Een beetje later dan normaal, dit weekoverzicht. Dat komt vooral omdat ik mijn eigen laptop nog niet terug heb (die was kapot) en ik heel druk was met de vakantiewas enzo. Maar inmiddels is er weer een beetje rust dus tik ik toch maar mijn weekoverzicht 🙂 Met nog een stukje van onze vakantie in Italië.

We gingen naar Venetië! Voor Maik en mij was het de derde keer, allebei zijn we 1 keer met onze exen geweest en 2 keer samen. De vorige keer zaten we in een caravan vlakbij en waren we er drie dagen, nu dus op en neer vanaf de camping. Dat bleek best veel tijd te kosten. Het was een uurtje rijden, maar we waren ook een uur kwijt aan parkeren en regelen van een buskaartje. Uiteindelijk waren we pas rond lunchtijd in Venetië. We begonnen maar met een ijsje (kids tevreden houden) Daarna wilde ik heel graag naar de begraafplaats. Hier was ik tijdens de eerdere bezoeken nog niet geweest en ik wilde het graag een keer zien. Opvallend vond ik het hoe geïnteresseerd de kinderen waren. Ze liepen alle graven te bekijken en te berekenen hoe oud mensen waren geworden. St Michel is een prachtige begraafplaats. Er heerst een serene rust, het is er bloedheet en de graven zijn allemaal mooi onderhouden. Heel indrukwekkend.

Daarna gingen we naar het San Marco plein, waar we onze favoriete oppas tegen het lijf liepen. Shakira heeft een aantal jaar geleden een jaar lang elke vrijdag opgepast en nu past ze nog regelmatig ‘s avonds op. De kinderen zijn gek op haar (en wij stiekem ook) Het  toeval wil dat zij en haar lover dus ook in Venetië waren! We hebben samen geborreld en de kinderen vonden het geweldig. Daarna zijn wij nog wat gaan eten en pas heeeel laat waren we weer op de camping terug. Meer lezen over Venetië? Ik heb er al een uitgebreide blog over geschreven.

Na de drukke dag in Venetië deden we een dagje rustig op de camping. Het was echt superheet. De kinderen lagen het liefst in het zwembad of het meer, of ze zochten kleine schaduwplekjes op bij de tent.

Sterre zat de hele dag aan haar e-reader geplakt. ‘s Avonds aten we een visje van de bbq en maiskolven. Maik en ik dronken nog lekker prosecco. Je zit immers niet voor niets in de prosecco streek…

Na deze relaxdag wilden we op woensdag weer wat gaan doen. In een map bij de camping hadden we gelezen over Valle del Mis. Een vallei met natuurlijke poeltjes en watervallen. Ook dat was een uur rijden. Toen we aankwamen zagen we eerst een schitterend meer.  We parkeerden de auto en liepen zo’n 500 meter door een bos, tot we de watervallen zagen. Via een stenen trappetje moesten we naar beneden en daar kon je bij een poel gaan zitten. Ik vond het nog best eng, want er was maar heel weinig zitruimte en daarna een flinke afgrond naar de volgende poel. Met de kleintjes vond ik dat niet heel prettig. Maar goed, we zijn aan de rand van het water gaan zitten, zo ver mogelijk bij de afgrond vandaan. Toen in het water. Het begin was heel glad van de algen en het water was k-k-k-koud! Maar als je eenmaal door was, was het heerlijk. Je koelde er echt van af, want het was die dag rond de 40 graden. We hebben een fijne dag gehad, met af en toe zwemmen, lekker in de zon zitten en wat kletsen met andere Nederlanders die er ook waren.

