landal pony aaien feeEen groot deel van Nederland had afgelopen week al herfstvakantie, maar wij moesten nog gewoon naar school en werk. Op vrijdag waren we wel vrij en gingen we lekker een lang weekend naar Drenthe. Helaas zijn de vrije dagen van Maik al op voor dit jaar, dus konden we niet langer dan 4 dagen. Toch heel fijn om even in een andere omgeving te zijn! We zaten in Landal Land van Bartje, dat grenst direct aan het bos. Ik had laatst een blog geschreven over leuke boshuisjes en veel goede tips ontvangen, maar het meeste daarvan zat al vol. Ook wel logisch, zo kort op de herfstvakantie natuurlijk. Daarom extra blij dat we hier nog terecht konden!

Al heel vroeg in de ochtend zat ik in het ziekenhuis bij de sportarts voor een nieuwe fietstest, dit keer met hartfilmpje, longfunctie onderzoek en ademgasanalyse. Na de 2e keer Corona wilde ik weten hoe het er voor stond, ook ten opzichte van de vorige keer. Het goede nieuws is dat alles prima was. Zowel longinhoud als hartfilmpje waren goed en zelfs bovengemiddeld qua uitslagen. Mijn Vo2max (conditie) heeft wel weer een klap gekregen van de 2e keer Corona. De sportarts heeft nu voor mijn sportfysio opgeschreven hoe ik het beste verder kan gaan met trainen. Ik heb zelf het idee dat ik wel iets meer energie heb dan na de eerste keer Corona, maar het is toch irritant dat je conditie weer zo’n klap krijgt. Hopelijk lukt het met de tips van deze arts om het iets sneller op te bouwen dan de vorige keer. Na deze afspraak begon de werkdag en die was druk. Ik zat eigenlijk de hele dag in allerlei besprekingen. Niet zo gek dus dat ik in de avond behoorlijk moe was.

juut herfst bladeren

Opnieuw een drukke dag vol afspraken. Ik sjeesde van hot naar her, op de fiets, want de auto stond bij de garage. Ze hadden bij de vorige afspraak iets niet goed gemaakt en dat viel gelukkig onder de garantie, dus dat gingen ze in orde maken. Gelukkig was het ook goed weer en regende het niet. Verder heb ik deze dag niet zo heel veel gedaan, behalve werken.

paddestoel landal bartje

Mijn vrije dag, die iets minder vrij was dan normaal, omdat Maik een dagje extra ging werken. Zo kon hij vrijdag vrij nemen, als wij naar Drenthe gaan. Ik moest dus met Fee naar zwemles, met Yuren naar de voetbal en met Sterre naar de orthodontist. Die laatste had goed nieuws, want het einde van de behandeling is in zicht! Over een maand of 2 mag haar beugel er uit, daar was ze heel blij mee na 2,5 jaar. ‘s Avonds gingen Maik en ik naar de laatste voorstelling van Youp van het Hek. Die was erg leuk en dus was het een fijn avondje uit.

Youp de laatste ronde

Youp van 't hek

‘s Morgens had ik een afspraak op een school die tot 10 uur duurde, daarna reed ik naar mijn werk voor een evaluatie en vervolgens moest ik de laatste hand leggen aan de nieuwsbrief van mijn werk. Na de lunch hadden we een studiemiddag die best interessant en gezellig was. Er waren een aantal collega’s niet, omdat er weer Corona rondwaart, maar dat mocht de pret niet drukken. Hopelijk knappen ze snel op. ‘s Avonds nam Sterre ons mee uit eten. Dat vond ik echt superleuk. Ze wilde vieren dat de toetsweek van haar en Yuren klaar was, dat het herfstvakantie is èn ze wilde betalen voor mij en Maik, van haar eerstverdiende salaris bij het restaurant waar ze werkt. We gingen ook bij dat restaurant eten. Ik vond het zo bijzonder dat ze dat deed, echt superlief. Het was ook heel gezellig.

