Apple Summer CourseWeer een vakantie week voorbij. Eentje die druk begon, daarna wat rustiger was en eindigde met een toffe perstrip!

De week begon druk. Op maandag had Sterre samen met haar vriendinnetje Rui Lin een summer course bij Apple over iMovie. Er moest een volwassene mee als begeleiding, dus bracht ik ‘s morgens de andere kinderen naar opa en oma en ging met Sterre en haar vriendinnetje naar de Apple winkel. Daar kregen ze eerst uitleg over wat ze zouden gaan leren en moesten ze een filmscenario bedenken. Ik kreeg als ouder ook wat uitleg over iMovie, best handig!

Daarna gingen ze oefenen met filmen. Dat ging gewoon met de iPhone. Kijken welk effect het heeft als je van bovenaf filmt, of juist van onderaf. Of dichtbij en veraf. Vervolgens kregen ze als thuisopdracht mee om de volgende dag de filmpjes te maken, die ze op woensdag daar zouden gaan monteren.

Na afloop van de cursus ging ik met de meisjes lunchen bij ‘t Gouden Hooft en daarna bracht ik Rui Lin naar huis. Toen nog de kindjes ophalen en tegen 3 uur was ik pas thuis. Zo gaat de dag best snel om…

Iedereen was nogal moe van de maandag. Lenthe had slecht geslapen en was hangerig, Yuren was moe, Sterre verveelde zich, dus het leek me goed om een thuis dagje in te plannen. Helaas bleek dat uiteindelijk een minder goed plan. Juist door de vermoeidheid waren ze allemaal vervelend. Om de haverklap ruzie, tegen elkaar schreeuwen, slecht luisteren. Ik voelde me die dag echt een politieagent en was het aan het einde van de dag helemaal zat. Helaas had Maik ook nog een borrel van zijn werk, waardoor hij extra laat thuis was. Ik was blij toen ik hem hoorde. Het was eigenlijk de eerste vakantiedag dat ik het niet zo gezellig vond thuis. Maik bracht Sterre naar Rui Lin, die daar zou logeren en ik bracht de kinderen naar bed. Die natuurlijk, geheel in de sfeer van de dag, nog zeker 6 keer hun bed uit kwamen. Pfff.

Sterre was er niet, en dat geeft toch altijd een andere dynamiek in huis. Minder competitie ofzo, en daardoor ook minder ruzie. Fee sliep lang uit, Yuren en Lenthe speelden robot met de dozen van recensieproducten die met de post waren gekomen. Fijn, want zo kon ik mooi een was wegwerken en de bedden afhalen enzo. Ik heb zelfs de kledingkasten van de kinderen opnieuw ingericht. Dat had mijn moeder gedaan tijdens de verhuizing (heel lief!), maar ik merkte toch dat het voor mij niet helemaal handig lag en ze ook wat kleding door elkaar had gedaan van Sterre, Lenthe en Fee. Nu is het gesorteerd en kan ik mijn weg er weer helemaal in vinden.

wij zijn en robot

‘s Middags ging ik naar winkelcentrum Leidschenhage. Ik had tijdens het verhuizen nog wat horloges gevonden die ik weer wil gaan dragen, maar ze moesten een nieuwe batterij. Dat heb ik dus daar gedaan. Ook heb ik meteen 3 paar laarzen naar de schoenmaker gebracht om de ritsen te vervangen en nieuwe hakken er onder te laten zetten. Bij elkaar €65,00, maar ja, daar heb je nog steeds geen 3 paar nieuwe laarzen voor he. En verder zijn ze nog gewoon goed.

‘s Avonds kwam de potentiële aannemer voor ons huis de offerte bespreken. Daar moet nog steeds het een en ander aan gesleuteld worden. Inmiddels is er wel een beetje haast bij, want over een maand of 2 wordt het huis opgeleverd en dan moeten ze wel aan de slag om het bewoonbaar te maken!

De ochtend begon vrij rustig. Dat kwam ook omdat Fee lang sliep en de andere kinderen aan het lezen waren. Daarna gingen ze hutten bouwen in de tuin, waar de zon scheen. Met de reuzenknijpers natuurlijk. Ik had er een beetje een wedstrijd van gemaakt en wat opdrachten gegeven, zodat ze een plan hadden en gingen samenwerken en dat had effect. Dus dat was een poosje gezellig. Tot het niet meer gezellig was. Zucht.

