tijd voor bed juutjeNet terug uit IJsland zit ik hier aan de ontbijttafel mijn weekoverzicht te typen. Ik was dat gistermiddag van plan, maar ik vond het niet leuk om meteen weer achter mijn computer te duiken bij thuiskomst. In de avond bleek dat 4 uur slaap toch wat weinig was geweest, dus besloot ik maar naar bed te gaan. Nu ben ik uitgerust en klaar om jullie te vertellen hoe mijn week was.

De week begon zoals alle andere weken: met een werkdag. Vergadering en daarna twee afspraken op verschillende scholen. Aan het einde van de dag wilde ik per se nog gaan sporten, want ik wist dat dat vanaf donderdag niet meer ging lukken ivm mijn trip naar IJsland.

Op het werk stond een studiedag gepland. We mochten wat later beginnen, dus ik ging eerst naar de sportschool. De studiedag was zinvol en interessant, de tijd vloog dan ook voorbij. We sloten de dag af met een borrel. Ik pakte ‘s avonds vast mijn koffer in, want ik had woensdag nog afspraken, dus wist dat de tijd krap zou worden anders.

Heel vroeg in de ochtend ging ik weer sporten en daarna zou ik naar mijn afspraak gaan, maar die werd afgebeld. Dat scheelde weer. Kon ik in alle rust even mails beantwoorden enzo. Mijn koffer stond al klaar en Maik bracht mij naar het station, waar ik de trein kon nemen richting Schiphol. De vlucht naar IJsland ging niet zo voorspoedig, we hadden vertraging en ook bij de autohuur duurde het enorm lang voor we aan de beurt waren. Hoewel het toch 2 uur vroeger is daar, konden we de watervallen die we gepland hadden niet meer doen. Het werd al te donker. Dus reden we direct door naar Holmavik. Onderweg zagen we tot onze grote verbazing het Noorderlicht verschijnen! Er werden foto’s gemaakt en toen reden we door naar het hotel. Alle restaurants waren al gesloten, dus het diner bestond uit cashewnoten die we bij de supermarkt hadden gekocht 🙂 We doken vroeg in bed, zodat we de volgende dag vroeg konden opstaan.

Op naar IJslandaanvliegen ijsland

Ik had toch last van die 2 uur tijdverschil, want ik was geloof ik al om 4 uur wakker. Om 6 uur maakte ik Melissa wakker en gingen we maar opstaan. We haalden wat eten en drinken bij de supermarkt en gingen op pad in de Westfjorden. We reden van Holmavik naar Isafjordur in een dag tijd. Een prachtige route! Onderweg zagen we watervallen, zaten we in verschillende hotpools en hottubs met waanzinnig uitzicht soms, maakten we heel veel foto’s van de verschillende landschappen en aten we bij een superleuk restaurantje in Isafjordur. Een fijne dag waar ik uiteraard nog een uitgebreid verslag van komt.

Drangness hotpool

We waren laat in Flateyri, waardoor we niet hadden gezien hoe ontzettend mooi ons hotel lag. Midden tussen de bergen. Na een ontbijt in een enorm ongezellige eetzaal waar wij de enige gasten waren, begonnen we aan een beetje een spannende rit. Road 60, richting de Dinyandi waterval, staat in de winter bekend als een soms gevaarlijke tocht. Het is een gravelroad die hier en daar vrij smal is en diepe afgronden naast zich heeft. Zeker als er sneeuw ligt kan dat eng zijn. Soms gaat de weg ook dicht, dan is het te gevaarlijk. We hielden nauwlettend de online kaart in de gaten die aangeeft wat de conditie van de wegen in IJsland is. Die ochtend was de weg oranje, dat betekent dat er “spots of ice” zijn. Uiteindelijk bleek het allemaal reuze mee te vallen. De weg was prima te doen en we hebben welgeteld 1 spot of ice gezien onderweg. Het was een schitterende route, waarbij we ook nog walvissen en zeehondjes zagen in het fjord, de 100 meter hoge waterval Dyjandi zagen en zeker een uur konden relaxen in de natuurlijke hotpot Hellalaug. Daarna moesten we wel door naar het volgende hotel, want het was nog een flinke rit van een paar uur.

