hygge
Interieurwinkel Hygge in een zijstraat van de Kurfurstendamm

Afgelopen week was voor mij en de kinderen de laatste week voor de zomervakantie. Gezien ons oppasprobleem heb ik mijn werd deze week vooral in de avonduren gedaan, zodat ik er overdag voor de kinderen was. Verder stond er een stedentripje Berlijn op het programma. We kwamen pas gisteravond laat thuis, dus mijn weekoverzicht is een dagje later dan jullie gewend zijn.

Maik had vrij genomen. Ik had die dag een vergadering en een overleg waar ik echt naartoe moest. Wel even wennen om vanuit Delft te vertrekken nu, want op zondag 3 juli zijn we helemaal overgegaan. Maik heeft die dag veel gedaan, zoals de tuintafel in elkaar zetten, dozen opruimen enz. Toen ik aan het einde van de middag thuis kwam stond er een koud roseetje voor mij klaar en kon ik die in de tuin in de zon opdrinken. Het maakte de verhuizing iets minder erg… Ik vind het nog steeds best lastig om 6 maanden in het huis van een ander, met spullen van een ander en op een plek die je niet zelf uitkiest te zitten. Het huis is niet zo groot en duidelijk ingericht voor 2 personen. Er zijn veel minder kasten dan we gewend zijn, je kunt niet zomaar in de muur boren om iets op te hangen. Het voelt dus niet “eigen” en we hebben ook veel rotzooi die we niet kwijt kunnen. Ik hoop dat het komende half jaar snel voorbij gaat…

uitzicht tuin raad
“Onze” nieuwe tuin…

Ik bracht de kinderen naar school, ging naar mijn werk voor een afspraak om wat dingen over te dragen en reed toen naar het Miele Experience Center in Vianen, waar een persvent was. Dat was echt geen goed idee nu ik nog een keuken moet kopen, want nu wil ik alles van Miele. Jeetje wat een mooie spullen zeg! We kregen een rondleiding door het Experience Centre, kregen de nieuwste snufjes te zien en er was iemand die iets vertelde over Air D & D (waarover later meer). Tot slot gingen we met de hele club bloggers en journalisten koken èn het opeten. Mmmm.

miele persdag
Aan het koken, taartjes met kersen, mmm!

Die ochtend speelde ik met Fee, nadat ik iedereen naar school had gebracht natuurlijk. We kwamen iets te laat, er was file. Bij Saartjes Wereld had ik van Grimmes de ringen en schijven besteld en het is ontzettend leuk om daar mee te spelen. Samen met Fee maakten we groepen van dezelfde kleur of legden we reeksen van groot naar klein. Dat kan ze natuurlijk nog niet zelf, maar ze vond het wel leuk. Ik ga er vanuit dat ze er toch een heleboel van leert. We gebruikten de regenboog van Grimms er trouwens ook bij. Wat je daar allemaal mee kunt, lees je trouwens in deze blog.

grimms schijven ringen
Grimms ringen en schijven

Om half 1 moest ik iedereen natuurlijk weer ophalen. De rest van de middag brachten we door in de tuin, want het was lekker weer. Rond half 5 kwamen mijn schoonouders. Zij zijn 3 maanden naar Spanje geweest, dus de kinderen hadden ze lang niet gezien. Ik moest om 5 uur nog even naar een borrel van mijn werk, dus ze konden meteen oppassen. Anders had ik de kinderen mee moeten nemen, en dan sta je toch een stuk minder rustig op zo’n borrel. Tussendoor reed ik nog even langs ons nieuwe huis in aanbouw, en zag dat inmiddels de zijmuren al staan. Holé!

huis vanuit de auto
Hoera, er begint wat schot in de zaak te komen!

Deze dag was echt een gekkenhuis. Ik kan niet anders zeggen. Ik bracht ’s morgens Lenthe en Sterre naar school. Maik bracht Yuren naar zijn nieuwe school. Daarna ging ik naar huis, waar rond half 11 een meisje (dat ik via de IB-er van de nieuwe school van Yuren had gevonden) kwam passen op Fee. Best spannend, en ze vond het natuurlijk ook niet leuk dat ik haar bij zo’n onbekend meisje achter liet. Het kon alleen niet anders, want Yuren moest “over de brug” op zijn nieuwe school en er mochten geen baby’s mee. Yuren vond het superstoer, om over de brug te gaan. Dit is een ritueel op de Vrije School als kinderen de kleuterperiode afsluiten en naar groep 3 gaan. Ik ben blij om te zien dat hij het echt naar zijn zin heeft op deze school. Hij heeft al een paar vriendjes en is ook veel spraakzamer over school dan anders. Het voelt als een goede keus. Hopelijk denk ik daar volgend jaar nog steeds zo over.

over de brug yuren

Na dit ritueel ging ik naar huis, waar ik de oppas weer afloste. We lunchten, reden nog even langs het oude huis om een paar dozen te vullen, ik haalde mijn moeder op bij het station, reed naar school om de kinderen op te halen en toen weer naar het huis in Delft. Toen Maik thuis was pakten we spullen voor de Lenthe en Yuren, want die gingen logeren bij Maiks ouders. We brachten ze erheen en reden zelf door naar de bruiloft van Esther en Harm. Het was een enorm gehaast, we haalden alles maar net. Gelukkig kon ik het eenmaal op de bruiloft wel loslaten. Er waren veel oud-collega’s, wat natuurlijk altijd gezellig is. Rond half 11 gingen we weer naar huis. Maik en ik waren die dag trouwens 10 jaar getrouwd, maar door de hectiek hebben we er niks aan gedaan.

bruiloft harm esther
Bruiloft!

