Nieuw jaar, nieuwe kansen. Maar ik voel me zo vermoeid!

Bron: https://www.pexels.com/photo/bear-business-computer-connection-461497/De eerste periode van het nieuwe jaar schiet alweer voorbij. Waarschijnlijk kun je het aantal hardlopende mensen dat je op straat bent tegengekomen niet meer op twee handen tellen. De een is nog hartstikke goed bezig met goede voornemens, de ander is ze alweer vergeten. Hoe gaat het met die van jou eigenlijk? Of doe jij daar niet aan? Hoe dan ook, of je op 31 december nou een plan had of niet, elk jaar zijn er toch weer zaken die gedaan moeten worden. Ook in 2019 vind je het nog steeds prettig om in een schoon huis te wonen, om goede relaties met familie en vrienden te hebben, om doelen en wie weet wel een diploma te behalen. Daarom een paar tips om die laatste wintermaanden door te komen en vooruit te kijken op een voor jou, hopelijk, succesvol nieuw jaar waarin je voldoende productief kan zijn.

Je bent echt niet de enige met een winterdip dus maak je daar niet druk om

De gezellige feestdagen zijn voorbij en opeens voelt het alsof je over een hobbel heen moet in januari. Herkenbaar? Hoe graag je in januari ook een ‘nieuw begin’ wilt starten, soms lukt het gewoon even niet. En wees niet bang, met jou zijn er in ieder geval 1,3 miljoen mensen in Nederland die last hebben van een ware ‘winterdepressie’. Een dipje valt dan nog mee toch? Het mooie is, je kunt er zelf wat aan doen. Vermoeidheid, je somber voelen, geen concentratie hebben en bijvoorbeeld trek hebben in vet eten, het zijn allemaal gevolgen die doorgaans terug te voeren zijn naar één oorzaak: een verstoord slaapritme.

Avond- en ochtendritme

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden maar toch blijft het een struggle voor velen: die televisie, computer, tablet of telefoon ’s avonds uitzetten. Kunstlicht maakt dat we ons dagritme gaan oprekken en doortrekken de avond en nacht in. Dat zou niet erg zijn als de wekker vervolgens pas om een uur of 10 de volgende ochtend zou gaan. Helaas geldt dat niet voor de meeste mensen die naar school of werk moeten of andere verplichtingen hebben. Je bed uitkomen lijkt in de wintermaanden veel moeilijker maar in theorie ligt dat niet aan warmte/kou of aan het donker buiten. Het ligt aan je eigen ritme!

Probeer vanuit een avondritme in een ochtendritme terecht te komen

Ben je iemand die volwassenonderwijs volgt en ’s avonds na werk nog voor het staatsexamen moet blokken? Of wie weet zit je er als havist nog middenin en ben je druk met het oefenen voor het economie examen havo. Je kunt moeilijke vakken best voor het slapen gaan oefenen, maar zorg wel dat je het niet vanaf een scherm doet en zet voor jezelf een tijd om uiterlijk in bed te liggen. Pak daarnaast ouderwets een boek/reader en een schrift met pen en papier erbij, zo ben je op een andere manier productief maar slaap je er wel meteen beter van en het mes snijdt aan twee kanten: ook de dag daarop kun je weer productiever zijn! Geen scholier of student maar wel druk met werk? Ook voor jou geldt: weg met lichte schermen en andere bezigheden zoeken. Van radio luisteren tot lezen of desnoods ouderwets breien, zorg dat je ogen en daarmee je brein in rustmodus kunnen komen.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan

Dat klopt want hoe leuk is het om een film te kijken, om te appen of social media door te scrollen ter ontspanning ‘s avonds? Het lijkt niet veel breinkracht te vergen, maar uiteindelijk zorgt de informatie die je in je opneemt er toch voor dat je brein door blijft gaan met werken, zelfs als je hoofd eindelijk je kussen raakt. Het gevolg? Moeilijk de slaap vatten en vermoeidheid en misschien zelfs neerslachtigheid de volgende dag. Aan het einde van de rit betekent ’s avonds je brein en ogen geen rust geven minder productiviteit de volgende dag. Maar hoe is dat nou echt aan te pakken?

Probeer een periode te stellen. Kijk bijvoorbeeld eens of het je een week lang lukt om ’s avonds andere bezigheden te hebben en nog beter: probeer het met het gezin. Alle apparaten uit en de lade in vanaf 19:00 uur. Ga met je creativiteit aan de slag en verzin andere dingen om te doen. Je zal merken: niet alleen gaat iedereen zich steeds meer uitgerust voelen, ook voor de cohesie binnen het gezin werkt het bevorderend!

En dan nu januari voorbij

We zijn letterlijk januari voorbij en voor je het weet worden de bomen weer groen en gaat de temperatuur omhoog. Sterker nog, er zijn nu al mensen die de eerste hooikoortsverschijnselen ervaren! De een gaat toewerken naar het centraal examen in mei, de ander bereidt zich voor op een belangrijke deadline op werk. Hoe dan ook, kijk vooruit. Wat gaat het jaar brengen en hoe kun jij daar een positieve invloed op uitoefenen? Met zoiets kleins als een ochtendritme aannemen door kunstlicht ’s avonds te vermijden kun je in ieder geval al van de wintermaanden een iets minder grote hobbel maken!

Vorig artikelWelke sport past bij jou?
Volgend artikelFoto weekoverzicht Judith #211
Judith van Wijk
Vrouw, 41, mama van Sterre (2007), Yuren (2010), Lenthe (2012), Fee (2015), sproeten, klein, bang van honden, gaat (te) graag uit eten, drinkt (te) graag rode wijn, verslaafd aan haar iPhone (ik geef het toe), zou graag veel meer boeken lezen (maar geen tijd), hart op de tong, onderwijsadviseur, zelfontplooiing, houdt van roze, heeft twee linkerhanden (maar knutselt heel graag met de kinderen), kan niet zingen (maar doet dat wel graag), heeft een stappenteller omdat ze anders teveel op de bank zit, zou vaker op vakantie willen, kookt het liefst liflafjes (en baalt dat de kinderen dan de helft niet lusten) en is een redelijke gadgetfreak.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here