Een kijkje achter de schermen bij… Schrijf Boek

FotoBauke_randBij Hip & Hot zien we steeds leuke en hippe webshops voorbij komen. We zien mooie producten die met liefde uitgekozen of gemaakt worden. Maar door wie? Wie is het gezicht achter de webshop en wat drijft hem of haar? Hip & Hot neemt een kijkje achter de schermen en vraagt er op los! Deze week: Bauke Vermaas van SchrijfBoek.

Vertel eens iets over jezelf! Ik ben Bauke Vermaas, 35 jaar oud en moeder van twee jongens van 7 en 3, en een meisje van 5 jaar. Ik ben natuurkundige en werk al sinds de geboorte van mijn oudste zoon als freelance wetenschapsjournalist. In 2012 heb ik SchrijfBoek geopend, een webwinkel in unieke en bijzondere notitieboeken.

Hoe is SchrijfBoek ontstaan? Ik heb mijn werk als freelance wetenschapsjournalist altijd ideaal gevonden, omdat ik graag ook veel tijd met mijn kinderen wil doorbrengen. Toch had ik altijd het gevoel dat ik iets meer op creatief vlak wilde doen. Toen ik mezelf heb leren boekbinden, paste de puzzel in elkaar. Met mijn notitieboeken kon ik ‘dingen maken’ verbinden met mijn schrijfwerk.

Waar komt de naam SchrijfBoek vandaan? Toen ik SchrijfBoek bedacht, zag ik een webwinkel voor me met allerlei soorten schrijfboeken. Notitieboeken dus, maar ook boeken óver schrijven. Dat laatste bleek toch wat ingewikkeld en ik had al snel door dat mijn kracht ligt bij unieke en bijzondere notitieboeken. En het dekt nog steeds de lading: ik maak en verkoop boeken om in te schrijven.

Hoe ziet je werkplek er uit? Ik werk thuis. Destijds hebben we ons huis uitgezocht op een geschikte werkplek beneden. Mijn ‘kamertje’ is niet afgesloten, maar wel door de keuken gescheiden van de woonkamer. Voor mijn schrijfwerk voldeed dat altijd prima, maar voor SchrijfBoek is de ruimte eigenlijk te klein. Ik neem geregeld de hele eettafel in beslag om mijn boekjes te maken. De voorraad stond al op zolder en binnenkort verplaats ik het maakwerk daar ook naartoe. Dat geeft hopelijk wat meer rust (en minder rommel!).

Hoe kies jij je producten uit? Bij SchrijfBoek vind je notitieboeken die je niet of nauwelijks elders tegenkomt. Zodat je een écht bijzonder schrijfboek hebt, of zelfs een uniek exemplaar waar er maar één van bestaat. Dat betekent voor mijn eigen collectie dat ik altijd in (heel) kleine oplagen produceer, en vaak zelfs unieke, eenmalige boekjes maak. Voor inkoop betekent het dat ik alleen producten in koop die online nog niet of heel beperkt te koop zijn in Nederland. En ik moet er zelf blij van worden natuurlijk!

Ben je actief op social media? Jazeker! Je kunt me vinden op Facebook en Twitter. handgemaakt Hoe zorg jij dat je je onderscheidt van andere webwinkels? Allereerst natuurlijk met mijn aanbod: bijzondere merken en een eigen collectie notitieboeken die bijna wekelijks worden aangevuld. Daardoor ligt er altijd iets nieuws in de winkel. Omdat ik vrijwel alleen notitieboeken verkoop, heb ik daarin veel meer keus dan webwinkels met een breder aanbod van papierwaren. Daarnaast maak ik van elke bestelling een persoonlijk cadeautje. Ik merk dat klanten dat erg waarderen.

Hoe kom je aan inspiratie? Bij een groot deel van mijn notitieboekjes maak ik gebruik van kant-en-klare binnenwerkjes, waardoor ik al mijn inspiratie los kan laten op de handgemaakte kaften. Dat proces gaat grotendeels vanzelf en vaak is het materiaal leidend: ik gebruik een grappige rand van het leer voor een bijzondere sluiting of restjes leer voor contrasterende details. Bij de volledig handgemaakte boekjes en schriften werkt het eigenlijk hetzelfde: een gebruikte atlaskaart bepaalt het formaat van een schriftje; bij sierpapier voor een kaft zoek ik passend papier en garen voor het boek zelf.

