Singles Day Sale; voor alle consumenten?

De afgelopen jaren worden retailers over de hele wereld verpletterd door het succes van Singles Day Sale. Ieder jaar weer schieten de verkoopcijfers tot ongekende hoogten te de lucht in, een succes dat eerdere en andere gevestigde uitverkoopgiganten, ver achter zich laat. Mondjesmaat beginnen westerse webshops aan te haken op het principe van Singles Day Sale. Maar omdat het in Europa nog niet zo’n vlucht neemt als in Azië vragen velen zich af; hoe kan dat?

Ken en verwen uzelf

Om te beginnen heeft de Singles Day deal in principe niet zoveel te maken met de benaming Singles Day. Uitvinder Jack Ma, die onder andere webplatforms Alibaba, Aliexpress en TaoBao aanstuurt, heeft deze dag gekozen vanwege zijn uitmuntende datum, 11 november, oftewel 11/11. In China was deze dag al erg bekend door de viering van Singles Day door, inderdaad, vrijgezellen. Aliexpress gaf hier, als een van de grootste webshopplatforms, een draai aan door de consument een boodschap mee te geven. Deze luidt namelijk dat je als vrijgezel ook recht hebt om jezelf te verwennen. En hoe kan je dat beter doen dan lekker veel te kopen met hoge kortingen.

Ondernemen buiten de box

Het is een interessant gegeven dat zoveel consumenten deze specifieke dag kiezen om massaal transacties te doen. Ja, er worden hoge kortingen geboden, maar wie Aliexpress een beetje kent, weet dat er, voor westerse begrippen, reeds bodemprijzen gelden voor de meeste producten. Het feit dat Singles Day Sale zoveel klanten trekt, valt te verklaren door een aantal factoren. Deze factoren kunnen in de eerste instantie een erg risicovolle onderneming lijken, maar het lijkt wel of alles wat Jack Ma aanraakt, in goud verandert.

Dichtgetimmerd succes

Om te beginnen is Aliexpress toegankelijk voor shoppers uit de hele wereld. Er wordt een scala aan betaalmethodes, verzendmethodes en garanties geboden. In alle gevallen geldt dat, als er iets misgaat met je bestelling, je direct je geld terug kunt eisen. Kopers bescherming, wordt dit genoemd. Dus voor wie zijn bestelling een beetje goed in de gaten houden via de traceerbutton, is dit een koud kunstje. Net als bij Bol.com eist Aliexpress van zijn winkeliers niets minder dan perfectie, waardoor consumenten met een gerust hart kunnen winkelen. De gebruiksvriendelijke app draagt bij aan de winkelvreugde, zo ook de extra kortingen die worden geboden bij gebruik van de app.

Globaal drempelvrij

Dit karakter van globaal succes bindt enorm veel consumenten aan het bedrijf, er ligt nauwelijks een drempel in de weg. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Noord – Amerikaanse Amazon Prime, waarbij je eerst geregistreerd lid moet worden. De Prime Day, de ene dag in het jaar waarbij megakortingen worden toegepast, is weliswaar succesvol, maar valt in het niet bij de Singles Day Sale. Het zou vrij makkelijk zijn voor webshops over de hele wereld om aan te haken aan het principe van Singles Day deals. De datum heb je, het enige segment dat voor eigen verantwoordelijkheid is, is de verleiding naar het afgeprijsde product.

Hollandse nuchterheid versus eigenheid

Wat ons brengt op de volgende uitdaging; in hoeverre richten bedrijven zich op de singles in Singles Day Sale? Want hoe leuk het ook bedacht is, je moet rekening houden met de nuchterheid van de Hollandse shopper. Deze zal zich waarschijnlijk wel gaan afvragen op welke doelgroep de uitverkoop slaat met een dergelijke benaming. Ook dat hebben de Chinese bedrijven heel losjes ingecalculeerd; focussen op het gevoel van eigenheid. Dus vraag niet af wat je nodig hebt, maar vraag je af wat je zelf zou willen hebben. Als je met niemand rekening zou hoeven houden, wat zou jou dan gelukkig maken? Op die manier kom je marketingtechnisch al een heel eind.

Deel je winkelgave met geliefden

Als we kijken naar de meest aangeprezen items op de Singles Day Sale, wordt er toch wel het meest gemikt op de vrouwelijke consument. Niet zo gek natuurlijk, want vrouwen winkelen nu eenmaal graag en meer dan mannen. En laten we wel wezen; op een zeker moment wordt het een gave. Wie veel winkelt, of dat nu voor de dagelijkse boodschappen is of voor een plotseling overleden wasmachine, krijgt een neus voor prijs-kwaliteit verhoudingen. Het zou dus ook in de lijn der verwachtingen liggen dat vrouwen op Singles Day Sale niet zozeer iets voor zichzelf kopen… maar voor hun partner.

DELEN
Vorig artikelTuinmeubilair, niks vergeten?
Volgend artikelDe PLAYMOBIL winkelgalerij, voor shopaholics in de dop
Judith van Wijk
Vrouw, 40, mama van Sterre (2007), Yuren (2010), Lenthe (2012), Fee (2015), sproeten, klein, bang van honden, gaat (te) graag uit eten, drinkt (te) graag rode wijn, verslaafd aan haar iPhone (ik geef het toe), zou graag veel meer boeken lezen (maar geen tijd), hart op de tong, onderwijsadviseur, zelfontplooiing, houdt van roze, heeft twee linkerhanden (maar knutselt heel graag met de kinderen), kan niet zingen (maar doet dat wel graag), heeft een stappenteller omdat ze anders teveel op de bank zit, zou vaker op vakantie willen, kookt het liefst liflafjes (en baalt dat de kinderen dan de helft niet lusten) en is een redelijke gadgetfreak.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here