De rondreis door het zuiden van Noorwegen met kinderen

onderweg in NoorwegenAfgelopen meivakantie zijn wij naar Noorwegen gegaan, en ik heb mijn volgers op Instagram laten meegenieten van onze trip. Nu heb ik al een aantal blogs geschreven over plekken waar we geweest zijn in Noorwegen met de kinderen, zoals Bergen, Stavanger, Flåm en Oslo, maar veel mensen vragen ook naar onze precieze route. We zijn namelijk op de heen- en terugweg ook naar Denemarken geweest. Je komt daar tenslotte toch langs en  het geeft de kinderen minder het gevoel lang in de auto te moeten zitten. Daarom deze blog: de rondreis door het Zuiden van Noorwegen met kinderen, onze route!

Lees ook: Wat te doen met kinderen in Stavanger?

rondreis noorwegen

Een rondreis door het zuiden van Noorwegen met kinderen

Toen we vooraf de reis aan het plannen waren, hebben we natuurlijk steeds in onze gedachten gehad dat het ook voor de kinderen haalbaar moest zijn. Zij hebben een hekel aan autorijden, dus wilden dat niet te lang achter elkaar doen. We besloten de reisdagen zo praktisch mogelijk te plannen. Uiteindelijk zag onze reis er globaal zo uit: Rijswijk-Flensburg (net voor de grens met Denemarken)-Billund (waar we Legohouse bezochten)-Hirtshals (vanwaar we de boot naar Stavanger namen)-Stavanger-Bergen-Geilo-Oslo-Langesund-Hirtshals-Ribe-Rijswijk. Hier hebben we 2 weken en 3 dagen over gedaan. Tussendoor hebben we her en der nog wat uitstapjes gemaakt die op 1 a 2 uur rijden van onze overnachtingsplek lagen.

Onze route door Denemarken en Noorwegen

Hieronder zie je onze routes en waar we gestopt zijn, verdeeld in 4 stukken: de autorit van huis naar Stavanger (inclusief boottocht, die niet helemaal klopt trouwens, want we zijn bij Stavanger aan land gekomen maar Google Maps pakt dat niet, de ritten die we maakten vanuit Stavanger, de route van Bergen naar Geilo inclusief onze stopplekken bij de watervallen en de ciderroute plus de uitstapjes die we maakten, de route van Geilo naar Oslo en tot slot de route van Oslo naar Verdens Ende en Langesund van waar we weer met de boot naar Denemarken gingen.

Flensburg

De Duitse stad Flensburg ligt op ongeveer 6 uurtjes rijden vanaf Rijswijk, waar wij wonen. Dat vonden we voor de eerste dag een prima afstand. We boekten een hotel net buiten de stad en kwamen er aan het eind van de middag aan. Na het uitladen van de spullen en verdelen van de kamers (met z’n zessen moet je bijna altijd 3 hotelkamers boeken) reden we naar het centrum om een hapje te eten. We kwamen terecht bij Restaurant Piet Henningsen, met uitzicht op het water. Daar hebben we heerlijk gegeten op het terras. Daarna lekker op tijd gaan slapen en de volgende ochtend rende ik nog een rondje van 5 km in de omgeving voor ik me op het ontbijt stortte. Overnachten: Ibis Hotel Handewitt.

flensburgrestaurant piet hennsingen

Volgende stop: Legohouse in Billund

We vertrokken rond 10 uur en kwamen tegen twaalf uur aan bij Legohouse in Denemarken in Billund. Daar hebben we de hele middag rondgelopen, tot een uur of 3. Het was ontzettend leuk, als je benieuwd bent raad ik je aan om mijn blog over Legohouse in Billund te lezen. Daarna vertrokken we richting Hirtshals, waar de nachtboot naar Stavanger om 19.00 uur zou vertrekken.

legohouse lego pastellegohouse kids

Lindholm Høje

Onderweg kwamen we langs Lindholm Høje, een vikingbegraafplaats die we nog even mee wilden pikken. Het was meteen een leuke stop onderweg, want de rit naar Hirtshals was ongeveer 3 uur, dus dit was een prettige onderbreking. We zijn er niet heel lang gebleven, even rondgelopen, genoten van de rust, een paar fotootjes gemaakt en weer door. Hadden we meer tijd gehad, dan hadden we waarschijnlijk een echte vikingmaaltijd genoten in het visitorscentre. Mocht je er langskomen, dan vinden wij dit zeker een goede tip om te stoppen.

