outfit mei 2022Nog maar net terug uit Frankrijk, stond het volgende reisje alweer op de planning. Na 2 dagen werken vertrok ik woensdag naar IJsland voor een mooie trip door dit waanzinnige land. De kinderen vonden het wel lastig, maar het was minder drama dan de andere keren als ik alleen wegging gelukkig. Ze worden natuurlijk ook ouder. En ik vloog pas in de avond, dat scheelt ook. Ik ging overdag weg toen zij op school waren. Dus dat is een ander soort afscheid.

De eerste dag na de vakantie had ik een hele lege agenda. Wij zijn op het werk overgegaan  op Office 365 en mijn mail had wat moeite met synchroniseren. Na een uur wachten was mijn agenda weer gewoon vol. Het was heerlijk weer, dus ik vond het opstarten best lastig. Na een ochtend administratiewerk doen, mailen en bellen enzo, ging ik om 11 uur even thee drinken met Annemarie die ooit mee deed aan Waar doen ze het van. We hadden via Instagram af en toe contact gehad de afgelopen maanden. Ze gaat elke week naar Groenrijk bij mij tegenover en zo besloten we een keer een kopje thee te gaan drinken. Na een uurtje was ik weer thuis, maar het was gezellig geweest. Daarna ging ik weer aan de slag. Sterre was inmiddels thuisgekomen met een lekke band, die Maik in de tuin even ging plakken en ik ging lopend naar een afspraak hier vlakbij. Toen ik thuiskwam was het al best laat, dus tijd om soep te gaan maken. Het werd tomatensoep. ‘s Avonds klapte ik de laptop nog even op om wat werk af te maken. Zo vloog de dag voorbij.

tomatensoep 2022

Het was nogal druilerig weer, wat ik op zich niet erg vond, want het was een werkdag. Ik heb minder moeite met de hele dag binnen zitten als het rotweer is namelijk. Ik ging eerst naar de sportschool. Daarna had ik zo’n beetje de hele dag online overleggen. Daarna was ik best een beetje gaar. Ik haalde Fee op van school, hielp met wat huiswerk van Lenthe en daarna beantwoorde ik nog wat mailtjes. Toen was het bijna 18.00 uur en besloot ik maar eens aan het eten te beginnen. ‘s Avonds had ik nog een paar mails die ik moest sturen, dus vertrok ik nog even naar de werkkamer om dat te gaan doen. Zo blij nog steeds met die plek, ideaal om even rustig te zitten. En er ligt nooit troep, omdat de kinderen er niet mogen spelen. Ik kan namelijk slecht werken met rotzooi om me heen. Tegen negenen pakte ik mijn koffer om klaar te zetten en ging ik douchen en naar bed.

grijze dag mei 2022werken mei 2022

Ik ging vroeg nog even hardlopen, want de rest van de dag stond in het teken van inpakken en wegwezen 🙂 Het was wel een beetje stressen, want wat moet er nou allemaal mee als je ergens naartoe gaat waar het koud is en regent, terwijl het hier prachtig weer is? Dus nou ja, de koffer ingepakt en vanwege het gedoe op Schiphol de afgelopen tijd maar ruim op tijd vertrokken. Voor niks, zo bleek, want het was helemaal niet zo druk op Schiphol en we waren zo door de douane. We zijn dan maar ergens in een cafeetje gaan zitten om alvast de route te bekijken enzo. De vlucht ging verder voorspoedig. Toen we aankwamen was het 2 uur vroeger. Even wennen dus. Maar ik werd heel blij toen ik buiten stond: die frisse lucht in IJsland maakt me zo blij. We stapten onze huurauto in en reden meteen door naar Hotel Fljotshlid in Hvolsvöllur. Dat was nog ongeveer een rit van 2 uur. Daar aangekomen was het al aan het schemeren en we waren moe. Het was een mooi hotel, ecofriendly, en de kamer was meer dan prima. We zijn gelijk in bed gedoken, want de volgende dag ging het pas echt beginnen!

In IJsland zijn de dagen momenteel lang. De zon gaat pas rond half 11 onder en hij komt rond half 4 ‘s nachts alweer op. Ik was dus ook al rond 4 uur wakker. Bovendien zaten we natuurlijk met die twee uur tijdsverschil. Na nog wat dommelen besloten we te douchen en gingen we naar buiten om wat foto’s van het hotel en het uitzicht te maken. Het was nog vrij bewolkt, maar er werd steeds meer van de bergen zichtbaar. Na een prima ontbijtje reden we naar Midgard Base Camp. Hier hadden we een tour geboekt naar Þórsmörk. We moesten ons om 9 uur melden en gingen toen met een mega 4wd met een groepje mensen het gebied in. We reden door rivieren en echt off the beaten track, wat onwijs gaaf was. We kwamen op plekken waar je normaal zelf niet komt. Een vulkaan, watervallen, canyons, mooie wandelingen met waanzinnige uitzichten, allemaal even prachtig. En we hadden heel erg geluk met het weer: het was zonnig. Na de tour, die om 5 uur was afgelopen, aten we snel een hapje bij Midgard (dit is ook een restaurant en hotel) en sprongen toen in de auto voor een monsterrit naar Höfn waar ons volgende hotel was. In totaal 4,5 uur, dus we kwamen daar pas ‘s avonds heel laat aan. Het was wel prachtig: doordat het lang licht is hadden we goed zicht op de omgeving en dat was echt geweldig. Tussendoor zijn we ook een paar keer gestopt voor foto’s natuurlijk. Bij Viking Café hadden we een mega grote kamer met 4 bedden, dus dat was prima. Ook toen waren we heel moe en zijn we gelijk gaan slapen.

