Review Empires of the North + uitbreiding

empires of the north reviewWij hebben dit spel al enige tijd en ik dacht dat ik wel snel een blog er over zou kunnen schrijven, maar niets bleek minder waar. De spelregels waren namelijk erg ingewikkeld en hier en daar wat onduidelijk ook nog. Zo kwam het dat we het wel een keer of 5 moesten spelen voor we het begrepen en we het ook nog aan de buren hebben gegeven om het uit te zoeken. Uiteindelijk kwamen we er samen uit gelukkig. Is het spel dan niet leuk? Jawel hoor! In deze blog een review Empires of the North + uitbreiding.

Mocht je dit spel al hebben, en op deze website terecht komen omdat je google op “review Empires of the North” of “spelregels Empires of the North” vanwege het feit dat je het niet helemaal goed begrijpt: dat ligt niet aan jou! Wij hadden daar dus ook moeite mee. Gelukkig zijn we er uiteindelijk wel uitgekomen en mocht je nou ergens tegenaan lopen en het niet kunnen vinden, mail gerust je vragen! Dat gezegd hebbende ga ik nu uitleggen hoe het spel werkt en wat wij er van vinden.

review empires of the north

Hoe gaat het spel?

Het spel bevat meerdere stapels kaarten van een bepaald karakter. Iedereen kiest zijn eigen karakter, die verschillen in moeilijkheidsgraad en ook in soort kaarten met verschillende voordelen. Het zijn dus wel dezelfde kaarten, maar de voordelen die je er mee kunt behalen of de acties die je ermee kunt uitvoeren verschillen per karakter. Bij de uitbreiding zitten er extra karakter sets bij, want op den duur zijn de karakters vrij bekend en dan is het leuker om weer eens een nieuw set kaarten te pakken. Gedurende het spel bouw je een eigen eiland met alle kaarten voor je neus. Elke ronde heeft 4 fasen: kaarten trekken, spelen tot je niet meer kunt (als je niet meer kan pas je, het kan zijn dat andere spelers dan nog wel verder kunnen spelen), varen en veroveren/plunderen en alles weer in de oude staat brengen. Is een ronde voorbij, dan beginnen de 4 fasen opnieuw. Net zo lang tot iemand 25 punten heeft. Dan begint de laatste ronde. Aan het einde van het spel worden alle punten geteld. Je kunt dan uiteindelijk nog hoger uitkomen, dan degene die als eerste 25 punten had, omdat je bijvoorbeeld nog veel grondstoffen in je bezit hebt. Die zijn ook punten waard. De grondstoffen heb je nodig om kaarten te kopen of te spelen. Gedurende het spel moet je dus proberen grondstoffen te verzamelen om acties te kunnen doen, maar je wil ook punten verzamelen. Keuzes, keuzes!

Wat vinden we van Empires of the North?

Het spel is complex, omdat er veel mogelijkheden zijn. Het is steeds goed nadenken wat tactisch gezien de beste zet is. Dat maakt het spel ook leuk en iedere keer anders. Wel is het zo dat het ene karakter interessanter is om mee te spelen dan het andere. Het makkelijkste karakter is bijvoorbeeld in het begin leuk, maar gaat al snel vervelen. Dan is het prettig als je een ander karakter kunt kiezen. Wat wij jammer vinden aan het spel, is dat je vrij individueel speelt. Als de ander aan de beurt is, kan die van alles doen, maar je hebt daar weinig zicht op. Juist doordat je andere karakters hebt en dus ander soort kaartjes, zie je niet goed wat de ander allemaal kan doen. Daardoor is het ook moeilijker de ander af te troeven of dwars te zitten bijvoorbeeld. Daarnaast verveel je je al snel een beetje als je zelf niet aan de beurt bent. Om die reden vinden wij het leuker om het met z’n tweeën te spelen dan bijvoorbeeld met z’n vieren. Het is geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar, maar Yuren vond het al snel een beetje saai. Desondanks is het wel een leuk spel om af en toe uit de kast te pakken, maar wij vinden het geen topper. Voor de onervaren spelletjes speler is dit zelfs misschien wat te complex.

empires of the north spel

Specificaties Everdell bordspel review

Aantal personen: 1-4 spelers