Foto weekoverzicht Judith #42 deel 3

Hier komt het laatste deel van mijn weekoverzicht. Heb je deel 1 en 2 gemist? Lees dan even hier en hier.

Ik was gebleven bij de zaterdagmiddag. We hadden net geluncht en reden toen door naar Namafjall Hverir. Dit zijn hete bronnen in een solfatenveld. Het stinkt er ontzettend naar rotte eieren, maar het uitzicht is fenomenaal.

hverir

Overal rookpluimen, chemisch blauwe stroompjes, modderpoelen, bergen en roodachtige grond. Als je in de rookpluimen gaat staan voel je de warmte van de aarde.

rookpluim ijsland

Na deze stop gingen we naar het thermale warm waterbad Jarðböðin via Mývatn. Dat was echt een ervaring. Eerst kleed je je binnen uit en trek je je bikini of badpak aan. Daarna is het de bedoeling dat je met je muts op in naar buiten rent naar de stoomcabine (een soort sauna) en daar gaat zitten om warm te worden. Vervolgens moet je weer door de kou en ga je snel het bad in, waar het heerlijk warm is. Dat was echt zo lekker.

myvatn

En dan dat uitzicht! Ik waande me echt in een droom. Ik had het er nog heel lang vol kunnen houden, maar helaas moesten we het vliegtuig terug naar Reykjavik halen. Langer dan een uur konden we dus niet genieten, maar dat hebben we dan ook met volle teugen gedaan. En met z’n allen foto’s en filmpjes gemaakt natuurlijk.

warm water bad

Na het douchen en aankleden gingen we het busje van Saga Travel richting vliegveld. Dat was ongeveer een uur rijden. Het werd al een beetje schemerig. We waren allemaal wat stilletjes in het busje van alle indrukken die dag, we hadden zoveel moois gezien. En toen ineens zei Anton (en nu wordt duidelijk waarom Anton onze held is)… “Hebben jullie het Noorderlicht al gezien”. Iedereen was meteen wakker: uhhh, nee? Anton zei dat hij het begin van het Noorderlicht zag en een plek zou zoeken om te stoppen. Ondertussen keken we naar buiten en zagen we inderdaad vaag in de schemering een soort licht vlek. Op dat moment was die nog niet heel duidelijk. Toen Anton een stopplek had gevonden gingen we allemaal hysterisch uit de auto: jaaaaa! Daar zagen we dan tòch nog het Noorderlicht! Iedereen maakte foto’s en gilde. Doordat het nog niet heel donker was bleef het wat vaag, maar op de foto zag ik toch echt al duidelijk een groene zweem.

noorderlicht ijsland
Fotocredit: Leonie ter Velde

We reden weer verder en langzaam werd het donkerder en het Noorderlicht groter en duidelijker. Anton stopte nog een keer. De tijd begon inmiddels wel te dringen, we moesten immers ook een vliegtuig halen. Anton besloot het vliegveld te bellen om te zeggen dat we vertraging hadden en op ons moesten wachten. Dit keer was het Noorderlicht heel duidelijk. Je zag echt de beweging en een hele mooie boog. Sommige van onze groep maakten echt prachtige foto’s.

terugvliegen icelandair

We reden nog een keer verder en tot slot stopte Anton nog een keer, dit keer op een plek waar we een prachtig uitzicht hadden over Akureyri en bovenin het Noorderlicht heel mooi zagen. Dit ga ik voor de rest van mijn leven niet vergeten. Wat ontzettend bijzonder om te zien!

We haalden het vliegtuig net, omhelsden Anton omdat hij ons dit prachtige natuurverschijnsel gegund had en stapten snel in. Rond half 9 stonden we weer in Keflavik op het vliegveld en vertrokken we naar het laatste hotel. Daar kregen we nog een vegaburger met wijn en maakten we plannen voor een reünie met z’n allen. De groep was zo ontzettend leuk. De mensen die mee waren bloggen ook allemaal, als je hun verhalen wilt lezen over IJsland, kijk dan op:

1. www.brunetteblogging.com – Kim Soiryt
7. www.vrouwen.nl – Leonie ter Velde
8. www.famme.nl – Eva Dusch
9. www.travelvalley.nl – Marloes de Hooge
Na het eten gingen de meesten naar de kamer, want we moesten de volgende dag om kwart voor 6 vertrekken richting vliegtuig. Ik was zo moe, dat ik bijna gelijk in slaap viel. Om 2.58 uur werd ik wakker. Mijn neus zat dicht en ik had ontzettende dorst. Ik besloot op te staan, nam neusdruppels, dronk water en kroop terug in bed. Mijn gedachten gingen naar mijn oma.
Plots begon mijn telefoon geluid te maken: een sms. Ik pakte hem op en las een bericht van mijn moeder: oma is 10 minuten geleden overleden.
Daar lag ik dan. Ver weg, in IJsland, helemaal alleen in bed in een hotelkamer. Mijn lieve oma is er niet meer, dacht ik. Ik kon daarna niet meer slapen en heb liggen wachten tot het tijd was om te gaan douchen. Daarna was het druk genoeg om er niet teveel aan te hoeven denken. Ik moest met de bus naar het vliegveld, inchecken, door de douane, ontbijten en boarden. We vlogen comfortclass wat echt superfijn is. Veel beenruimte en een ontbijtje in de comfort lounge.
terugvliegen icelandair
In de lucht luisterde ik muziek via mijn iPhone, en toen kwamen er toch wel even tranen. Je voelt je zo nietig als je hoog boven de wolken vliegt. En ik vroeg me af waar mijn oma nu zou zijn…
Maik stond op Schiphol met Fee op mij te wachten. Ik was zo blij om ze weer te zien! Het was een ontzettend toffe reis geweest, met een hele leuke groep mensen en het was echt te gek dat ik dit gewoon kon doen, dankzij de kolf en Maik die het thuis allemaal in goede banen leidde.
herenigd met fee
 We reden meteen door naar Zeeland, zodat ik mijn oma in het rouwcentrum kon bezoeken. Dat was fijn. Ze zag er echt heel dood uit, dat vond ik best moeilijk om te zien. Aan de andere kant is het fijn te weten dat ze nu geen pijn meer heeft.
De komende week zal verdrietig zijn en in het teken staan van het afscheid van mijn oma. Daarover volgende week meer…
PS Ben je enthousiast geworden over IJsland (en terecht!) dan hier wat praktische informatie:
Je boekt je vlucht via Icelandair
-> NL: dagelijks en oplopend tot 17 keer in de zomer vanuit Schiphol
-> BE: 3 tot 7 keer per week vanuit Brussels Airport
2. er is een stopover mogelijkheid in Reykjavik op vluchten naar de VS en Canada
3. vanafprijs van het ticket is €349,- voor een pakketreis inclusief vlucht, 3 overnachtingen en ontbijt
Voor vragen mag je me altijd mailen!
Vorig artikelDit wordt het beste weekendje weg ooit!