zwemmen vakantie kroatieWe hebben een heerlijke eerste vakantieweek gehad. Veel gezien, gedaan, gezwommen, lekker gegeten en het was warm. In het begin van de week zelfs erg warm, daarna werd het iets koeler. Dat was beter te doen. Helaas zijn we ook weer de nodige muggenbulten en dazen prikken rijker. Vooral die laatste zijn erg vervelend, want ik krijg daar meteen hele schijven van en het jeukt enorm. Nou ja, ook dat hoort blijkbaar bij vakantie 🙂

Lees ook: foto weekoverzicht #443

We werden wakker in Slovenië, waar de zon lekker scheen. Na het uitchecken reden we door naar Ljubljana. Hier zijn we in 2019 ook al eens geweest, een hele leuke stad! We ontbeten bij Le Petit Cafe, wat heel goed was, en gingen toen de stad in. Een beetje rondslenteren. Helaas was het erg heet, dus het was niet echt lekker om rond te lopen. We gingen van fontein naar nevelsproeier etc. Echt weer om te shoppen was het zeker niet. Dus na een paar uur hadden we het wel gezien en zijn we lekker gaan rijden met de airco aan. We gingen door naar Rijeka, waar we twee nachten een appartement hadden geboekt. Dit plaatsje ligt in Kroatië aan de kust. Het appartement was prima. We overlegden wat we gingen doen na het inchecken. De kinderen wilden het liefste even niks. Prima. Er was airco in de accommodatie dus we besloten dat zij daar zouden blijven en Maik en ik nog even het stadje zouden verkennen. Zo geschiedde. Het stadje bleek wat minder leuk dan we hadden verwacht, het had weinig sfeer. Er waren wel wat mooie punten, zoals de wijk Korzo waar de bekende klokkentoren zich bevindt en de haven. Uitendelijk hebben we in de haven wat gedronken en toen zijn we terug gelopen. Het diner was vlakbij ons appartement bij een restaurantje, dus we hebben de kinderen opgehaald en zijn daarheen gegaan. Dit keer gingen we op tijd slapen, na 3 reisdagen was dat wel even fijn.

De drie bruggen triple bridge ljubljana

Ik was vroeg wakker en besloot voor het eerst deze vakantie te gaan hardlopen. Ik rende naar het strand, dat was precies 2,5 km. Het was heel heet: 28 graden al en best wat heuvels. Eenmaal daar voelde ik me oververhit. De zee lonkte: er waren veel mensen aan het zwemmen en het water was kristalhelder. Na even twijfelen trok ik mijn sportkleren uit en dook in mijn ondergoed het water in. Heerlijk! Na een kwartiertje zwemmen deed ik mijn sportkleding er weer overheen en begon, lekker fris, aan de terugweg. Toen ik na een kwartier weer bij het appartement aankwam was ik zowat weer opgedroogd. Zo snel gaat dat bij deze temperaturen. Ik douchte en toen de rest ook klaar was gingen we de auto in richting Pula. Daar hebben we eerst ontbeten bij een leuk tentje net buiten het centum met  iemand die ik via mijn werk ken en daar ook was. Heel gezellig! Daarna gingen we het stadje in. Toen we dat gezien hadden, zijn we doorgereden naar Rovinj. Ook hier hebben we rondgelopen in het leuke stadje en een ijsje gegeten. Het was ontzettend heet, dus daarna besloten we om te gaan afkoelen op een strandje. Heerlijk!

Rovinj

Pula

Vooraf had ik gezegd dat we hier niet naartoe zouden gaan, maar Sterre wilde heel graag het amfitheater zien, omdat ze daar op school over had geleerd. We besloten dus toch maar te gaan. In Pula gingen we eerst ontbijten en Mandy, die daar toevallig ook op vakantie is en die ik ken uit Den Haag, vroeg ik of ze een leuk tentje wist. Dat wist ze niet, maar ze stelde wel voor om samen te ontbijten en dat vonden wij eigenlijk ook best leuk! Zo geschiedde. In de auto vond ik een leuk tentje, net buiten het centrum en daar spraken we af. Het was heel gezellig! Na het ontbijt zijn we Pula nog even ingegaan. Een gezellig stadje, maar wel vrij toeristisch vonden wij. Het amfitheater was ook mooi. Net Rome.

