Vanuit Noorwegen komt mijn weekoverzicht dit keer, we zijn hier namelijk nog steeds aan het genieten van de meivakantie met het gezin. Er zijn veel mensen die onze trip volgen via Instagram, ik krijg ook veel leuke reactie, dank jullie wel! Voor wie het nog niet gevolgd heeft komt hier een verslag van onze week in Noorwegen.

Ik was heel vroeg wakker de eerste ochtend vlakbij Stavanger, en ik sloop naar buiten om de zonsopgang te bekijken. Het Fjordbris hotel heeft een waanzinnig uitzicht en het was dan ook echt genieten. Na een lekker ontbijt in het hotel gingen we op pad om de Preikestolen te beklimmen. Een gedetailleerd verslag van onze wandeling naar de Preikestolen met de kinderen heb ik al geschreven, dus dat ga ik niet herhalen, maar het was een pittige klim en tegelijk een fantastisch avontuur! Eenmaal terug bij het hotel hadden we niet de puf meer om nog ergens heen te gaan, dus aten we een kopje tomatensoep met wat brood en gingen we vroeg naar bed.

Opnieuw een prachtige dag, echt een cadeautje om al dat mooie weer te hebben in Noorwegen. Als ik ergens niet op gerekend had, was het wel zomers weer deze vakantie. Stavanger stond op het programma, dus daar reden we heen met de auto en bezochten eerst het oliemuseum. Noorwegen doet namelijk veel aan oliewinning en het is dan ook logisch dat ze een prachtig museum rondom dat onderwerp hebben gemaakt. Het is heel interactief voor de kinderen en ze leren er ook nog eens veel. Door middel van een speurtocht gingen ze het hele museum door op zoek naar foto’s, en na afloop mochten ze een mooie steen uitkiezen. Het werd rozenkwarts, zink en een amethist. De escaperoom, die nabootst hoe de mensen soms in het pikkedonker zo snel mogelijk een uitweg moeten vinden op een boorplatform als er iets mis gaat, vond Lenthe spannend, maar ook erg leuk!

Gamle Stavanger

Na het oliemuseum liepen we richting Gamle Stavanger, het oude gedeelte van de stad. Hier vind je allerlei witte huisjes die nog steeds bewoond zijn. Ook het Canningmuseum zit daar, waar je kunt leren hoe het inblikken van visjes vroeger ging. Wij wilden dat bezoeken, maar het bleek al om 3 uur dicht te zijn in het voorseizoen. Hadden we nou maar besloten om eerst daarheen te gaan, in plaats van eerst te gaan winkelen in Stavanger en lekker te lunchen bij Renaa. Dan maar naar het strand bij Sola, wat ook geen straf was: wat een prachtige stranden en zee heeft Noorwegen zeg! Het waaide wel flink hard, maar gelukkig vonden we een beschutte plek in de duinen waar we een poosje lekker hebben gezeten. Dat Fee haar sandalen begroef en we vervolgens nog zeker een kwartier aan het zoeken waren waar ze dan in het zand zaten mocht de pret niet drukken. Het is in elk geval nooit saai met 4 kinderen 😉 We sloten af bij de Botanische tuin van Stavanger en gingen toen weer richting hotel, waar vervolgens ontdekten dat Fee 40 graden koorts had en we ineens begrepen waarom ze de hele dag al zo huilerig was om alles. Gelukkig was de supermarkt nog open en konden we daar paracetamol halen, maar een onrustige nacht volgde ondanks dat toch.

Tja, dan heb je een ziek kind, wat doe je dan? We moesten toch verkassen deze dag: er stond een rit van 4 uur gepland naar Bergen. Het ontbijt heb ik maar overgeslagen, zodat ik bij Fee kon blijven, die nog verre van oke was. Maik ging met de andere kinderen wel ontbijten. Daarna toch de auto maar in. Onderweg moesten we 2 keer met de veerboot en beiden keren bleven we in de auto zitten. Het was wel een mooie tocht met fijne uitzichtpunten waar ik af en toe even uit de auto stapte om een foto te maken. Eenmaal aangekomen in Bergen gingen we eerst inchecken bij het Thon Hotel Orion. Dat bleek mooi te liggen, vlak achter het beroemde Bergense Bryggen. Daarna deden we met de auto een tourtje door de stad. Zo kon Fee lekker in haar autostoeltje blijven slapen, terwijl ik en Sterre af en toe uitstapten voor wat foto’s en even rondlopen. Aan het eind van de middag kreeg Fee weer wat praatjes. We besloten dan toch maar aan de tocht met de funiculaire naar Mount Floyen te gaan, met Fee in de draagdoek. Dat bleek erg leuk, we hadden een mooi uitzicht. Er was ook een speeltuin, dus Maik is met Fee in een leuk cafeetje daar gaan zitten, terwijl Yuren en Lenthe in de speeltuin speelden en ik met Sterre een korte wandeltocht maakte op de berg. Daarna gingen we lopend naar beneden, dat duurde ongeveer 3 kwartier. We kwamen door leuke straatjes in het oude Bergen dus ik heb veel foto’s gemaakt. Eten konden we in het hotel en dat hebben we ook gedaan, zodat we allemaal vroeg naar bed konden.

