Wat hebben wij een prachtige meivakantie achter de rug zeg! Zoveel moois gezien, leuke dingen gedaan en prachtige herinneringen gemaakt als gezin. Ik kan iedereen aanraden om Noorwegen en Denemarken te bezoeken, het was echt een topvakantie. Vandaag alles over onze 2e weer in Scandinavië.

Vanuit Geilo vertrokken we naar Oslo. Onderweg stopten we niet zo heel veel, want we wilden zoveel mogelijk tijd in Oslo hebben. Alleen in Drobak hebben we rondgelopen en een ijsje gegeten, dat was ook echt de moeite waard. Een heel leuk dorpje met een permanente kerstwinkel, heel grappig. Daarna reden we naar Oslo. We begonnen maar eens in het Vigeland Park. Daar staan allerlei beelden die echt prachtig zijn. Ik had gelezen dat het boze jongetje het bekendst is en de kinderen de opdracht gegeven om ‘m te vinden en dan precies zo te gaan staan. Het duurde even, maar toen hadden ze ‘m hoor. Intussen was het heel warm geweest, dus terug bij de auto trokken we snel koele jurkjes aan voor we naar ons designhotel Thon Hotel Panorama gingen.

Aker Brygge

Vanuit het hotel, waar we een hele grote kamer hadden met voor iedereen een eigen bed en een mega groot dakterras waar zelfs op gevoetbald kon worden, liepen we naar de haven van Oslo. Daar aten we wat en deden later nog een koffietje op een pleintje met een fontein waar de kinderen eindeloos in speelden. Het was om 22.00 uur nog steeds 25 graden, heerlijk!

Ik had al weer een paar dagen niet hardgelopen, dus ik besloot dat in Oslo te gaan doen. Terwijl Maik de kinderen hielp met aankleden, deed ik een rondje. Ik rende zomaar wat, via het Operahuis (gaaf gebouw waar je op en neer kunt rennen!) door naar Sorenga, een natuurlijk zwembad dat is aangelegd in het Oslo Fjord. Er was net een oudere vrouw aan het zwemmen, en ik sprak haar aan om te vragen of het niet erg koud was. Dat was het wel, 10 graden ofzo. Maar ze legde uit dat er ‘s middags best veel ouders met kinderen in het ondiepe gedeelte zijn, dus besloot ik dat we daar maar met de kinderen naartoe moesten vandaag.

Shoppen

Maar eerst wilden ze shoppen. We gingen met de tram naar een hippe wijk in Oslo (waarover later meer) en daar zijn ze vrij snel geslaagd. Sterre had een toffe broek en shirt, Yuren een t-shirt, Fee een jurkje en legging en een paar t-shirts met korte mouwen en Lenthe een jumpsuit. Vervolgens liepen we door de wijk naar de Markthallen, waar we een broodje aten. We kwamen onderweg nog langs 2 speeltuin waar natuurlijk even gestopt werd en een heuse waterval in de stad, en toen gingen we met de tram terug naar het hotel om de zwemspullen te halen. We moesten naar Sorenga lopen, dat was best pittig voor de kinderen. Eenmaal daar hebben ze de hele middag in het water gelegen. Helden, want het was echt niet warm. Buiten 19 graden, maar het water zelf maar 10 graden ofzo. Maar ja, kinderen voelen dat niet he… We aten bij Mama Pizza en gingen toen lekker slapen.

Bijna in de hele wereld is 1 mei een feestdag, alleen in Nederland niet. In Noorwegen dus wel, daarom konden we pas een uur later ontbijten in het hotel en waren alle winkels de hele dag dicht. We besloten er een museumdagje van te maken. Met de Oslo Pass heb je bij veel musea gratis toegang, dus dat was prettig. We gingen eerst naar Holmekollen. Daar is een skischans die is gebruikt bij de Olympische spelen. Er zijn nog steeds wedstrijden, de laatste was begin maart. Het was heel gaaf om te zien. Maik liet de kinderen filmpjes zien van hoe het er toen uit zag. We liepen om de skischans heen en gingen ook nog een stuk naar boven. We zijn niet helemaal naar boven geweest, omdat het ontzettend druk was. Er was ook een of ander auto event op het terrein. Dus het museum hebben we uiteindelijk overgeslagen.

