Les Papattes, een strategisch buitenspel voor het hele gezin

in het bos met les papattesKinderen spelen tegenwoordig steeds minder binnen, daarom ben ik altijd enthousiast als er weer een leuk nieuw buitenspel wordt uitgebracht. KUBB was bij ons al favoriet, maar recent kregen wij  Les Papattes opgestuurd. Dit strategische buitenspel voor het hele gezin is verkozen tot buitenspeelgoed van het jaar 2022. Wij waren razend benieuwd en namen het vandaag mee naar het bos om het uit te proberen. In deze blog vertel ik je er alles over, want wellicht is het wel een goed idee als cadeau voor de feestdagen!

Wij hebben Les Papattes dus in het bos gespeeld, maar dit buitenspel is overal te spelen, het hele jaar door. Of het nu herfst is, winter, zomer of lente, elk seizoen is dit een leuke activiteit. Het spel duurt ongeveer 30 minuten, dus zelfs in de winter is dat net te doen als het koud is. Handschoenen aan het gaan! Door het handige kratje is het goed mee te nemen naar bijvoorbeeld het strand of het bos. Maar ook buiten in de tuin of een klein veldje in de buurt kan prima. Op straat vind ik het wat minder geschikt, omdat je moet de schijven moet gooien en dan is de ondergrond te hard. Ook kunnen de schuiven dan doorrollen of per ongeluk op een auto terecht komen.

schijven les papattes

rivier en voetstappen

Hoe werkt het spel?

Het buitenspel Les Papattes komt uit Frankrijk. Je speelt het met maximaal 4 personen. Het kan goed zijn om een scheidsrechter te hebben. Het spel heeft iets weg van jeu de boules, en toch ook weer niet. Iedereen krijgt 5 schijven, 4 voetafdrukken van een dier (olifant, gazelle, zebra en leeuw) en een banaan. Je speelt het spel in rondes, net zo lang tot de eerste 25 punten heeft. Dan is het spel afgelopen en heb je een winnaar. Als je dit te lang vindt duren, kun je ook afspreken dat je bijvoorbeeld maar tot 15 punten gaat. Dit is vooral met jonge kinderen wel handig, want Fee vond het bijvoorbeeld best wel lang duren.

Les papattes buitenspeelgoed van het jaar 2022

Kistje les papattes

Punten halen en saboteren

Als eerste leg je het touw neer, dat is de rivier. Daarna ga je 7 meter voor het touw staan en gooi je om beurten je eerste schijf. Wie het dichtst bij de rivier ligt, krijgt de meeste punten. Gooi je over het touw, of rolt je schijf ondersteboven, dan ben je terecht gekomen bij de krokodillen en heb je die ronde geen punten. De volgende ronde moet je tussen de rivier en de vorige schijf gooien. In totaal heb je 4 schijven. Na de laatste schijf mag je met je bananenschijf nog proberen de schijf van iemand anders te raken die er goed voorligt, om diegene te saboteren. Na de laatste keer gooien ga je kijken hoeveel punten iedereen heeft. Dit noteer je op een score vel of gewoon in je smartphone. Daarna begint de volgende ronde. Je speelt tot er 1 iemand 25 punten heeft.

Les papattes schijven

gooien met papattes

Strategie, behendigheid en geluk

Het spel is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 6, maar ook heel leuk voor volwassenen. De afstand en spelregels zijn aan te passen aan de leeftijd van de deelnemers. In de gebruiksaanwijzing zitten ook spelvarianten om het moeilijker en makkelijker te maken. Er zit veel in: het is voor kinderen goed voor de motoriek, maar ze moeten ook strategisch denken, afstanden schatten, goed leren gooien en afstanden inschatten, rekenen en natuurlijk heb je ook een beetje geluk nodig dat je schijf goed omvalt. Onze kinderen vonden het erg leuk! Wij speelden het vandaag in het bos, tussen de bladeren. Dat was leuk, maar we moesten wel goed opletten, want de schijven waren daardoor wat minder zichtbaar. In het gras of op stevig zand werkt het ‘t beste. Het is dus ook een heel leuk spel om mee te nemen op vakantie.

Fee is aan de beurt

schijven buitenspel

Les Papattes is een leuk cadeau

Wij vinden Les Papattes een blijvertje! We zijn er heel blij mee en gaan het zeker vaker doen. Enige jammere is dat we het niet met ons hele gezin kunnen doen, omdat het maar voor 4 personen is, maar de kinderen kunnen het wel met z’n viertjes doen dus dat is prima. Je kunt het ook met z’n tweeën doen. Les Papattes is een leuk verjaardagscadeau en uiteraard ook voor de feestdagen. Het spel is gemaakt van stevig hout en touw, waardoor het lang mee zal gaan en ook duurzaam is. Geen plastic meuk en lekker buiten spelen!

Les Papattes in het bos

es papattes uit frankrijk speelgoed van het jaar

Vorig artikel3 upgrades die je aan je huis kunt doen!