Sandomierska wijnOpnieuw een heerlijke vakantieweek voorbij. We hebben superveel leuke dingen gedaan. Het mooie is, we zijn pas op de helft. Nog 2 weken te gaan. Op dit moment zijn we in Zakopane. Heel toeristisch, maar we hebben wel een gaaf appartement. Morgen trekken we door naar Krakau en omgeving. Ook daar hebben we zin in. Maar goed, eerst alles over de afgelopen week!

Deze ochtend was het zwaarbewolkt en het miezerde wat. Perfect hardloopweertje dus! Was wel pittig met heuvels en de weg niet goed kunnen vinden. We ontbeten bij een leuk tentje in de nieuwe stad van Lublin. Helaas duurde echt alles lang. We moesten om 11 uur uitchecken, wat we dus niet gingen redden. Gelukkig werd er niet moeilijk over gedaan. Het was allemaal wel heel lekker, dat maakte het goed. Daarna gingen we in de auto naar wijngaard Sandomierska. Superleuk plekje. Inmiddels scheen de zon weer en zaten we daar heerlijk op het terras. Uiteraard ook wat wijntjes ingeslagen. Daarna door naar Rzeszow, waar we in een retro appartement overnachten. Na het inchecken gingen we naar Lancut, waar het mooiste kasteel van Polen zit. Helaas ging het op maandag al om 3 uur dicht, dus konden we niet meer naar binnen. Dan maar terug naar het marktplein om daar een pizza te eten. Het blijkt een heel gezellig dorpje te zijn! Wel jammer: het leuke boshuisje dat we boekten heeft problemen met het water, waardoor het geannuleerd werd. Moesten we ineens iets heel anders boeken en er was niets meer voor 2 nachten. Twee losse nachten op verschillende plekken lukte nog wel.

cafe velo

wijngaard

We vertrokken naar Sanok en de Bieszczady, een streek helemaal in het Zuid-Oosten van Polen. Tegen de grens met Slowakije aan. Een mooi groen gebied, waar je goed kunt wandelen en een mooie rondrit kunt maken. Dat deden we dan ook die dag. Helaas reden we een stukje verkeerd, maar we hebben toch prachtige uitzichten gezien en veel mooie houten kerkjes. We lunchten laat, met uitzicht, pierogi (de beste die ik tot nu toe at) en wijn. Toen we richting onze accommodatie gingen in Sanok, werd het opeens mistig, wat mooie plaatjes opleverde zo in de bergen. In Sanok hadden we een mooi appartement geboekt, middenin het centrum. De eigenaar had ons een tip gegeven voor een leuk restaurant net buiten het centrum, en dat bleek inderdaad goed te bevallen. Zo sloten we een fijne dag af met een wandeling naar het restaurant van 20 minuten, een gezellig etentje en een wandeling terug.

SanokBieszczady kerk

Ik besloot vroeg te gaan hardlopen, een rondje door Sanok. Dat was leuk, maar pittig: het is er behoorlijk heuvelachtig. We ontbeten in het appartement met overgebleven broodjes en reden daarna richting Majdan, waar we de mooiste treinrit van Polen zouden gaan maken. Helaas was de vroegste rit al vol, dus kochten we kaartjes voor 12 uur en gingen nog even in de rivier spelen. De treinrit was inderdaad heel mooi, maar het jammere was dat Yuren ziek werd. Buikgriep of misschien iets verkeerd gegeten, we weten het niet. In een trein zonder wc is dat heel naar, dan duurt een rit van 2 uur toch echt te lang. We waren dan ook blij dat we terug waren, zodat hij naar de wc kon. Er werd ook noodweer voorspeld, wat ons deed besluiten wat eerder naar de volgende accommodatie te rijden. Een huisje aan het stuwmeer bij Solina. Het lag prachtig! Yuren knapte gelukkig snel op daar en zo konden we eind van de dag nog even in het meer gaan zwemmen.

