Vervolg foto weekoverzicht #42

Zoals ik gisteren al schreef was het een nogal bewogen week. Ik landde donderdagavond in IJsland en had daar een leuke dag.

Op vrijdagochtend hoorde ik van mijn moeder dat ze ‘s nachts was gebeld door het verpleeghuis waar mijn oma lag, dat het niet goed ging en ze moest komen. Ik hield er dus rekening mee dat ik die dag een telefoontje zou krijgen dat ze was overleden, dus ik hield mijn telefoon goed in de gaten. Ondertussen deden we die dag ontzettend gave dingen.

buggy tour ijsland

Het begon met een buggytour in Reykjavik. Ik vond het doodeng in het begin, maar het bleek echt tof! Je zat per tweetal in zo’n buggy en ging het binnenland van IJsland in. Ongerepte natuur: we reden over bergen, stenen, door heldere watertjes en gras. De buggy’s zijn 4wd dus ze kunnen al deze verschillende ondergronden goed hebben en dat is best kicken! We reden een heel stuk het binnenland in, maakten foto’s en filmpjes en toen weer terug. Na afloop waren we allemaal om: wat een gave activiteit!

buggy tour

Daarna gingen we met de bus terug naar de stad. Ik moest in de bus nog snel even kolven. Iedere 3 uur hè, deed ik dat, in IJsland. Ik zag daar enorm tegenop, maar het is me meegevallen. De groep had alle begrip, er werd steeds netjes op me gewacht. Heerlijk om te ervaren dat je dan dus gewoon zo’n gave reis kunt maken, ondanks de borstvoeding. En thuis ging het ook goed, Fee dronk de zorgvuldig door mij opgespaarde mamamelk uit de vriezer.

huis ijsland

In de stad deden we een wandeling met een gids. In IJsland geloven ze in trollen, elfen en geesten. Dat komt overal terug. Ook op de begraafplaats bijvoorbeeld. Daar dronken we een klein glaasje bier met de naam Black Death.

black death

Daarna liepen we door naar het centrum, waar we onder andere leuke IJslandse huisjes zagen, IJslands design, de oudste boom van Reykjavik, de haven en we sloten af bij een restaurant waar we Brennivìn (Brandewijn) met rotte haai (ja echt!) mochten proeven. Die rotte haai is een lekkernij in IJsland, maar ik vond ‘t echt niet te hachelen. Desondanks vond ik het wel leuk om te proberen.

rotte haai ijsland

Na deze leuke tour door de stad moesten we als een speer naar het vliegveld, want we gingen een binnenlandse vlucht maken naar… Akureyri. Dit ligt helemaal in het Noorden, aan een fjord. Het was er een stuk kouder.

akureyri

De vliegreis ging voorspoedig en was prachtig, ik keek mijn ogen uit naar het mooie landschap vanuit de lucht.

vliegen over ijsland

Op het vliegveld werden we opgehaald door een busje met gids van Sagatours en gingen we door naar de Christmas Garden (Jolagardurinn).

christmas garden ijsland binnen

Deze kerstwinkel is het hele jaar geopend en ademt de èchte traditionele kerstsfeer. We proefden er wat IJslandse specialiteiten en keken onze ogen uit. Net een kleine snoepwinkel.

Christmas garden ijsland

Toen gingen we de bergen in, richting Mt. Hlidarfjall, waar we warme chocolademelk met een “kleiner” kregen (soort oliebol) en waar Gudmundur vertelde over het skigebied in Akureyri. Er lag sneeuw! Dus ik heb de eerste sneeuw van deze winter al aangeraakt. We maakten mooie foto’s van het uitzicht zo hoog. Na deze rondleiding bracht de gids ons naar het Icelandair Hotel Akureyri, dat al net zo mooi was als het hotel in Reykjavik. We checkten in en hadden wat vrije tijd. Sommigen gingen een wijntje drinken, maar ik koos ervoor om even te douchen en met Maik en de kindjes te facetimen.

