Jaaroverzicht 2020

ijsje gezin juni 2020Wat.een.jaar. Zoals ieder jaar op de laatste dag van december schrijf ik een jaaroverzicht. Dat is dit jaar natuurlijk wel een ander overzicht dan eerdere jaren. En toch, als ik zo terugkijk, hebben we best nog veel gedaan. Er waren zeker beperkingen van vrijheden, maar de zomer was toch redelijk normaal voor ons en het begin van het jaar ook. Ik loop alle maanden even langs.

Januari

Het jaar begon met de Nieuwjaarsduik in Scheveningen. Ik deed niet zelf mee, maar ging wel een kijkje nemen. Ter plekke besloot ik in 2021 de duik zelf te nemen. Dat gaat dus niet door, want dit jaar is er vanwege Corona natuurlijk geen Nieuwjaarsduik. Dus dat schuiven we nog maar een jaartje op… Maik en ik bezochten met de kinderen Madurodam bij nacht, wat prachtige plaatjes opleverde en ook bijzonder was om mee te maken, met al die lichtjes. Fee was ziek in januari en we bezochten Wondr Amsterdam. We bakten regenboog pannenkoektaart en ik ging naar de Vakantiebeurs. Vol plannen voor een fantastische reisjaar kwam ik terug die dag. How little did we know…. Eind van de maand deden we nog een make over van de overloop bij de kinderen en we bezochten het Ruhrgebied in Duitsland. Dat was hartstikke leuk!

rennen naar zee nieuwjaarsduik

glijden wondr

tiger en turtle ruhrgebied op kunstwerk

Februari

Na het Ruhrgebied reden we door naar Winterberg, waar ik voor het eerst van mijn leven ging skiën! En de kinderen ook. Maik ging als ervaren snowboarder de berg af. Het was een heerlijke vakantie, die we mooi nog even meepikten. Corona was al wel in China, maar voor iedereen was het nog een ver van je bed show. Toch zou het me niets verbazen, als ik het daar heb opgelopen, want een week later werd ik verkouden en kreeg ik ontzettend veel last van mijn longen. Ik hoestte vooral. Toch was ik niet ziek en had ik geen koorts. Op dat moment was er nog geen Corona in Nederland, dus ik dacht op dat moment niet dat ik het zou hebben. Half februari vertrok ik voor een persreis naar het Noorden van Tunesië, Tabarka. Ik was al eens eerder in Tunesië geweest, maar dit keer gingen we dus naar het Noorden, wat heel groen is. Dankbaar dat ik dit nog mocht doen in 2020, want toen we terugkwamen werd al snel duidelijk dat dit voorlopig de laatste trip was. Ik viel in Tunesië in het hotel ook nog van de trap, waarbij ik mijn enkel behoorlijk kneusde. Daar heb ik nog lang last van gehad. Sterre werd deze maand 13 en dat vierden we nog gewoon normaal.

winterberg landal skipiste

Ontdek het èchte Tunesië in het Noorden Djebba

Maart

De CPC ging nog net door, maar ik kon niet meedoen vanwege de blessure aan mijn enkel. Uiteindelijk liep ik wel 2 km mee met Yuren, maar hij was 5 keer zo snel als ik en ik was ‘m dan ook al na de start vlug kwijt. Laura en ik waren heel trots dat we zelf ons Rusland Visum gingen aanvragen. De meeste mensen besteden dat voor heel veel geld uit, maar wij besloten alle ingewikkelde Russische formulieren zelf in te vullen en zo geld te besparen. De grap is alleen, dat vlak na onze aanvraag ongeveer de hele wereld in lockdown ging en we met spoed ons paspoort moesten komen ophalen. De reis naar Rusland werd geannuleerd (geld hebben we nog steeds niet terug) en naar onze centen van het visum konden we sowieso fluiten. En toen begon het thuisonderwijs… tegelijk met het stucen van het plafond van onze woonkamer. Dat duurde in totaal twee weken en was eigenlijk een behoorlijk zware tijd, maar toch kwamen we het door. Gelukkig was het veelvuldig mooi weer en brachten we ook veel tijd buiten door. We gingen stoepkrijten bij opa en oma en halverwege maart hoorde ik dat Jody van Ongewoon Lekker op de IC lag met Corona. Een spannende tijd, maar gelukkig werd ze na 2 weken weer wakker en kon ze langzaam gaan revalideren. Ik had in die periode nog steeds veel last van mijn longen, al een maand. Ik was benauwd en aan het hoesten en begon te twijfelen of het misschien toch ook Corona was, maar in die periode mocht je nog niet laten testen. We zullen het dus nooit weten… Fee werd 5, maar haar feestje en verjaardag konden helaas niet doorgaan. Dat was wel sneu.