Later zijn we maar boodschappen gaan doen en even naar de speeltuin. Sterre wilde niet mee. Ze heeft een e-reader sinds kort en nu zit ze de hele dag met haar neus in de boeken. Aangezien het speeltuintje heel dicht bij huis is vond ik het goed dat ze bleef lezen. Konden de andere 3 even uitrazen.

In onze tuin staat trouwens een appelboompje. Zodra de tuindeur open gaat spoedt Fee zich naar buiten en plukt ze een (zuur!) appeltje, om het vervolgens lekker op te peuzelen. Prachtig!

appeltje pikken

In de avond aten we risotto en pakte ik vast mijn tas in voor de persreis van #motelonesurprise die gepland stond. Ik wist nog niet waarheen, dus dat was wel spannend! Motel One zit vooral in Duitsland, dus ik vermoedde een bestemming daar en dat bleek later ook zo te zijn…

op naar hamburg

Om 10 uur moest ik me melden op Schiphol voor de perstrip van Motel One. Ik maakte kennis met de andere dames en al snel hoorden we dat de reis naar Hamburg zou gaan. We vertrokken direct naar de juiste gate en hadden geen vertraging, dus dat was mooi. Zo rond half 2 kwamen we aan bij het Motel One in het hartje van het centrum in Hamburg. Eerste indruk: wat een cool hotel! Prachtig qua design, met petrol blauw en alles helemaal doorgestyled. Zelfs de ogen van de hotelmanager kleurden er goed bij 😉

motelone hamburg

Nadat we geïnstalleerd waren in onze kamers, een welkomstdrankje en cakeje op hadden en kennis hadden gemaakt met de mensen van Motel One Hamburg am Michel en Hamburg Marketing, werden we meegenomen op pad. Als eerste maakten we een tourtje op de boot. Lekker in de zon, rosé champagne erbij, genieten! Leuk om Hamburg zo vanaf het water te ontdekken. Het zorgde ervoor dat ik al meteen wat verkenningspunten had.

op de boot in hamburg rose

Na de boottocht haalden we onze fietsen op en deden we een tocht met een gids door Hamburg. Ik ben sinds Parijs en Berlijn helemaal fan van fietsen in de stad. Het is bij mooi weer zo’n fijne manier om een stad te ontdekken. Geen rekening houden met vertrektijden van trams, bussen of metro’s, ideaal.

fietsen in hamburg met de groep

Na de fietstour werden we afgezet bij restaurant Witwenball. Hier hebben we superlekker gegeten en wijn gedronken. Het was heel gezellig. Na afloop deden we nog een drankje in het uitgaansgedeelte van Hamburg en toen mijn bed in, want ik was best moe van de dag.

witwenball

Op sommige persreizen moet je heel vroeg opstaan, maar hier viel het mee. We zaten rond 9 uur aan het ontbijt, wat trouwens super was. Daarna sprongen we weer op de fiets en werden we door Lu Yen van Hamburg Marketing afgezet in de wijk Karolinenviertel en Schanzenviertel. We dronken koffie bij een tof tentje Less Political, zagen streetart, struinden rond op de vlooienmarkt en ik kocht wel 3 jurkjes bij toffe zaken in de omgeving. Echt een jurkjes walhalla daar! En kinderwinkels waren er ook veel.

petit garage kinderwinkel hamburgminidiorama

We lunchten bij Philipps, wat geweldig lekker was. Grappig ook, al die bloggers aan tafel die dan bij het opdienen van het eten eerst allemaal de tafel gaan stylen om de perfecte foto te maken.