Fee wilde ‘s morgens nog steeds niks eten. Ze had geen koorts meer, maar klaagde nog over buikpijn en hoofdpijn. Nog steeds niet fit dus. Sterre wilde graag winkelen, en ik had zelf al gezien dat er ontzettend veel toffe winkels in Bergen zitten, dus dat leek mij wel een goed plan. Al in de eerste straat scoorde ik een mooie vaas van Muuto met 60% korting en Sterre een toffe rugtas. Ik heb nog veel meer moois gezien, maar heb me weten in te houden, want Noorwegen is een behoorlijk duur land dus alleen het eten elke dag met zes man is al een aderlating 🙂 De straatjes achter Brygge zijn ook leuk om doorheen te lopen, en langzaamaan liepen we richting het Vilvite Science museum. Daar ga ik zeker nog een aparte blog over schrijven, want wat was dat leuk zeg! We hebben ons er bijna de hele middag vermaakt met allerlei proefjes, puzzels en sportieve activiteiten die allemaal ook een educatief karakter hadden. Dikke vette aanrader, dit museum, als je met kinderen in Bergen bent! Fee wilde intussen gelukkig wel weer eten en had ook in het museum lekker rondgelopen, dus gingen we met de tram naar het centrum terug en besloten op het terras van Bryggeloftet & Stuene een echte Bergense vissoep te gaan eten. Lekker!

Staafkerk en Ulriken

Na de lunch reden we naar Fantoft om daar een mooie staafkerk te bekijken. Helaas niet van binnen, want dat kon pas vanaf 1 mei. De buitenkant en de omgeving was echter ook al de moeite waard. Daarna reden we naar Ulriken, waar de kabelbaan naar de top van de berg ging. Dat hadden we eigenlijk ‘s morgens willen doen, maar toen was de kabelbaan gesloten vanwege te harde wind. Nu was hij open, maar regende het heel hard. Na wat twijfelen hebben we toch besloten het maar niet te doen. Een ritje zou voor z’n zessen rond de €50 zijn en door de regen zouden we waarschijnlijk niks kunnen zien en was wandelen ook al geen optie. Dus dan maar terug naar het hotel, lekker eten en ons bedje in.

Een reisdag! We sliepen een beetje uit, nou ja, Maik en de kinderen, want ik ging sporten in de sportzaal van het hotel. Dat had ik al een hele week niet meer gedaan, dus best wel lekker dat dat er kon. Na het uitgebreide ontbijt gingen we de auto in richting Geilo, een wintersportgebied. Bij het ontbijt hadden we nog als tip van wat mensen gekregen om de waterval Steindalsfossen te bezoeken, omdat je daar achterlangs kunt lopen. Dus reden we de hele route langs het Hardangerfjord, een prachtige toeristisch route waar je echt je ogen uitkijkt. De moeite waard!

Cider route in Noorwegen

Halverwege gingen we nog even een kwartiertje van de weg af richting Ulvik. Dit is een beetje een stil stadje, maar je vindt er een cider- en appelsap route die de moeite waard is. Je komt langs 3 huizen waar je cider kunt kopen en proeven en vooral kunt genieten van het waanzinnige uitzicht. Zeker nu in het voorjaar, als alle bloesems in bloei staat, is het er prachtig. Natuurlijk hebben we ook appelsap en cider gekocht en zijn toen via de Voringfossen waterval doorgereden naar Ål, vlakbij Geilo, waar we in een prachtig huisje op Hallingdal Feriepark met uitzicht op de rivier zitten. We schonken een glas rode wijn in, staken de open haard aan en gooiden pizza’s in de oven. Toen de kinderen op bed lagen haalden we de vlaggetjes tevoorschijn en de cadeautjes en hebben we de kamer versierd voor de verjaardag van Yuren de volgende dag.

Yuren is jarig! Hij is negen jaar geworden en aangezien zijn favoriete taart chocoladetaart is, gaat Maik die ‘s morgens halen in de bakkerij hier in Al. De cadeautjes liggen al klaar op tafel en de slingers hangen ook. We zingen voor hem, eten taart en hij mag de cadeaus natuurlijk uitpakken. Hij is er blij mee. Er zat flink wat leesvoer bij, dus hij dook meteen zijn bed in om te gaan lezen. Daarna ging hij samen met Maik zijn nieuwe voetbal uitproberen hier op het vakantiepark. De meiden wilden in het huisje blijven om te kleuren. Ik had kleurplaten meegenomen van legeland, Noorwegen en vikingen. Rond half 11 ging het klimpark en de binnenspeeltuin hier op het park open en is Maik daar met de kinderen naartoe gegaan. Sterre wilde liever in het huisje lezen, ook prima natuurlijk. Ik besloot haar gezelschap te houden en mijn laptop maar eens op te starten.