fee pasta bosnie

Rovinj & Buzet

Na Pula reden we door naar Rovinj. Dit stadje ligt wat hoger aan de kust van Istrië. Het is net wat gezelliger dan Pula vonden wij, de smalle straatjes zitten vol leuke restaurantjes en winkeltjes en het oogt wat minder toeristisch. Op de top van het dorpje vind je een mooi kathedraal. We aten een lavendel ijsje en we struinden wat door de straatjes. Het was nog steeds vrij heet, dus besloten we een strandje op te zoeken om even verkoeling te zoeken. We vonden een plek met mooi uitzicht op Rovinj in de verte. Het was heerlijk om even in het water te liggen. De kinderen vonden het ook fijn, ze speelden met z’n vieren en het was zo leuk voor Fee dat zij nu ook zonder bandjes gewoon het diepe in kon. Ik ben er zelf ook in geweest. Na een uurtje was iedereen voldoende afgekoeld en reden we door naar Buzet. Dat is een truffelstadje hoog op een berg. We vonden een geweldig restaurant: Stara Ostarija. Hier had elk gerecht truffels, tot aan het ijs toe! Wie van truffels houdt, moet hier zeker gaan eten, het was fantastisch. En dat alles met uitzicht.

buzet

Ik had slecht geslapen, want ik las ‘s avonds dat we een groene kaart nodig hadden om Bosnië & Herzegovina in te gaan en ik wist niet zeker of ik die bij me had. Daar lag ik de hele tijd aan te denken ipv te slapen, terwijl ik er toch pas de volgende dag achter kon komen als ik bij de auto was. Grr. Nou ja, we gingen op pad: eerst naar Kastav, wat een schattig Middeleeuws dorpje is, en daarna naar Opatija, waar we bij het bekende beeld van het meisje met de zeemeeuw nog even hebben gezwommen in een kleine baai. Was heerlijk! Daarna begonnen we aan de rit naar Bosnië & Herzegovina. Toen we net over de grens kwamen (dat ging trouwens best soepel, we werden alleen 2 keer door de politie gecontroleerd en moesten onze papieren laten zien) zagen we de lucht helemaal donker worden. In Bihac besloten we eerst even wat te gaan eten bij een restaurant Una River, met uitzicht op de rivier en de bootjes. Daarna reden we door naar onze accommodatie. Ik was bang dat het een eng bergweggetje was, maar dat bleek mee te vallen. We hadden twee enorme kamers voor 4 personen geboekt dus lekker de ruimte.

Bihac bosnie

Het had blijkbaar enorm geonweerd in de nacht, maar wij hadden er niks van meegekregen. De kinderen wel. Zij hadden er slecht van geslapen. Ik voelde me juist uitgeslapen. We ontbeten in de zon bij de B&B Zlatna Nit, een prima ontbijtje. Dit is echt een heel tof adresje: mega grote kamers, mooi terrein, zwembad, fitnessruimte, echt een topadresje. Het is dat we nog meer willen zien, maar anders had ik hier graag een paar dagen langer gebleven. Heel betaalbaar ook. We reden deze dag eerst naar Bosanska Krupa. Dit dorpje lag vlakbij onze accommodatie en was erg mooi. Veel oude en nieuwe gebouwen, de Una die er doorheen stroomt met vissershuisjes en een klein centrumpje met 2 kerkjes en een moskee.

vissershuisjes bosanska krupa

Verloren tijd

Daarna reden we terug naar een kasteel in Ostrozac, wat een urbex locatie bleek. We lunchten bij Kostelski Buk met uitzicht op watervallen en gingen daarna door naar Bihac. Daar waren we al bij de rivier geweest, maar nog niet in het stadje. Tot slot wilden we naar de waterval Strbacki Buk. Hier stuurde de navigatie ons helaas naar de Kroatische kant, wat we niet door hadden. Dus de grens weer over, tot 3 keer toe alle paspoorten en autopapieren laten zien, wat allemaal veel tijd kostte. Daarna een niet-geasfalteerde weg die ook niet echt lekker reed en ons aan Albanië deed denken. Op den duur de auto maar langs de kant gezet en we zijn de rest gaan lopen. De waterval was prachtig, maar helaas kon je er aan deze kant niet goed bijkomen. Een hoop verloren tijd dus. Erg frustrerend! We reden door naar Kulen Vakuf, waar we een mooi huis gehuurd hebben met een tuin. We besloten niet uit eten te gaan, maar wat boodschappen te doen en in de tuin te eten. Dat was gezellig en we hadden mooi uitzicht op de zonde onder ging.

jajce waterval

We besloten een rustige ochtend in te lassen. Kinderen konden uitslapen, we draaiden een wasje en hebben wat zitten lezen en puzzelen voor de route de komende dag. Eerst gingen we terug naar de waterval Strbacki Buk, maar dan aan de Bosnische kant. Fee wilde graag zwemmen daarna, dus namen we een duik in de Una, daar waar het water kalm was. Het was loeikoud, mijn spieren verkrampten al na 5 minuten. We hebben het dus kort gehouden. Daarna reden we naar Martin Brod, waar we eerst even hebben geluncht bij Hotel Una C in ruil voor een parkeerplek. Heel vaag hotel, zag er niet uit, maar de forel haalde hij vers uit een vijver en was niet normaal zo lekker.

