uitzicht morkgongaHet was een fijne week, waarbij ik vanaf donderdag naar het prachtige Noorwegen ging om een lang weekend te genieten van de herfstkleuren en een mooie wandeling te maken. Dat was zeer geslaagd. Ik kan niet stoppen met kijken naar de kleurrijke foto’s die ik maakte. Het was echt heel gaaf. Een enorme aanrader, om in de herfst naar Noorwegen te gaan!

Een werkdag, ik had eerst vergadering op mijn werk en aansluitend intervisie. Pas tegen half 3 was ik thuis, waar ik eerst maar eens ging lunchen. Lang leven de havermout, daar kan ik echt lang op teren. Oke, ik had ook taart op, het bestuur had een taart laten bezorgen omdat we een mooie beoordeling van de inspectie hadden. Thuis ging ik boven nog even achter de laptop zitten om wat mails weg te werken en wat aan de nieuwsbrief te werken die binnenkort weer uit moet op mijn werk. Zo vloog de dag voorbij. Na het avondeten kon ik helaas niet naar bed, want er was een ouderavond bij Fee in de klas. Soms heb ik geen zin om te gaan, vooral omdat het nu de 4e keer is dat ik alles hoor. Aan de andere kant vind ik ook dat ik mijn gezicht moet laten zien en het ook best gezellig is met de andere ouders als je er eenmaal bent. Dus toch gegaan. Ik maakte voor Fee een kaarsje met een draak van bijenwas. Ik zette het op tafel voor de volgende ochtend bij het ontbijt.

taart werkkaarsje draak

Het was een waardeloze nacht geweest. Fee kwam om half 2 huilend naar beneden en bleef huilen. Ze kon niet vertellen wat er was en het duurde wel een uur. Erg pittig. Ik vermoed dat ze de laatste tijd een beetje bang is in het donker ofzo. Uiteindelijk kwam er wel iets uit over dat ze zich onveilig voelde. Ze sliep de rest van de nacht bij ons in bed en dat betekende voor Maik en mij dus dat we aardig vermoeid wakker werden. De dag begon voor mij op kantoor, waar ik een inspiratiesessie had over hoogbegaafdheid. Erg interessant vond ik het, een zinvol bestede ochtend dus. Daarna ging ik naar huis, waar ik eerst mijn hardloopkleren aantrok om in mijn lunchpauze een rondje te rennen. Ik deed 3 x 10 min rennen en tussendoor steeds 2 minuten wandelen. Dat ging goed! Langzaam begint de coronamoeheid te verdwijnen en komt er wat conditie terug. Vervolgens nam ik mijn crackers mee naar boven om te werken. Eind van de dag zette ik eindelijk de nieuwe gratis printbare kalender voor 2023 online! Het duurde iets langer om af te krijgen, omdat we dit jaar een andere ontwerper hebben hiervoor, maar het is gelukt.

Kalender 2023-okt

Ik begon de ochtend met een afspraak op een school. Daarna ging ik kort even naar huis en reed ik door naar Amsterdam, waar ik de Culiperslunch bezocht. Dit wordt ieder jaar georganiseerd in de Kookfabriek daar, maar tijdens Corona natuurlijk niet. Nu was het wel weer en het stond in het teken van duurzaamheid en vegan. Ik heb weer een aantal nieuwe  culimerken ontdekt en veel mensen gesproken. Een aantal leuke ontdekkingen gaan jullie hier of op instagram nog wel voorbij zien komen. Rond 4 uur was ik thuis en best wel moe. Ik heb even op de bank gelegen en ben toen soep gaan maken en gaan inpakken voor mijn tripje naar Noorwegen. Er was iets misgegaan met het boeken van de koffers voor de terugweg en dit kregen we met geen mogelijkheid aangepast, dus nam ik dit keer alleen mijn rugtas mee. Dat werd een uitdaging qua inpakskills, maar het is gelukt!

