vuurtoren bodoDeze week was fijn. Ik was lekker een paar dagen in Noorwegen. Het was er een stuk minder goed dan in Nederland, want we liepen in de regen, maar desondanks heb ik genoten. Zelfs in de regen is Noorwegen prachtig in de herfst. Dat wist ik vorig jaar al, maar ook dit keer werd ik er weer heel blij van. Ook leuk om te ontdekken dat twee jaar Duolingo zijn vruchten begint af te werpen: ik kon al behoorlijk veel Noors lezen. Spreken gaat nog best lastig. Maar ik blijf oefenen!

Lees ook: Foto weekoverzicht Judith #453

Het was vergaderdag op mijn werk, dus ik was al vroeg op pad en tot ruim 2 uur onder de pannen. Daar zat ook een gezamenlijke lunch bij, wat we eens in de zoveel tijd inplannen. Daarna ben ik naar huis gegaan, want Maik moest met Fee naar EMDR therapie dus hij had de auto nodig. Ik was druk met de nieuwe website op mijn werk, waar nog wat dingen aan moesten worden gefinetuned. Een klusje waar al snel een hoop tijd in gaat zitten, maar het is me gelukt. ‘s Avonds aten we courgettesoep, dus dat was niet zoveel werk. Ik ging vroeg naar bed, maar kon niet goed slapen.

In de ochtend had ik een beetje inpakstress. Ik moest gewoon werken, maar eind van de middag op Schiphol zijn om richting Noorwegen te vliegen. Goed nadenken dus over wat ik ging meenemen en zorgen dat alles klaar stond, zodat ik ‘s middags direct na mijn afspraak door kon naar het vliegveld. M’n koffer was stuk, in de andere koffer paste mijn statief niet, mijn elektrische tandenborstel was niet opgeladen en waar is mijn paspoort ook al weer? Wat dat betreft vind ik reizen ook altijd wel stress 🙂 Maar goed, het lukte.

Gemiste vlucht

Eind van de dag vertrok ik richting Schiphol en daar begon eigenlijk best wel een stressvolle avond. We leken op tijd te vertrekken, maar er kwam geen karretje om het vliegtuig weg te halen bij de gate, waardoor we bijna een uur vertraging opliepen. Hierdoor misten we onze aansluiting in Kopenhagen. Gelukkig konden we nog wel op een volgende vlucht mee naar Oslo. Daar misten we vervolgens ook de vlucht naar Bodø, omdat er poortjes kapot waren op het vliegveld en we daardoor helemaal door de douane moesten. Uiteindelijk kregen we een hotel aangeboden en een vlucht de volgende ochtend vroeg. Het scheelde ons maar 4 uur in totaal, maar het was wel balen. Helemaal omdat ik ‘s avonds ontdekte dat ik mijn werktelefoon kwijt was. Waar precies weet ik niet, ik kan het me niet herinneren. Ik weet alleen dat ik ‘m bij de eerste vlucht nog op vliegtuigmodus heb gezet en daarna stond alles in het teken van rennen van de ene kant naar de andere kant van het vliegveld om vluchten te halen. Dus of hij uit mijn tas gevallen is, gestolen of dat ik ‘m misschien wel gewoon vergeten ben in het vliegtuig, ik heb geen idee. Gaf wel gedoe, want alles moest geblokkeerd en ik kon qua werk niemand meer te woord staan. Nou ja, uiteindelijk heb ik het geparkeerd in mijn hoofd en ben ik gaan slapen.

We moesten vroeg opstaan om weer naar het vliegveld te vertrekken. Dit keer verliep alles voorspoedig en rond 10 uur waren we in Bodø. We haalden de huurauto op en begonnen aan de rit van 6 uur naar de Lofoten. Het was een prachtige route door een herfstlandschap. We zijn meerdere keren gestopt om foto’s te maken van de omgeving. Na 3 uur rijden waren we in Bognes, waar we net de ferry misten en maar wat zijn gaan eten in een hotel in de omgeving. Was erg lekker! Daarna namen we de volgende. We boekten een hotel in Kabelvag op de Lofoten en daar kwamen we zo rond 19.00 uur aan. Het was een heel leuk huisje aan het water en we hoopten het Noorderlicht te kunnen zien, maar helaas was het te bewolkt.

