lavendula szentendre hongarijeHet was een fijne week in Hongarije. Helaas hadden we wel wat zieken, gelukkig hoofdzakelijk in de nacht. En het was warm! Ook hier hoge temperaturen, waardoor we ons programma hier en daar wat moesten aanpassen. Eind van de week werd het gelukkig iets koeler, na een onweersbui. Hier onze verhalen!

Na een paar drukke dagen besloten we vandaag eens uit te slapen. Maik haalde een ontbijtje bij de supermarkt en we ontbeten in het boshuisje. De kinderen gaven aan dat ze die dag graag wilden kanoën en zwemmen, dus vroegen we de eigenares van dit huisje (zij woont ernaast) of ze een tip had waar dit kon. Dat had ze wel, ze belde zelfs voor ons om de kano te reserveren. In de middag gingen we dus naar de Donau, naar Süger Kajak-kenu Sportegysület. We kregen een 6 persoons kano, wat eigenlijk best gezellig was. We maakten een tocht van 2 uur, waarbij we tussendoor aan een idyllisch strandje stopten om te relaxen. De jongste drie gingen lekker zwemmen, mosselen zoeken en spelen in het water. Sterre en ik gingen lezen en Maik een beetje dommelen 🙂 Na het kano-avontuur gingen we terug naar het huisje om te douchen en even uit te rusten in de hangmat of op bed. In de avond namen we het pontje naar Visegrad en reden naar Szentendre. Wat een leuk dorpje was dat zeg! Heel sfeervol, leuke gekleurde huisjes, straten met lampenkappen, vlaggetjes, pollepels en paraplu’s en gezellige terrasjes. We aten een ijsje bij Lavendula, waar ze bijzondere smaken hadden en wat echt waanzinnig lekker ijs was. Daarna gingen we voor het avondeten naar Mjam, wat ook prima was. Na het eten slenterden we nog wat door de kleine straatjes en langs de boulevard, voor we weer terug naar het boshuisje gingen. Het marsepeinmuseum hebben we helaas niet meer kunnen bezoeken, dat was al dicht. Eenmaal terug bouwden we nog een vuurtje en roosterden we marshmallows en toen was het tijd om te gaan slapen.

kanoen Nagymaros Hongarije

kano donau hongarije

\

strandje donau hongarije

donau kano hongarije

lampekappen szentendre hongarije

Het was geen beste nacht. We gingen er laat in en om 3 uur zat Fee naast mijn bed in het donker op de grond te kotsen. Heel fijn ja. Ik had haar blijkbaar niet horen huilen en toen ze naar ons toe kwam was het al te laat. Dus dat werd een nachtelijke douche en poetsen. Daarna stonk de hele slaapkamer en kon ik niet meer goed in slaap komen. Toen dat uiteindelijk tegen vijven toch lukte, begon het alweer licht te worden en werd ik wakker. Tja. Geen pieken zonder dalen zullen we maar zeggen… Fee leek in de ochtend weer oke. Maik haalde een ontbijtje en dat aten we buiten in de schaduw van de bomen op. Daarna vertrokken we naar Visegrad om daar het oude paleis nog even te zien. Dat hadden we snel gehad, dus reden we naar Gödollo waar het Sissi paleis zit. We deden dat ook vooral om de hitte te ontvluchten, want ook hier is het nu behoorlijk heet. Het was mooi om te zien. Vervolgens gingen we inchecken bij het A&O hotel in Boedapest. Hier hadden we maar 1 nachtje, een familiekamer.

