10 tips om je stofwisseling te stimuleren en waarom dat dus niet werkt

Kijk, ik ben inmiddels 40+ en ik zal er niet omheen draaien, de kilo’s vliegen er bij mij harder aan dan af. Nu doe ik daar deels natuurlijk ook zelf wat in, want ik ga best vaak uit eten en ik drink graag een wijntje. Ik ben niet zo’n enorme snoeperd, dus daar zit ‘t ‘m niet in. Los van de etentjes en de wijntjes eet ik niet zoveel anders dan 10 jaar geleden, maar mijn stofwisseling werkt overduidelijk anders dan toen.

Zwangerschappen

Bij sommige mensen komt de klad er al in na de eerste zwangerschap, maar bij mij was dat niet het geval. Ik kwam ongeveer 12 kilo aan en die viel ik zonder al te veel moeite weer af na baby 1. Sterker nog: Sterre bleek allergisch, ik volgde om die reden een dieet vanwege de borstvoeding en ik viel zelfs nog 3 kilo extra af. Na baby 2 en baby 3 lukte me dat ook weer, binnen een jaar zat ik weer op mijn oude gewicht of zelfs nog lager. Na baby 2 en baby 3 droeg het wekelijkse hardlopen wat ik had ingevoerd daar zeker aan bij.

Veertigplus

Maar toen besloten we dat er nog een baby kwam toen ik al bijna 39 was. Ik was ook het meest aangekomen bij de laatste zwangerschap en ik kreeg het er maar niet af. Fysiek was ik niet geheel ongeschonden uit de strijd gekomen en met 4 kinderen ontbrak het me aan slaap en aan tijd om voldoende te bewegen. En toen werd ik ook nog eens 40 en holde mijn stofwisseling hard achteruit. Het gevolg was dat ik die kilo’s er maar niet af kreeg, tenzij ik een of ander crash dieet volgde, wat ik maar enkele weken vol hield.

10 tips om je stofwisseling te stimuleren en waarom dat dus niet werkt

Ik besloot eens te googlen hoe dat nou zit. Ik leerde dat na je 35e je stofwisseling inderdaad verandert, maar ook dat er een oplossing is om dan toch af te vallen of in ieder geval niet aan te komen. Ik vond een website met 10 tips om je stofwisseling te stimuleren. Maar het werkt niet bij drukke mama’s. That’s for sure. Lees maar mee.

Tip 1: Zorg voor voldoende slaap. HOE DAN? Met jonge kinderen, waarvan er soms nog eentje nog aan de borstvoeding zit, is er altijd wel een kind nog laat wakker, ‘s nachts wakker of heel vroeg ‘s morgens wakker. Als ik de afgelopen 10 jaar per nacht gemiddeld 5 uur heb geslapen is het denk ik veel. De laatste tijd gaat het wel iets beter, maar nog steeds wordt mijn nachtrust regelmatig verstoord.

Tip 2: Ontbijt uitgebreid. Uh ja, vast. Na zo’n slechte nacht ben je sowieso niet op je best ‘s morgens, en dan moet je ook nog 4 kinderen klaar stomen voor school en kinderdagverblijf. En daarna meteen door naar je werk. Dat zit er echt niet in. Bovendien hoor je steeds vaker dat je beter juist kunt vasten in plaats van ontbijten.

Tip 3: Meer bewegen, liefst voor je naar je werk gaat. Oke, dus je moet om 5 uur op staan om eerst een half uur te bewegen, dan een half uur te ontbijten en vervolgens alle kids op tijd op school te krijgen? Hoe dan? Met jonge kinderen is het echt heel lastig om sporten in te plannen. Toch is dit punt mij wel gelukt de laatste 2 jaar, maar het kost veel doorzettingsvermogen!

Tip 4: Train je spieren. Oke, dat kan je thuis doen. Met zo’n app 7 minute workout en er zijn mooie boeken over krachttraining voor vrouwen. Maar dan lees je weer dat je pas echt resultaat kan boeken als je naar de sportschool gaat, want thuis kun je nooit met hoge weerstanden trainen. Dus hoeveel effect een thuistraining zal hebben is maar sterk de vraag. Maar goed, in het kader van iets is beter dan niets is dit natuurlijk wel te proberen.

Tip 5: Eet de hele dag. Nou, dat doe ik al *proest*. Nee, dat valt wel mee hoor. Maar ik lees ook vaak dat dat juist niet goed zou zijn, en dat je beter kunt vasten.

Tip 6: Drink veel water. Weet je, ik heb sinds de laatste bevalling een flink probleem met mijn bekkenbodem en blaas. Mijn blaas is overactief, ik heb de hele dag het gevoel dat ik moet plassen. Als ik ga wandelen of sporten wordt dat nog veel erger. Ik moet dus al de halve dag plassen, als ik ook nog veel water ga drinken kan ik op de wc gaan wonen vrees ik. Ook een no go voor mij dus.

