Foto weekoverzicht Judith #69 deel 1

magische-minicruiseDe week begon met een leuk uitje: wij gingen namelijk naar Newcastle! Op maandagochtend konden we nog rustig aan doen. Rustig de koffers gepakt, terwijl de kinderen lekker buiten speelden. Rond 3 uur zaten we in de auto op weg naar IJmuiden. Van daaruit gingen we namelijk met de boot van DFDS naar Newcastle. Een reis die zo’n 16 uur zou duren. Ze noemen het een “minicruise“. Wij deden de 4 daagse magische minicruise, je kunt er meer informatie over lezen op de website van DFDS zelf.

boot dfds seaways

We konden vlot aan boord, parkeerden de auto op het dek en installeerden ons in de scheepshut. Die was klein, maar comfortabel. Bovendien slaap je er alleen maar. Er waren 2 stapelbedden, eentje met 3 bedden boven elkaar en eentje met 2 bedden boven elkaar. Omdat we het avontuur op de boot naar Corsica nog niet vergeten zijn, besloten we dat er niemand in het bovenste bed zou slapen. Dus Fee ging bij mij in bed en Lenthe samen met Sterre in het onderste bed.

stapelbed aan boord

Daarna gingen we de boel verkennen aan boord. Er was een kidz club, waar de kinderen lekker lang gespeeld hebben in de ballenbak. Ze maakten makkelijk contact met andere Nederlands kinderen en ondertussen dronken wij een lekker bakje koffie.

‘s Avonds aten we in het 7Seas buffetrestaurant aan boord. De boot was toen aardig aan het schommelen, dus ik besloot geen alcohol te drinken en het te houden bij een lichte maaltijd. Ik ben namelijk best gevoelig voor zeeziekte en daar had ik geen zin in. Na het eten zijn we daarom vrij vlot naar de hut terug gegaan, zodat ik op bed kon gaan liggen. Uiteindelijk is het goed gegaan. Ik ben niet zeeziek geweest en heb eigenlijk prima geslapen.

diner buffetrestaurant 7seas

Bij het ontwaken hadden we nog ruim de tijd voor een lekker ontbijtje, in hetzelfde restaurant. Dat vond ik relaxter dan toen met de Corsica Ferry, want daar kwam je al om 5 uur ‘s morgens aan en moest je meteen van boord.

buffet

Tegen tienen waren we in Newcastle en vertrokken we naar de auto. Het duurde nog best lang voor we uiteindelijk van boord konden, maar de zon scheen dus we maakten ons niet druk. Om 11 uur reden we richting Alnwick, waar we het Harry Potter kasteel gingen bezoeken! We waren er vrij vlot, het was ongeveer 3 kwartier rijden. Bij het parkeren ontdekten we dat we er niet aan gedacht hadden om Engelse Ponden mee te nemen, dus moesten we eerst nog even het stadje in om te pinnen. Dat ging snel en het was leuk om het stadje te zien. We wilden eigenlijk daar lunchen, maar konden zo snel niks vinden. Jammer!

tuin kasteel

Nadat we de auto geparkeerd hadden, vlakbij het Alnwick Castle, gingen we met de bolderkar van Jipfish (die heb ik te leen om uit te proberen, bevalt goed!) eerst de kasteeltuin in. Ik kan me voorstellen dat het met regenachtig weer een stuk minder leuk is, maar het was een prachtig zonnige dag dus de tuin verkennen was superleuk! Eerst namen we in de kasteeltuin een taartje met koffie. Dat is overigens geen aanrader, maar dat terzijde. De taart was nogal droog. Je zat er wel heel leuk, met uitzicht op de tuin, terwijl de kinderen met skelters speelden.

overzicht kasteeltuin

In de tuin zijn er diverse leuke dingen te zien en ontdekken. Er is een labyrint, waar je de uitgang moet vinden (Lenthe vond dat een beetje eng), er is een stuk met allerlei mooie waterkunstwerken, dat vonden ze superleuk. Je kunt helemaal naar boven lopen, waar je een mooi uitzicht hebt en een kruidentuin. Er is ook een giftuin waar rondleidingen zijn. En een kersentuin die prachtig in de bloesems stond. Ik had er nog wel uren kunnen vertoeven, maar de kinderen wilden naar het kasteel.

waterobject alnwick castle

Het kasteel is prachtig. Het ligt mooi, tussen de bloemenvelden. Er is vanalles te doen in het kasteel. Je kunt leren boogschieten, zeep maken, je verkleden tot jonkvrouw, leren vliegen op een bezemsteel, binnenkijken in het kasteel (het wordt in de wintermaanden nog steeds bewoond!). Grappig detail: ik zag later op twitter dat Paul de Leeuw er kennelijk ook was die dag. We hebben hem trouwens niet gezien.

harry potter kasteel

Er zijn ook rondleidingen, maar we moesten qua tijd keuzes maken, dus dat hebben we niet gedaan. Wel jammer, want daar vertellen ze precies waar stukken van de Harry Potter films zijn opgenomen bijvoorbeeld. Yuren vond de kanonnen gaaf, en het boogschieten, de meiden genoten het meest van het verkleden, zeepjes maken en middeleeuwse spelletjes doen. Het was een doordeweekse dag en geen vakantie in Engeland, dus het was heerlijk rustig.

uitzicht alnwick castle

Aan het einde van de middag waren de kinderen moe. We zijn teruggereden naar Newcastle, waar we die nacht in het Holiday Inn hotel zouden slapen. Een prima hotel in het centrum van de stad. We hebben de spullen in de kamer gezet en zijn daarna naar Café Rouge gelopen in de Greystreet. Was prima aan te lopen, maar voor de kinderen toch best een tippel na al de hele dag gelopen te hebben.

Fee draagdoek newcastle lopen in het kasteel

Café Rouge bleek geen toprestaurant, maar wel heel kindvriendelijk. We hebben er overigens lekker gegeten hoor. De kinderen een mega hamburger en pasta, ik ging voor de vissoep en Maik voor de steak (die erg mals was). De kinderen kregen een kleurplaat, en wij maakten ze wijs dat het een wedstrijd was. Ze gingen dus extra hun best doen. Daarna leverden ze hun kleurplaat in bij de ober, die het spel perfect meespeelde. Hij kende een eerste, tweede en derde prijs toe en de kinderen kregen allemaal een chocoladetruffel en jellybeans.

cafe rouge newcastle

De kamer in het Holiday Inn hotel was trouwens erg fijn: wij hadden een kamer met 2 dubbele bedden en via een tussendeur kwamen we bij de kamer ernaast met 2 eenpersoonsbedden. We hebben daar Sterre en Lenthe gelegd, en de tussendeur opengehouden, terwijl Maik en ik met Fee tussen ons in sliepen en Yuren een megabed voor zichzelf alleen had. Prima oplossing voor een groot gezin!

Omdat we deze week zoveel gedaan hebben, vertel ik de rest morgen, goed? Anders wordt het zo’n lange blog! We hebben trouwens ook een heel leuk filmpje gemaakt…

naar de zee kijken

Vorig artikelBandajana’s zijn zomers hip!
Volgend artikelDit is waarom een blotevoetenpad zo fantastisch is