boshuisje ontbijt hongarije

Visegrad paleis

Sissi paleis godollo

Wandeling door de Joodse wijk

Rond half 6 verlieten we de kamer met airco om toch weer de zon in te gaan. We liepen 5 km, een wandelroute uit de Time to Momo gids van Boedapest. Een route door de Joodse wijk. Was erg leuk, met veel streetart, leuke winkels en restaurantjes. Helaas hadden die bijna allemaal een Israelische kaart. Ik vind dat zelf wel heel lekker, hummus en aubergine enzo, maar de kinderen doe je er geen plezier mee. Dus liepen we door tot hartje centrum en kwamen daar terecht bij een hele hippe tent: Kiosk. Helaas zat dat helemaal vol en werden we weggestuurd. Toen kwam Maik op het idee om de website te checken en daar bleek dat we online nog wel konden reserveren. Dus hebben we dat gedaan en jawel, drie kwartier later konden we er dus toch nog gewoon eten. En het was heerlijk! We namen een taxi terug, want iedereen was te moe om zo laat nog 5 km terug te lopen. Was €6, prima te doen dus.

A & O Boedapest familiekamer

Time to Momo Boedapest

Streetart boedapest

Helaas hadden we deze nacht ook weer een zieke, Sterre. Blijkbaar iets verkeerds gegeten. Ze voelde zich gisteravond tijdens het eten al niet helemaal goed zei ze. Of het is van de hitte. Maar goed, zij had een slechte nacht dus, ik had gelukkig goed geslapen. Wat dat betreft is een zieke tiener toch minder bewerkelijk dan een zieke 7-jarige. Ze voelde zich echt niet lekker genoeg om op pad te gaan, dus in overleg besloten we naar het nieuwe appartement te rijden, zodat zij daar op bed kon liggen en wij konden gaan lunchen in de buurt. We lunchten bij Tom George Osteria, in de buurt van de St Stevens Basiliek. Die konden we dan meteen bekijken, zowel van buiten als van binnen. Daarna liepen we via allerlei fonteintjes en de Zara (waar Lenthe en Fee weer helemaal los gingen) terug naar het appartement. Sterre voelde zich inmiddels iets beter, maar het was zo heet buiten dat we besloten tot een uur of 7 in de airco te relaxen. Daarna pakten we de auto naar de Gellert heuvel om daar de zonsondergang te bekijken, even de speeltuin aan te doen daar en de vrijheidsbrug en vrijheidsbeeld te bekijken. Tot slot reden we naar het schoenen monument (heftig verhaal) en besloten daar in de buurt een random restaurantje uit te kiezen met uitzicht op de burcht. Sterre had namelijk intussen flinke honger, want die had de hele dag amper iets gegeten. Zo sloten we deze hete dag af. Gelukkig met Sterre!

fontein boedapest

liberty bridge boedapest

schoenen aan de donau

kaarsjes basiliek st steven

uitzicht met fee boedapest

Na een goede nacht stonden we redelijk op tijd op om op pad te gaan. In het appartement is ook een wasmachine, dus er ging ook een was in. Sterre was gelukkig weer helemaal in orde, dus we gingen lekker ontbijten bij Gerbaud. Een mega sjieke koffietent waar je eigenlijk gewoon een keer geweest moet zijn. We namen er sowieso het alom bekende Hongaarse taartje Esterhazy. Heerlijk!

esterhazy taart boedapest

Vervolgens liepen we naar het Operahuis om te bekijken, maar de kinderen hadden er weinig zin in, want het was heter dan heet. Echt niet te doen eigenlijk. Dus gingen we lekker bij een fontein zitten, wachten tot het 12 uur was. We hadden namelijk gereserveerd bij een sterrenrestaurant! Wilden de kinderen graag. In Praag hadden we dat toen ook gedaan en dat vonden ze te gek. Dus gingen we naar Essencia, een Portugees restaurant. We hebben heerlijk gegeten, maar ik heb wel moeten lachen om Yuren, die niet alles durfde te proberen en zijn hoofdgerecht ging ontleden.