view ijsland

jeep thorsmork

Opnieuw was ik om 5 uur wakker. Dit keer besloot ik Melissa te wekken, zodat we de zonsopkomst bij Vestrahorn konden gaan bekijken. Dat was supermooi. Er kwamen ook nog een stuk of 20 paardjes aanrennen en de zon die zo langzaam boven de rots uitkomt is echt prachtig. Toen de zon op was en we klaar waren met fotograferen genieten, gingen we naar het nabijgelegen Viking dorp. Dit is ooit aangelegd voor een film, maar deze is uiteindelijk nooit opgenomen. Het is wel echt authentiek nagebouwd, maar inmiddels behoorlijk vervallen. Toch was het grappig om te zien. We zagen ook nog rendieren lopen in het wild, heel gaaf. Daarna was het tijd voor het ontbijt. Na het ontbijt gingen we weer rijden. De eindbestemming was Seydisfjordur, in de Oostfjorden. Dit was in totaal 3 uur rijden, wat we ook weer in stukjes deden. Overal mooie uitzichten en we hebben ook nog geluncht in het zonnetje bij een haventje. Na het inchecken in het hotel reden we naar Vök Baths. Dit is een Geothermaal bad, gesitueerd in een ijskoud meer. Het water is rond de 40 graden. Er is een bar in het water, een stoombad en je kunt ook een dip in het ijskoude meer nemen en dan weer snel in het warme water gaan. Dat vond ik wel spannend, maar heb het toch meerdere keren gedaan, omdat het zo lekker was. Het werd ook steeds minder erg, omdat je lijf toch went aan die wisselbaden. Na ongeveer 2 uur badderen, was het tijd om de auto weer in te gaan voor nog eens een rit van een uur naar Borgafjordur Eystri. Hier was een vogelrots met duizenden papegaaiduikers. Die zijn nu nesten aan het maken, je kunt ze alleen in het voorjaar en de zomer zien. Echt grappige beestjes zijn het, was erg leuk om te zien en de rit erheen ook weer zo mooi.

vestrahorn

vok bath champagne

puffin ijsland

We hadden wat langer geslapen dit keer. Bij dit hotel zat geen ontbijt, dus we besloten skyr bij de supermarkt te halen en alvast te gaan rijden. We bezochten eerst Studagil Canyon, en reden daarna op ons gemak weer richting Höffn. Daar stopten we bij de Hoffel hotpots. We hebben hier de hele middag gezeten, het was zo heerlijk warm en genieten met het uitzicht. Daarna aten we in Höffn bij de haven. We hoopten ergens het songfestival te kunnen kijken, maar het bleek ook verkiezingsdag in IJsland dus het songfestival leefde helemaal niet. We aten bij Otto Matur & Drykkur, wat echt een leuk tentje was waar we heerlijk hebben gegeten. Daarna reden we door naar Hotel Laki. Onderweg keken we via de iPhone het songfestival. Hotel Laki is een heel mooi hotel met mooi uitzicht, maar helaas was het inmiddels hard gaan regenen en konden we daar niet echt van genieten.

Studagil canyohn

sneeuwweg ijsland

Na een lekker ontbijtje in het hotel gingen we de auto in voor de laatste dag. Onze eerste stop was Fjaðrárgljúfur canyon. Een fantastische kloof midden in de natuur. Het regende keihard, dus we werden flink nat, maar dat mocht toch de pret niet drukken. Juist door de regen was de kloof groener dan normaal en dat gaf een prachtig effect. Drijfnat zaten we na een half uurtje weer in de auto en reden toen naar Rekjadalur. Hier begonnen we aan een pittige wandeling van 4 km om uiteindelijk uit te komen bij een warmwaterrivier. Helaas was het water niet zo lekker warm als gehoopt, door gesmolten gletsjerwater dat zich mengt met het warme water. We zijn er toch even in geweest, maar we hielden het niet zo lang vol. Daarna moesten we de 4 km ook weer terug. Bij het beginpunt, waar de auto stond, is een sfeervol restaurantje, waar we lekker een worteltaartje hebben gegeten en een warm drankje. We hadden de wandeling gelukkig wel zonder regen kunnen maken. Toen was het tijd om naar het vliegveld te gaan. Het verliep verder allemaal voorspoedig en tot mijn grote verrassing stond Maik op Schiphol op mij te wachten om half 2 ‘s nachts. Dat was wel echt superlief. Ik dacht namelijk dat ik met de trein zou gaan. Hierdoor lag ik toch al rond 10 over 2 in bed en kon ik nog een paar uurtjes maken voor de wekker ging en de nieuwe werkweek begon.

Fjaðrárgljúfur canyon

Reykjadalur rivier

Vorig artikelVerhuizen? Zo richt je gemakkelijk je woning in!
Volgend artikelMeer groen èn meer kleur in je tuin