Rond een uur of 4 gingen we nog even bij het restaurant zitten met uitzicht op het meer, een koel drankje drinken. Ik had de hele middag geen bereik gehad met mijn telefoon, dus zodra we in de auto zaten en weer richting de bewoonde wereld in kwamen kon ik pas mijn fotootjes uploaden 🙂

Wederom een dagje op de camping. De kinderen liggen immers het liefst bij het zwembad of het meer. Zelf moest ik ook nog wat werken. Door de hele kortsluiting en het gedoe er omheen, had ik niet alles kunnen afronden wat nodig was. Dus ik zat op de wifispot bij de schaduw en Maik ging met de kids naar het zwembad. Eigenlijk was het echt een luierdagje. ‘s Avonds aten we bij de lokale Italiaan in het stadje Tarzo. Dat was een aangename verrassing: superlekker gegeten voor een heel schappelijke prijs! Alleen Yuren was echt doodmoe.

De laatste vakantiedag. We gingen van Congegliano rijden naar Valdobbiadene. Dit is de prosecco-route. Naast allerlei leuke kleine stadjes kom je heel veel prosecco huizen tegen. Als er staat “Cantina” dan kun je prosecco proeven (en uiteraard ook kopen).

In Congegliano kochten we eerst de Bennetton winkel leeg voor de kinderen. Er was bizar veel korting en we zijn dus ook heel goed geslaagd voor jassen, shirts, zwembroeken, vesten en een blouse voor Sterre. Daarna kwamen we onderweg een superleuk restaurantje tegen waar we heerlijk hebben gegeten. Schitterend uitzicht. Fee at slakken, en ze vond het geweldig. Wij ook 🙂

Daarna reden we weer verder langs de route. We stopten uiteindelijk bij twee prosecco huizen, waarvan er eentje het vermelden waard is. Er was een vrouw die echt alleen maar Italiaans sprak. Maar ze vond ons en onze 4 kinderen geweldig. Er kwam niet alleen prosecco op tafel, maar ook brood, Italiaanse ham, koekjes, limonade voor de kinderen. En ze bleef maar kletsen in het Italiaans, ook al begrepen we een niks van. Nadat we wat flessen hadden gekocht, moesten we van die mevrouw per se nog overal op de foto. In een oud fiatje, op een traktor, op een motor. Zoenend. Grappig en irritant tegelijk. We waren vrij laat terug op de camping, waar we nog een broodje hebben gegeten en ons opmaakten voor de terugrijden.

Maik en ik waren vroeg wakker. We begonnen meteen met inpakken en de tent afbreken. Langaamaan werden de kinderen ook om beurten wakker. Na ongeveer 2 uur waren we klaar en zat alles in de auto. Toen begonnen we aan de monsterrit naar huis. We wisten nog steeds niet zeker of we het in één keer zouden gaan rijden, maar we wilden het wel proberen. Afijn, lang verhaal kort: in Oostenrijk veel vertraging gehad door de drukte (zo erg dat ik op een bepaald moment bijna klapte, zo erg moest ik plassen. Ik ben op het potje van Fee gaan zitten en heb het door de deur nonchalant leeggegooid, net gedaan of het van Fee was), om 6 uur gestopt voor avondeten en de kindjes konden rennen en spelen in een speeltuin. Oh, en Fee deed een poepje in het gras bij de speeltuin. Ik heb het opgeraapt en in de bosjes gegooid. Ik was al blij dat ze het niet in haar broek deed 🙂 Tegen half 2 waren we eindelijk thuis en konden de kinderen gelijk naar bed. Wij trouwens ook.

Ik was vroeg wakker, ondanks dat ik er laat op was. Ik besloot maar meteen de auto te gaan uitruimen, terwijl Maik nog sliep. Daarna ging ik sporten. Een van mijn goede voornemens sinds de vakantie: ik wil dat echt weer oppakken. Sinds november, toen het huis werd opgeleverd, is het er door drukte niet meer van gekomen. Maar ik voel me echt lekkerer als ik sport, dus we gaan er weer voor!

De rest van de dag stond in het teken van opruimen en wassen. Door de kortsluitingstoestand heb ik nog steeds geen droger, dus droogde ik bij de buren (er lief dat dat mocht!) ‘s Avonds aten we bij Maiks ouders en toen zat de week er alweer op!

Vorig artikelVakantie in de Italiaanse prosecco streek
Volgend artikelLekker afkoelen: waterijs met alcohol!