Met de nachtboot van Fjordline naar Stavanger

We waren net op tijd bij de haven en moesten zelfs nog heel even wachten voor we aan boord konden van de Fjordline boot. Dat ging allemaal simpel: je kreeg een plekje aangewezen en kon dan naar boven om meteen naar je hut te gaan. Wij hadden twee hutten voor 4 personen, helaas zonder zeezicht. Was ook niet echt nodig hoor, we zouden er in principe alleen slapen. Maik lag met Lenthe en Sterre in een hut en ik met Yuren en Fee. Eerst gingen we aan boord nog wat eten, daarna doken we meteen ons bed in. Gelukkig sliep iedereen snel. Overnachten: Fjordline boot naar Stavanger

Vroege aankomst in Stavanger

Om half 6 word je op de boot gewekt door een stem die door je hut schalt dat de boot bijna aankomt in Stavanger. Ik had de kinderen de avond ervoor al gedoucht, maar zelf dook ik er nog snel even onder, kleedde iedereen aan en pakte de spullen in. Maik stond al op de gang op ons te wachten en toen gingen we naar de auto. De rondreis door het zuiden van Noorwegen met kinderen kon beginnen! Het was die ochtend Pasen en in Stavanger bleek dat er niets open was. Iedereen had wel trek in een ontbijtje. Het hotel waar we zouden overnachten konden we zo vroeg nog niet terecht, dus uiteindelijk kwamen we terecht in een ander hotel, het Scandic hotel in Stavanger, waar een prima ontbijt voor ons klaar stond.

Fjordbris hotel Østhusvik

Na het ontbijt reden we door naar het Fjordbris hotel in Østhusvik (tegenwoordig heet dit hotel Sjøberg ferie of hotell) Dit is echt een geweldig appartement. Wij hadden uitzicht op het water, en voor ons zessen was het perfect. Het is een hotel, dus je hebt gewoon ontbijt erbij, maar je kunt wel gewoon zelf koken ‘s avonds en voor de kinderen waren er 2 aparte slaapkamers. De ruime woonkamer had een geweldig uitzicht op de haven en we konden ook lekker buiten zitten.

Sverd I Fjell & Månafossen

Nadat we uitgepakt waren en de kinderen even gespeeld hadden in het appartement, besloten we nog even op pad te gaan. Eerst gingen we naar Sverd I Fjell, drie grote zwaarden die aan de rand van Stavanger staan ter herinnering van een veldslag tussen de vikingen. Daarna reden we door naar Månafossen, een waterval op ongeveer een half uur rijden afstand langs het Frafjord. De klim naar deze waterval bleek nogal spectaculair: in ongeveer een half uur tijd klim je een berg op, zo steil dat je regelmatig je aan kettingen omhoog moet trekken. Met 4 kinderen. Yep… Maar het ging! We hadden goede wandelschoenen voor de kinderen gekocht en de oudste drie konden het prima alleen (7-9 en 12 jaar). Voor Fee had ik mijn draagdoek bij me. De waterval was prachtig! De hele rit was sowieso geweldig mooi. Echt Noorwegen!

