lopen door hautvillerVanmorgen vroeg opgestaan om mijn weekoverzicht te schrijven. Ik was er gisteravond te moe voor. Natuurlijk is het heerlijk, even een paar dagen genieten van de herfst in de Champagne in Frankrijk, maar het was ook een vol programma. Bovendien was Ilonka nog een nachtje ziek, waardoor ik ook hier en daar wel wat slaap gemist heb. Vandaar dat ik als een blok in slaap viel toen ik gisteren mijn bed zag. Ik was wel vroeg wakker, dus besloot op te staan en te gaan schrijven. Zie hier dus: Foto weekoverzicht Judith #247!

Ik had een drukke start van de week. Het begon met een vergadering op mijn werk, waar een lieve collega afscheid nam. Na afloop was er dus een speciale lunch om haar afscheid te vieren. Toen moest ik nog best haasten naar mijn volgende afspraak, op een school in Rijswijk. Na deze afspraak had ik geen tijd meer om te gaan sporten, want ik had om 19.00 uur afgesproken in Leiden bij Lot & de Walvis. Daar ging ik eten met Melissa. Melissa en ik vertrekken half oktober naar IJsland en we moesten de route nog even goed doornemen. Het was een gezellige avond en we zijn er helemaal uitgekomen. Het enige spannende is nog wel of alle wegen open blijven, want als er teveel sneeuw ligt, kunnen we misschien het geplande rondje niet helemaal maken.

lot en de walvis leidenceviche lot en de walvis

Maik moest vroeg op, want hij had een event van zijn werk met Landrover. Ik had zelf ook een vroege afspraak, en moest ook de kinderen naar school brengen, omdat Maik daar geen tijd voor had. Ik had ergens vaag wel meegekregen dat de boeren gingen staken, maar niet bedacht dat ik daar last van zou hebben. Ik hoefde immers niet over de snelweg, maar kon gewoon binnendoor. Boy, I was wrong! Ik heb over een ritje van normaal 15 minuten die ochtend bijna 2 uur gedaan. Alles stond vast, ook de binnendoor wegen, doordat de snelweg helemaal dicht zat. Ik was dan ook veel te laat bij mijn afspraak. Ik had zo’n spijt dat ik niet gewoon met de fiets was gegaan…

te laat boeren protest

Ik had geen afspraken in de ochtend, dus koos ik ervoor om vroeg te gaan sporten. Om 9.30 uur zat ik achter mijn laptop en kon ik lekker wat mails wegwerken. Om 12 uur moest ik vertrekken voor een afspraak die de hele middag zou duren. Verder heb ik die natuurlijk mijn tas ingepakt, want de volgende dag ging ik een paar dagen weg. We aten soep, maar het inschenken ging een beetje mis…

soep geknoeid

Ik vertrok vroeg met de auto naar Bergen op Zoom, waar ik Ilonka zou ophalen. Ilonka woont in Zierikzee, maar ik ken haar vanuit Koudekerke, waar ik opgegroeid ben. Ze was mijn overbuurmeisje en we kennen elkaar echt al zo lang als we leven, want onze moeders gingen met elkaar om toen wij baby waren. Ik zou eigenlijk met Maik naar Frankrijk gaan, maar we kregen de oppas niet rond. Dus heb ik Ilonka meegenomen, en dat was eigenlijk reuze gezellig. Vanaf Bergen op Zoom ging de reis vrij voorspoedig. Ergens halverwege stopten we in een klein Frans dorpje om wat te eten en daarna reden we in één keer door naar Reims, waar we ons moesten melden bij champagnehuis Taittinger. Hier kregen we een rondleiding door de kelders en mochten we na afloop de champagne proeven. Ik kon niet teveel drinken, omdat ik natuurlijk nog moest rijden. Het was heel informatief en leuk om te zien hoe het werkt, dat proces van champagne maken. ‘s Avonds aten we in Reims en sliepen in een leuke Chambre d’Hote, met uitzicht op de prachtige kathedraal.

juut ilonka kathedraal reimskathedraal reims

Na een fijn Frans ontbijtje besloten we de stad even in te gaan. Reims heeft een mooie kathedraal, die we van binnen wilden zien. Ook hebben we nog wat gewinkeld. Ik kocht wat kleding voor de kinderen. Had zelf niet zo’n zin om allerlei dingen te passen. Daarna reden we naar Hautvillers, waar we lunchten met champagne, een fietstocht maakten door de wijnvelden met een gids, een rondje door het ontzettend schattige dorpje maakten en eindigden in de tuin van een bed & breakfast met nog meer champagne 🙂 Zware dag… haha. We sliepen in Epernay, waar je de Aveneu Champagne hebt met allerlei champagnehuizen en een hele toffe luchtballon, die helaas niet ging vanwege teveel wind. We bezochten nog een berg met een prachtig uitzicht over de wijnvelden en aten bij een restaurantje waar Ilonka helaas niet lekker werd.

ontbijt reims

champagne au 36hautvillers

Na een roerige nacht, omdat Ilonka ziek was, was er gelukkig een Frans ontbijtje. Het was een kortstondig virusje, dus Ilonka was behalve moe en gammel wel in orde en had ook trek. We reden naar Mutigny voor een wandeling door de wijnvelden, erg leuk en zoveel mooie uitzichten! Daarna gingen we door naar Ay Champagne waar we een ander champagnehuis bezochten: Colette. Na deze rondleiding belde ik naar de luchtballon in Epernay, of deze nu wel de lucht in ging. Dat bleek zo te zijn, dus gingen we snel met de auto daarheen, om alsnog de ballonvaart te doen. Ik vond het doodeng, want ik heb hoogtevrees, maar wilde het toch per se doen. Het is altijd een beetje dubbel als je daar dan staat: ik vind de hoogte eng en gaaf tegelijk. Gelukkig duurde het maar een kwartiertje en toen gingen we weer naar beneden. We reden terug naar Ay Champagne om de plaatselijke lekkernij, een roze champagnetaartje, te kopen en toen door naar Chalon-en-Champagne voor lunch en een boottocht. Deze boottocht ging door de tunnels van de stad en dan worden er allerlei gave dingen op de muur geprojecteerd. Dat was heel erg gaaf. Na de boottour ging een gids met ons mee om de stad te laten zien en ten slotte reden we door naar Matougue voor een herfstdiner met truffels en champagne. We sliepen daar ook in een prachtige hotelkamer.

epernay ballonjuut ballon epernay

view winegrowers footpath

We stonden vroeg op en ontbeten, daarna reden we terug naar Nederland. Rond half 1 waren we in Bergen op Zoom en ik moest toen nog een uurtje verder naar Rijswijk. Maik en Yuren waren bij de voetbalwedstrijd ADO-AJAX toen ik thuiskwam, maar de meisjes waren blij me te zien gelukkig. Ik heb niet zo heel veel meer gedaan verder, behalve wat met de meiden gekletst, met Yuren gespeeld toen hij terug kwam en met Maik gepraat. Nog wel heel even gelezen in een boek dat ik besteld had. Ik eindigde vermoeid in bad en sliep zo toen ik eenmaal in bed lag. Binnenkort komt er natuurlijk nog een blog met een veel uitgebreider verslag van dit leuke weekend in de Champagne streek in Frankrijk, met nog veel meer prachtige herfstfoto’s!

uitzicht chalon en champagne

Vorig artikelDe meerwaarde van een fijne oppas