sneeuw ijsland

Dat kon niet te lang, want we gingen om 7 uur alweer eten. Heerlijke lam, bij de Lamb In. Dit is een restaurant èn Bed & Breakfast. Achterin de tuin staat een oud turfhuis, waar we een rondleiding kregen. Grappig om te zien hoe de mensen vroeger leefden. Ook een beetje spooky, zo in het donker…

lamb in

Daarna gingen we met Saga Travel, vol verwachting, op zoek naar het Noorderlicht. Dat was heel spannend, want de omstandigheden waren niet geweldig met regen en bewolking. Maar, we waren positief gestemd, we zouden het heus gaan zien. Saga Travel kan het je in 70% van de gevallen laten zien. Na 3 uur heen en weer rijden van het ene gunstige punt naar het andere moest de tourguide toegeven dat het vanavond niet meer ging lukken. Het was een leuke tour geweest, met veel gezelligheid, warme chocomel en we hebben superveel geleerd over het Noorderlicht, maar we baalden natuurlijk ontzettend. Het Noorderlicht stond op de bucketlist van de hele groep. Het leverde wel een mooie nachtfoto van Akureyri op…

Akureyri by night

Terug bij het hotel lieten we nog aan de balie weten dat we een wake-up call wilden als het Noorderlicht zich die nacht nog zou laten zien, maar we waren niet wakker gebeld. We troffen mekaar weer bij het ontbijt en waren benieuwd hoe de zaterdag er uit zou zien.

meer akureyri

Na het ontbijt werden we wederom opgehaald door Saga Tours, dit keer door gids Anton. Deze Anton is een pareltje, mark my words. Waarom, dat wordt later duidelijk. Mocht je ooit in Noord-IJsland zijn en een tour bij Saga Tours boeken, vraag dan naar Anton. Echt. Er is geen betere 🙂

mooi ijsland

Goed, we gingen eerst een stukje rijden. Anton stopte nu en dan voor wat foto’s als we dat wilden, maar de eerste echte stop was bij een schitterende waterval: Godafoss. Het waaide en ijzelde dus het was er superkoud, maar toch heb ik de waterval van allerlei kanten bekeken en gefotografeerd. Het was zo mooi! Na afloop had ik wel verkleumde handen.

godafoss

Na de waterval gingen we door naar een berg waar we een stukje hebben gewandeld rond een meer. Het uitzicht was geweldig, ik kon wel foto’s blijven maken.

mooi meer ijsland

Na deze wandeling liet Anton ons zien waar de Game of Thrones was opgenomen en vervolgens bracht hij ons naar het lavalandschap voor een wandeling naar de grot waar de Ulala’s wonen. Dat zijn een soort trollen en de grot is ingericht alsof ze daar wonen. Of het waar is, weet niemand….

ulala huis

We hadden inmiddels best wel trek gekregen, dus werd het tijd voor lunch. Die nuttigden we in een soort koeienboerderij met de naam Vogafjos. Vanuit het restaurant keek je zo uit op de koeienstal, heel grappig. De goulashsoep was heerlijk, de speciale lavathee bijzonder en het speciale zoete roggebrood goddelijk.

vogafjoss

Het laatste deel van de reis komt morgen, in deel 3 van dit weekoverzicht…

goulash

Je boekt je vlucht via Icelandair
-> NL: dagelijks en oplopend tot 17 keer in de zomer vanuit Schiphol
-> BE: 3 tot 7 keer per week vanuit Brussels Airport
2. er is een stopover mogelijkheid in Reykjavik op vluchten naar de VS en Canada
3. vanafprijs van het ticket is €349,- voor een pakketreis inclusief vlucht, 3 overnachtingen en ontbijt
Vorig artikelWaarom de slowjuices van Frecious goed voor je zijn
Volgend artikelRootsmann voor vintage meubels met een eigen verhaal