Juut en Yuren cpc 2020

taartjes eten fee jarig 5

plafond maken maart 2020

April

Het werd Pasen, wat we vierden met eitjes zoeken in de tuin en een lekker ontbijt. Die dag was ook Lenthe jarig, zij werd 8 jaar. Ik regelde dat er wat vriendinnetjes aan de deur kwamen, zodat ze toch een leuke dag had zonder echte visite. Ik liep veel hard en wandelde regelmatig, om toch een beetje in shape te blijven. Geen straf met dat mooie weer. Er werd ook veel gebakken: taarten, focaccia’s en natuurlijk ging de barbecue ook regelmatig aan. Kirstin kwam een quarantaine fotoshoot met ons gezin doen, wat ik achteraf heel waardevol vind en ik verraste Jody samen met Denise en Henriette bij het revalidatiecentrum met een krijttekening op de grond. Ik knipte Yuren z’n haar, omdat hij gek werd van zijn lange lok van voren en we vierden zijn 10e verjaardag. Een tweede tiener in huis! Ook hij kreeg bezoek van vriendjes bij de voordeur, wat hij heel leuk vond. We hadden natuurlijk allemaal oranje aan, want Yuren is jarig op Koningsdag. Tot slot kreeg Sterre nog een nieuwe kamer, wat meer een tienerkamer. De meisjes ruilden bovendien van kamers.

tafel gedekt pasen 2020

Lenthe jarig blaast 8 kaarsjes uitYuren verjaardagstaart 10 jaar

Mei

In mei werden er haren rood geverfd, een wens van de meiden. We bakten cupcakes met madeliefjes, waren veel buiten, aten ijsjes, picknickten met moederdag in het bos, en de kinderen mochten notabene 14 mei voor het eerst weer naar school. Superfijn! Ik liep nog steeds veel hard en wandelde ook regelmatig. Maiks ouders waren 55 jaar getrouwd en dat vierden we op afstand bij het Hemels Gewelf in Den Haag. Langzaam ging Nederland weer een beetje van slot en dus boekten we een weekendje weg bij Landal de Vlinderhoeve. We bezochten de hoogste waterval van Nederland, wandelden naar de zandverstuiving en gingen naar Radio Kootwijk. We haalden eten af (restaurants waren toen nog niet open), gingen wild spotten bij de schemering op de Veluwe wat heel spannend was, liepen een blotevoetenpad, genoten van mooi weer en elkaar. Na dit uitstapje was het nog steeds regelmatig mooi weer en gingen we ‘s avonds naar het strand om te genieten van de zonsondergang, wijn en elkaar.