Folkenmuseum

Daarna reden we naar Bygdoy, waar je meerdere musea bij elkaar hebt zitten. We begonnen in het Openlucht museum. Dat was leuk. Je vindt er allerlei boerderijen, huizen en kerken van vroeger. Heel gaaf om te zien. Er was ook een schitterende staafkerk en een tof roze houten huis.

Paradisbukta

Inmiddels was het lunchtijd. We hadden broodjes voor een picknick op het strand meegenomen, dus reden we naar Huk om van daar af naar het strand Paradisbukta te lopen. Dat was nog ongeveer 1,5 km. Fee was erg moe, dus die ging in de draagdoek. Toen we aankwamen zagen we dat we niet de enige waren: veel jonge stellen met kinderen en vriendengroepen waren er aan het barbecuen en wijn aan het drinken vanwege de vrije dag. Een gezellige plek dus! We zochten een vrij plekje op, en de jongste drie wilden na het eten van hun broodje meteen de zwembroeken aan en in het water spelen. Helden! Want het was die dag wel droog, maar er was nauwelijks zon en maar 18 graden. Toch hebben ze nog lekker een uur gespeeld, voor ze de kleren weer aan trokken.

Vikingschepenmuseum en Frammuseum

Na het strand gingen we nog naar twee musea. Eerst naar het Vikingschepen museum, waar hele oude vikingschepen stonden, allerlei gevonden vikingvoorwerpen en we een hele mooie film zagen die geprojecteerd werd op de muur en het plafond. We waren wel vrij snel door dit museum heen, het was maar klein. Het Frammuseum vonden wij echt fantastisch. Hier staat een enorm schip wat gebruikt is voor poolexpedities in het begin van 1900. Dat schip ga je in en al lopend ontdek je allerlei informatie over hoe het leven aan boord van zo’n schip was. Het verhaal wordt verteld aan de hand van bordjes, voorwerpen en het is zo levensecht dat de geur, geluiden en bewegingen precies zijn zoals vroeger aan boord. Al je zintuigen doen mee en dat maakt het heel levensecht.

Bacchus

Na al die musea waren we allemaal best wel moe en inmiddels was het ook al half 6. We gingen even naar de hotelkamer om ons op te frissen en liepen toen door naar restaurant Bacchus, waar we die avond gingen eten. Het bleek een gezellig tentje waar we superlekker hebben gegeten, misschien wel het beste van de hele vakantie.

We stonden vroeg op, want we hadden weer een roadtrip dagje voor de boeg. Om half 2 moesten we bij de boot naar Denemarken zijn en zouden we afscheid nemen van Noorwegen, maar eerst gingen we nog langzaam via de kust vanuit Oslo richting Langesund rijden, zodat we nog wat leuke plekjes konden aandoen. Helaas ging dat plan niet helemaal goed, want Maik had een plaats ingegeven die 2 keer bestond en uiteraard de verkeerde. Daar kwamen we pas na een half uur achter, dus moesten we het hele stuk terug. Uiteindelijk konden we dus alleen nog maar naar Verdens Ende, Het einde van de wereld. Een heel Zuidelijk puntje van Noorwegen, maar het was er wel prachtig. Heel rustig, heel mooi uitzicht en een bijzondere vuurtoren (replica). Je kijkt uit over het Oslofjord.

