diner in perpignan le vipHet was een heerlijke week! Wat knap je altijd toch op van een paar dagen zon op je gezicht. Elke dag een zomerjurkje aan. En ook nog eens leuke dingen doen. Wat een feest was het weer. Toch ook fijn om thuis te zijn bij Maik en de kinderen. Zou alleen wel goed zijn als de zon ook hier eens gaat schijnen en de temperaturen wat omhoog gaan.

Lees ook: Foto weekoverzicht Judith #488

Onderweg naar mijn werk verloor ik allerlei stukken fiets, heel handig. Mijn kettingkast begaf het. Gelukkig haalde ik het wel, heb alles netjes opgeraapt en in mijn rugzak gestopt onderweg 🙂 We hadden vergadering en een gezamenlijke lunch, dat is een paar keer per jaar. Daarna had ik allerlei afspraken, dus ik was de hele middag op pad. Tussendoor maakte ik ook nog de nieuwsbrief en het weekbericht van mijn werk. Een lekker druk dagje dus.

In de ochtend heb ik eerst heel vroeg gesport, daarna zitten werken en in de middag gaf ik samen met een collega een workshop over inclusie op een school. Dat was leuk. Ik kreeg een prachtige bos bloemen als bedankje, lief! Daarna moest ik wel snel naar huis om nog allerlei dingen te regelen, omdat ik die nacht zou vertrekken naar Spanje en Frankrijk. Tas inpakken, nog wat laatste mails en op tijd naar bed natuurlijk. Gelukkig kon ik snel slapen.

bloemen octant

Vier uur opstaan was pittige, maar alles verliep voorspoedig. Het vliegtuig ging op tijd en rond 8 uur stonden we op het vliegveld van Barcelona. Eerst de huurauto opgehaald en daarna naar Besalú gereden. Wat een gezellige plaatsje! Daarna door naar Perpignan. Eerst geluncht en toen met een treintje langs alle bezienswaardigheden gedaan. Vervolgens ingecheckt in het hotel en tot slot nog wat gaan eten in de stad. En die zon! De muggen zijn dan weer wat minder, maar ja, dat hoort er ook bij als het zonnig is.

besalu

castelnou

Het was een drukke dag! We begonnen de ochtend in het Rigaud museum, waar oa werk van Picasso en Hyacinte Rigaud hangt. De rondleiding die we kregen had echt meerwaarde, omdat er leuke verhalen en anekdotes werden verteld. Daarna deden we een rondje door de stad. Franse sfeer proeven, Hotel Pams bekijken en tot slot lunchen bij Fika, heel leuk tentje. In de middag bekeken we wat winkels en Franse pleintjes en toen namen we de auto om ook nog wat mooie plekken buiten de stad te ontdekken. Eerst naar Les Orgues d’Ille sur Tet, een soort rotsformaties die door erosie net orgelpijpen lijken. Je bereikt ze met een korte wandeling van ongeveer 1 km. Daarna reden we door naar de Byrr Caves. Ik had nog nooit van Byrr gehoord, maar dit port-achtige drankje is heel bekend hier. Het grootste wijnvan ter wereld staat in dit gebouw. We kregen een rondleiding en proeverij. Tot slot reden we naar het schattige dorpje Castelnou. Echt een plaatje! Ik denk druk in de zomer, maar nu lekker rustig. We dwaalden door de straatjes en aten er bij het restaurant met uitzicht. Fijne dag!

museum hyacinte regaud

orgues d'ille sur tet

Vandaag gingen we het grootste deel van de dag achter de akela (iemand van het tourist office) aan. Wie denkt dat persreizen alleen met een cocktail aan het strand liggen betekent heeft het mis. We begonnen wel relaxed met een ontbijtje in de tuin van het hotel. Daarna door naar Canet de Roussillion. Na het inchecken dus met de akela mee door het stadje. Proeverij van lokale koekjes en hammetjes en wijn. Leuk & lekker, maar ik plofte zo vlak na het ontbijt. Toen door naar de… lunch! Bij een te gek restaurant met een markante eigenaar. Catalaanse gerechten. Daarna? We ploften opnieuw bijna. De akela nam ons mee naar een soort botanische tuin met cactussen en waterlelies enzo. Daarna gingen we nog naar de haven. Bootjes kijken en we mochten/moesten aan boord waar een man ons een verhaal ging vertellen waar we totaal niets van begrepen. Maar we deden natuurlijk alsof we het wel begrepen. Waardoor ik dacht dat Melissa het echt begreep. Tot ik vroeg: snap jij het? En zij zei: uh, nee. Toen kon ik mijn lachen niet meer inhouden. De tranen rolden over mijn wangen. En de akela gaf toe dat ze het óók niet begreep. Die arme man begreep onze slappe lach dan weer niet. Ik was blij dat we om 5 uur even vrijgelaten werden en konden chillen op onze mega hotelkamer. Met balkon in de zon. Om 20.00 uur mochten we nog even gaan eten aan het strand, zonder de akela Lekker dagje weer!

ontbijt appart hotel perpignan

bootjes in de haven van perpignan

Na een fijn ontbijt in de zon gingen we naar het aquarium van Canet en Roussillion. We hadden er niet zoveel zin in, eerlijk gezegd, want we dachten dat het zoiets als Sealife zou zijn. Dat hadden we mis! Oniria aquarium bleek ontzettend leuk. Het is meer een beleving dan alleen een aquarium. Je begint met het beklimmen van een rots naar de Canigou berg. Boven zie je de besneeuwde bergtoppen, is er echt ijs en wordt er condens gespoten. Daarna zak je langzaam af terug naar beneden, waarbij de temperatuur steeds warmer wordt en de vissen steeds tropischer. Heel origineel! Daarna gingen we voor de lunch naar een strandtent, waar we een poosje hebben gezeten. Rond half 3 reden we met de auto eerst naar een verlaten vissersdorpje en daarna naar Collioure. Ik was daar ongeveer 20 jaar geleden ook al eens geweest, maar behalve het haventje met het strand herinnerde ik me er niet veel meer van. We dwaalden rond in de kronkelige steegjes en zaten een poosje op de kade. Prachtig plaatsje! Wel toeristisch. Denk hoogzomer knetterdruk. Tot slot aten we ‘s avonds bij een Spaans restaurant met David van het tourist office. Een goede paella gegeten en toen lekker mijn hotelbed in.

ocotpus aquarium canet de roussillion

bootje collouiore

Juut op het strand in canet de roussilion

Na het ontbijt in de zon vertrokken we naar Cadaques. In dit dorpje woonde Dali lange tijd. Zijn oude huis is nu een museum. Het bleek er prachtig: witte huisjes, bootjes in het water, gezellige drukte, bloeiende bougainvilles overal. Na wat ronddwalen in de straatjes reden we door naar Platje d’Aro, om Maiks ouders te verrassen. Zij zitten daar op een camping en aangezien we nu toch in de buurt waren gingen we even een kopje koffie drinken. Tot slot reden we via Panta de Sau, een stuwmeer op de plek waar vroeger een dorp was, terug naar het vliegveld. Inmiddels zit ik alweer achter mijn laptop te werken, maar het waren heerlijke dagen! Ik geniet nog even na.

Cadaques

Vorig artikelZomer jurkjes, lekker luchtig
Volgend artikelBrides to be: dit zijn de hipste trouwjurkstijlen van het moment