wild spotten op de veluwe

uitkijktoren kootwijkerzand

Kinderen weer naar school na corona

Juni

Ook in juni waren er mooie zomeravonden op het strand, soms met zeevonk, maar meestal hadden we geen geluk daarmee. Het zwembad ging weer open, dus ik kon het zwemmen oppakken en later ook de sportscholen. Ik kocht een nieuwe camera waar ik tot op de dag van vandaag nog heel erg blij mee ben, we gingen naar Kinderdijk omdat het op mijn Bucketlist van uitstapjes in Nederland stond en we vierden Maiks 49e verjaardag. Hij kreeg van mij de nieuwe Apple Watch. Vervolgens gingen we op vakantie naar Friesland, waar we in een Safaritent sliepen en ook weer schitterend weer hadden. De horeca was weer open, dus we gingen lekker uit eten. Lenthe was wel verkouden, dus liet ik haar testen op Corona, ze bleek het niet te hebben. Het waren heerlijke dagen, met hele leuke activiteiten zoals kanoën en wandelen. Eenmaal thuis maakten we bloemenkransen voor Sint Jan, werkten Maik en ik nog steeds thuis (en gingen we af en toe even lekker in de stad lunchen tussen het werk door) en we bezochten voor het eerst sinds lange tijd mijn ouders weer, die ons vertelden dat ze een ander huis hebben gekocht in Vlissingen. Een appartement in de binnenstand en op loopafstand van de boulevard. Prima keuze denk ik, nu ze ouder worden! We gingen ook weer een paar keer uit eten in juni en de eerste persevents werden, coronaproof, georganiseerd.

kinderdijk molens

fotograferen kinderdijk

maik jarig 49

bloemenkransen st jan 2020

weekend friesland was top

juut voor safaritent bakkeveen recreatiecentrum de waldsang

Juli

Zo ging ik begin juli naar de Broodbrouwers in Den Haag, een nieuw restaurant en ging ik met Maik eten bij Joelia in Rotterdam. Ik werd uitgenodigd voor een wijncursus van Wijnklas en ik deed een leuke samenwerking met XT luis, waarvoor een heuse filmploeg bij mij thuis kwam. Er was ook gedoe met een kies, daar had ik veel last van dus bezocht ik een paar keer de tandarts. Inmiddels is het wel opgelost, maar ik blijf er een beetje last van houden dus ik ben benieuwd hoe dat verder gaat. En toen… was het zomervakantie! Ondanks Corona besloten we toch weg te gaan. Het werd Tsjechië, omdat het goed aan te rijden was, we er geen mondkapjes op hoefden en het toen nog erg meeviel met de besmettingen daar. We maakten een fantastische rondreis door het hele land en dat was echt dik genieten. We hadden het enorm gezellig met elkaar, genoten van de mooie natuur, hippe restaurantjes en leuke hotels en we wandelden veel. We kochten lekker veel wijn om nog lekker van na te genieten bij thuiskomst en we namen de kinderen mee naar een heus sterrenrestaurant in Praag. Oh ja, ik kwam ook 2 kilo aan hahaha. Gelukkig had ik dat er redelijk snel weer af toen we thuis waren.

borrelplank broodbrouwers

14 jaar getrouwd joelia

wijnklas korte wijncursus

Velka dohoda een klimpark in tsjech

Augustus

Na Tsjechië ging het genieten thuis gewoon verder. We deden een make over van de kamer van Lenthe als verrassing en we gingen ook in Nederland weer gewoon lekker uit eten. Samen met Laura besloten we de Elfstedentocht te gaan fietsen, omdat ons uitje naar Rusland niet meer was doorgegaan. Dat was een enorm stoer avontuur, waar ik echt van genoten heb. Het was zo leuk om te doen, ik kan het iedereen aanraden. Ondanks de harde wind, soms regen en af en toe flink afzien. Friesland is zo prachtig! Als er ooit nog een Elfstedentocht komt, zal dat voor mij vanaf nu voor altijd anders zijn, doordat ik weet wat een tocht het is. Eind van de maand was ik jarig en werd ik 44. Ik ging lekker met Maik uit eten en verder vierde ik het niet.

