fee tekent la croix du vieux pontVandaag vertel ik in mijn weekoverzicht over een heerlijke week in Picardië in Frankrijk. Nabij Parijs èn de Champagnestreek, die we allebei hebben bezocht. We hadden de meeste dagen mooi weer, op een paar wat meer bewolkte dagen na, maar gelukkig bleef het droog en konden we genoeg doen. Bovendien is er op de camping een binnenzwembad, dus met minder weer konden we gewoon lekker gaan zwemmen. Ideaal! Gisteren zijn we aangekomen in Rust, Duitsland, waar we Europapark bezoeken. Voor de kids de hemel, hahaha. Ik ben niet zo van de achtbanen, maar gelukkig zijn er ook heel veel andere leuke dingen…

Ik had gelukkig beter geslapen en ‘s morgens leek de keelpijn een stuk minder. Ik was dus beter gemutst dan de dag ervoor, toen ik me toch echt niet zo fit voelde. Ik begon met een rondje hardlopen over de camping. Maik ging ook, maar hij rende buiten de camping. Ik had geen zin in heuvels 🙂 Daarna was het tijd voor ontbijt. Na het ontbijt besloot ik de laptop even open te klappen. Er waren wat aanvragen voor seo-opdrachten gekomen en die artikelen wilde ik even schrijven. Altijd fijn om tijdens je vakantie je vakantie alweer terug te verdienen ;-). Het zonnetje kwam langzaam op gang, maar al snel zat ik in de volle zon te werken. Ineens stond er een volger van Instagram bij onze stacaravan, dat was echt grappig. Ze had aan de stories gezien dat wij hier ook zaten en kwam even gedag zeggen. Daarna ging Maik met de kinderen voetballen en toen gingen we maar eens even iets doen. We besloten naar het kasteel van Pierrefonds en Compiegne te rijden. Daar hebben we een beetje gewinkeld en  lekker op het terras gezeten. Het was een leuke plaats en de zon scheen dus het vakantie gevoel was er helemaal.

kasteel pierrefonds

Dinsdagochtend begon ik de dag met een wandeling in de omgeving. Niemand wilde mee, dus ik ging alleen. De zon liet zich nog maar matig zien, maar ik had mooie paadjes door de natuur en het dorpje ontdekt. De rest van de dag wilden de kinderen lekker zwemmen in het zwembad. Ik las mijn boek uit: Ziek van jou. Een superspannende thriller, waar ik moeilijk in kon stoppen. Eind van de dag zijn we nog even naar Crépy-en-Valois gereden, een dorpje op ongeveer een half uur rijden. We hadden gehoord dat er een leuk restaurant zat in een kelder met gewelven: La Fleur de Sel. Dat bleek inderdaad een gezellig restaurantje. Er was nergens bereik of wifi, dus we hadden meteen een telefoonloze avond. Ook wel eens goed en fijn!

spelen strandje camping la croix du vieux pont

lenthe in het water met bal

Oui oui, Paris! Maar eerst de verjaardag van Yuren! Hij werd 12 jaar en dat vierden we op de camping met cadeaus en Harry Potter taart die we hier ergens hadden gevonden. Het was een grote wens van Yuren om op zijn verjaardag naar Parijs te gaan, dus die wens konden we uit laten komen. We vertrokken (in het oranje!) vroeg met de auto richting de parkeerplaats Les Blancs Mesnils. Het blijkt namelijk dat je sinds 2014 een milieu sticker op je voorruit nodig hebt om in Parijs met de auto te rijden. Die kun je alleen online kopen en dat hadden we niet, dus konden we niet met de auto in het centrum komen. Je mag wel op deze parkeerplaats (gratis) staan en dan kun je daar dagkaarten voor het OV kopen. Zo gingen we met de trein naar Gare du Nord en van daaruit konden we met de metro alle kanten op. De grootste wens van de kinderen was het zien van de Eiffeltoren, dus dat was onze eerste stop. Fee zag al meteen een magneet van Parijs bij een tentje op straat, die wilde ze graag hebben. Dus gelijk gekocht. Daarna de Eiffeltoren van allerlei kanten bekeken. We zijn er niet op geweest, er stond zo’n lange rij. We hadden online al eerder gekeken of we kaartjes konden kopen, maar dat was allemaal vol voor deze dag. Dus erop zijn we niet geweest, maar dit vonden de kinderen ook al heel leuk. Daarna door naar de Champs Elysee en de Arc de Triomphe. Daar hebben we bij Cafe Paris geluncht. Toen door naar de Sacre Coeur en Montmartre en van daaruit naar het Louvre, waar we al wel kaarten voor hadden. Hier waren Maik en ik ook nog nooit binnen geweest. Sterre wilde er graag heen om de Mona Lisa in het echt te zien en wat Griekse beelden en schilderijen waar ze over had geleerd op school. Na het Louvre waren de kinderen moe van het vele lopen. In Jardin de Tuillerie hebben we lekker uitgerust, een crêpe gegeten en de balans opgemaakt. Ik had nog wel naar de Notre Dame en Pont Neuf gewild met de kinderen, maar ze zagen dat half uur lopen niet meer zitten. Dus gingen we met de metro naar Le Marais, mijn favoriete wijk, en eindigden bij een klein, maar leuk restaurantje waar we heerlijk hebben gegeten. Daarna weer met metro en trein terug naar de auto en nog een uurtje rijden voor we op de camping waren.