Fjøløy Lighthouse & Utstein Klooster

Na de klim gingen we in Stavanger aan de haven even wat eten en drinken en toen reden we nog even door naar het Fjøløy Lighthouse (waar het heel hard waait!) en het Utstein Klooster op het schiereiland. We aten een soepje terug in het hotel en gingen op tijd naar bed voor de volgende dag: het lopen van de Preikestolen!

lighthouse stavangerwaaien bij het lichthouse

De Preikestolen

De Preikestolen of Preekstoel is een wandeling van 5 km die alleen maar omhoog gaat naar een rots die over het Lysefjord uitkijkt. Ik heb daar een uitgebreide blog over geschreven, omdat ik zelf steeds twijfelde of je de Preikestolen met kinderen kon lopen. Dat kon, en dat bleek een geweldig avontuur wat we nooit meer zullen vergeten. Als je mooie herinneringen wil maken met je gezin: doen! Het is een dagvullend programma, en je zult ‘s avonds zeker moe zijn, dus bouw de dag erna een relaxte dag in.

Dagje Stavanger

Onze “rustdag” was het rustig bekijken van Stavanger. Dat is niet zo heel groot. Je hebt een oud en een nieuw gedeelte, en het is allebei leuk. We bezochten ook het oliemuseum en hebben heel lekker gegeten. Als je wil weten wat de bezienswaardigheden, leuke plekjes, en goede restaurants zijn in Stavanger, dan kun je daar alles over lezen in mijn blog over wat er te doen is in Stavanger en omgeving met kinderen. Aan het eind van de dag bezochten we nog het Solastrand en de botanische tuin van Stavanger en gingen we terug naar het hotel, om de spullen vast in te pakken.

Bergen

De rondreis door het zuiden van Noorwegen met kinderen ging de volgende dag verder. We reden door naar Bergen. Na twee ferries en een paar uur rijden kwamen we aan in het Thon Hotel, waar we ook weer twee kamers hadden voor z’n zessen. Dit hotel zit recht achter Bryggen, lekker centraal dus. De auto kon in een parkeergarage staan en alles was zo’n beetje lopend te doen. Wat we in deze 2 dagen allemaal hebben gedaan in Bergen, kun je ook weer lezen in mijn blog over Bergen in Noorwegen met kinderen. Overnachten: Thon Hotel Orion in Bergen

Onderweg naar Geilo

De rondreis door het zuiden van Noorwegen met kinderen ging de volgende dag weer verder naar een nieuwe plek: Geilo. Ik had een dagvullende route uitgestippeld, met veel stops, zodat we niet al te lang achter elkaar in de auto zouden zitten en bovendien nog heel veel moois zouden kunnen zien. Onderweg kwamen we heel veel watervallen tegen!

Steindalsfossen

De eerste stop was de Steindalsfossen waterval. Deze tip hadden we in het hotel van een stel Amerikanen gekregen die naast ons zaten bij het ontbijt. Ze hadden gelijk: deze waterval was de moeite van het stoppen waard. Je kon er helemaal achterlangs lopen. Zeker een aanrader als je in de buurt bent.

Ulvik Cider route

Via het Hardangerfjord reden we door naar Ulvik, om daar de ciderroute te rijden. Deze route is niet zo lang, je zou ‘m ook kunnen lopen, en je komt langs 3 ciderhuizen. Bij twee kun je er ook cider kopen en proeven (vooraf reserveren), namelijk Syse Gard en de Hardanger saft- en og siderfabrik. Wij hebben er wat flesjes appelsap en cider meegenomen en ook heel erg genoten van de uitzichten onderweg. Het dorpje Ulvik stelt verder niet zoveel voor, maar als je van rust en mooie natuur houdt is het absoluut een aanrader, zeker in het voorjaar als alles in bloei staat. En ik vermoed ook in de herfst, dan zijn de kleuren vast ook prachtig.

Vøringsfossen

De volgende stop onderweg was de Vøringsfossen. Deze waterval is enorm bijzonder, omdat er eigenlijk drie watervallen bij elkaar komen. Je komt er praktisch langs onderweg naar Geilo (je ziet de bussen met Japanners al van ver staan ;-)) Daar zit je ook al aardig hoog, we zaten opeens in de sneeuw! Terwijl we in Ulvik nog in de zon zaten. Kun je nagaan. Maar ook deze waterval is zonder twijfel een aanrader.