Skipistes en borreltijd

Daarna reden we naar een skipiste die nog open was in Geilo. Maik twijfelde nog of hij een rondje zou gaan snowboarden en wij zouden dan mee in de lift naar boven om daar een warme chocolademelk te gaan drinken ofzo. Helaas kwamen we er al snel achter dat het restaurant boven dicht was, de sneeuw niet best meer was en de kinderen niet in de stoeltjeslift mochten zonder ski’s aan. Daardoor leek het opeens een veel minder aantrekkelijk plan en besloten we maar lekker te gaan borrelen bij een door de jongens bij de skipiste getipt tentje bij hotel Bardøla. Sofia’s café & bar bleek inderdaad gezellig druk. We aten er wat nacho’s, ciabatta’s en rendier en gingen toen weer terug naar het vakantiepark. Ondanks het mindere weer gingen de kinderen toch steeds lekker buitenspelen hier in de speeltuin binnen of buiten. En Yuren maar voetballen met zijn nieuwe Ajax voetbal op het voetbalveldje…

We stonden op tijd op en ik liep eerst nog een rondje hard. Best pittig met al die heuvels hier! We aten een broodje uit de oven als ontbijt. Daarna stapten we de auto in, want het weer was niet zo goed. Heel mistig en nat overal. We zitten op een superleuk vakantiepark, Hallingdal Feriepark, maar alle activiteiten hier zijn vooral buiten, zoals een klimpark, zipline, avonturengolf enzo. De binnenspeeltuin vonden ze nog wel leuk, maar ook geen hele dag. Dus maakten we de rit van bijna 2 uur naar Flam. Dit is een klein dorpje dat helemaal tussen de bergen in ligt aan het fjord. Het is nogal toeristisch, maar toch erg gezellig. Vanuit Flam kun je de Flamsbana nemen. Dit is één van de mooiste treinritten ter wereld. Ik ga daar nog een uitgebreide blog over schrijven, maar ik kan alvast vertellen dat het echt prachtig was. Ik rende voortdurend van links naar rechts om foto’s te maken. Gelukkig was het niet druk nu in het voorseizoen, waardoor dat ook gewoon kon. Op de foto’s hieronder een kleine impressie (ik heb nog veel meer foto’s gemaakt namelijk)

Kjofossen

Bijna aan het einde van de rit stopt de trein voor 5 minuten. Je mag er dan even uit dom de Kjofossen waterval te bekijken. Dat is op zich leuk, maar je bent natuurlijk niet de enige in zo’n trein, dus het is ook nogal druk. Desondanks een mooie waterval. Het eindpunt van de trein ligt in Myrdal. Hier lag nog gewoon volop sneeuw. Je kunt vanuit Myrdal een fiets huren en terug fietsen naar Flam (20 km) of gaan lopen (tocht van 5 a 6 uur), maar dat hebben wij niet gedaan. Als ze zonder de kinderen waren geweest had ik het denk ik wel terug gelopen, maar nu leek het me niet verstandig. Als je terug loopt, ga je vanuit Myrdal de eerste 250 m in haarspeldbochten naar beneden, dat kun je op de foto hieronder goed zien. Daarna is de weg nergens meer zo stijl, maar heb je wel prachtig uitzicht overal.

Terugrit met wat stops

Na de treinrit gingen we via een andere route terug richting Geilo. Onderweg stopten we nog in het vikingdorpje Gudvangen, waar we aan het fjord een ijsje aten en wat dronken. In de zon inmiddels, want die was gaan schijnen. Het dorpje zelf stelt niet zoveel voor, maar het uitzicht is geweldig. Overal waar je kijkt in de bergen om je heen zijn watervallen. Undredal is ook een schattig dorpje om even aan te doen. Als het restaurant open is kun je er heerlijk lunchen aan het water en de gekleurde huisjes zijn mooi om te fotograferen. Daarna reden we door naar Borgund, waar een staafkerk staat uit 1180. Een prachtige kerk. De gids was net aan het afsluiten, maar ze vertelde ons nog een heleboel over de kerk waardoor de plek steeds meer ging leven terwijl we daar zo stonden. Jammer dat het al zo laat was, want ik had van deze gids (Erin) graag een rondleiding gehad. Ze kon fantastisch vertellen!

Zon in het vakantiepark

Na een opnieuw schitterende rit kwamen we rond half 7 aan op het vakantiepark, waar inmiddels ook de zon lekker scheen. Maik en ik hebben nog even buiten gezeten in de zon, de kinderen speelden in de speeltuin en daarna aten we een broodje. Ik ging vroeg slapen, want ik was heel erg moe. De nacht ervoor was ik al om 4 uur wakker geworden. Vandaag rijden we naar Oslo, maar die avonturen lezen jullie volgende week!

Vorig artikelWat er te doen is in Stavanger en omgeving met kinderen