit werd het Sokos hotel Albert. Ook dit zat een stukje lopen vanaf het centrum, meer in de design wijk, maar nog prima te doen. Dit hotel had wel een ander niveau dan het eerste hotel, ik zou het eerder omschrijven als een budgethotel. De inrichting was nogal retro. Er was wel een gezellige huiskamerbar beneden en het personeel was ontzettend vriendelijk en behulpzaam. De kamer was verder trouwens prima hoor, alles was er en de bedden sliepen heerlijk. En de prijs heel aangenaam: €70 per kamer per nacht, inclusief ontbijt. Dat was dus €35 per persoon. Zo kun je dus redelijk goedkoop een paar nachten Helsinki boeken.

Deze dag gingen we winkelen. Helsinki blijkt een verrassend hippe stad te zijn. Winkels als Marikmekko zijn natuurlijk te gek, wat een tof design. Jammer dat ik alleen handbagage bij me had… Ook waren er veel andere leuke interieurwinkels.

We lunchten bij Juuri, heel leuk tentje, echt een aanrader. Ook niet heel goedkoop, maar de scandinavische tapas zijn erg lekker en je kunt het dan zo gek maken als je zelf wilt. Wij hebben er genoten van alle schilderachtige gerechtjes. Superlekker!

Na een dag slenteren waren we eigenlijk heel moe. We besloten gewoon even ergens binnen te lopen voor een snelle hap. Het werden tapas bij Kiila, een hippe tent in het centrum. Een beetje te hip voor ons veertigers dachten we af en toe, want er kwamen flink wat twintigers voor het stappen. Je kunt er trouwens ook lekkere Kiila burgers eten. Wij hebben ons er prima vermaakt.

Het gekke in Helsinki is, dat het in de zomer bijna niet donker wordt. Dus je loopt in het schemer naar je hotel terug, gaat naar bed en als je om 3 uur ‘s nachts wakker wordt, dan schijnt de zon je hotelkamer binnen door de kieren van de gordijnen. Dat had ik dus die nacht, en ik kan je vertellen, je slaapt dan niet meer makkelijk in. Het lijkt echt net ochtend, maar de klok op je telefoon vertelt je dat het toch echt midden in de nacht is.

We moesten die ochtend vroeg opstaan, want we gingen met Eckeröline naar Tallinn in Estland. Je kunt vanuit de haven in Helsinki een boot pakken naar deze sprookjesachtige stad. De reis duurt ongeveer 2 en een half uur. Wij hadden een hut aan boord, wat superfijn was. Daardoor konden we nog even verder slapen. Eenmaal aangekomen begonnen we maar wat te lopen richting restaurant Tuljak waar we zouden gaan lunchen. Het bleek toch wat ver om te lopen, dus toen we onderweg van die stadsfietsen zagen staan, besloten we die te pakken. We bleken uiteindelijk toch al dichterbij dan we dachten, maar het was alsnog handig dat we de fietsen hadden. Zo konden we na de lunch naar de oude stad fietsen.

De lunch was fantastisch. De beelden hieronder zeggen denk ik wel genoeg. Het was echt een toprestaurant. Bovendien zaten we heerlijk buiten in de zon, met uitzicht op zee. Wat wil een mens nog meer?

Daarna fietsten we dus naar de Oude Stad. Dit is vrij toeristisch, dus we zijn wat snel langs wat bezienswaardigheden en uitzichtpunten gereden. Ik zal daar later nog wat uitgebreider over schrijven. Voor we het wisten was het echter alweer tijd om naar de haven te lopen, want de boot richting Helsinki vertrok om 18.45 uur. Aan boord dutte ik weer wat en bleef eigenlijk de hele tijd op de hut. Dat was maar goed ook, want de boot zat vol dronken Finnen. In Estland is de drank minder duur. Dus wat doen de Finnen? Zij gaan op zaterdag naar Tallinn met de boot, slaan flink wat alcohol in en drinken alvast flink om vervolgens de boot terug te nemen. Echt vreselijk. Eenmaal terug in Helsinki gingen we direct naar het hotel (dat konden we ook lopen) en na een warme chocolademelk in de hotelbar lekker naar ons bed.

Ik had een goede nacht gehad. Deze ochtend ontbeten we in het hotel, lekker op ons gemak. Daarna checkten we uit en liepen rustig richting station. Daar namen we de trein naar het vliegveld. We vlogen pas om 14.50 uur, dus we hadden alle tijd om op het vliegveld nog wat te winkelen. Er zat oa een leuke Marimekko winkel. Ook hebben we nog even wat geluncht. Toen zat ons tripje er echt alweer op, jammer genoeg. Maar het was fijn om de kindjes en Maik weer te zien. Hoe heerlijk het ook is, zo’n stedentrip, je eigen bedje en de mensen om je heen waar je van houdt is toch het best.

Maik haalde me op van Schiphol en thuis kwamen de buren bij ons barbecuen in onze nieuwe tuin. Ook deelde ik cadeautjes uit aan de kinderen, waaronder dit leuke broekpakje voor Fee. Een heel geslaagde week was dus, ik barst weer van de energie!

Vorig artikelProject tuin en tuinbank