vliegtuig boven ned ondergaande zonHoera! De vakantie is ook hier eindelijk begonnen! Dit weekoverzicht komt wat later dan normaal, want ik was gisteravond rond 22.00 uur pas thuis uit Zweden. Ik kon het niet meer opbrengen om de laptop nog op te starten, dus dat heb ik zojuist gedaan. Hoe mijn laatste week er uit zag voor de vakantie ga ik hieronder vertellen.

Fee werd ziek en dus bleef Maik in de ochtend thuis. Yuren trakteerde op de opvang, het was zijn laatste dag daar. Hij wilde cake trakteren en dus stond ik in alle vroegte nog een extra cake te bakken, want wat we al hadden gebakken bleek te weinig. Lenthe ging ergens spelen en ik had een vergadering op mijn werk en daarna nog honderdduizend regeldingen te doen. Dat in combinatie met een ziek kind thuis was niet heel eenvoudig. Pittig dagje dus! ‘s Avonds ging ik nog wel even naar de sportschool.

Ik had geen afspraken, maar Fee was nog steeds ziek, dus werd mijn dag een van emmertjes kots legen, telefoontjes plegen en administratief werk doen. Fee knapte gelukkig eind van de dag op.

Overdag nog flink gewerkt, ik had ook nog een afspraak. Rond lunchtijd heb ik mijn koffer gepakt en een paar uur later vertrok ik naar Schiphol waar ik Melissa trof voor onze perstrip naar Zweden. We waren uitgenodigd om de provincie Värmland te ontdekken. Door de douane ging vlot, maar het vliegtuig vertrok een uur later, waardoor we dus ook een uur later pas in Oslo waren. We besloten naar de stad te rijden om daar wat highlights te bekijken, zoals het operahuis. Dat had ik natuurlijk al gezien, maar het foodtruck gebied voor het operathuis, Salt, had ik alleen nog vanaf de weg gezien. Nu besloten we erheen te lopen voor een snack en wat te drinken, leuke sfeer daar! Daarna gingen we naar Aker Brygge en de wijk er achter. Die had ik ook nog niet goed bekeken de vorige keer dat ik in Oslo was. We aten bij Jamie’s Italian en liepen met zonsondergang nog even naar het sculpturen park. Daar waren een stel knullen vanaf de kade het Oslofjord aan het inspringen, de helden!

Vroeg uit de veren, want er stond een roadtrip van Noorwegen naar Karlstad in Zweden op de planning. Via de kust van Noorwegen reden we langzaam naar beneden en passeerden daarbij het leuke dorpje Drøbak en Fredrikstad oa. We hadden nog plannen voor een wandeling naar een waterval, maar kwamen helaas in tijdnood. Dus die skipten we. Op camping Bomstadbaden kregen we een stuga om in te slapen, zo’n schattig rood Scandinavisch huisje en aten we bij Bomstaden Kök & Bar met uitzicht op het meer. Het was heerlijk zonnig en dus dik genieten. Ik besloot om na het eten nog een duik te nemen in het meer, wat heerlijk was en echt heel mooi met de ondergaande zon.

Na een goede nacht ontwaakten we op de camping en begon het avontuur van douchen met een pasje enzo. We hadden in de stuga gelukkig wel een eigen wc. Daarna ontbeten we in de zon en gingen toen op pad naar Karlstad’s stadspark Marienbergskogen. Een schitterend park, gratis entree en vanalles te doen. Denk aan een gratis museum, een boswandeling, een strand, met een treintje het park verkennen, een kinderboerderij, speeltuinen en een Zweedse Fika met de allerlekkerste wafel die ik ooit heb gegeten. Dat alles werd vergezeld van een flinke dosis zon, dus we vermaakten ons prima. Na de lunch reden we door naar een waterpark in Sunne. Helaas begon het daar te regenen, dus na een paar fotootjes zijn we maar weer terug gereden. Dat was geen straf, want de omgeving was prachtig. Overal naaldbomen, uitzichten en grote meren. Die rust in Zweden is heel bijzonder! Deze nacht sliepen we op een andere camping, in een iets groter huisje met eigen douche en toilet. Helaas bleef het een beetje miezeren. We besloten ‘s avonds en ook de volgende ochtend op elandensafari te gaan, maar helaas zonder succes: geen eland te zien. Wel een heleboel hertjes gespot rond zonsondergang.

Na een ontbijtje in de zon met de manager van de camping gingen we verder op pad. Op het programma stond het spoorfietsen in Kyrkerud. Vooraf gingen we wat Zweedse zoetigheid halen in cafe Brom en reden toen door naar het startpunt van het spoorfietsen. Na wat uitleg gingen we op pad. Het was ontzettend leuk om te doen. Zeker ook, door het mooie weer. De oude spoorlijn gaat langs prachtige natuur en we zijn dan ook regelmatig gestopt om foto’s te maken of gewoon te chillen en genieten van het uitzicht. Na 24 km werden we opgehaald en afgezet bij Alcatraz, waar we een pizzalunch kregen en de Nederlandse eigenaars vertelden over hun “Ik vertrek” project. Ze hebben een herberg en ze doen aan kanoverhuur. Melissa en ik vonden het heel jammer dat we geen tijd hadden voor een kano-tour, want het meer zag er heel idyllisch uit. Helaas hadden we een strak programma en moesten we door naar de laatste camping: Sommarvik. Hier hadden we een fantastische tipitent aan het meer. Enige jammere was, dat er geen sanitair was en dit een behoorlijk stuk lopen was. Maar het bed sliep heerlijk! Ook hier deden we, na wat tips van de eigenaars van Alcatraz over een goede locatie, een elandsafari, maar wederom geen geluk.

Op deze camping was er een ontbijtbuffet naast het zwembad. Na het ontbijt de volgende ochtend pakten we onze spullen in en maakten we nog een laatste roadtrip. We hadden wel pech met het weer: het was grauw en miezerig en af en toen kregen we zelfs een flinke plensbui op ons nek. We besloten wat noordelijker dan Oslo te rijden, zodat we wat meer in de Noorse bergen zouden zitten. Onderweg kwamen we prachtige uitzichten tegen, maar door de wolken en de mist was dat niet goed op foto’s te vangen. Alle leuke lunchtentjes die we op TripAdvisor vonden waren helaas dicht, dus uiteindelijk kwamen we terecht bij een hotel waar het restaurant gelukkig wel open was. De vissoep die ik koos was heerlijk en zo gingen we toch met een gevuld buikje naar het vliegveld om de auto in te leveren. Het vliegtuig had ook nu drie kwartier vertraging, maar we hadden lol onderweg, want we zaten voor twee grappige mannen met leuke verhalen. De tijd vloog dus om en voor we het wisten stonden we op Schiphol, waar Maik me ophaalde met Yuren en Fee. Lenthe was helaas te zien om mee te gaan en Sterre bleef thuis om op Lenthe te passen. Vannacht was Lenthe nog heel ziek, ik denk dat ze wel 5 keer heeft gespuugd, maar nu ligt ze al een aantal uren rustig te slapen. Hopelijk knapt ze snel op: over 2 dagen moeten we op vakantie!

Vorig artikelZomerjurkjes van Esprit shopreview
Volgend artikelVärmland in Zweden met kinderen