Yuren jarig 12 jaar

kids mona lisa parijs

familie in parijs

Na de drukke dag Parijs was iedereen moe en sliepen we uit. De oudste twee zelfs tot 11 uur. Het was een mooie dag en we besloten lekker op de camping te blijven. Er is genoeg te doen. Eerst rustig ontbijten, daarna even naar het strandje wat op de camping is aangelegd. Er is een watertje bij waar ze lekker in kunnen spelen. Het was wel koud water, maar dat deerde de kinderen niet. Ik was inmiddels in een nieuw boek begonnen: Olifantenmeisje. Ik zat daar vanaf de eerste bladzijde helemaal in en kon niet meer stoppen. Heb uiteindelijk tot 2 uur ‘s nachts doorgelezen, ik wilde weten hoe het verder ging! Erg bijzonder boek, ik wil nu van dezelfde schrijfster ook zeker de andere boeken lezen. Wat schrijft zij beeldend. Ik wilde wel in dat boek kruipen gewoon en moest ook een paar keer huilen. Zo levensecht. Tussendoor is Maik nog met de kinderen naar het zwembad geweest en ‘s avonds zijn we hier in het dorpje gaan eten bij Le Lion d’ Or. Echt zo’n heel ouderwets restaurantje, met potten en pannen aan de muur en een open haard. Maar heerlijk gegeten.

wandelen rondom bezny riviere

fee speelt met bal camping la croix du vieux pont

Het was een bewolkte dag, maar dat was niet zo erg, want we hadden deze dag een autorit door de Champagenstreek gepland staan. Ik heb een oud boek met wijnroutes door Europa (helaas niet meer te koop, maar dit is een goed alternatief) en daar heb ik al heel wat routes uit gereden inmiddels. Maar deze route nog niet eerder. Wel ben ik al vaker in de Champagnestreek geweest, nu stonden er wel weer andere plaatsjes op de planning. We begonnen in Reims, waar we een bezoekje brachten aan de Kathedraal. Daarna liepen we wat door de stad, maar de kinderen hadden een leuk tentje met taarten gezien en waren niet meer op andere gedachten te brengen: daar moesten we heen. Na deze versnapering vervolgenden we onze tocht. Ik zal de route nog een keer in een aparte blog uitwerken, want het was echt heel leuk. Je komt langs allerlei pittoreske dorpjes. Overal zijn champagnehuizen en bijna overal word je met open armen ontvangen om te proeven. We kochten bij elk huis 1 fles, zodat we niet teveel zouden kopen 🙂 Geen plek voor in de auto. Vanaf de middag begon de zon ook weer volop te schijnen. Eind van de dag kwamen we aan in Hautviller. Ik ben daar eerder geweest met een persreis. Destijds had ik een foto van mezelf in het wijnveld gemaakt en die wilde het Toeristenbureau daar gebruiken voor hun brochure van 2022. Dat mocht van mij, en ze hadden gezegd dat ik als ik in de buurt eens langs moest komen met mijn gezin voor een rondleiding. Zo geschiedde. Ik kreeg natuurlijk ook de brochure mee. We hebben er nog heerlijk op een terrasje gezeten, het is zo’n leuk dorpje. Daarna wilden we gaan eten in Epernay, maar daar was alles afgezet vanwege een hardloopwedstrijd. Dus besloten we terug te rijden naar Soissons en daar te gaan eten bij het restaurant waar we deze week eerder hadden gegeten.

juut champagne dumagin

family hautvillerjuut maik mutigny

Een luierdag! We hadden na de drukke dag door de Champagnestreek geen zin om iets te doen. Het was bovendien heerlijk weer. Dus hebben we uitgeslapen, inkopen gedaan voor de hele dag en ‘s middags de barbecue aangestoken voor de lunch. In de avond koelt het vaak al snel af en is barbecue dus minder fijn, vanwege de kou. ‘s Avonds kwamen Sanne en Robin nog even borrelen bij ons in de caravan. Zij waren vanuit een ander deel van Frankrijk teruggekomen op deze camping en hadden nogal wat file en tegenslag gehad onderweg. Gelukkig hadden we nog pizza over 🙂 We hebben ze vorige week leren kennen, toen bleek dat Sanne mij al 8 jaar volgt op Instagram en toevallig op dezelfde camping stond. En het klikte, dus de borrelafspraak was toen zo gemaakt. Gezellige avond!

wandeling vic sur aisne

juut veld koolzaadbloemen

We stonden vroeg op, want we moesten deze zondag 5 uur rijden naar het plaatsje Rust. Daar zit Europapark, en dat is echt de favoriet van de kinderen deze vakantie. We zijn hier trouwens op uitnodiging van Europapark, dus er zijn meer bloggers en journalisten. De meesten zitten op het park op de camping of in een hotel, maar wij hebben een accommodatie zelf geboekt buiten het park. Lekker rustig in het plaatsje Kappel Grafhausen. Het is een groot appartement met balkon in de zon, fijn om even te ontprikkelen na zo’n dag vol hysterische achtbanen. Dat is dus wat we gisteren gedaan hebben: heel veel achtbanen. Ik heb me er ook eentje in laten praten en ik had al bij de eerste bocht spijt 🙂 Fee is een waaghals, die gaat echt overal in en vindt het geweldig. Yuren is denk ik het enige kind dat echt van mij is haha. Die durft ook veel minder.

onderweg op vakantie

europapark 2022

Vorig artikelSim only voor kinderen: waar moet je op letten?
Volgend artikelRheinfall bezoeken, de grootste waterval van Europa