Het lijkt alweer ver weg, dat we op Ibiza waren. Inmiddels maak ik me op voor IJsland, waar ik halverwege de week naartoe vlieg met mijn vriendinnetje Laura. Superveel zin in, al is het er koud hoor, onder nul! Even omschakelen dus. Maar we gaan leuke dingen doen en ik hou van IJsland, dus het wordt vast top.

Op maandag waren wij nog op Ibiza. Het laatste dagje, waarbij we met de auto lekker rondreden over het eiland. We begonnen in het Noordoosten, waar een grot zou zijn. Die bleek later dicht, maar de wandeling erheen was mooi en leuk en we konden door de hekken toch een beetje naar binnen gluren in de grot.

Zwemmen

Daarna reden we naar Santa Eulalia del Rio, om even wat te winkelen, te struinen over de boulevard en een kopje koffie aan de haven te drinken. Van daaruit naar Platja Talamanca, omdat de kinderen zo graag wilden zwemmen. Kon ik mooi even een half uurtje baantjes trekken. Ik heb bovendien visjes gefilmd met mijn nieuwe iPhone XS. Ik vond dat heel spannend, maar had gelezen dat het kon, dus heb het gewoon gedaan. Werkte prima!

Oli

Na het zwemmen hadden we trek gekregen. In Puig d’en Valls reden we tegen een leuk tentje aan: Oli. Dit bleek echt een hidden gem op Ibiza, in de reisgidsen kwam ik het nergens tegen, maar de bediening was supervriendelijk, de tapas heerlijk en je zat er leuk in de tuin. Voor de kinderen was er bovendien een speelplek, ideaal.

Klimmen

Aan het einde van de dag reden we naar Sant Josep de sa Talaia, waar we de auto parkeerden en het laatste stukje van de berg opklommen voor een prachtig uitzicht op de ondergaande zon en een schattig kappelletje. De klim erheen was best tricky met de kinderen: smalle, stijle paadjes die eigenlijk best gevaarlijk waren. Maar we kwamen heelhuids aan en ook weer terug.

Eten met de voetjes in het zand

Tot slot gingen we eten bij Playa Cala Carbo, bij restaurant Can Vincent. Lekkere verse vis, maar verder vonden we het niet zo geweldig als op TripAdvisor stond. Eenmaal terug bij het appartement pakten we de koffers in en gingen snel slapen, want we moesten best vroeg opstaan.

De dag van het terugvliegen. Het beloofde weer een mooie dag te worden, ik had helemaal geen zin om naar huis te gaan. Onderweg naar het vliegveld was ik liever gewoon weer naar het strand gereden, maar helaas. Alles ging verder voorspoedig, voor we het wisten stonden we op Nederlandse bodem en wat was het koud! Ik had alleen maar zomerjurkjes mee, dus ik bevroor zowat. Toen we vertrokken was het hier immers ook nog 20 graden geweest. Even omschakelen. De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan. Een beetje wassen, sporten, knutselen met de kinderen. Bij de post zaten ook nog een heerlijke brownies van Waldo, die we lekker bij de thee op aten. ‘s Avonds aten we nogal uitgebreid, dat had alles te maken met een samenwerking waar ik binnenkort meer over zal vertellen.

De dag begon met sporten, en daarna reed ik naar Noordwijk. De reden dat we niet langer konden blijven op Ibiza, was omdat ik een training ging volgen bij de Baak, de Informele Leider. Ik had gelukkig een parkeerplek achter het gebouw. We begonnen met een lunch. Best wel gek, met mensen die je niet kent meteen gaan lunchen, maar het was goed om iedereen een beetje te leren kennen. De dag stond verder vooral in het teken van kennis maken op verschillende manieren. We maakten zelfs een strandwandeling. De training duurde tot 22.00 uur, best lang dus. De meeste mensen bleven slapen, maar ik sliep thuis. Het was immers maar een half uurtje rijden.

Alweer een trainingsdag! Dit keer deden we wat oefeningen, zoals bijvoorbeeld dat de helft van de groep moest wachten op de gang en de andere helft een opdracht kreeg. Zo moesten we met een klein groepje in gesprek gaan, en als er dan iemand werd binnen geroepen, kreeg die de opdracht om zich in het gesprek te mengen. Ook was er een opdracht, waarbij er 6 mensen op een stoel zaten, er een lijn in het midden van de ruimte was gemaakt, en je al pratend de mensen moest overtuigen om over de lijn te komen. Daarna gaven we elkaar feedback: waarom liet je je wel of niet overtuigen en wat zegt dat dan over jouw leiderschap? Soms confronterend, maar ook erg leuk om te ontdekken waar je goed in bent, en waar je minder goed in bent. ‘s Avonds kregen we een gek dessert: witte chocolademousse met biet en champignon en ik hoepelde nog toen ik thuis kwam.

De laatste trainingsdag, die maar duurde tot een uur of 2. We werkten deze dag toe naar het vertalen van de theorie naar je eigen praktijk. Ik ging naar huis met een hoop stof tot nadenken en een paar praktische opdrachten om mee aan de slag te gaan. In december zijn er nog een keer 3 dagen, waarbij we voort gaan borduren op wat we tot nu toe hebben geleerd en hebben ervaren in de praktijk.

Afzwemmen

‘s Middags bracht ik mijn moeder, die deze dagen had opgepast, naar het station. Daarna twijfelde ik heel erg of ik wel of niet met Lenthe naar de zwemles zou gaan. Ik had eigenlijk geen zin, maar ging toch. Gelukkig maar, want ze kreeg een briefje mee dat ze volgende week zaterdag mag afzwemmen! Ik deed even een rondedansje, want na 2 jaar lang elke vrijdagmiddag in het zwembad te zitten is dat na volgende week eindelijk voorbij! De komende 2,5 jaar hoef ik niet naar het zwembad, daarna moet Fee natuurlijk nog wel haar diploma’s halen. Maar voor nu: 3 kids hebben de diploma’s in the pocket!

Om 7 uur lag ik zelf in het zwembad, voor mijn wekelijkse project baantjes trekken. Dat was weer lekker, ik schoof daarna aan tafel voor het ontbijt. Verder werd het een rommeldagje thuis, terwijl Maik heen en weer racete met mijn nieuwe iPhone XS. De speaker was namelijk al meteen kapot, dus daar moesten we mee terug. Na veel gedoe en wachten kreeg ik uiteindelijk een hele nieuwe. Wel irritant dat je dan alles weer opnieuw moet installeren, had ik net allemaal gedaan. Al die wachtwoorden overal invoeren, alle apps er opnieuw op. Pfff.

Verjaardag

Eind van de middag gingen we naar een verjaardag van ons nichtje. Zij was in september al 16 geworden, maar vierde dat pas nu. We bleven er ook eten. Maik bracht tussendoor Sterre nog even naar huis, zij wilde namelijk Halloween in de wijk bij ons gaan vieren met haar vriendinnen. Lees: kilo’s snoep verzamelen. Ik vier zelf liever Sint Maarten 🙂 Al dat gegriezel…. Maar goed, de kinderen vinden het heel leuk.

Ik begon met sporten en ging daarna achter de laptop om mijn mails te beantwoorden en blogs te schrijven. Een week Ibiza en drie dagen training hakt er in, ik had amper tijd om iets op de laptop te doen. En komende week weer naar IJsland dus, dan is het best ingewikkeld om alles bij te werken. Gelukkig breekt er straks een rustigere tijd aan voor mij, even geen tripjes gepland, zodat ik alles kan verwerken.

Vorig artikelFoto weekoverzicht Judith #197
Volgend artikelTips voor Ibiza in de herfstvakantie