Hoe bereik jij je publiek? Ik verstuur een nieuwsbrief en gebruik regelmatig social media voor nieuwtjes. Ook komen er relatief veel klanten gewoon via Google bij mij terecht. Omdat ik vrijwel alleen notitieboeken aanbied, kom ik automatisch hoog in de zoekresultaten wanneer iemand daar specifiek op zoekt. Voor het persoonlijk contact sta ik geregeld op markten, zoals de Hip en Handgemaakt-markten en de Zeldzaam Mooi Evenementen. Ik heb gemerkt dat een stukje in het juiste tijdschrift enorm helpt. Zo blijken de lezers van Happinez mijn webwinkel erg te waarderen.

Heb jij tips voor mensen die willen beginnen met een webshop? Je moet vooral zelf heel blij worden van wat je maakt en/of verkoopt. Puur financieel gezien zou ik veel beter al mijn tijd in schrijfopdrachten kunnen steken.

Hoe ga jij om met concurrentie? Mijn eigen notitieboeken zijn uniek, die verkoopt niemand anders en daarin heb ik dus nauwelijks concurrentie. Maar er zijn natuurlijk wel veel webshops die ook heel leuke notitieboeken en papierwaar verkopen. Ik houd hen wel in de gaten, maar vooral om me te blijven onderscheiden. Soms kom ik bij concurrenten spullen tegen die ik ook graag in de winkel had gehad, maar ik wil geen volger zijn. Mocht één van “mijn” merken ineens overal te koop zijn, dan kan dat zelfs reden zijn om het merk af te stoten.

Wat is jouw best verkochte artikel? Dat zijn toch mijn ‘eigen’ notitieboeken. Het gebeurt geregeld dat ik een stapel nieuwe online zet en dat die binnen een week de winkel uit vliegen. Ook leiden de boekjes vaak tot mooie maatwerkklussen. Zo mocht ik de afgelopen week voor de tweede keer een stapel van 25 unieke notitieboeken maken. Bij de ingekochte merken is het moeilijk een topper aan te wijzen. Soms loopt een merk een poosje nauwelijks en dan ineens wordt het in korte tijd weer meerdere keren besteld.

Welke producten mogen onze lezers niet missen?

  1. OGAMI notitieboeken met papier gemaakt van steenpulp
  2. Paperways vierkante boekjes met leuk detail in de kantlijn
  3. Fris, vrolijk en 100% eco zijn deze lieve boekjes van Anneko
  4. Inspiratie per post: poëziekaarten van Minke Maat
  5. En natuurlijk de handgemaakte boekjes

collage schrijfboek

Vorig artikelEames, de hippe en tijdloze stoel
Volgend artikelDe jumpsuit is terug
Judith van Wijk
Judith in 't kort: Vrouw, 47, mama van Sterre (2007), Yuren (2010), Lenthe (2012), Fee (2015). Sproeten, klein, bang van honden, gaat (te) graag uit eten, drinkt (te) graag rode wijn, verslaafd aan haar iPhone (ik geef het toe), zou graag veel meer boeken lezen (maar geen tijd), hart op de tong, onderwijsadviseur, zelfontplooiing, houdt van roze, heeft twee linkerhanden (maar knutselt heel graag met de kinderen), kan niet zingen (maar doet dat wel graag), heeft een stappenteller omdat ze anders teveel op de bank zit, zou vaker op vakantie willen, kookt het liefst liflafjes (en baalt dat de kinderen dan de helft niet lusten) en is een redelijke gadgetfreak. Judith professioneel: Judith is gediplomeerd leerkracht, pedagoog en onderwijsadviseur. Haar kracht is het verbinden, overtuigen en enthousiasmeren van mensen. Als moeder van 4 kinderen is ze natuurlijk ook ervaringsdeskundige als het gaat om opvoedingsvraagstukken. Dankzij haar reislust heeft zij veel ervaring op het gebied van reizen in het algemeen en reizen met kinderen. Haar expertise deelt zij op haar blog. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij ook diverse planners (gezinsplanners, huiswerkplanners en reisplanners) die in Nederland en België veelvuldig verkocht worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in