fontein boedapest

ferris wheel boedapest reuzenrad

Yuren ontleed in sterrenrestaurant

house of terror

Na het eten hebben we de kinderen even in het appartement achter een scherm gezet. Het was zo heet dat ze nergens zin in hadden. Maik en ik besloten naar een museum te gaan: House of Terror. En ja, die naam doet het museum eer aan, want het was gruwelijk. In dit huis hebben tijdens de oorlog en het communisme vreselijke dingen plaatstgevonden, zoals martelingen en moord. De kelders zijn nog precies zoals toen, de martelkamers kun je dus zien. Heel heftig was het. Daarna gingen we de kinderen ophalen om nog even een paar uur te gaan zwemmen bij Palatinus Strand Baths. Een megagroot buitenbad met allerlei glijbanen en een golfslagbad waarin je zelfs surfles kan nemen. We hebben ons er prima vermaakt! We sloten af bij de muziekfontein en gingen daarna voor de deur bij ons appartement een hapje eten. Was geen aanrader overigens, maar dat ter zijde 🙂

buitenbad boedapest

Muziekfontein boedapest

Onze laatste dag in Boedapest stond er nog vanalles op de planning. Om niet teveel tijd te verliezen ontbeten we in het appartement. Daarna liepen we naar het einde van de straat waar de Markthal Nagy Vasarcsarnok zat. Hier hebben we een poosje rondgelopen om te kijken wat er allemaal te halen viel. Zoveel spullen! Beneden food en boven non-food. Uiteindelijk hebben we niks gekocht, behalve water, want het kwik steeg richting de 40 graden. Daarna reden we naar Memento Park. Dit ligt net buiten Boedapest. Het is een park waar allemaal beelden zijn geplaatst die vroeger in de stad stonden. Beelden die het communisme propageerde. Toen het communisme in 1965 plaats maakte voor de democratie (na jaren van onderdrukking en protesten door de bevolking) werden de beelden dus uit de stad verwijderd. Je betaalt entree en wij kochten een invulboekje voor de kinderen (€2,50). Hiermee ging het park meer leven, omdat op kinderniveau alles werd uitgelegd over het communisme en het verschil met de democratie. Heel leerzaam, ook voor mij!

memento park boedapest voorkant

memento park achtermuur

Sightseeing tour door de stad

Omdat het veel te heet was om te gaan lopen, besloten we daarna de auto te pakken en gewoon zelf naar een aantal bekende gebouwen en pleinen te rijden. Zo zaten we lekker in de airco en hoefden we er steeds maar even kort uit. We kwamen langs Batthyany Ter, waar een oude markthal zit en je een mooi uitzicht hebt op het parlementsgebouw, we reden naar het Vissersbastion en gingen toen lunchen bij Flying Broom/Repulo sepru of ook wel het Harry Potter cafe genoemd. Dit had Sterre online gezien en ze wilde er per se heen, dus had ze zelf gereserveerd voor vandaag. Het was echt een toffe ervaring, met bijzondere drankjes die rookten, bubbelden of met suikerspin waren. Je lunch werd op mieren gebracht en er kwam zelfs nog een goochelshow waar Yuren aan mocht deelnemen. Qua eten vonden we het niet super, maar dat mocht de pret niet drukken. De kinderen hebben genoten.

vissersbastion boedapest

parlementsgebouw boedapest

flying broom harry potter cafe boedapest

Nog een rondje en zwembad

Na de lunch reden we nog wat bezienswaardigheden af, zoals de Matthias Fountain, het Kasteel en Hospital in a rock. Met name dat laatste was erg leuk en interessant. In de oorlog is in een rots een enorm ziekenhuis van 10 km totaal geopend. Dit lag zo diep en beschermd, dat het veilig was voor bommen. Het ziekenhuis is in gebruik geweest tot 1967, dus ook nog na de oorlog, maar tijdens het communisme. Daarna is het gesloten en pas na 2000 als museum ingericht. Het is behoorlijk authentiek ingericht, zodat je een goed beeld krijgt van hoe het er uit zag en hoe de omstandigheden waren. Indrukwekkend! De tour duurde een uur en toen we er uit kwamen was het eindelijk iets minder heet. Tijd om naar het zwembad te gaan! Dit keer werd het Szechenyi thermal Bath, het oudste badhuis in Boedapest. We hebben er tot sluitingstijd gezeten en zijn toen gaan eten bij La Fabbrica. Tegen half 10 waren we terug in het appartement. Hier hebben we nog een kopje thee gedronken met de oudste twee en de jongste twee zijn meteen naar bed gegaan.

