Afvallen met power!

Ilse de Graaf was zelf jarenlang aan het jojoën. Daar baalde ze van. Ondertussen werd ze steeds dikker. En toen kwam dat moment waar iedereen een keer komt. Ze dacht: nu ben ik dikker dan ooit en ik ga er ècht iets aan doen. Het lukte. Dat proces beschreef ze in haar boek “Afvallen met power!”. Ze noemt zichzelf een weight loss ninja. Door haar lifestyle en mindset change op te schrijven in haar boek heeft ze al vele andere ninja’s geholpen.

Afvallen met power!

Waarom vertel ik nu over dit boek? Zoals jullie weten ben ik zelf sinds augustus vrij fanatiek begonnen met sporten en op mijn eten gaan letten. Eigenlijk heb ik ongeveer dezelfde methode gevolgd als Ilse in haar boek beschrijft. Ik ben niet enorm gaan dieëten, maar wel gaan opletten wat ik in mijn mond stopte en wanneer. Een oproepje van Ilse om haar boek te reviewen trok mijn aandacht. Ik was wel nieuwsgierig. Stonden er nog dingen in die ik niet wist?

Levensstijl

Nee, er stonden geen dingen in die ik (nog) niet wist. Wat ik wel merkte, is dat Ilse zo bewust het proces van afvallen beschreven heeft, dat er dingen in staan waar je ongetwijfeld tegenaan gaat lopen als jij òòk je levensstijl gaat omgooien. Gevoelens, emoties, feestjes, demotivatie, noem maar op. Eigenlijk is afvallen namelijk heel makkelijk. En simpel. Je eet minder calorieën dan je nodig hebt èn je sport erbij, liefst krachttraining en cardiotraining. De calorieën die je eet bestaan uit gezonde producten, dus weinig tot geen verzadigde vetten en liefst alleen complexe koolhydraten en zo min mogelijk suikers. Easy toch?

Waarom lukt het dan niet?

Toch blijft afvallen ontzettend moeilijk. Doordat ik het hele proces zelf net doorlopen heb, weet ik waarom:

  • je hebt trek in zoet en gaat voor de bijl
  • je gaat uit eten (soms een paar keer in de week) en eet dan veel teveel calorieën
  • je hebt geen zin of geen tijd om te sporten
  • je voelt je rot en “verwent” jezelf met (ongezond en lekker) eten
  • je ziet niet snel genoeg resultaat en geeft het op

Moeilijke momenten

Precies deze struikelblokken beschrijft Ilse in haar boek. Inclusief oplossingen! Het draait namelijk allemaal om inzicht en mindset. Ze geeft tips om doelen te stellen en je er aan te houden. Ze biedt inzichten in negatieve gedachtengangen en zet er andere gedachten tegenover, die je helpen je doelen te bereiken. Ze maakt het allemaal heel praktisch en laat je zèlf de oplossingen bedenken die in jouw situatie passen. Dus zorg dat je een schriftje hebt waar je alles in kunt schrijven.

Sporten

Zo lukte het mij bijvoorbeeld ook niet om te sporten, en toch ging ik in augustus 2017 van 0 x sporten per week naar 3 a 4 keer per week. Dat was niet alleen mindset, dat was ook het zoeken naar een praktische oplossing. Ik zat de hele dag met 4 kinderen thuis, Maik werkt fulltime en ‘s avonds was ik vaak echt te moe om nog weg te gaan.

Zo deed ik het

In augustus bedacht ik een plan. Ik probeerde het uit om de kinderen voor de tv te zetten, met Sterre (van 11) erbij als oppas en dan durfde ik een uurtje naar de sportschool. Dat bleek hartstikke goed te gaan! Het gaf me ineens veel meer vrijheid. In het weekend kan lukt sporten sowieso, want dan is Maik thuis. Ik ga nu op zaterdagochtend heel vroeg zwemmen (van 7-8 uur) en op zondag (van 9-half 11) naar de sportschool. Door de week ga ik vaak op donderdag (mijn vrije dag) na 3 uur als de kinderen allemaal thuis zijn en doordat ik nu fit en energiek ben (en weet waarvoor ik het doe) lukt het me vaak ook nog om op een van mijn werkdagen ‘s avonds direct na het eten naar de sportschool te gaan. Zo zijn er voor jou vast ook oplossingen, het boek Afvallen met Power helpt je ze te bedenken.

Hoe snel zie je resultaat?

Iemand vroeg mij op Instagram hoe lang het duurde voor ik resultaat zag. Dat gaat misschien demotiverend, maar het ging in het begin echt heel langzaam. Dat is best frustrerend. Als je sport bouw je spieren op, die wegen zwaarder dan vet. Dus zag ik op de weegschaal eerst niets gebeuren. Gelukkig had ik gelezen dat je centimeters moet meten, en daar zag ik na een week of 8 wel wat resultaat. Dat mensen er opmerkingen over gingen maken was ongeveer na de eerste 5 kilo, dat was dus na een week of 10. Toen zag ik het zelf ook pas echt goed. Zichtbaar afvallen kost gewoon tijd en geduld. Ik kan er niets meer of minder van maken helaas. Maar, des te fijner is het als je dat moment hebt bereikt! En het bovendien ook nog lukt om het zo te houden.

Aanrader

Het boek is echt een aanrader voor iedereen die nu ècht de knop om wil. Een steuntje in de rug, een praktische hulp voor een stappenplan en je steun en toeverlaat als het even mis gaat. Naast het verhaal van Ilse komen er ook andere weight loss ninja’s aan het woord over hun afvalproces. Met dit boek gaat het jou ook lukken!

Vorig artikelSporten; hoe motiveer je jezelf?
Volgend artikelFoto weekoverzicht Judith #167
Judith van Wijk
Vrouw, 41, mama van Sterre (2007), Yuren (2010), Lenthe (2012), Fee (2015), sproeten, klein, bang van honden, gaat (te) graag uit eten, drinkt (te) graag rode wijn, verslaafd aan haar iPhone (ik geef het toe), zou graag veel meer boeken lezen (maar geen tijd), hart op de tong, onderwijsadviseur, zelfontplooiing, houdt van roze, heeft twee linkerhanden (maar knutselt heel graag met de kinderen), kan niet zingen (maar doet dat wel graag), heeft een stappenteller omdat ze anders teveel op de bank zit, zou vaker op vakantie willen, kookt het liefst liflafjes (en baalt dat de kinderen dan de helft niet lusten) en is een redelijke gadgetfreak.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here