Een moeder-dochter citytrip naar Londen

De afgelopen week ben ik 3 dagen met Sterre naar Londen geweest. Een echte moeder-dochter citytrip dus. Het was ontzettend gezellig en we hebben heel veel gezien. Ik kan het iedereen aanraden om zo’n citytrip met z’n puberdochter of zoon te doen, want het verstevigt de band en je maakt samen mooie herinneringen. Quality-time voor jullie samen, dat doet veel goed. Een moeder-dochter citytrip naar Londen dus!

Het is leuk om zomaar te doen, maar een citytrip met je tiener is natuurlijk ook leuk om cadeau te doen voor een verjaardag of voor kerst. Dat kan bijvoorbeeld door een Flightgiftcard te geven. Deze cadeaukaart kun je online bestellen en bovendien (en dit is extra leuk vind ik!) personaliseren met een zelf op te nemen video, een persoonlijke tekst of foto. Van zo’n cadeau wordt natuurlijk iedereen blij, maar pubers helemaal. Sterre vond het echt heel bijzonder om een (stukje) van haar vlucht cadeau te krijgen en te ontdekken dat ze samen met haar moeder een stedentripje mocht gaan doen. De Flightgiftcard is twee jaar geldig, maar ik weet zeker dat je zo lang niet gaat wachten. Sterre wilde bijna gelijk boeken 🙂 Na lang zoeken kozen we voor Londen. Ik was hier zelf nog nooit geweest en Sterre ook niet, dus het leek ons een prima bestemming.

Online boeken

Met de Flightgiftcard hadden we dus een voucher ontvangen met een code. Via de website konden we bestemmingen ingeven en deze boeken. Ik had, als blogger, een stukje van het ticket cadeau gekregen, maar we moesten nog wat bijbetalen. Dat ging eenvoudig via Ideal. Na het boeken ontving ik een bevestiging, en een paar dagen later een brekingscode. Hiermee kon ik inchecken op de website van de vliegtuigmaatschappij, in ons geval was dat Vueling. Vervolgens de boardingpassen uitprinten en we waren klaar voor vertrek.

Vliegen op London Luton Airport

We moesten op de dag van vertrek wel heel vroeg uit bed. We hadden gekozen voor de vroegste vlucht, 7 uur, zodat we nog een hele dag voor ons hadden. Helaas had ik die nacht heel slecht geslapen, of eigenlijk gewoon niet geslapen, zodat ik wel doodmoe naar Schiphol vertrok. Om 4 uur zaten we in de trein, om half 7 zaten we bij de gate en om 7.05 uur zaten we in Londen. We vlogen op Luton Airport, dus we moesten nog een stukje reizen om in het centrum te krijgen. Hoe dat ging, heb ik in een aparte blog beschreven.

Hyde Park

We waren rond 10 uur bij het hotel in de wijk Paddington. Helaas bleken we daar de koffers niet te kunnen achterlaten, zoals we hadden gehoopt. Verder was het een fijn en betaalbaar hotel, maar dit was echt belachelijk. Zo liepen we dus een uur later met onze Suit Suit trolleys en Time to momo gids Londen door Hyde Park. Het weer was af en aan zonnig. In Hyde Park kochten we een muffin en warme chocolademelk (bij Serpetine, niet per se een aanrader vonden wij), wat we op de strandstoelen die overal staan (tegen betaling, maar wij zagen niemand die ze beheerde) op aten. Met uitzicht op het water en een flauw zonnetje was dat best prima.

Kensington Palace & Notting Hill

Via Hyde Park liepen we door naar Kensington Palace, wat we eigenlijk ontzettend tegen vonden vallen. Niet echt heel imposant, dus na een paar foto’s zijn we snel doorgelopen naar Notting Hill. Je weet wel, uit de film met Hugh Grant en Julia Roberts. Het was een flinke trip, Sterre was intussen erg moe geworden en we hadden trek. Onderweg maakten we foto’s van superleuke gekleurde huisjes in Notting Hill, keken wat rond in Portobello Road bij alle kraampjes en uiteindelijk vonden we een leuk eettentje: Wine & Art, waar we besloten te lunchen. Dat was erg lekker, Sterre had kleine hamburgertjes en ik mosselen en burrata.

Hotel Best Western Maitrise

Na de lunch was het inmiddels half 3. Onze hotelkamer zou om 3 uur klaar zijn, dus namen we de bus naar het hotel om in te checken. Ons hotel lag in de wijk Paddington, het Best Western Maitrise Hotel. Een budgethotel, maar de kamers waren netjes en niet oubollig ofzo. Eerst kregen we een kamer zonder raam, maar toen ik daar iets van ging zeggen kregen we direct een andere kamer met raam. Eindelijk konden we ook onze koffers kwijt. We waren zo moe, dat we al snel in slaap vielen. Een uur later werd ik wakker en maakte Sterre wakker om de stad weer in te gaan.