Bieszczady spelen in water

Bieszczady treinreis kids

trein Bieszczady

Het huisje had geen gordijnen, dus iedereen was vroeg wakker. We haalden broodjes bij de bakker en reden vervolgens door naar een plaatsje aan de Slowaakse grens, waar we gingen vlotvaren. Het was daar superdruk, waardoor we lang in de rij moesten staan, maar het was de moeite waard. De tocht was prachtig! Het duurde wel vrij lang, 2 uur in totaal, en daarna moesten we nog ruim een uur rijden naar het volgende hotel. Daar hadden we twee kamers geboekt die niet dicht bij elkaar lagen, Maik zat met Yuren in een ander gebouw dan ik met de meisjes. Wij hadden het wel beter, want uitzicht op het zwembad en het dal. Het restaurant van het hotel was helaas gesloten en het was al laat, terwijl we nog moesten eten. Uiteindelijk vonden we een leuk plekje op een pleintje waar ik een lekker visje at en de rest pizza. Konden we toch nog met gevulde buikjes naar bed.

uitzicht dunajec

vlotvaren dunajec uitzicht

vlotvaren dunajec

restaurantje brezik

Toen ik uit het raam keek, zag ik dat het zonnig was en het zwembad lonkte. Maik had natuurlijk in een andere kamer geslapen, dus ik appte hem of hij met Yuren naar het zwembad kwam. Lenthe en Fee hadden ook wel zin om te zwemmen. Sterre bleef liever series downloaden op de wifi 😉 We hadden het zwembad voor onszelf en dat was heerlijk zo in de ochtendzon. Rond 9 uur gingen we er uit, douchen en ontbijten. Daarna reden we naar Lysana Polana, voor een mega lange wandeling naar Morskie Oko, het oog van de zee. Dat is een bekend meer in Polen wat echt prachtig is. Enige lastige: het is 9 km heen lopen en 9 km terug. Je kunt ook met een soort huifkar, maar wij vonden het zielig dat die paarden de hele dag heen en weer moeten rennen. Dus gingen we gewoon lopen. De eerste 5 km bergop ging prima, alleen Fee zeurde af en toe wat. Daarna heb ik Fee in de draagdoek gedaan en zo de laatste 4 km gelopen. Was voor mijn rug wel pittig. We genoten van het uitzicht en de kinderen speelden in het meer. De terugweg was een ander verhaal. Na zo’n 12 km beginnen je voeten toch echt pijn te doen. Bergaf is makkelijker, maar je bent toch steeds aan het remmen, dus je spieren gaan pijn doen. Lenthe begon het ook moeilijk te krijgen, zij liep intussen op haar sokken, want ze had blaren. Fee weigerde 4 km voor het einde nog 1 stap te zetten, dus die ging af en aan bij iedereen op z’n rug. Na 18 km waren we er eindelijk, doodmoe, maar trots op onze prestatie. We sloten af in een echt Pools restaurantje bij het schattig berghuisje dat we geboekt hadden en gingen toen lekker slapen!

Iskasterjuutfee

Morskie oko

Morskie Oko we made it

Ik was helaas heel vroeg wakker, 5 uur al. Zag ik wel een mooi opkomend zonnetje. Verder voelden we ons allemaal stijf van de wandeltocht, dus het werd een rustige dag. We reden in een uurtje naar Zakopane, waar we begonnen met een ontbijtje bij een leuk tentje in het dorpje. Dat bleek trouwens ontzettend toeristisch, net Llorret de Mar. We werden gek van de drukte. We wilden nog een museum bezoeken over hoe de traditionele kaas hier gemaakt wordt, maar dat bleek alleen in het Pools. Dan maar naar het appartement wat we geboekt hadden. Dit zit net buiten het centrum, dus op een rustige plek. Het is een heel fijn appartement met een groot zonnig terras. We hebben er even gerelaxt en zijn toen toch nog even met een kabeltreintje naar de berg Gubalowka gegaan, vanwaar we een prachtig uitzicht hadden. Vervolgens aten we bij een Italiaan en sloten af in het zwembad dat bij het appartement hoort. Het is 34 graden warm dus eigenijk meer een soort hotpool. Heerlijk soezig doken we daarna ons bed in.

strh

sunrise Polenview gubawalski

Zakopane zwembad

lakeview

Zakopane voetjes

We sliepen uit en daarna deed ik een hardlooprondje. Dat viel niet mee, het is hier erg heuvelachtig en in het bos lagen veel losse stenen, waardoor ik ook naar beneden niet hard kon rennen. Toen ik terug kwam had Maik broodjes gehaald en waren de jongste drie kinderen wakker, die wilden zwemmen. Dat vond ik een prima idee, zo’n duik na het hardlopen, dus ik ging mee. We ontbeten in het appartement en besloten er een relaxdag van te maken. Na 2 weken elke dag vroeg op pad zijn we daar allemaal aan toe. Er werd nog meer gezwommen, wat schermpjes gekeken, gelezen, in de zon gezeten en Formule 1 gekeken. We besloten zelfs niet weg te gaan voor het avondeten en gewoon in het appartement te eten. Echt een rustdag dus! Morgen trekken we weer verder naar Krakau.