kids op basalten rots tsjechie

's morgens vroeg op de fiets elfstedentocht

nieuwe urban jungle kamer lenthe behangmuur

September

De zomervakantie zat er weer op, en we begonnen het normale leven op te pakken. Maik naar zijn werk, ik ging ook weer naar scholen toe en de kinderen gewoon naar school. Op 6 september stonden we om 5 uur op om de zonsopgang op de heide te bekijken. Een waanzinnige leuke ervaring, die we niet hadden willen missen. Ik begon ook met het stekken van plantjes en we hadden nog een prachtige nazomeravond op het strand. We plukten zoals altijd appels en maakten er appeltaart, appelrisotto en appelmoes mee.

familiefoto hoorneboegse heide

juut met fee zonsondergang strand

Oktober

De kinderboekenweek ging van start, de kinderen mochten zoals ieder jaar weer een boekje uitzoeken. Ik ging aan de slag met de Disq thuis en ik kocht bergthee voor in de tuin, zodat deze er wat gezelliger uit zou zien in de herfst en winter. We raapten tamme kastanjes bij een boom in de wijk en maakten daar kastanjepesto en kastanjesoep van en we bezochten het bos voor mooie herfstfoto’s en herfstschatten. De HEMA had een toffe Sinterklaasposter die ik meteen gehaald heb en na mij nog vele anderen op Instagram en we kochten Pandamic, een leuk nieuw spel. Intussen begonnen de besmettingen ook weer op te lopen en gingen Maik en ik weer thuis werken. In Amsterdam bezochten we de leuke 3d Flight This is Holland en we vierden natuurlijk Halloween, aten pompoensoep en deden andere herfstdingen.

kinderboekenweek 2020

this is holland lenthe

Kastanje pesto

November

In november was het wel wat kouder, maar nog steeds niet echt winter. Ik wandelde wederom veel. In het bos fotografeerde ik paddestoelen, we maakten lantaarntjes voor Sint Maarten, ik kocht de nieuwste Apple Watch (en verkocht mijn oude) en er stond een klusproject gepland, namelijk het stucen van het trapgat. Dat gingen we niet zelf doen hoor, maar er moest wel vanalles worden voorbereid en het gaf natuurlijk ontzettend veel troep. Sinterklaas kwam uit Spanje dus mochten er schoenen gezet en werden er cadeautjes gekocht. Ik mocht een hele leuke campagne doen met Lowa en de Outdoorspecialist.nl en kreeg nieuwe wandelschoenen, waar ik dolblij mee ben want ze zitten zo fijn. Nu wandel ik nog vaker.

Waarom zou je wandelschoenen kopen lowa outdoorschoenen

paddestoelen bos

sint-maarten lantaarntje knolselderij uithollen november 2020

December

Mondkapjes werden verplicht, dus trok ik me nog meer uit het openbare leven terug, want ik kan die dingen niet verdragen. Gelukkig heeft Maik er minder problemen mee, dus stuurde ik hem vooral om de boodschappen. Op 5 december kwam er een nieuw gezinslid bij, na ongeveer 2 jaar zeuren. We namen een dwergpapegaai en gaven deze aan de kinderen voor sinterklaas. Ze waren er dolgelukkig mee en we noemden hem Pip. De rest van de maand zijn we druk geweest met Pip tam maken, hier en daar wat behangen en verven (het washok kreeg oa een make over) en de scholen gingen weer dicht. Ik haalde al vroeg de kerstversiering tevoorschijn, want als je de hele tijd thuiszit is het belangrijk om het gezellig te maken. Ik liep voor de 2e keer dit jaar maarliefst 15 km waar ik best trots op ben en het lukte me dit jaar ook om de 10 km binnen het uur te rennen. We vierden kerst met ons eigen gezin, wat rustig was en gezellig. We keken films, deden spelletjes en kookten met z’n allen. Vanavond vieren we, ook met z’n zessen, oud & nieuw. We hopen het allermeest op gezondheid, maar daarnaast ook vrijheid en nabijheid in 2021! Fijne jaarwisseling allemaal!

Pip op het hoofd van Lenthekerstontbijt 2020

Vorig artikelEverdell bordspel review