Tip 7: Drink groene thee en koffie zonder suiker en melk. Groene thee drink ik zeker 3 mokken per dag, koffie zonder melk en suiker lust ik niet dus dat valt af. Ik merk geen grote voordelen van het drinken van groene thee, wel hetzelfde nadeel als bij tip 6: ik moet de hele tijd plassen.

Tip 8: Eet meer pittige kruiden. Op zich uitvoerbaar, maar veel kinderen lusten dat niet dus moet je dan weer apart gaan koken. En ik vind dat zelf ook niet elke dag lekker, dus het effect hiervan blijft beperkt. Er is geen mens dat ineens elke dag een hele rode peper of een potje sambal gaat wegwerken.

Tip 9: Zorg voor voldoende calcium inname. Mensen die veel zuivel eten schijnen gemiddeld dunner te zijn. Nu ben ik ook niet echt heel dik, dus wellicht klopt dat een beetje. De meerwaarde van deze tip vraag ik me wel af, want als je al veel calcium inneemt en toch niet tevreden bent op je gewicht en figuur, wat dan? Nog meer calcium eten? Terwijl dat ook weer meer calorieën zijn? Lijkt me niet…

Tip 10: Tot slot is het de bedoeling dat we allemaal de verwarming een standje lager zetten, want dan moet onze eigen verwarming in het lichaam harder werken. Dat komt je stofwisseling ten goede. Leuk bedacht, vooral in de winter. Maar in de zomer is het overal bloedheet en heeft het geen enkele zin.

Dit is dus waarom deze tips niet werken. Tuurlijk zijn ze waar en voor veel mensen ook uitvoerbaar. Maar helaas niet voor hardwerkende 40+ mama’s met een man die fulltime werkt en een flink stel kinderen die zowel overdag als ‘s nachts veel aandacht vragen. Tenzij je een gratis oppas kan vinden die het in elk geval mogelijk maakt om 3 dagen per week overdag naar de sportschool te gaan.

Lopen jullie tegen dezelfde problemen aan? Heb je nog tips? Laat een reactie achter!

Vorig artikelWelke fiets kies je voor een tiener?
Volgend artikelFoto weekoverzicht Judith #132
Judith van Wijk
Vrouw, 41, mama van Sterre (2007), Yuren (2010), Lenthe (2012), Fee (2015), sproeten, klein, bang van honden, gaat (te) graag uit eten, drinkt (te) graag rode wijn, verslaafd aan haar iPhone (ik geef het toe), zou graag veel meer boeken lezen (maar geen tijd), hart op de tong, onderwijsadviseur, zelfontplooiing, houdt van roze, heeft twee linkerhanden (maar knutselt heel graag met de kinderen), kan niet zingen (maar doet dat wel graag), heeft een stappenteller omdat ze anders teveel op de bank zit, zou vaker op vakantie willen, kookt het liefst liflafjes (en baalt dat de kinderen dan de helft niet lusten) en is een redelijke gadgetfreak.

4 REACTIES

  1. Haha. Goed artikel dit. Al die fabeltjes. Maarruh. Een auto start niet zonder benzine; een lichaam niet zonder eten (en dus ontbijt).
    Wat je blaas betreft: misschien handig om eens naar een bekkenbodemtherapeur te gaan? Of de uroloog? Om je blaas goed te checken. Je bent te jong voor deze ‘beperking’, t wordt alleen maar erger en incontinentie word je niet gelukkig van!

    • Hi Angela, dank voor je reactie. Ik loop al bij een speciale bekkenbodemgyneacoloog die heeft aangegeven dat hij kan opereren. Ik wil daar echter nog een mee wachten tot Fee iets ouder is, omdat ik haar nu nog veel moet dragen en dat mag niet de eerste 3 maanden na de operatie. Overigens ben ik niet incontinent, dat is juist het gekke, ik heb alleen heel veel pijnklachten.

  2. Er zijn ook studies die aantonen dat door het ontbied over te slaan je lever ontgift. Dat soms vasten weer wel goed is…..

  3. Hoe ontzettend herkenbaar, echt op alle fronten!! Enorm frustrerend hoe best vaak sporten (3x per week intensief) leidt tot een hoger gewicht op de weegschaal.. ik weet wel dat spieren zwaarder zijn maar toch.. en de calorieeen die ik mag innemen om af te vallen volgens de schema’s zijn zo weinig dat ik niet eens meer KAN sporten haha. Maar denk dat we als 40+ best tevreden mogen zijn met ons spiegelbeeld..😉

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here