Boek review Verlost van verleiding

Boek review Verlost van verleidinEen boek review “Verlost van verleiding” ga je lezen in deze blog. Dit 5 stappenplan om een gezond gewicht te bereiken kreeg ik opgestuurd en ik vond het interessant om te kijken of het in de hele rits aan dieetboeken die er al bestaan nou nog iets toe te voegen had. Overigens staat er op de eerste pagina: “Nee, ik beloof je, dit is niet het zoveelste dieetboek.” Dus ik dacht: “Nou, het zal mijn benieuwen”.

Boek review Verlost van verleiding

Het boek begint met een woord vooraf, waarin Lieve, die zelf met de methode van Arno Monsecour 16 kilo afviel, uitlegt hoe het kwam dat ze overgewicht kreeg en hoe Arno op haar pad kwam. Daarna worden er in 5 hoofdstukken 5 stappen uitgelegd, de sleutel tot succes. Waar het om gaat dat het veranderen van je lifestyle niet betekent “nooit meer”, maar bewust kiezen. Met andere woorden: niet meer achteloos tv kijkend een hele zak paprikachips naar binnen werken, maar op maandag bedenken dat je in het weekend een bak chips met een glas wijn mag. Daar ga je dan ook ultiem van genieten. Bij deze verandering gaat het voor 80% om mindset en voor 20% om strategie. Dat klinkt wel lekker, toch?

Van droom naar actie

In de inleiding bespreekt de schrijver dat het gaat om 3 dingen: controle krijgen over je eetgewoontes en jezelf, eetbuien en emo-eten vaarwel zeggen en zonder schuldgevoel leren genieten. Die drie dingen zijn allemaal nodig om succesvol te zijn. Daarnaast spreekt de schrijver over zijn eigen levenslessen. Dat karakter en wilskracht alleen niet zaligmakend zijn, dat je in plaats van strijden juist moet loslaten en hoe je van droom naar actie kunt gaan. Als je een droom hebt ga je van daaruit doelen stellen en die doelen ga je omzetten in acties.

Verander je mindset

Bij de eerste stap ga je kijken naar het waarom. Waarom wil je afvallen? Wat is de achterliggende drijfveer? Hierbij ga je echt de diepte in. Het blijft dus niet hangen bij: ik wil er leuker uit zien, maar waarom wil je dat? Dat is de dieperliggende drijfveer? Daarnaast ga je aan de slag met je denkpatronen. Je zult veel moeten doen, want wat je hoort vergeet je, wat je ziet dreig je te vergeten, maar wat je doet zal beklijven. Veel voedingskeuzes maak je niet eens bewust, die gaan op de automatische piloot. Tijd om daar verandering in te brengen! Tijd om bestaande overtuigingen, die soms ver in je jeugd ontstaan zijn, los te laten. In het boek leer je deze overtuigingen te ontdekken en ze ook los te laten. Je gaat in 100 ministapjes naar je einddoel werken. Je maakt een persoonlijk plan en gaat ervoor.

Verander je gewoontes

Tijdens de tweede stap ga je leren om je gewoontes te veranderen. Motivatie is nodig om te beginnen, maar het veranderen van gewoontes is nodig om het vol te houden. In dit deel van het boek leer je dat er 6 kenmerken zijn van een gewoonte, te weten:

1. Het is een shortcut van je hersenen
  2. Een gewoonte kan goed of slecht zijn
  3. Een gewoonte is sterker kan wilskracht of bewustzijn
  4. Het wordt beïnvloedt door je omgeving
  5. Het brengt je van een oncomfortabel gevoel naar een comfortabel gevoel
  6. Het zorg ervoor dat er geen chaos komt in je hoofd

Hoe dit precies werkt in je hoofd, wordt in het boek uitgelegd, maar het inzicht is zeker waardevol voor het proces. Als je snapt hoe triggers jou kunnen leiden naar een slechte gewoonte, kun je het ook veranderen.

Bewust omgaan met voeding

Het is niet gek dat je vaak valt voor ongezonde voeding. Bewerkte voedingsmiddelen zijn namelijk onweerstaanbaar. Dat komt, doordat ze eigenlijk altijd 3 ingrediënten met elkaar gemeen hebben: suiker + vet + zout. Die combinatie maakt dat jouw hersenen dit willen eten. Hoe dat komt, wordt in het boek uitgelegd. De voedingsindustrie maakt daar natuurlijk gebruik van, zij willen geld verdienen en dus graag dat jij van zulke producten veel eet. In het boek staan tips hoe je kunt zorgen dat je dat slechts nog met mate doet.

Verander je omgeving

Bij stap vier leer je om je omgeving aan te passen aan jouw doelen. Zet die snoeppot op je werk uit het zicht. Leer hoe de supermarkt inspeelt op jouw onderbewuste shortcuts in de hersenen en houd er rekening mee te houden bij het inkopen. Hoe je verleidingen kunt weerstaan bij de 5 mensen met wie je het meeste omgaat. Allemaal acties die je gaan helpen om je doel en je droom te bereiken: afvallen.

Tot slot: hou vol!

Het allermoeilijkste aan afvallen is altijd het volhouden. Je hebt het gewenste gewicht bereikt, maar dan. Hoe voorkom je dat alle remmen weer los gaan. Hoe houd je dit gezonde gewicht? Misschien wel de belangrijkste stap in dit boek, stap 5. Leer het spelen van de foodgame en de movegame. Leer de 5 seconderegel die ervoor gaat zorgen dat je de juiste keuzes maakt. Ontdek hoe stress alles in de war kan gooien en dit inzicht jou kan helpen om hier anders mee om te gaan. In het boek staan praktische tips en oefeningen om mee aan de slag te gaan en het werkt ècht.

Conclusie over dit boek

Ik ben enthousiast over dit boek. Het is veel meer dan een dieetboek, het is eigenlijk een boek dat je coacht naar een gewone lifestyle door veel oefeningen te doen en je inzichten te geven in hoe je brein werkt. Dit boek is zeker een toevoeging aan alle bestaande dieetboeken en het leuke is dat de inzichten en oefeningen ook toepasbaar zijn op andere thema’s dan alleen afvallen. Het werkt bijvoorbeeld ook voor een droom om minder te willen werken, meer te willen sporten of wat dan ook. De eindconclusie van deze boek review Verlost van verleiding? Aanrader! Of beter gezegd: gewoon kopen! Je krijgt er geen spijt van.

Vorig artikelPop It Fidget Toys kopen
Volgend artikelLittle Creations, de leukste knutselboxen van Nederland