juut smartnoOnze vakantie zit er al weer bijna op. Vandaag gaan we langzaam richting Oostenrijk en woensdag zijn we thuis. We hebben superveel gedaan! Wat allemaal lees je hieronder.

Het was een bewolkte dag op de camping en dat zou de hele dag zo blijven. Dus keek ik in mijn weerappje waar het in Slovenië wel mooi weer was en reden we daar heen. Het werd de kust. We reden als eerste naar de zoutpannen bij Secovlje, daarna door naar Seca en streken toen neer in Portoroz op het strand. Nou ja, het is niet echt een zandstrand, maar meer beton en gras. Maar je kunt er heerlijk in de zee zwemmen. Overal zijn trapjes gemaakt en het water was enorm lekker. Ik dook er meteen in met de jongste drie. Maik en Sterre hielden het voor gezien. Na een uurtje zwemmen reden we door naar Piran. Een heel gezellige kuststad. We aten een ijsje, flaneerden over de boulevard en ik scoorde zelfs nog een nieuw rokje. De meisjes een armbandje met een flamingo (allemaal dezelfde in een andere kleur) en Yuren een sleutelhanger.

Spavlar

Na Piran reden we nog door naar Koper, wat ook een leuke badplaats is, maar wij vonden het minder sfeervol dan Piran. Rond 20.00 uur waren we weer terug in Breziche, waar we in het dorpje gingen eten bij Spavlar, een leuke restaurant in het centrum. De tonijn en de ravioli waren to die for. En de taartjes/desserts…. mmm!

Het was mooi weer op de camping, dus besloten we dat het een relax-dag zou worden. De kinderen vonden het geweldig: een hele dag zwembad! Ik bleek mijn Apple Watch nog te moeten opladen, want de stekker had er niet in gezeten ‘s nachts. Dus ging Maik alvast met de kinderen en bleef ik op de veranda met een kopje thee wachten tot hij was opgeladen. Daarna ging ik ook. Eerst even met de kinderen spelen, later nog een half uur baantjes trekken. Ik ben niet heel erg gemaakt voor zo’n zwemparadijs geloof ik 🙂 Al die glijbanen waar je honderd keer af moet, ik zie er de lol niet van in. Gelukkig Maik wel.

Beach Bar Tochka

Aan het einde van de dag reden we nog een wijnroute door de bergen. We kwamen bij Metlika en Novo Mesto, maar dat vonden we zo na vijven een beetje nietszeggende dorpjes eigenlijk. We eindigden bij de camping in de buurt bij Beach Bar Tochka. Daar waren we van de week al geweest, maar toen waren ze dicht. Het zit in Breziche en het is een fijne plek voor een drankje en een pizza. Uitzicht op de rivier Sava, ondergaand zonnetje en…. muggen! Heel veel muggen! Dat was een beetje jammer, we werden echt lekgeprikt. Had ik nou maar een lange broek en lange mouwen aan. Helaas. Desondanks toch een leuke avond. Hier kun je trouwens ook suppen en kanoën overdag.

tochka bar

Ik was vroeg wakker en zodra het zwembad open was om 8 uur ging ik een uurtje baantjes trekken. Daarna nog even ontbijten in de zon en toen op pad. We gingen naar Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. Helaas ontdekten we bij vertrek dat de airco en blazer in onze auto stuk was. Met 35 graden was dat nogal warm kan ik je vertellen. Dus raampjes vol open en niks tegen elkaar zeggen door de herrie die dat gaf. Hoe deden ze dat vroeger? In Ljubljana hebben we als eerste de funicular naar het kasteel genomen. Daar rondgelopen en toen weer terug naar beneden. Vervolgens over de markt gestruind, iedereen heeft oorbellen gekocht (behalve Fee en de mannen) en toen begonnen er wolken over te komen en hoorden we dat het zou gaan onweren. We besloten maar ergens op het terras onder een parasol te gaan zitten en hebben daar verrassend lekker gegeten. Na een uurtje klaarde het weer op en konden we onze tocht door de stad vervolgen. Wat een leuke winkels! Eind van de dag gingen we weer naar de auto en reden nog even naar Lake Vbilje. Het zwanenmeer, want het stikte er van de zwanen. Na een paar fotootjes daar zijn we terug naar de camping gegaan.

De wekker ging om 6 uur, want we gingen naar de Plitvice meren in Kroatië. We zitten slechts 11 minuutjes rijden van de grens. Helaas was het heel druk bij de grensovergang en controleerden ze ook echt bij iedereen het paspoort. Dat leverde een uur vertraging op. Om 11 uur waren we bij de meren en om half 12 konden we aan de wandeling van 9 km beginnen door het prachtige Unesco werelderfgoed park. Het was magisch, echt adembenemend, al die watervallen, meren. Vijftig tinten groen zagen we. De kinderen hielden het goed vol, voor Fee had ik halverwege de draagdoek bij me.