Na het wakker worden pakten Maik en ik onze tassen in. We ontbeten, namen afscheid van Fee en Sterre die bij mijn moeder zouden blijven en gingen naar het station. Daar pakten we de trein naar Amersfoort en van daaruit de trein naar Berlijn! Een persreisje van Gasamen.nl en NS International (lees er hier meer over) en voor ons ook een beetje een klein feestje, omdat we 10 jaar getrouwd zijn.

onderweg naar berlijn
In de trein alvast wat voorpret met dit leuke boekje over Berlijn

De treinreis was lang, je zit vanuit Den Haag 7 uur in de trein. Gelukkig had ik mijn laptop meegenomen en een reisgidsje van Berlijn, zodat ik me niet hoefde te vervelen. Helaas was er geen werkende wifi in de trein, maar in Word heb ik nu een heleboel blogjes klaar staan voor de komende weken. Het fijne van reizen met de trein!

We waren rond 7 uur in het hotel aan de Kurfürstendamm. Na het inchecken op de kamer besloten we naar Paris Bar te lopen om te gaan eten. Dit zou een fantastische hotspot moeten zijn, maar wij vonden het eerlijk gezegd nogal tegenvallen. Enorm slechte prijs-kwaliteit verhouding, chagrijnige bediening, het eten dreef in de olijfolie en tot overmaat van ramp was dit de hele avond mijn uitzicht…. (onbegrijpelijk voor zo’n toch wel sjieke tent!)

paris bar
Een nogal bijzonder uitzicht had ik… Bizar! (pas op met meelezende kinderen!)

Zaterdagochtend was ik uiteraard vroeg wakker, ik zat nog helemaal in het ritme van thuis. We ontbeten in het hotel en gingen om 11 uur op pad om fietsen te huren. Bij vertrek was het ietwat bewolkt, dus ik trok een jurk aan met lange mouwen en een panty met laarzen. Dit bleek later toch flink warm, toen de zon doorbrak was het al snel 25 graden. Pfff.

koffie kadewe
But first: koffie!

We deden die dag superveel, voornamelijk het herbeleven van de herinneringen van mijn lezers. Zoals de beste Flammkuchen eten, fietsen door de stad en langs de Spree, een taartje eten onder de glazen koepel van de KaDeWe, de muur in Bernauerstrasse bezoeken, een eigen chocoladereep maken bij Ritter Sport. Maar ook de Fernsehturm bekijken, geheime hofjes bezoeken, ons vergapen aan al het moois in de indrukwekkende interieurwinkels die Berlijn rijk is, een komkommerijsje eten, verse sapjes drinken, ’s avonds eten bij een geweldig hip restaurant en nog veel meer!

klunkraniger garten klub kitchen

bernauerstrassebye berlin

Zondag sliepen we wat langer, ontbeten op het dakterras van het hotel in de zon en trokken er ook die dag op uit met de fiets. We bezochten buitenwijken als Neuköln en Kreuzberg, ontdekten schattige lunch- en koffietentjes, waren heel enthousiast over Tempelhof Berlin, een oud vliegveld dat in gebruik is als park, fietsen wel 50 km over de hele dag en waren compleet afgedraaid toen we ’s avonds rond 21.00 uur eindelijk een plekje hadden gevonden om te eten in de buurt van het hotel. Restaurant Brel heeft een heerlijk Frans sfeertje, de bediening was vriendelijk, het eten lekker en we konden er ook de finale van het EK voetbal kijken. Een fijne afsluiter van ons weekendje Berlijn!

fietsen langs de spree fietsen over de landingsbaan

east side gallery kauf dich glucklich

Maandagochtend ontbeten we wederom in de zon, deden nog wat laatste inkopen voor thuis, leverden de fietsen in en namen een taxi naar het station. We aten een ijsje op het terras en genoten nog even van het mooie weer. We hoorden dat het in Nederland niet zo mooi was. En toen de trein in voor de lange rit….

Uiteraard volgen er zeer binnenkort nog een aantal artikelen over Berlijn. Over wat je zeker moet doen als je er bent, maar ook wat je absoluut niet moet doen!

mauerpark karaoke bearput ontbijt buiten come inn hotel berlijn

Vorig artikelApps rondom het thema de ruimte
Volgend artikelDat wil ik ook proberen: Koopeenkoe!