Family bij Rozey

Yuren moest in de ochtend nog naar een snuffelstage met school, de rest was al vrij. Ik ging nog even hardlopen voor vertrek en pakte toen mijn tas in. Yuren was rond 1 uur thuis en daarna zijn we vertrokken richting Ees, waar we een huisje gereserveerd hadden bij Het land van Bartje. We stonden helaas wel wat in de file, toch bezochten we nog snel het concentratiekamp Westerbork. Eerst het museum, daarna de plek waar het kamp vroeger was. Helaas is er niet meer veel van over, toch gaf het met de digitale rondleiding wel een goede indruk. Het museum vonden we ook mooi, al is het iets minder indrukwekkend als je Auschwitz, Theresienstadt en Mauthausen ook bezocht hebt. Er was een interessante speurtocht voor de kinderen. Na Westerbork gingen we naar het park, waar ik pasta maakte en we gezellig aan tafel aten.

Westerbork museum speurtocht

westerbork monument

Na een uitgebreid ontbijt zijn we eerst al vroeg gaan zwemmen. Nou ja, Yuren en Sterre wilden niet mee, dus die trokken hun eigen plan. Toen we terugkwamen waren ze gelukkig wel uit bed en hadden ze ontbeten. Het was Paardendag bij Landal Land van Bartje, een happening die jaarlijks terug komt en ook druk bezocht wordt door mensen die niet op het park zitten. Er waren allerlei activiteiten, zoals marshmallows roosteren, shows met de paarden, een quiz, pony rijden, huifkar rijden, een grote speeltuin en er stonden kraampjes. De hele ochtend zijn we er geweest, vooral Fee vond alles leuk en ook Lenthe genoot zichtbaar. De pubers kon ik tevreden houden met een wafel met slagroom 🙂 Tussen 12 en 2 uur was het even pauze en gingen we naar het huisje voor de lunch. Daar overlegden we wat we in de middag zouden doen. Sterre en ik wilden nog wel graag Bourtange bezoeken. Dit is nog 40 minuten rijden vanaf het park, maar Sterre had er op school iets over geleerd en ik wilde dit vestingstadje ook nog altijd wel bezoeken, dus besloten we er naartoe te rijden. Helaas was het minder weer dan in de ochtend, we kregen een paar forse buien op ons nek. Desondanks was het een mooi dorpje, wat rond kerst helemaal prachtig schijnt te zijn. Na Bourtange gingen we even terug naar het huisje om te relaxen en maakten Maik en ik nog een wandeling vanaf het park, de Mammoetwandeling. Rond 7 uur hadden we gereserveerd in een restaurant in Odoorn, Boshof. Een tip die ik van iemand had gekregen. Na het eten zijn we snel in ons bedje gedoken.

Tochtje met de huifkart land van bartje

Maik en fee paardje

De pubers hadden behoefte aan uitslapen en Maik ook. Hij had de kwalificatie van de Grand Prix nog gekeken om middernacht, dus hij ging laat slapen. Ik heb dat niet volgehouden en was al veel eerder in slaap gevallen. We ontbeten dus laat, maar de pubers zaten wel aan tafel daardoor. Vervolgens gingen we naar de fietshuur. We fietsten in een kwartiertje naar het Hunebedcentrum in Borger, waar vanalles te doen was. Het was net een soort openlucht museum. Erg leuk! We dachten dat we er ongeveer een uurtje zouden blijven, maar hadden ons er uiteindelijk zo’n 3 uur kunnen vermaken. Daarna gingen we terug naar het huisje, waar de jongste meisjes met papa naar het zwembad gingen en de oudste twee behoefte hadden aan wat tijd voor zichzelf. Het avondeten was een borrelplank met een lekker wijntje of sapje erbij en natuurlijk keken we de Formule 1 met Max. Daarna gingen we lekker naar bed. Morgen weer naar huis. Dat vinden we best jammer, want het is hier zo mooi. Er zijn nog allerlei fietsroutes die ik had willen doen, zeker nu Fee ook op een eigen fiets kan is dat wel echt tof. Maar helaas. Dan had ik alleen moeten blijven met de kinderen en dat vind ik ook weer niet echt gezellig. Bovendien moet Sterre de hele week werken.