hospital in a rock boedapest

thermal bath szechenyi

Ik had goed geslapen, maar was helaas al om 5 uur wakker. Dus besloot ik er maar uit te gaan en nog wat te werken. Ik had een paar blog aanvragen gehad, dus die kon ik mooi in alle rust uitwerken. En natuurlijk dit weekoverzicht schrijven. Daarna vertrokken we uit de drukke stad en reden we richting natuur. De eerste stop was Holloko. Dit is UNESCO werelderfgoed. Het dorpje is maar klein, maar heel traditioneel. Het zit vol kleine winkeltjes, musea en restaurantjes. Desondanks was het er totaal niet druk of toeristisch. Een verademing na 4 dagen Boedapest! Het was wel bloedheet, waardoor we de klim naar het kasteel niet hebben gemaakt. In plaats daarvan zijn we door de straatjes gestruind en zijn we neergestreken bij een bistro. We hadden verwacht daar hamburgers en pasta aan te treffen, maar we werden verrast met verfijnde gerechtjes. De watermeloenkomkommersoep met geitenkaas en kruidenolie was waanzinnig lekker.

holloko unesco hongarije

HollokoWijngebied

Na dit bezoekje gingen we naar Gyongyos, een dorpje middenin het wijngebied. Hier bezochten we de markt, waar we een ijsje aten en met de voeten in de fontein gingen zitten. Het was inmiddels 40 graden. Vervolgens bezochten we Csernyik Winery. De eigenaar sprak heel slecht Engels en Duits, maar met wat handen en voeten probeerde hij toch vanalles te vertellen. Hij liet ons de wijnkelder zien, we mochten allerlei wijntjes proeven en uiteindelijk nam hij ons zelfs mee met de auto naar zijn wijngaarden 10 minuten verderop om daar nog een heleboel te vertellen. We kochten uiteindelijk ook wat wijntjes en reden dan door naar Eger waar ons appartement was. Na het inchecken gingen we het stadje nog even in, waar het gezellig druk was. Het waaide, regende af en toe en onweerde, eindelijk de hitte uit de lucht! We aten binnen bij een leuk restaurantje vanwege de regen en lagen redelijk op tijd op bed.

csernyik wijnhuis

fontein eger

Fee fontein gyongyos

We hadden gisteren in Eger gezien dat er een Friends cafe was: Central Perk Eger. Daar wilde Sterre, die tegenwoordig alle Friends afleveringen gezien heeft, per se heen. We besloten dat dus daar te ontbijten, wat uiteindelijk taartjes werden, want ze hadden niks anders. We deden er ook nog een potje Dixit. Daarna gingen we terug naar het appartement. Hier wilden de kinderen even rust, Maik en ik gingen het Beatles museum bekijken. Dat was heel leuk! Het begon echt bij de geboorte van alle leden van de groep zelf, hoe ze opgroeiden en en hoe ze bij elkaar kwamen. Verder was hun hele carrière in chronologische volgorde vormgegeven. Na dit museum gingen we naar een wijnhuis om nog wat wijntjes te proeven en daarna door naar de Valley of the beautiful Women, wat ook helemaal vol zit met restaurantjes die wijn uit te streek serveren en verkopen. Hier lunchten we. Vervolgens reden we naar Bukki NP, om met een treintje door de vallei te rijden en de 4 km zelf terug te lopen langs mooie meertjes. Tot slot aten we nog wat in het stadje, bezochten het kasteel voor de Sunset en gingen toen naar het appartement om te relaxen en slapen.

dixit central perk hongarije eger

juut ster central perk hongarije egerphotobooth central perk eger

wijnproeven eger

beatles museum

treintje hongarije np bukki

Nationaal Park Bukki Hongarije

Eger sunset

Vorig artikelEssentials voor jouw zwoele zomer