Review Ticket to Ride bordspel en Print and play

asmodee ticket to ride printableIk weet niet hoe het met jullie zit, maar wij hebben nog nooit zoveel spelletjes gedaan als dit jaar en ook nog nooit zoveel nieuwe spellen aangeschaft. Zeker deze winter spande de kroon. Zoveel slecht weer, kou, en je kon nergens heen. Onze nieuwste aanwinst is Ticket to Ride. Een spel dat al bij velen bekend is, maar wij nog steeds niet hadden. De reden dat we het in huis hebben, is eigelijk omdat ik getipt werd dat zij tegenwoordig ook een Print & Play versie hebben. Speciaal vanwege de Corona. Die zijn er trouwens niet alleen voor Ticket to Ride, maar ook voor andere spellen van Asmodee. Je kunt het zien als een gratis uitbreiding bij een bestaand spel, om het wat uitdagender te maken.

Wij hebben zelf als basisspel Ticket to Ride Europa, maar er zijn allerlei verschillende werelddelen, landen en zelfs steden op de markt. Bijvoorbeeld de stad Amsterdam is een verkorte versie van het echte spel en er is zelfs een Junior versie. Bij deze gratis Print & Play versie moet je in elk geval het basisspel hebben, Europe, Germany of Nordic Countries. Het spel is sowieso een aanrader vinden wij. Het heeft ergens iets weg van Risk, omdat je opdrachtenkaartjes hebt met een opdracht die je moet halen en die niemand van je weet. Onderweg word je natuurlijk onbewust dwars gezeten door je medespelers.

Review Ticket to Ride bordspel en Print and play bovenkant

Hoe gaat het spel?

Het spel heeft een spelbord en iedereen krijgt treintjes van een kleur. Met die treintjes bouw je routes. Welke route jij moet maken, staat op je opdrachtenkaartjes. Voor elke behaalde route krijg je punten, maar voor elke niet behaalde route krijg je minpunten! Je kunt ook punten krijgen door treintjes te plaatsen. Hoe meer tegelijk, hoe meer punten je krijgt. Routes kun je neerleggen door de juiste treinkaarten in je hand te verzamelen. Die mag je pakken uit de 5 open kaarten (zodat je weet wat je krijgt) of van de gedekte stapel (dan weet je vooraf niet wat je krijgt). Helaas kan een medespeler dezelfde of een soortgelijke route op zijn opdrachtenkaart hebben, waardoor jouw plan mislukt en je soms een stuk moet omrijden om je opdracht te behalen.

print and play asmodee

Print & Play

Vanwege het thuisblijven heeft Asmodee nu dus een Ticket To Ride Print & Play versie gemaakt. Deze kun je gratis uitprinten op de website van Asmodee. Let op dat je het spelbord niet dubbelzijdig print. Plak daarna de 4 printjes aan elkaar met plakband en knip de kaartjes uit. Combineer het met het echte spel, je hebt de treintjes en de treinkaarten daarvan nodig. Dat staat ook allemaal uitgelegd in de bijgeleverde spelbeschrijving. In de Print & Play versie maak je routes in huis: van de bureaustoel naar je balkon bijvoorbeeld. Of van het toilet naar de woonkamer. Let op: je kunt niet door muren heen. Dus soms moet je best een stukje om. In het Print & Play spel heb je geen tunnels of veerboten, dus de regels zijn simpel. Lenthe speelde het bij ons ook al goed mee. Fee kon dat helaas nog niet, omdat ze nog niet kan lezen. Print & Play van Asmodee is echt bedoeld is als demoversies van de spellen die zij in het assortiment hebben. Behalve Ticket to Ride zijn er nog meer spellen. Op een leuke manier een bordspel spelen zonder gelijk tot aankoop over te gaan. Bij sommige spellen is er een basisversie nodig, maar lang niet allemaal. Hou je dus wel van een spelletje, kijk dan welke er allemaal beschikbaar zijn!

Conclusie Ticket To Ride en Print & Play

Wij vinden Ticket to Ride sowieso een hartstikke leuk spel om te spelen vanaf een jaar of 8. Het is spannend, grappig en leuk en het duurt ook niet te lang. De gebruiksaanwijzing is makkelijk te begrijpen en je hebt het spel zo door. Ook kinderen kunnen dit goed spelen. De Print & Play versie is zeker een aanrader, omdat het net even iets eenvoudiger is en daardoor ook iets korter duurt. Wij pakken dat er nu vaak bij als we na het eten nog even een snel spelletje willen doen. Als we meer tijd hebben, bijvoorbeeld op zondagmiddag, dan doen we vaak het basisspel. Ticket to Ride is dus zeker weten een aanrader om aan te schaffen en print dan meteen de gratis blijfthuis versie uit.

Specificaties Ticket to Ride review

Aantal personen: 2-5 spelers
Leeftijd: 8-99 jaar