Everdell bordspel review

Everdell bordspel review zo zietRecent hebben wij weer een nieuw spel aangeschaft: Everdell. Ik weet dat hier veel gezinnen zijn die ook graag spellen spelen en altijd interesse hebben in een ervaringsverhaal over nieuwe spellen, dus ik deel met jullie hoe het spel werkt en wat wij er van vinden. In dit Everdell bordspel review blog kun je ook meteen doorklikken naar een verkooppunt om het spel aan te schaffen. Ik waarschuw vast: het is geen goedkoop spel en momenteel is het ook uitverkocht, maar hopelijk is het snel opnieuw leverbaar!

Everdell bordspel review

Ik had zelf al ongeveer een jaar geleden gehoord over Everdell. Op dat moment was het spel alleen nog verkrijgbaar in de Engelse versie. De reacties waren enthousiast, maar het advies was toch wel om te wachten op de Nederlandse uitgave, omdat de kaartjes soms best ingewikkeld zijn in het Engels, zeker voor kinderen. Het spel zou in augustus verkrijgbaar zijn in het Nederlands, maar dit werd aldoor uitgesteld. Uiteindelijk was het in november ineens bij diverse webwinkels te vinden en heb ik het meteen gekocht voor de feestdagen. Maar goed ook, want al na een week of 3 was het overal uitverkocht.

Hoe gaat het spel?

Je kunt dit spel spelen met maximaal 4 personen. Er is ook een solovariant met een dobbelsteen. Voor kinderen jonger dan 10 jaar is het spel echt nog te moeilijk, maar vanaf een jaar 10 kunnen ze het spel prima meespelen. Het heeft genoeg uitdaging en naarmate je het vaker speelt, krijg je meer inzicht in wat een handige strategie kan zijn. Het doel van dit spel is uiteindelijk het verzamelen van zoveel mogelijk punten. Die punten kun je op verschillende manieren verzamelen. Je hebt daarvoor 6 arbeiders tot je beschikking. Met deze arbeiders kun je grondstoffen verzamelen of gebeurteniskaarten bemachtigen die ook punten waard zijn. De grondstoffen zijn geen punten waard, maar maken het mogelijk om kaarten te spelen. De kaarten zijn wel punten waard, de ene kaart meer dan de andere. Gespeelde kaarten vormen samen jouw persoonlijke stad. Deze stad kan uit maximaal 15 kaarten bestaan. Naast punten, hebben de kaarten ook nog bepaalde eigenschappen of voordelen die je in het spel goed kunnen helpen. Zo zijn er gedurende het spel enorm veel keuzes te maken en is het spel ook steeds weer anders, afhankelijk van welke kaarten voor jou beschikbaar worden. Het spelbord is een bos, met een boom en boslocaties waar je met je arbeider kan gaan staan om grondstoffen te verzamelen.

Everdell bordspel review stad

Seizoenen in Everdell

Het spel begint in de winter en gaat daarna de 3 andere seizoenen langs. Elk seizoen krijg je een extra arbeider tot je beschikking. In de herfst, het laatste seizoen, heb je dus de meeste arbeiders en dat seizoen heeft dan ook de meeste beurten tot zijn beschikking. Het eerste seizoen heb je maar 2 arbeiders, dus als je dan geen kaarten kunt spelen, is dat seizoen soms al na 2 beurten voorbij. Globaal gezien houd je de volgorde aan: grondstoffen verzamelen-> kaarten spelen -> volgend seizoen voorbereiden. Het is gunstig om als het kan kaarten te spelen, omdat je daarmee punten haalt zonder dat je een arbeider kwijt bent. Er zijn twee soorten kaarten: gebouwen en boswezens. Gebouwen moet je altijd betalen met grondstoffen, maar boswezens mag je soms ook gratis spelen. Ieder gebouw is namelijk aan een boswezen gekoppeld. Bijvoorbeeld de leraar (vogel) is gekoppeld aan de school, de koningin aan het paleis, de vrouw (muis) aan de boerderij. Wanneer je een set in je hand hebt, dus bijvoorbeeld de leraar èn de vogel, dan mag je deze twee kaarten tegelijk uitspelen voor alleen de grondstoffen van het gebouw. Daar moet je dus een beetje geluk mee hebben.

Wat vinden we van Everdell?

De eerste keer dat we Everdell speelden vonden we het nog best ingewikkeld. De handleiding leek niet altijd even duidelijk en na afloop van het spel hadden we het gevoel het ook niet helemaal goed te hebben gespeeld. We vonden het eerlijk gezegd een beetje tegenvallen voor het geld wat we er voor hadden betaald. Toen besloot ik nog eens wat youtube filmpjes over dit spel te kijken en ontdekte ik dingen waar we in de spelregels overheen hadden gelezen of die we niet goed begrepen hadden. Zo hadden wij eerder gemist dat je boswezens gratis mocht spelen als je ze tegelijk met het corresponderende gebouw kon neerleggen. De tweede keer dat we het speelden, was het daardoor al meteen een stuk leuker en uitdagender. Er waren veel meer verschillende opties elke beurt en je moest goed nadenken, vooruitdenken en puzzelen. Ook ontdekten we hoe je elkaar kon dwars zitten. Zo wordt het spel ook interactiever: je let niet meer alleen op je eigen hachje, maar je moet dan ook goed opletten waar je tegenstander mee bezig is. Misschien zit die wel op een bepaald gebouw of boswezen te azen waar je veel punten mee kunt krijgen en kun je die specifieke kaart snel voor zijn beurt wegnemen. Hoe vaker je dit spel speelt, hoe meer inzichten je krijgt en opties je doorziet. Met een slimme strategie en een klein beetje geluk kun je dit spel winnen. Wij vinden dit spel heel leuk en echt een aanrader.

Specificaties Everdell bordspel review

Aantal personen: 1-4 spelers
Leeftijd: 10-99 jaar