Primrose Hill

Als eerste gingen we met de metro naar Primrose Hill. Dit is een berg vanaf waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Ook dat was best een stuk lopen en Sterre was nog niet helemaal wakker. Dat werd ze gelukkig wel snel toen we er eenmaal stonden, want het uitzicht was met de ondergaande zon magisch. We hebben er even gezeten en in de Time To Mom gids van Londen, die ik mee had, gekeken welke restaurantjes ons leuk leken. Sterre koos uiteindelijk voor Hix Oysters & Chop house dus belde ik om te reserveren en gingen we met de metro naar Farringdon. Het was een superleuk restaurant met heel lekker eten. Het was een leuke avond. De terugreis was best een onderneming met metro, stukje lopen, bus, maar we waren rond 22.00 uur op de hotelkamer en zijn allebei als een blok in slaap gevallen.

Ontbijt bij The Wolseley

We zaten al vroeg in de metro richting Picadilly Circus, wat trouwens nogal tegenviel met al die grote lichtreclames. Niet echt een aanrader. Terwijl we onderweg waren naar The Wolseley, een vrij sjieke tent waar we gingen ontbijten, zagen we allerlei helikopters overvliegen en politie rijden. Er was duidelijk iets aan de hand, en later hoorden we, dat er bij Westminster (waar we redelijk dichtbij zaten) een man op mensen was ingereden. Meteen kreeg ik ook allerlei berichtjes van mensen of we oke waren, en dat waren we. We hebben dus eerst ontbeten, wat heel goed was, en daarna wilden we naar Westminster. Helaas was de hele ochtend de metro daar afgesloten, waardoor we eerst maar gingen shoppen in Oxford street. Ik kocht een truitje en Sterre een vest en rokje. Ook scoorde ik een badmatje in precies de juiste kleur voor onze nieuwe badkamer (daar kon ik in Nederland maar niet voor slagen) en cadeautjes voor de andere kinderen.

Buckingham Palace

Na het shoppen was de metro nog steeds niet vrijgegeven, dus zijn we maar naar Buckingham Palace gegaan, en van daaruit via St. James’s Park lopend alsnog naar Westminster Abbey, de Big Ben en London Eye zijn gelopen. De Big Ben stond helaas helemaal in de steigers, maar verder was dit natuurlijk wel heel leuk om te zien. Er was nog steeds wat commotie op straat, maar we hadden er niet zoveel last van.

Tower Bridge en Borough market

We namen de metro naar de Tower Bridge, maar gingen eerst nog even Borough Markt over, wat heel leuk was. Daar lunchten we vrij simpel bij een tapas tentje (niet per se en aanrader) met de Nederlandse naam Brood en gingen toen terug richting Tower Bridge. Aan beide kanten van de brug zitten leuke terrasjes, aan de ene kant bij Butler’s Warf en aan de andere kant bij St Kathatrine Docks aan de haven. Bij Butler’s Warf dronken we wat met uitzicht op de Tower Bridge.

The Modern Pantry

Inmiddels was het een uur of 6 en we hadden eigenlijk wel zin om ergens te gaan eten. Ik liet Sterre weer kiezen uit een aantal opties en ze koos voor The Modern Pantry. We gingen met de metro via St. Pauls Kathedral en de Millenium bridge, zodat we die ook meteen gezien hadden. The Modern Pantry ligt in de wijk Southwark en vanaf de Millennium Bridge was dat ongeveer 25 minuten lopen. Ik liet de keus aan Sterre: lopen of met de metro? Omdat het met de metro uiteindelijk langer duurde, koos ze voor lopen. Toch was het een flink stuk, en we waren allebei erg moe toen we er waren. Gelukkig was het niet voor niks geweest: The Modern Pantry bleek heel leuk, ze hadden nog een plekje buiten en het eten was super. Klik voor meer foto’s even op de link, ik was die avond vergeten foto’s te maken. Terug naar het hotel gingen we met de metro en de bus en dat ging eigenlijk allemaal heel voorspoedig.

Kings Cross en Granary Square ontdekken

De laatste dag pakten we onze koffers weer in, checkten uit en gingen met de metro naar Kings Cross. We liepen naar Granary Square en dat bleek een hele leuke plek met hippe restaurantjes. We kozen voor Caravan, een plek die mijn hart gestolen heeft vanwege het interieur, de sfeer en het eten. Ook met kinderen leuk, want de fonteinen op het plein zijn geweldig om in te spelen bij mooi weer. Hier dronk ik ook mijn eerste Golden Latte, die ik al veel op de kaart had zien staan.