Philipps Hamburgphillipps hamburg

Na de lunch hadden we vrije tijd. Ik en Annemarie van Ikwilmeerreizen.nl vonden het leuk om te gaan SUPpen (stand up paddling). De rest ging de stad in. Eerst moesten we een half uur fietsen naar boven in Hamburg, waar we konden suppen op de Alster. Ik was blij dat ik het al eens gedaan had, want ik vond het zo zonder uitleg best spannend. Gelukkig hadden Annemarie en ik allebei de slag snel weer te pakken. We durfden zelfs onderweg de iPhone van Annemarie aan de ander over te dragen, zodat we foto’s van elkaar konden maken. Het was echt prachtig om op de Alster te suppen, zo’n mooie omgeving! Naast andere watersporters kwamen we ook waterdiertjes met jongen tegen. We troffen het met het weer, het was superzonnig. Na een uurtje waren we allebei moe, dus zijn we terug gegaan waar Denise op ons zat te wachten.

suppen alster

We fietsten weer terug naar het hotel, konden even douchen en gingen daarna met de taxi naar een restaurant in Speicherstatt. Een grappig restaurant met de naam Wasserschloss, wat meteen ook een theewinkel is. Het zit in een oud pakhuis. Ik vond het restaurant qua eten iets minder dan de andere restaurants waar we zijn geweest. De voorgerechten waren lekker, maar het hoofdgerecht had naar mijn idee te weinig smaak. Ik vind het dus niet per se een aanrader voor het avondeten, maar het theewinkeltje is geweldig.

theewinkel hamburg

Na het eten werden we met de taxi naar een andere Motel One gebracht, voor een gin tonic proeverij. Tja, ik ben niet echt fan van gin hoor. Doe mij maar lekker een wijntje. Toch was het wel leuk om de verschillende smaken te proeven. De mediterrane versie en die spike zijn wel heel bijzonder. Zeker als je van gin houdt, is dit een aanrader!

gin tonic motel one

De dames hadden allemaal wilde plannen gehad aan het begin van de avond om te gaan stappen, maar toen ik rond 1 uur opperde dat ik eigenlijk liever naar mijn bed wilde kreeg ik al snel bijval.

In Hamburg zit een Fishmarket. Ik hou altijd van vismarkten, waar je in alle vroegte verse vis die net is aangeleverd kunt kopen, dus ik wilde dat wel zien. Annemarie, Denise en Aline gingen ook mee. Met dezelfde verwachting. Groot was onze verbazing dan ook, dat de Hamburg Fishmarket eigenlijk gewoon een enorme markt is met tassen, groente, fruit, bloemen en een klein minibeetje vis. En dat in het binnengedeelte een liveband speelt, het uitgaanspubliek rechtstreeks van de Reeperbahn hierheen gaat om een vette hap te scoren of nog even verder te feesten. Een soort biergarten dus eigenlijk, met de traditionele houten banken en tafels. We hebben ons rotgelachen over deze totaal andere beleving dan we hadden verwacht. De vismarkt zit wel in een prachtig gebouw!

fishmarket hamburg bovenaf fishmarket hamburg fruit

Na wat rondlopen pakten we de fietsen weer naar onze laatste bestemming: Beachclub Strand Pauli. Een geweldig toffe plek om een drankje te doen of te lunchen. Op de grond ligt zand, de stoelen zijn kleurrijk en de sfeer is heel relaxed. Lekkere loungebanken waar je in wegzakt, hier kun je wel een paar uur doorbrengen. Er zaten ook veel gezinnen met kinderen te lunchen, dus het is zeker ook kindvriendelijk. Helaas was het weer somber, dus echt mooi zijn de foto’s niet geworden, maar het is echt een toffe plek!

beachclub pauli

We dronken thee en koffie, troffen de anderen die wat langer hadden uitgeslapen en moesten toen terug naar het hotel om ons vliegtuig te halen.

motelone hamburg afscheid

Ik heb genoten van Hamburg, het is een superleuke bestemming voor een citytrip en ik zal later alle must do’s nog op een rij zetten in een apart artikel. Bovendien was het een leuke groep en heb ik in korte tijd weer een heleboel leuke mensen mogen leren kennen. Daar ben ik dankbaar voor!

Maar hoe leuk persreisjes ook zijn, ik vind het ook altijd weer heerlijk om mijn kindjes en Maik te zien. Ze stonden als verrassing op me te wachten bij de gate en Fee kwam met losse handjes op me af gelopen! Toen ik wegging kon ze dat nog niet, geweldig dus!

pizza na hamburg

Thuis maakte Maik pizza en Flammkuchen om nog een beetje in de Duitse sfeer te blijven, en daarna ben ik lekker naar bed gegaan.

flammkuchen terug uit hamburg

Vorig artikelInterview met een travelblogger: Sanne van Chitaltravels.nl
Volgend artikelVoordelen van parkeren bij een vliegveld