Italië, Le Marche

SiroloInmiddels zijn wij een week terug van een lange en heerlijke vakantie in Italië. Wie mij ook volgt op twitter of Facebook mocht een beetje meegenieten: regelmatig plaatste ik fotootjes van de idyllische plekjes die we hebben gevonden. En ja, dan krijg je natuurlijk de vraag waar we die leuke accommodaties gevonden hadden. Vandaar dat ik besloten heb er een blogje aan te wijden. Niets is leuker dan je bijzondere vondsten te delen, wie weet zijn deze fijne plekjes wel iets voor jou volgend jaar! Wij vertrokken, met 3 kids achterin de auto, op 24 juli. Dat viel niet mee. Ik had een hele tas met cadeautjes voor op de achterbank mee, zodat ik de kinderen elk uur iets kon toestoppen. Helaas ging het net als met sinterklaas: het idee van cadeautjes bleek leuker dan het cadeau zelf. En ondertussen moesten ze om beurten plassen, hadden ze honger of dorst of waren ze het gewoon beu. We waren dan ook maar wat blij toen we na 6 uur Strasbourg bereikten. Even inchecken in het Novotel en dan de stad in om een ijsje te eten. Strasbourg bleek verrassend leuk, en we aten ‘s avonds op een plein met een fontein, waar de kindjes tot laat in konden spelen. Het was zulk mooi weer dat nat worden geen probleem was. De volgende dag reden we door naar Parma. Nu viel de stad Parma ons best een beetje tegen, maar de omgeving was mooi en de bed & breakfast waar we logeerden super. Casa Diarola wordt gerund door Elisabeth, die enorm haar best doet om het iedereen comfortabel te maken. De kamers zijn luxe, er is een mooie tuin, een schitterend ingerichte gezamenlijke ruimte om een wijntje te drinken en het internet werkt prima. En toen reden we door naar Cottage Rosa die we last minute nog geboekt hadden via Vivere e Gustare. casa RosaWe moesten even zoeken, maar toen we het eenmaal gevonden hadden, werden we verrast. Wat een mooie plek! Het leek wel een sprookje. Grote tuin, met achter het hek schaapjes, die elke dag door de schaapsherder werden gebracht en gehaald. De kindjes vonden dat leuk om te kijken. Een zwembad in de tuin, met opstaande rand en los trapje, waardoor het voor de kinderen veilig was. Na het ontbijt doken ze meteen in het water, zo fijn een zwembad in je tuin dat je verder met niemand hoeft te delen! Het huis zelf was ook fijn: uitgebreide keuken (met gevulde koelkast toen we aankwamen!), 2 slaapkamers met ieder een eigen badkamer en wc (dus ook geschikt om met 2 stellen te logeren bijvoorbeeld, waardoor je de kosten kunt delen). De eigenaars van het huis, Engelsen op leeftijd, waren toevallig ook aanwezig in hun eigen huis op hetzelfde terrein. Heel hartelijke mensen, die je privacy prima waarborgen. Het was er zo fijn, dat we best wat langer hadden willen blijven. Helaas zat het er na 1 week alweer op, en gingen we naar Venetië. Pittig, met 3 kids, maar ondanks dat hebben we toch genoten. De camping daar was niet zo interessant, maar op zich een prima plek om de stad te bezoeken. Je hoeft dan niet je auto in zo’n parkeergarage volgepakt achter te laten. Vanaf de camping stond je in 5 minuten bij de bushalte en in 10 minuten stond je op Piazza Roma, middenin Venetië. Na 4 dagen reden we door naar Novafeltria, net op de grens van Le Marche, eigenlijk in Emilia et Romagna.

Zwembad perticaraCamping Perticara ligt ontzettend mooi, waar je ook kijkt,  er is uitzicht tot ver in de heuvelachtige omgeving. De camping heeft Nederlandse eigenaren, dit trekt vanzelfsprekend ook Nederlanders. Dat is voor de kinderen heel leuk, die maken zo makkelijk contact. Voor ons hadden er wel wat meer andere nationaliteiten mogen staan. Het sanitair is superschoon, het zwembad ligt heel mooi en de receptie is aardig. Handig: je kunt er voor 5 euro per dag een koelkastje huren. Kun je je boodschappen lekker koel houden. Ideaal! Een nadeel vond ik er wel dat de toiletgebouwen op een stijle berg liggen en je dus regelmatig een klim moet maken (met 3 kinderen zeer regelmatig :)). Gelukkig hadden we voor ‘s nachts een potje bij ons. Na 3,5 weken Italiaanse zon zat het er op, en moesten we terug naar huis. Onderweg zijn we gestopt in Egerkingen, en hebben gelogeerd in het Mövenpickhotel aldaar. Prima plek voor een tussentijdse stop. Daarna door naar huis, en toegegeven, das uiteindelijk toch de allerfijnste plek. There’s no place like home! Maar we kijken terug op een heerlijke vakantie.