Slimme financiële oplossingen voor ondernemers

laptop aan terwijl ik griep hebAls je besluit om als ondernemer aan de slag te gaan, zijn er een aantal zaken waar je aan moet denken als het gaat om je financiën. Als je nog jong bent sta je misschien vooral stil bij het hier en nu. Lukt het je om nu je huur te betalen en wat heb je nodig om in je levenstijl te voorzien? Je wil de kosten zo laag mogelijk houden, zeker als je in de opstartfase bent. Oudere ondernemers zijn vaak ook al bezig met later. Hoe bouw je pensioen op en wat als je ziek wordt? Slimme financiële oplossingen voor ondernemers zijn er gelukkig genoeg. In deze blog tip ik enkele en laat ik weten waar je aan kunt denken.

Slimme financiële oplossingen voor ondernemers: telefoon en internet

Een van de belangrijkste dingen die je als ondernemer nodig hebt zijn een laptop en een telefoon. Je wil immers via verschillende kanalen bereikbaar zijn. Met een zakelijk sim only abonnement kun je de telefoon gebruiken die je al hebt en alleen een bundel kopen. Die bundel kun je bovendien ook per maand wijzigen. Handig als je situatie verandert. Zo houd je je telefoonkosten laag in het beginstadium van je ondernemerschap. Op dezelfde manier kun je eventuele werknemers ook voorzien van een goedkope bundel die je via een app kunt beheren. Lekker overzichtelijk. 

Een kantoor of niet?

Als ondernemer heb je ook een plek nodig waar je ongestoord kunt werken en misschien ook klanten moet ontvangen. Het goedkoopste is het uiteraard om een ruimte in je eigen huis voor te gebruiken. Je hebt dan geen extra kosten. Indien het mogelijk is om hier een eigen opgang voor te maken, is dat belastingtechnisch ook nog eens gunstig. Werkt het voor jou beter om buiten de deur te werken? Zoek dan eerst uit of je een kantoorruimte kunt delen met een andere ondernemer of kies voor een flexibele werkplek waar je op abonnementsbasis gebruik kunt maken van een werk- en ontvangstruimte. In veel steden zijn die er genoeg.

Verzekeringen

Natuurlijk hoop je niet dat je ooit ziek wordt, waardoor je minder kunt werken. Ook verwacht je niet dat je in conflict komt met en klant, waardoor een van beide partijen de gang naar de rechter bewandelt. Toch kun je maar beter goed voorbereid zijn, want je zult de eerste niet zijn die het toch overkomt. Een kennis van mij was net voor zichzelf begonnen toen er schildklierkanker werd ontdekt en hij een half jaar niet kon werken. Verzekeringen die handig zijn om af te sluiten als ondernemer zijn een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, een rechtsbijstandverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Het is het slimste om je maandelijkse kosten hiervoor door te berekenen in je facturen. Dus stel deze verzekeringen kosten je €200 per maand en je verwacht maandelijks 10 facturen te kunnen sturen, dan bereken je dus €20 hiervan door aan de klant. Zo weet je dat deze kosten gedekt zijn. 

Pensioen opbouwen

Als je niet voor een baas werkt, moet je zelf je pensioen opbouwen. De beste tip is om dit via aandelen en crypto’s te doen. Zelf investeer ik al jaren via beide kanalen en ik zie mijn vermogen groeien. Hoe jonger je begint, hoe beter. Uiteraard zijn er ook wel eens mindere periodes, maar uiteindelijk blijft het een conjunctuurbeweging en komt het altijd weer goed. Je kunt die ook uitbesteden aan een financieel adviseur die jou helpt om hierin de juiste keuzes te maken. De belangrijkste tip is: stel dit niet uit. Ik kan me nog goed herinneren toen ik 16 jaar geleden begon en mijn pensioen nog heel ver weg was. Inmiddels heb ik de leeftijd dat ik er soms over na begin te denken dat het lekker zou zijn als ik over 10 jaar niet meer of een stuk minder zou kunnen werken. Je bouwt dit op door maandelijks op een vast moment een bepaald percentage van je inkomen in aandelen en crypto’s te zetten. 

Buffer opbouwen

Een pensioen is voor later, maar een buffer is voor nu. Althans, de nabije toekomst. We kunnen ons allemaal de coronacrisis nog wel herinneren. Veel ondernemers gingen ten onder, omdat ze geen buffer hadden opgebouwd. Het werk lag stil, maar de kosten liepen door. Het is dan ook heel belangrijk om als startende ondernemer zo snel mogelijk een buffer te gaan opbouwen. Maak dit prioriteit. Denk dus niet: als ik wat overhoud zet ik het apart, maar plan het van het begin af aan in. Ik kan je hiervoor het boek Profit First aanraden, maar de Kamer van Koophandel heeft hier ook mooie tips voor. 

Een refurbished iPhone voor een scherp tarief

 

 

Vorig artikelAlles wat je wilt weten over kunsthagen
Volgend artikelFoto weekoverzicht Judith #480
Judith van Wijk
Judith in 't kort: Vrouw, 47, mama van Sterre (2007), Yuren (2010), Lenthe (2012), Fee (2015). Sproeten, klein, bang van honden, gaat (te) graag uit eten, drinkt (te) graag rode wijn, verslaafd aan haar iPhone (ik geef het toe), zou graag veel meer boeken lezen (maar geen tijd), hart op de tong, onderwijsadviseur, zelfontplooiing, houdt van roze, heeft twee linkerhanden (maar knutselt heel graag met de kinderen), kan niet zingen (maar doet dat wel graag), heeft een stappenteller omdat ze anders teveel op de bank zit, zou vaker op vakantie willen, kookt het liefst liflafjes (en baalt dat de kinderen dan de helft niet lusten) en is een redelijke gadgetfreak. Judith professioneel: Judith is gediplomeerd leerkracht, pedagoog en onderwijsadviseur. Haar kracht is het verbinden, overtuigen en enthousiasmeren van mensen. Als moeder van 4 kinderen is ze natuurlijk ook ervaringsdeskundige als het gaat om opvoedingsvraagstukken. Dankzij haar reislust heeft zij veel ervaring op het gebied van reizen in het algemeen en reizen met kinderen. Haar expertise deelt zij op haar blog. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij ook diverse planners (gezinsplanners, huiswerkplanners en reisplanners) die in Nederland en België veelvuldig verkocht worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in