Laadpalen, hoe werkt dat precies?

Laadpalen, hoe werkt dat preciesDe elektrische auto is in opkomst. Op dit moment lijkt alleen de Tesla geschikt om ook daadwerkelijk mee op vakantie te gaan, vanwege de actieradius. Toch is de toekomst veelbelovend. Veel automerken proberen de actieradius te verbeteren, waardoor er meer aanbod komt. Laadpalen zijn dan ook volop in het straatbeeld te vinden, en dat wordt alleen maar meer de komende jaren. Uiteindelijk zullen de meeste mensen wel overstappen op elektrisch rijden. Maar hoe werkt dat nou met die laadpalen? 

Lees ook: De Mazda MX-30, een pareltje onder de EV’s

Laadpalen, hoe werkt dat precies?

Met een bezine auto tank je af en toe, afhankelijk van hoe veel je rijdt. Wij tanken ongeveer 2 keer per maand, want de laatste tijd rijd ik weinig auto. Zou ik mijn auto vervangen door een elektrische auto, dan moet ik natuurlijk gaan laden aan een laadpaal. Bij ons in de wijk zijn openbare laadpalen, maar je kunt er ook voor kiezen om een eigen laadpaal te laten plaatsen. Dit is in de regel goedkoper dan een publieke laadpaal, omdat je dan het tarief betaalt van jouw eigen energieverstrekker. Als je bovendien zonnepanelen hebt, is het zeker interessant. 

Een publieke laadpaal

Er komen in alle gemeentes in Nederland steeds meer publieke laadpalen. Via de website van de gemeente kun je vaak een overzicht vinden van laadpalen in de betreffende plaats. Koop jij een elektrische auto en zijn er in jouw wijk nog weinig laadpalen, dan kun je een aanvraag doen in je gemeente voor een extra laadpaal. De gemeente zal de aanvraag dan beoordelen. Als blijkt dat jij geen laadpaal op eigen terrein kunt plaatsen en de capaciteit van laadpalen in jouw wijk inderdaad te wensen overlaat, zal er een extra laadpaal geplaatst worden. Je kunt hier gebruik van maken als de laadpaal vrij is. Het is niet de bedoeling dat je dit als parkeerplek gebruikt. Dit wordt ook gecontroleerd. Zodra je auto vol is, moet je deze weer op een andere parkeerplek zetten. Soms is het handig om met buren te overleggen wie wanneer aan de laadpaal gaat. Bekijk ook deze checklist laadpalen

Laadpalen, hoe werkt dat

Een laadpaal op eigen terrein

Indien je de ruimte hebt, kun je dus ook voor een laadpaal op eigen terrein kiezen. Er zijn verschillende opties voor. Zo kun je kiezen voor een wallbox of een laadpaal. Het verschil is niet zo groot, maar een wallbox hangt aan je muur en een laadpaal staat op een paal. Verder doen ze het zelfde. De kosten zijn moeilijk te voorspellen, maar ze liggen ergens tussen de €500 en de €2500. Dat heeft te maken met allerlei keuzes die je in het proces kunt maken. Je maakt die keuzes uiteraard op basis van jouw persoonlijke situatie. En dat hangt allemaal weer af van hoe veel je de auto gebruikt en hoe vaak je zult moeten laden, maar ook welke elektrische auto je hebt. Hier vind je meer informatie over laadpaal prijzen.

Laden op je werk

Afhankelijk van de actieradius, zul je misschien op je werk ook wel eens moeten laden. Vaak is hier wel ruimte voor ergens in de buurt van je werk, en anders kun je dat ook aanvragen. Een voorwaarde is dan meestal dat je kunt aantonen dat je minimaal 28 uur per week op deze plek aanwezig bent. Voor meer informatie kun je ook hiervoor weer je desbetreffende gemeente raadplegen, of je vraagt het na op je werk zelf. Wellicht willen zij hier ook voorzieningen voor treffen. 

Laadpalen

Vorig artikelWijnproeven in Luxemburg bij Caves St Martin
Volgend artikelTraprenovatie
Judith van Wijk
Judith in 't kort: Vrouw, 47, mama van Sterre (2007), Yuren (2010), Lenthe (2012), Fee (2015). Sproeten, klein, bang van honden, gaat (te) graag uit eten, drinkt (te) graag rode wijn, verslaafd aan haar iPhone (ik geef het toe), zou graag veel meer boeken lezen (maar geen tijd), hart op de tong, onderwijsadviseur, zelfontplooiing, houdt van roze, heeft twee linkerhanden (maar knutselt heel graag met de kinderen), kan niet zingen (maar doet dat wel graag), heeft een stappenteller omdat ze anders teveel op de bank zit, zou vaker op vakantie willen, kookt het liefst liflafjes (en baalt dat de kinderen dan de helft niet lusten) en is een redelijke gadgetfreak. Judith professioneel: Judith is gediplomeerd leerkracht, pedagoog en onderwijsadviseur. Haar kracht is het verbinden, overtuigen en enthousiasmeren van mensen. Als moeder van 4 kinderen is ze natuurlijk ook ervaringsdeskundige als het gaat om opvoedingsvraagstukken. Dankzij haar reislust heeft zij veel ervaring op het gebied van reizen in het algemeen en reizen met kinderen. Haar expertise deelt zij op haar blog. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij ook diverse planners (gezinsplanners, huiswerkplanners en reisplanners) die in Nederland en België veelvuldig verkocht worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in