Zagreb

Na de wandeling reden we door naar Zagreb. Dat bleek een verrassend leuke stad! Vol grappige wijkjes, een straat met restaurantjes en hippe instagram locaties. Ik zal daar nog apart een blog over schrijven. We hebben er heerlijk gegeten en waren enorm laat thuis, bijna middernacht. ‘s Morgens lazen we dat er die avond een gruwelijke zesvoudige moord in de stad was geweest, gelukkig niks van gemerkt!

Iedereen sliep uit en we hadden eigenlijk niets gepland vandaag. In de ochtend prikte de zon nog door de wolken, dus gingen we snel nog even zwemmen met de kinderen. Maik ging naar 2 garages om te vragen of ze onze airco konden maken, maar niemand had helaas tijd.

Ik was vroeg wakker dus ging met Lenthe en Yuren als eerste nog even naar het zwembad. Na een half uurtje terug naar de stacaravan om te ontbijten en toen alles inpakken om te vertrekken. We boekten een appartement op een Wine Estate in Podnanos, maar eerst stond er nog een wandeling door de Skocjan Caves, UNESCO werelderfgoed, op de planning. We hadden lange mouwen en lange broeken aangedaan, omdat het in de grot maar 8 graden zou zijn, maar dat was overdag wel heel erg warm! De rondleiding duurde 90 minuten en was prachtig. Heel bijzonder! Een heuse rivier die door de grotten stroomt, een 45 m hoge brug die we over moesten. Daarna reden we naar Predjama Castle, een kasteel in de uitgehouwen rotsen. We konden er niet meer naar binnen, het ging al bijna dicht, maar het was toch mooi om te zien. Daarna reden we door naar Vipava, een wijndorpje. Hier hebben we wat wijn geproefd en gekocht. Tot slot dineerden we in de tuin bij KRHNE, maar dat bleek een slecht idee. Niet qua eten, want dat was prima, maar de muggen! Ik zat binnen 5 minuten helemaal onder de muggenbulten op mijn benen en de kinderen ook.

Wine Estate Appartement

Tegen tienen kwamen we aan bij de slaapplek. De eigenaar ontving ons heel hartelijk met een glas wijn en voor de kinderen sap. Hij legde alles uit en beloofde de volgende ochtend ook brood te komen brengen. Daarna zijn we gaan slapen. Maik en ik sliepen op de slaapbank in de woonkamer, de kinderen in de slaapkamer in het tweepersoons- en stapelbed. Helaas was het geen goede nacht, want het slaapbankje was erg hard, maar gelukkig werd dat ruimschoots goedgemaakt door het zonnetje ‘s morgens, de eigenaar die met een mand vol lekkers aan kwam en zelfs nog verse druiven ging plukken. Bij ons vertrek kregen we nog een fles wijn van zijn eigen domein als cadeautje mee. Topplek!

Op zondag reden we de wijnroute Goriska Brda. Je komt dan langs allerlei leuke dorpjes en uitzichtpunten. De eerste stopplek was de Solkan Bridge, waar de kinderen vol enthousiasme keken naar de bungy jumpers. Fee zei: ik ga dit ook ooit in mijn leven doen 😉 Ik hoop dat ze me dat dan niet vooraf vertelt… Doodeng! Na de brug kwamen we bij Smartno, een heel leuk Middeleeuws dorpje waar we bij een goed restaurant wat gegeten hebben. Vervolgens keken we in de auto Grand Prix en gingen toen naar ons appartement in Kobarid. Hier hadden we een geweldig appartement geboekt met uitzicht op de bergen. Na het inchecken liepen we een hiken van anderhalf uur naar de Kozjak waterval in een grot. Het was echt een schitterende wandeling door de bergen, met adembenemende uitzichten. Terug bij het appartement schonken we een glaasje wijn in, bakten we eieren en aten die met brood en olijfolie op. We hadden geen zin meer om weg te gaan.

Vakantie zit er bijna op!

Deze ochtend rijden we al wat verder Noordelijk en hopen we vanavond ergens in Oostenrijk of Duitsland uit te komen. We hebben niks van te voren geboekt, dus dat geeft de vrijheid om de dag te laten komen zoals die komt. In de ochtend hebben we nog een date met de meester van Yuren van school, die blijkt hier vlakbij de zitten! Woensdag zijn we weer thuis…

Vorig artikelHoera voor de aansprakelijkheidsverzekering!