Terwijl ik dit tweehonderddrieentwintigste weekoverzicht schrijf, zit ik in het dorpje Osthusvik, nabij Stavanger en kijk ik uit op de jachthaven. Vandaar hadden we een heerlijke dag, maar voor dat ik daar over vertel, begin ik natuurlijk gewoon bij de maandag. Toen ik nog aan het werk was. Dat lijkt alweer zo lang gelezen vandaag….

Het was nog best een drukke dag, met veel afspraken en overleggen. ‘s Avonds wilde ik ook per se nog gaan sporten, want de komende weken op vakantie gaat dat natuurlijk niet zo goed lukken.

Ook nu weer een drukke ochtend met afspraken. De middag viel mee, maar ondanks dat ik kon thuiswerken, was het toch pittig. Allerlei dingen die afgerond moesten worden voor de meivakantie, mensen die mij belden, dossiers die ik moest nalopen. In de avond moest de traktatie van Yuren in elkaar gedraaid worden. Hij is in de vakantie jarig, en ik vond het wel prettig dat hij voor de vakantie zou trakteren. Dan hoeven we na de vakantie alleen nog zijn kinderfeestje en dan zit het er weer op. Hebben we alle kinderverjaardagen in 2019 gehad. Ook nu ging ik nog even sporten en Feetje had een prachtige nieuwe jurk bij de post, die ze best wilde showen.

In de ochtend moest ik met Yuren naar het CJG. Daar heb ik mijn laptop open geklapt en gewerkt, want ik had geen auto en heen en weer fietsen leek me onzinnig. Daarna snel met hem naar school om daar te horen dat het trakteren tòch niet door kon gaan, vanwege een theatervoorstelling die de meester over het hoofd had gezien. Yuren pakte het gelukkig goed op en het werd verzet naar donderdag. Ik ging ondertussen als een speer op de fiets naar Den Haag, waar ik de rest van de middag in overleg zat. Maik ging ondertussen naar het voetbalveld, waar Lenthe met school het voetbaltoernooi had. Maik was helemaal trots, want Lenthe bleek echt goed te zijn. Grappig!

Ik vond de donderdag een pittig dagje. Maik was de hele dag naar zijn werk en had ‘s avonds een etentje, waardoor ik alle vakantievoorbereidingen alleen moest doen. Ik wilde per se nog schoonmaken, wassen, sporten, inpakken en dat allemaal met alleen in de ochtend een paar uur geen kinderen om me heen. We aten wel lekker buiten, dat was fijn. Tegen tienen was ik bekaf en nog niet helemaal klaar. Jammer, maar helaas.

We stonden om 6 uur op en gingen de auto inpakken. Sterre was af en toe een beetje boos vanwege allerlei puberbui dingen en Maik en ik gingen qua communicatie ook niet helemaal lekker 😉 Gelukkig was alles weer vergeten toen we om 9 uur in de auto zaten. Slechts een uurtje later dan we gepland hadden, ik vond het prima. Helaas ging de reis naar Flensburg minder voorspoedig dan gehoopt. Er was veel file en dat zorgde alles bij elkaar voor meer dan een uur vertraging. We hadden een supergoedkoop Ibis hotel geboekt. Het was immers alleen voor de doorreis en met 6 mensen moesten we 2 kamers boeken en 6 x ontbijt, waardoor het uiteindelijk dus toch al niet echt goedkoop was 🙂 Het hotel bleek op een industrieterrein te liggen tegenover een erotische shop. Dat was meteen een goed aanknopingspunt voor wat voorlichting: er werd al snel gevraagd wat dat toch voor winkel was… Om van het “hele dag in de auto-gevoel” af te komen gingen we in Flensburg nog lekker even wat eten bij een prima restaurant (Piet Henningsen) en toen snel ons bedje in.

Ik had ‘s nachts met Fee en Yuren op de kamer geslapen, Maik met Lenthe en Fee. We waren ongeveer tegelijk wakker, dus Maik ging met de kinderen ontbijten en ik wilde eerst even een rondje hardlopen. Dat kon daar prima, ik had al snel een rondje gevonden van precies 5 km door de natuur. Daarna ging ik ook even ontbijten, douchen en met z’n allen de auto weer in voor het volgende avontuur. We hoefden vanuit Flensburg slechts anderhalf uur te rijden naar Legohouse in Billund. Niet te verwarren met Legoland trouwens. Legohouse is binnen, en heel erg leuk en interactief. Echt voor alle leeftijden. Ik ga er zeker nog een uitgebreide blog over schrijven, maar ik kan alvast zeggen dat het een enorme aanrader is om naartoe te gaan als je in Denemarken bent. Ook heel geschikt om te doen op doorreis, zoals wij.

Lindholm Hoje

Na Legohouse reden we op ons gemakt via de Margrietenroute naar Hirtshals, waar de boot naar Stavanger zou vertrekken. Dat was nog ruim 3 uur, maar gelukkig hadden we nog een stop gepland tussendoor bij Lindholm Hoje, een vikingbegraafplaats. Daar heerste een serene rust en hebben we wat gewandeld en foto’s gemaakt. Er zit ook een bezoekerscentrum bij en een restaurant, maar daar hadden we geen tijd voor. Intussen was Yuren een beetje ziek geworden, hij heeft denk ik een buikvirus opgelopen en dat was minder handig in de auto. We moesten een paar keer stoppen, omdat naar de wc moest. Om 19.00 uur waren we bij de boot en konden we bijna meteen inchecken. We voeren met Fjordline naar Stavanger, daar doe je precies een hele nacht over. Ook nu sliepen we weer apart, we hadden twee 4 persoons hutten. Na het val-drama met Sterre, waaraan ze een litteken op haar neus overhield, durfde ik geen gebruik meer te maken van de stapelbedden, dus Fee sliep bij mij in bed.