waterval noorwegen

De ochtend begon nat, maar al snel droogde de regen op en verscheen er zelfs af en toe een flauw zonnetje. We reden vanuit Kabelvag naar beneden de Lofoten in, tot aan het uiterste puntje bij A. Onderweg zijn we natuurlijk op verschillende plekken gestopt, waaronder het beroemde punt bij Hamnøy op de brug. Inmiddels hadden we een hotel geboekt en toen we een beetje rondliepen om foto’s te maken stonden we opeens voor het hotel. Ik zag de naam en zei tegen Melissa: joh, hier slapen we vanavond! Het was een supermooi plekje. Om de hoek zat een goed restaurant waar we ‘s avonds hebben gegeten. Ook deze avond te bewolkt om het Noorderlicht te zien. Wat jammer was, want het was er wel!

herfst in noorwegen okt 2023

Ook op vrijdag reden we weer rond door de Lofoten. De geplande wandeling naar Reinebringen kon helaas niet doorgaan, het regende te hard en het was heel bewolkt. Op de top zouden we waarschijnlijk geen uitzicht hebben en alleen maar mist en wolken zien. In plaats daarvan zijn we langzaam weer naar boven gereden, terwijl we ondertussen nog op heel veel mooie plekjes stopten. Een van de hoogtepunten was Nusfjord. Dit is een heel oud, maar authentiek vissersdorpje. Inmiddels ingericht als openlucht museum. Je moet er dus entree voor betalen. Je kan dan lekker rondlopen en de huisjes en haven bekijken. Het was wel wat fris en na een uurtje rondkijken zijn we in het koffietentje daar gaan zitten. Daar hebben we even wat gegeten en gedronken. Het was heel comfortabel en warm ingericht, die Noren hebben wel echt gevoel voor sfeer.

Ureddplassen

We werden wakker in Lødingen, vlakbij de veerboot terug naar Bognes. Ik had niet zo goed geslapen deze nacht. Na het ontbijt moesten we nog 3 uur rijden richting Bodø. Daar bezochten we eerst de Saltstraumen, een sterke getijdenstroom die voor een hoop kracht en rumoer zorgt. Daarna reden we een stuk van de Kystriksfeien, een prachtige kustroute richting Trondheim. In totaal is deze 650 km, maar wij reden tot de beroemde Noorse wc Ureddplassen (de onbevreesde plek). Ik had speciaal gewacht tot we daar waren om te kunnen plassen, bleek het toilet gesloten, grrr. Dus toen toch maar naast de auto gaan zitten 🙂 ‘s Avonds hebben we bij een leuk restaurant aan de haven gegeten in Bodø en zijn toen terug naar ons hotel gegaan.

saltstraumen waterkolk

We hadden nog een hele ochtend in Bodø en waren benieuwd naar het stadje. Al snel bleek dat het behalve wat streetart eigenlijk totaal niet sfeervol was. Heel ongezellig! Dat werd nog eens versterkt door de regen. Voor Bodø hoef je hier dus niet naartoe, gelukkig is de omgeving wel mooi. We reden naar Mjelle strand en Buholmen en zijn uiteindelijk in Bodø nog even een pompkin Chai gaan drinken. Toen was het tijd om naar het vliegveld te gaan. We hoopten om een voorspoedige reis, maar die hoop vervloog al snel toen we 50 minuten vertraging hadden. We wisten dus eigenlijk al dat we onze aansluiting in Oslo weer gingen missen. Terwijl we daar flink over zaten te balen, hoorden we van de stewardess dat onze vlucht vanuit Oslo naar Amsterdam ook vertraging had. Een gelukje dus! Zo haalden we het vliegtuig toch en stonden we een uur later dan gepland op Schiphol. Met een bak aan mooie herinneringen. En ook weer heel fijn om Maik en de kinderen te kunnen knuffelen!

Sariskøy

Vorig artikelFoto weekoverzicht Judith #453
Volgend artikelWat kost 5 dagen Lofoten en omgeving?