culiperslunchhike morkgonga

Ik moest vroeg opstaan, want Maik bracht mij naar het station in Delft waar ik een vroege trein moest hebben om op tijd op Schiphol te komen. Deze dag vloog ik namelijk naar… Oslo! De vlucht was aardig turbulent, maar gelukkig was de landing in Oslo heel mooi met de gekleurde bomen die we zagen vanuit de lucht. We lunchten op het vliegveld en haalden toen de huurauto op. Daarmee reden we op ons gemak naar museum Kistefos, een waanzinnige gaaf museum met beeldentuin. Van daaruit reden we naar Hønefoss, een plaatsje daar vlakbij, waar we gegeten hebben. Toen reden we door naar het hotel in Vikersund waar we voor 3 dagen geboekt hadden. Onderweg vielen we steeds van de ene verbazing in de andere. Wat een prachtige uitzichten! Wat een kleuren! Ik wist al dat Noorwegen mooi was, maar in de herfst is het misschien nog wel mooier dan in de zomer en het voorjaar.

vliegenzwam herfst noorwegen

meer herfst noorwegen

de twist museum

Vandaag stond de hike naar Mørkgonga op de planning. Eigenlijk de hoofdreden van deze trip, want ik wilde deze wandeling al sinds 2019 maken. Ik vond het best spannend, want toen ik de Preikestolen hike deed was het voorjaar en mooi weer, maar nu was het herfst. Een stuk kouder en natter (en misschien ook gladder). Bovendien heb ik net 5 weken geleden weer Corona gehad en dat heeft mijn opnieuw opgebouwde conditie geen goed gedaan. Ik was dus benieuwd of het zou gaan, maar gelukkig ging het prima! De heenweg is behoorlijk steil en pittig. Geen mooie, gladde paden, maar veel hobbelige keien en boomwortels die ook regelmatig glad waren van de regen of watervalletjes die naar beneden kwamen. Na ongeveer 2,5 km waren we al aardig hoog en kregen we een waanzinnig uitzicht. Er was af en toe wat zon, maar er hing ook mist die soms ineens weg was en dan weer kwam. Na nog bijna 2,5 km klimmen kwamen we eindelijk aan bij de kloof, het eindpunt. Daar hebben we een poosje genoten van het uitzicht en geluncht. Toen begon de terugweg. Ook nog best pittig, want sommige stukken waren dus glad en dan is naar beneden soms nog spannender dan omhoog. Gelukkig ging alles goed en na 6 uur stonden we weer bij de auto. Ik vond het een geweldige wandeling, die ik nog wat uitgebreider zal uitschrijven zodra ik daar de tijd voor heb. Qua conditie viel het me alles mee, ik deed niet onder voor Melissa en kon het tempo goed volhouden. Af en toe heb ik wel gerust, zodat mijn hartslag niet te hoog zou worden. De dag erna had ik gelukkig ook geen last, behalve wat spierpijn in mijn kuiten 🙂 Avondeten was lekker in het hotel, want we waren natuurlijk best moe en hadden geen zin meer om ergens heen te gaan.

uitzicht 2,5 km mørkgonga hike

juut springt morkgonga

We hadden een roadtrip gepland door Telemarken. Het was een rit van 6 uur zonder stops, dus we vertrokken vroeg. Eerst reden we naar de Gaustatoppen, een skigebied in Rauland. De witte berg zagen we al van ver en onderweg kwamen we ook nog langs Rjukan, waar UNESCO werelderfgoed station Maelen is. Het was er trouwens koud en glad, omdat het een flink stuk hoger ligt dan waar ons hotel is. Van daaruit reden we door naar Dalen, ook een mooi plekje zo in de herfst. We zagen mensen het ijskoude fjord in duiken, om vervolgens de sauna in te rennen. Grappig om te zien. Na Dalen reden we op ons gemak naar Kongsberg, waar we gegeten hebben in een Noors restaurantje.

herfstochtend in noorwegen

sauna dalen noorwegen

We sliepen een beetje uit en gingen toen eerst lekker ontbijten in het hotel. Rond 9 uur was het tijd om afscheid te nemen daar. We stapten in de auto en reden via de fjord-kant richting Drammen. Een hele mooie route, waar we ook nog hertjes zagen. In Drammen besloten we door te rijden naar Oslo, waar ik nog graag The Little Green Men wilde zien. Inmiddels regende het best flink en in Oslo was verder ook alles dicht. Daarom gingen we maar vast naar het vliegveld. Daar hebben we de auto ingeleverd en geluncht. Om half 4 vertrok ons vliegtuig en om 6 uur kon ik Maik en de kinderen weer knuffelen. Sterre had frietjes gemaakt voor ons. Fijn om weer thuis te zijn!