hotel flateyri holt in

hellalaug

Noorderlicht

We kwamen aan bij het hotel in Stykkysholmur en besloten in het stadje wat te gaan eten. Ik had een tip gekregen van de moeder van Laura, die er eerder dit jaar was geweest, dus dat restaurantje belde ik of ze open waren. Tot 21.00 uur was de keuken open, het was 20.00 uur dus dat konden we makkelijk halen. Het was een ontzettend mooie en heldere dag geweest, geen bewolking, perfect dus voor het Noorderlicht. Toch waren de voorspellingen daarvan slecht, KP 1 en KP 2 zeiden ze. Meestal zie je het Noorderlicht pas bij KP 3 of hoger in IJsland. Onderweg wierp ik een blik op de lucht en ik zag meteen 2 banen Noorderlicht. Grappig dat je het steeds beter gaat herkennen, als je het vaker hebt gezien. We stopte meteen langs de weg om foto’s te maken. Dat is nog best een uitdaging trouwens. Je moet echt een statief hebben, want zonder lange sluitertijd kun je het niet goed vastleggen. Met hulp van Melissa lukte het me steeds beter en ik had gave foto’s gemaakt. Rond kwart voor 9 ontstond er een dilemma: naar de bekende berg Kirkjufell rijden om ook daar foto’s te maken, of toch nog even naar het restaurant. Ik vond het Noorderlicht zo sterk, dat ik wel wilde gaan eten. Ik had trek en de dag ervoor hadden we ook op alleen cashewnoten geleefd. Uiteindelijk kon ik Melissa overhalen en gingen we even eten. Was trouwens heel lekker en een leuk restaurantje. Na een uurtje waren we klaar en gingen we weer naar buiten, waar we al snel het Noorderlicht nog steeds zagen dansen. Dus alsnog naar de bekende berg gereden en tot middernacht foto’s staan maken. Het bleef maar ronddansen, zo gaaf!

noorderlicht snaefellsness meer

Het hotel waar we sliepen was heel mooi, maar serveerde het ontbijt pas vanaf 8 uur. We konden dus niet zo vroeg weg als de andere dagen, maar dat was ook wel prima, aangezien we pas laat waren gaan slapen. De laatste dag brak aan: Snaefellsness ontdekken. Zo zagen we als eerste de Kirkjufell en de bijbehorende watervallen ook bij licht en zonder het Noorderlicht. We reden een rondje, door lavavelden, geometrische velden, langs hotpools (die helaas gesloten waren of verboden om in te gaan vanwege de oudheid ervan) en bezochten de Natural Bridge bij Arnastapi. Het uitgebreide verslag met alle tips volgt nog hoor. Eind van de dag aten we een hapje in Reykjavik in de hoofdstraat en daarna doken we ons hotel in nabij het vliegveld.

hotel stundarfirdur

Nadeel is dat de meeste vluchten naar Nederland ‘s morgens heel vroeg gaan. Dat was dus om 5 uur opstaan om in te checken. Alles ging voorspoedig, en om kwart voor 1 waren we geland. Maik en de kinderen stonden me op te wachten. Ik was blij ze te zien, had ze ondanks de prachtige trip toch gemist. De rest van de middag hebben we gekletst, thee en wijn gedronken en ik ben vroeg naar bed gegaan. Was moe! Maar ik kijk terug op 4 geweldige dagen IJsland en ben al aan het nadenken wanneer ik weer kan gaan 🙂

herenigd met de kindjes na ijsland

Vorig artikelDisney On Ice presenteert Magisch IJsfestival
Volgend artikelWaarom het Noorderlicht zien op je bucketlist moet