Covent Garden en Neal’s Yard

We twijfelden wat we de rest van de dag zouden doen. We hadden de koffers bij ons en Sterre gaf aan dat ze niet meer zo ontzettend veel wilde lopen. Ik had in ieder geval nog Covent Garden op mijn lijstje staan. Deze tip had ik van mijn vriendin Laura gekregen. Ergens verstopt in Monmouth street zit Neal’s Yard, een kleurrijke oase midden in de stad. Heerlijk om een drankje te drinken. De straten rondom Covent’s Garden waren ook leuk om te winkelen, er zat een Orla Kiely winkel en leuke kledingzaken. Laura appte me of ik van de Japanse winkel Muji wat pennen voor haar wilde meenemen, dus daar hebben we ook nog even rondgelopen.

Shoreditch streetart

In de wijk Angel zat een restaurant van Ottolenghi, daar wilde ik wel gaan lunchen, maar Sterre wilde liever naar Shoreditch om daar streetart te gaan bekijken. Dus deden we dat. Shoreditch is een beetje een alternatieve wijk, met wat bijzondere winkeltjes en niet helemaal mijn stijl. Toch was het wel leuk om te zien. Bij het station hebben ze ook allerlei winkeltjes in containerboxen, Boxpark heet dat. Deze winkel vond ik wel leuk. De streetart was tof om te zien, je kunt er zelfs fiets- en wandeltours van boeken.

Rochelle Canteen

We lunchten uiteindelijk in de binnentuin van een oude school, een echte hidden gem, want je zou echt niet verwachten dat er een restaurantje zit in die straat. Er stond alleen een schoolbord bij de deur, verder niks. Bij het openen van de deur komt er een prachtige binnentuin tevoorschijn waar je met mooi weer heerlijk kunt eten. Dat hebben wij dus ook gedaan. Het eten was goed, zonder twijfel, het is alleen wel echt een Britse kaart. Daar moet je van houden, ik vond niet alles even lekker klinken. Uiteindelijk koos Sterre voor tomaten broodsoep en ik voor een visgerecht wat allebei heerlijk was. Mocht je ooit in Shoreditch zijn met mooi weer, Rochelle Canteen it is!

Pretty Cuppa

Na de lunch hadden we nog een uurtje voor we richting vliegveld moesten. We liepen Brick Lane nog even in op zoek naar wat adresjes uit de Time to momo gids, maar helaas bleken ze niet meer te bestaan. Doordat Sterre heel nodig moest plassen kwamen we terecht bij Pretty Cuppa, waar we een lekkere Chai Latte en Turmeric Latte dronken. Daarna namen we de bus naar het treinstation, de trein naar het vliegveld en op het laatst nog een shuttlebus naar de Terminal. We waren ruim op tijd. Helaas hadden we op Schiphol nogal gedoe. Er was blijkbaar een storing geweest, waardoor veel vluchten vertraging hadden en het onwijs druk was. Ze hadden de douane gewoon dichtgegooid voor ons, omdat ze de drukte eerst moesten verwerken. Sta je een uur te wachten, heel irritant. Daardoor waren we helaas pas om half 1 ‘s nachts thuis, waar we direct in bed gedoken zijn.

Met je tienerdochter op reis

Terugkijkend hebben Sterre en ik ontzettend genoten van deze citytrip naar Londen. Het was heel leuk om dit samen te doen. Goed voor de moeder-dochter band, die toch wat aan het veranderen is nu ze begint te puberen. Ik was twee jaar geleden ook al met haar weggeweest naar Lissabon, maar toen wilde ze nog vooral naar het zwembad. Nu had ze er ook echt lol in om de bezienswaardigheden te bezoeken, lekker te eten en kon ze het vele lopen ook beter volhouden.

Accommodatie boeken in Londen?

Wil jij ook naar Londen en zoek je een accommodatie? Ik boekte deze via Booking.com. De eerste 5 mensen die via deze link ook een accommodatie boeken betalen geen commissie! #tip

Wat hebben we uitgegeven?

Ik kreeg van mensen vragen naar wat we hebben uitgegeven aan deze trip, omdat iedereen weet dat Londen best prijzig is. Ik ga het jullie vertellen.

Vlucht: €200
Hotel: €159 voor 2 nachten exclusief ontbijt
Eten: €400 (ontbijt, lunch en diner bij eettentjes die niet echt goedkoop waren)
Treinkaartjes €52
Oystercard €45

Bij elkaar dus zo’n €850 voor 3 dagen Londen. Kan dat goedkoper? Ja, dat kan zeker. Het hotel was wel echt een goede prijs, maar de vlucht kan voor flink minder als je niet gebonden bent aan bepaalde dagen. Het eten kan zeker goedkoper als je niet kiest voor de wat betere restaurantjes. Haal ‘s morgens een croissantje bij de bakker, ‘s middags ergens een broodje en ‘s avonds een pizza of een frietje. De treinkaartjes heb je wel nodig om vanaf het vliegveld naar het centrum te komen en de Oystercard zou ik ook altijd nemen, want het openbaar vervoer los nemen is altijd duurder.