Geilo

Eind van de middag kwamen we aan in Geilo. Hier hadden we een vakantiehuisje op het Hallingdal Feriepark. Een absolute aanrader als je met kinderen bent. Het huisje heeft uitzicht op de rivier, er is een binnenspeeltuin en een klimpark en een buitenspeeltuin. De kinderen vermaken zich hier prima. Wij hadden helaas niet alle dagen zulk lekker weer, dus met een boek op de veranda heb ik niet gedaan, maar gelukkig was er een haardvuurtje binnen en dat was ook genieten met mijn glaasje rode wijn. Op het park is een goed restaurant waar je kunt eten en ook in de omgeving zijn leuke eettentjes. Overnachten: Hallingdal Feriepark in Geilo. Een uitgebreide review over Hallingdal Feriepark vind je achter de link.

Skigebied

Geilo is een skigebied. Tot april kun je er heel goed skiën, daarna wordt de sneeuw wel snel minder. Wij hebben uiteindelijk niet geskied, maar zijn wel even bij een paar pistes gaan kijken die nog open waren, zoals bijvoorbeeld Vestlia. Het is er sowieso heel mooi, zo in de bergen. De kinderen speelden er nog wat in de sneeuw. Het plaatsje Ål ligt vlakbij, ik heb daar ‘s morgens naartoe hardgelopen en er zijn winkels en restaurantjes. In Geilo heb je Sofia’s bar, waar je goed kunt eten en borrelen.

Flåm en de Flåmsbana

Vanuit Geilo kun je, als het wat minder weer is, naar Flån rijden. Hier vertrekt de Flåmsbana naar Myrdal en weer terug, één van de mooiste treinritten ter wereld. Je komt oa langs de Kjofossen waterval en eindigt dus in Myrdal. Daar kun je terug fietsen of lopen naar Flåm, maar je kunt ook terug met de trein. Als je meer wil lezen over de Flåmsbana en de foto’s wil zien die er gemaakt heb, kun je even doorklikken naar mijn blog.

Gudvangen

In Gudvangen, een klein Vikingstadje in de buurt van Flåm is een leuk plekje om even wat te drinken, of een ijsje te eten. Er is ook een Vikingpark. Dat hebben wij niet bezocht, wegens tijdgebrek. Maar we hebben wel aan het fjord gezeten, heerlijk in de zon, genietend van het uitzicht. Omringd door water en bergen, en overal waar je kijkt in de lucht zie je watervallen.

Undredal

Na Gudvangen reden we door naar Undredal, een superschatting dorpje aan het fjord. Met een leuke staafkerk, een wild riviertje, een paar heerlijke restaurants en ook weer omringd door bergen en water. Als je in de buurt bent, zeker niet overslaan.

Laerdalsøyri

Vervolgens reden wij richting Borgund, waar een beroemde staafkerk staat die ik graag wilde zien. Het was een beetje om, maar wat het extra leuk maakte was dat we door de Laerdal tunnel kwamen. Die is extreem lang. Op de chauffeurs wakker te houden, zijn er op een paar plekken paarse lichten aangebracht, die een soort schrikeffect moeten hebben. Leuk om door te rijden, maar ook wel vrij saai, die 24 km tunnel hoor.

Borgund staafkerk

In Borgund staat een bijzondere staafkerk met klokkentoren. Helaas kwamen we er net na sluitingstijd aan, maar de gids was er nog. We konden niet meer naar binnen, ze had net afgesloten, maar buiten was het ook al heel mooi. De vrouwelijke gids was heel enthousiast en vertelde ons vanalles over de oude kerk en de nieuwe rode kerk die er naast staat. Ik vond het ‘t omrijden waard. Zeker zo in de avondzon kun je de staafkerk prachtig fotograferen. Staafkerken zijn echt uniek in Noorwegen en alleen daarom is het al leuk om er een paar te bezoeken.