De nacht op de boot van Fjordline

De hutten waren verder lekker comfortabel. Groot genoeg om onze spullen uit te stallen, een eigen douche en toilet en de bedden waren ook prima. We hebben ‘s avonds eerst de boot verkend, daarna zijn we wat gaan eten en tenslotte heb ik de kinderen vast gedoucht, voorgelezen en naar bed gedaan. Om te voorkomen dat ze zouden gaan spoken, ben ik zelf ook maar gaan liggen. Ik heb best aardig geslapen, werd alleen om 2 uur even wakker van Yuren en om 5 uur van Fee die lag te praten in haar slaap. Om 6 uur werd omgeroepen dat iedereen zich naar zijn auto moest begeven. Ik ben nog snel onder de douche gesprongen en heb de kinderen aangekleed, om op tijd bij de auto te zijn.

We waren dus rond half 7 vanmorgen al in Stavanger, waar natuurlijk helemaal niks open was om te ontbijten vanwege de Pasen. Uiteindelijk kwamen we op het lumineuze idee om maar gewoon bij een hotel aan te kloppen om daar te ontbijten. Dat werd het Scandic hotel en het ontbijtje bleek prima. We hebben er lekker gezeten tot half 9, want we wisten dat we vanaf 9 uur in ons eigen hotel/appartement konden.

Fjordbris Hotel

Rond half 10 kwamen we aan bij Fjordbris hotel in Osthusvik, een klein dorpje op ongeveer 25 minuutjes rijden van Stavanger. De eigenaar kwam meteen naar buiten gerend en liet ons kiezen uit 2 appartementen: eentje met voor alle kinderen een eigen kamer en twee badkamers, of eentje met een fantastisch uitzicht… Wij gingen natuurlijk voor het uitzicht. Heerlijk als je vanuit je luie stoel kunt kijken hoe de jachtschepen aanmeren en in de verte de bergen ziet. Yuren en Sterre slapen vannacht samen en Fee en Lenthe ook. Verder is het appartement heerlijk ruim, hebben we een fijne keuken en een grote tafel waar ik nu aan zit te typen.

Op pad!

De eigenaar van het hotel hielp ons met behulp van de kaart van Stavanger en omgeving om te kiezen wat we zouden gaan doen. We wilden eigenlijk musea bezoeken en het stadje, maar omdat alles dicht bleek te zijn besloten we de natuur in te gaan. We begonnen in Stavanger, waar we een map met informatie ophaalde bij het tourisme bureau en daarna reden we door naar Sverd I Fjell. Dit zijn 3 reusachtige vikingzwaarden, een monument dat is neergezet ter ere van de gewonnen strijd van Harsfjord, waarbij Noorwegen één koninkrijk werd.

Manafossen

Daarna reden we door naar een fjord, waar een wandeling naar de waterval Manafossen begon. Dat was een wandeling van een half uur heen en een half uur terug, maar best pittig. Vrij stijl, veel rotsen en soms nauwelijks een pad. Ik verbaasde me over hoe gemakkelijk Lenthe en Yuren klommen. Feetje had ik in een draagdoek op mijn rug. Dat ging op zich prima, maar inmiddels weegt ze zo’n 15 kilo, dus het was best wat extra gewicht dat ik meezeulde. Af en toe zwaar! Toch was het uitzicht op de waterval een prachtige beloning en de terugweg vele malen makkelijker dan de heen weg. Er zijn trouwens nog veel meer toffe hikes naar schitterende watervallen, maar veel zijn te lastig met kinderen. Ik zou best eens twee weken zonder kinderen willen hiken hier in de omgeving!

Stavanger

Na de hike had iedereen trek, dus reden we naar Stavanger om daar op een terras aan de haven wat te eten en drinken. In de tussentijd had Sterre het buikvirus van Yuren overgenomen, wat natuurlijk niet zo fijn was voor haar. Yuren was inmiddels weer opgeknapt. Na het eten deden we wat boodschappen bij een supermarkt die we tegenkwamen voor morgen, als we naar Preikestolen gaan wandelen (een pittige tocht van 4 uur) en reden we nog langs het eiland Fjoloy waar een mooie vuurtoren staat en het Utstein Kloster. Daar konden we helaas niet meer in, maar aan de buitenkant was het zeker ook de moeite waard.

Chillen

De kinderen waren toen moe, Sterre niet fit, dus besloten we naar het hotel terug te rijden. Daar heeft iedereen gedoucht en zich nog wat op de bank met youtube vermaakt. Inmiddels liggen ze op bed, en dat gaan Maik en ik zo ook maar eens doen, want we zijn best wel moe. Maik heeft ook heel slecht geslapen op de boot, dus die kan een goede nacht gebruiken. De hele meivakantie ben ik nog in Noorwegen en op het laatst nog een paar dagen in Denemarken. Vind je het leuk om onze trip van dichtbij mee te maken? Volg mij dan op Instagram, daar post ik elke dag filmpjes en foto’s van onze reis!

Vorig artikelVier je kinderfeestje op de catwalk!
Volgend artikelWat er te doen is in Stavanger en omgeving met kinderen