Met de boot naar Denemarken

Daarna moesten we heel snel door naar Langesund om daar de boot van Fjordline naar Hirtshals te halen. Dat lukte gelukkig. Het was maar een vaartocht van 4 uurtjes, maar toch werden Yuren en Lenthe misselijk doordat de zee niet zo rustig was. Zelf had ik er gelukkig geen last van. We waren rond 7 uur ‘s avonds in Denemarken en reden toen in nog zo’n 3 uur naar Ribe, waar we zouden overnachten in een huisje op het Ribe Byferie Resort. Ik kwam er onderweg achter dat ik iets had moeten afspreken over de sleutel, want de receptie zou al dicht zijn bij aankomst. Dat had ik niet gedaan, dus belde ik naar het noodnummer. Gelukkig hadden ze de sleutel in een envelop voor ons gelegd in het huisje en hing er een briefje op de deur met onze naam en het nummer van de vakantiewoning. We hebben de kinderen meteen op bed gelegd, want ze waren heel moe. Zelf zijn we ook snel gaan slapen.

Vroeg op, want er moest ontbijt gehaald en we gingen naar Legoland. Helaas was het weer niet zo goed. We zagen echt alles voorbij komen: regen, wind, hagel, sneeuw en ook af en toe zon. We hebben ons heel goed vermaakt in Legoland, het is echt een superleuk park (ook daar komt nog een blog over), maar we hebben het wel veel koud gehad. Na een uur samen lopen hebben we ons maar opgesplitst: Maik met de oudste drie alle achtbanen af en ik met Fee de kleuteractiviteiten. Beter dan steeds op elkaar wachten in de kou en de regen. Tegen 5 uur waren we zo koud en nat dat we besloten nog wat moois te halen in de legowinkel en terug naar het vakantiepark te rijden. We haalden een pizza bij de plaatselijke pizzeria in Ribe en aten die in het huisje op.

De laatste vakantiedag! We pakten alvast onze spullen in en vertrokken eerst naar het Vikingcentrum in Ribe. Dat was echt ontzettend leuk. Er waren veel activiteiten voor de kinderen, zoals muntspaan, een speer maken van hout en boogschieten. Ook was er een grote vikingmarkt en kon ja zien hoe ze alle ambachten uitvoerden. Heel leuk park! Daarna gingen we een ijsje eten in Ribe en daar een beetje rondlopen in de gekleurde straatjes en de kathedraal bekijken. Heel leuk stadje. Tot slot reden we nog even naar Tromso, een schiereiland met stranden zo breed dat je er met de auto over mag rijden. Dat was heel gaaf! Rond 5 uur aten we nog een hapje ter afsluiting in een restaurant. Daar merkten we dat de kinderen best een beetje hyper waren vanwege het naar huis rijden de volgende dag. Omdat we toch al ingepakt waren, besloten we de spullen in de auto te gooien en alvast te gaan rijden. De kinderen zouden waarschijnlijk toch niet voor 22.00 uur in slaap vallen en in die tijd konden we al een heel eind richting huis zijn. Ik had er expres niks over op Instagram gezet, omdat ik wist dat mijn moeder dan niet zou kunnen slapen tot we veilig thuis waren. Rond 2 uur waren we thuis en hebben we de kinderen op bed gelegd en zijn we zelf ook snel gaan slapen.

Ik was helaas heel vroeg wakker. Dat kwam omdat we waren vergeten de gordijnen in de badkamer dicht te doen, dus kwam via de deur daar veel licht naar binnen. Ik had maar 3 uurtjes geslapen, dus ik was heel moe en besloot de sportschool over te slaan. Eerst maar eens de koffers uitpakken en de eerste was erin. Langzaamaan kwamen de kinderen ook uit bed. Maik ging de auto wassen en stofzuigen en ik probeerde nog even wat te slapen, maar dat lukte niet. Er moesten ook een heleboel bestellingen de deur uit van de afgelopen twee weken. Verder heb ik niet zo heel veel gedaan, ik was gewoon te moe. ‘s Avonds nog even risotto gemaakt en toen iedereen op bed gelegd en zelf ook gegaan. Hopen op een goede nacht, want morgen weer gewoon werken!

Vorig artikelFoto weekoverzicht Judith #224
Volgend artikelBegrijp je kindje beter door zijn of haar sterrenbeeld