eko lodge nabij jajce

Martin Brod en regen

We liepen vanaf het hotel naar waterval Martin Brod. Ook weer prachtig. Onderweg kon je overal honing kopen. Waaghalzen sprongen van de waterval af (wat eigenlijk niet mocht), ik vond het maar eng. Daarna hadden we een flinke rit voor de boeg richting Jajce. Het was wel prachtig met mooie uitzichten. We stopten nog bij Eco Lodge Zelenko, een soort kamp met houten huisjes en overal stromend waterven bruggetjes. Opgezet door een kunstenaar. Een beetje alternatieve sfeer. De kinderen hebben er zitten schaken. We wilden er ook wat drinken, maar ineens sloeg het weer om: storm, regen en later ook onweer. Het leek ons beter om te gaan. We reden via Lake Balkana, waar ik eigenlijk de dag had willen afsluiten met een duik in het meer, maar het was echt te slecht weer. We waren net in het appartement toen het ècht losbarstte. Kort maar krachtig, want na een uur klaarde het op en zijn we naar een leuk restaurantje aan het water gegaan om te eten. Met uitzicht op wederom watervalletjes. Het was weer een geslaagde dag.

martin brod waterval

Deze ochtend wakker geworden in Jajce. Door het noodweer de dag ervoor hadden we daar nog niks gezien, behalve het restaurant, dus er stond eerst een rondje stad gepland. Jajce bestaat uit 3 verdiepingen: een berg met oude bezienswaardigheden zoals een fort en ondergrondse kerk, het centrum met restaurantjes en winkels en een beneden gedeelte met een grote waterval. We begonnen in het centrum met een ontbijtje van Bosnische taartjes en pannenkoeken. Daarna maakten we de klim naar boven, pittig in de hitte, om het fort te bekijken. Tot slot gingen we naar de waterval. Daarna reden we naar de watermolentjes, die niet meer in gebruik zijn, maar nu een toeristische trekpleister zijn. Overal bruggetjes en watervallen. Fee en Lenthe vonden het geweldig. Vervolgens door naar het dorpje Jansjke Otoke. Ook dit bestaat volledig uit water. Er zijn houten huisjes gebouwd in het bos en ook restaurants. We hebben er geluncht. Toen door naar Krupa na Vrasbu, ook weer watervallen na een wandeling in het bos. Hier kon je traditionele doughnuts kopen met roomkaas. Net oliebollen en erg lekker. Er was ook een klooster. We sliepen die nacht in Banja Luka, net buiten het centrum. ‘s Avonds hebben we daar bij het fort gegeten, maar verder niks van de stad gezien.

molentjes jajce

Maik ging vroeg in de ochtend een ontbijten halen voor de kinderen. Zij wilden het Nederlands damesteam zien voetballen, dus hadden geen zin om mee te gaan de stad in. Dus dat hebben Maik en ik samen gedaan. We vonden het niet zo’n sfeervol stadje eigenlijk. Alleen de kerk was prachtig, we hebben een kaarsje aangestoken in de kelder. Daarna zaten we nog even op een terrasje en gingen vervolgens de kinderen halen.

kaarsjes aansteken Banja Luka

Thermal Pools Banja Luka

De volgende stop waren de Vrucica sprske toplice warmwaterbronnen. Deze bronnen zijn 35 graden, terwijl de rivier ijskoud is. Leuk dus om koud en warm af te wisselen. Na een uurtje zijn we doorgereden naar Kameni Most. Een natuurlijke brug met gaaf uitzicht. Het was een pittige klim, maar wel prachtig. Er zaten veel vlinders die op ons kwamen zitten. Grappig! Tot slot reden we naar Travnik. Terwijl we het fort bezochten en een ijsje aten kwam er bericht dat de geboekte accommodatie een dubbele boeking had en we dus iets anders moesten zoeken. Dat was even stressen: vind maar eens iets leuks 2 uur van tevoren. Uiteindelijk lukte het. De laatste activiteit was een bezoek aan de Piramides van Visoko met z’n ondergrondse gangen. Daarna met gierende banden naar Sarajevo, wat we morgen op ons gemak gaan bekijken.

Accommodatie boeken?

Ga jij trouwens nog op vakantie en moet je nog accommodaties boeken? Als je dat net als wij vaak via Booking boekt en je vindt het leuk om ons een beetje te sponsoren, dan kun je deze affiliatie link gebruiken. Het levert ons dan ongeveer 3-5 euro op per nacht en kost jou verder niks (maar Booking wel en dat is natuurlijk altijd leuk ;-)). Alvast bedankt!

thermal pools banja luka bosnie

Vorig artikelHoe kies je de juiste kappersschaar voor jouw behoeften?