Drøbak

We namen ‘s morgens afscheid van Geilo en het fijne vakantiepark. De rondreis door het zuiden van Noorwegen met kinderen ging verder richting Oslo. We besloten eerst voorbij Oslo door te rijden naar Drøbak, een dorpje net onder Oslo. Hier vind je het Badeparken, waar de kinderen in de speeltuin kunnen ravotten en met hun voetjes in het water kunnen. In het centrum zitten een aantal leuke restaurantjes en ijssalons, waar wij een ijsje hebben gekocht. Vrij bijzonder is het Tregaarden’s Julehuis, een kerstwinkel die het hele jaar open is. Ik heb er niks gekocht, mijn hoofd stond er niet naar, maar ze hadden er bizar veel kerstspullen!

Oslo

De rondreis vervolgde zich naar Oslo, waar we eerst het Vigelang park bezochten (het beroemde beeldenpark) en vervolgens op zoek gingen naar ons hotel (Thonhotel Panorama) in de buurt van Aker Brygge. In Oslo zijn we 3 dagen gebleven. We hebben er met water gespeeld, in water gespeeld, het operahuis gezien, de Marthallen bezocht, een waterval in de stad gevonden, door leuke wijkjes gestruind, heerlijk gegeten, gewinkeld en nog veel meer gedaan. Alles over Oslo met kinderen vind je ook weer elders op mijn blog. Overnachten: Thon Hotel Panorama Oslo.

Verdens Ende

En toen zat de rondreis door het zuiden van Noorwegen met kinderen er voor ons alweer bijna op. Na 3 dagen Oslo vertrokken we ‘s morgens al vroeg richting Verdens Ende, wat zoveel betekent als “het einde van de wereld”. Deze plek op het eiland Tjøme voelt ook echt magisch aan. Je parkeert ongeveer 10 minuten lopen van de (replica) van de oude vuurtoren, waar je naartoe kunt lopen. Er is een restaurant, maar er zijn ook picknickplekken. Je kunt er een beetje rondwandelen en de kinderen kunnen lekker spelen op de rotsen. Het uitzicht is prachtig en met mooi weer kun je er heerlijk zitten in de zon. Helaas hadden wij daar geen tijd voor, want we moesten door naar Langesund om de boot terug naar Hirtshals te halen!

Fjordline van Langesund naar Hirtshals

We namen de boot terug naar Hirtshals, slechts 4 uurtjes varen. Geen hut dus, dit keer, maar gewoon een beetje rondgehangen bij de speelplek en het restaurant tot de vier uur voorbij waren. Daarna was het al avond, en moesten we nog best wel een stukje rijden naar Ribe, aan de kust bij Denemarken.

Ribe in Denemarken

We hadden nog 3 dagen en die brachten we door in het oudste stadje van heel Scandinavië: Ribe. Dit is een Vikingstadje. Vroeger alleen gebruikt voor de handel, tot het ook steeds meer een plek werd waar mensen gingen wonen. We hebben er gelogeerd in een huisje van Dansk, op het Ribe Byferie en van daaruit Legoland en het Vikingcentrum bezocht. We reden met de auto over het strand (dat mag daar!), bezochten een paar leuke restaurantjes en hebben genoten van de laatste dagen van onze vakantie. Een perfecte afsluiter was het! Overnachten: Ribe Byferie

Terug naar huis

Maar helaas, aan alle mooie dingen komt een einde, en zo ook aan de rondreis door het zuiden van Noorwegen met kinderen. Het was een geweldige gezinsvakantie van bijna 2,5 week. Een dure ook, trouwens 🙂 Noorwegen en Denemarken zijn geen goedkope landen. Wil je het een beetje budgetvriendelijk houden, ga dan niet zoals wij elke dag uit eten, maar sjouw gewoon een kratje met levensmiddelen mee en wat flesjes wijn. Dat scheelt al een heleboel. Wij vinden het echter altijd leuk om landen ook culinair te ervaren, dus dan sparen we daar maar voor. We zijn terug in Nederland met een flinke dosis reiservaring en een hoofd vol prachtige herinneringen met ons gezin. Willen we nog een keer terug? Zeker! Noorwegen is één van de mooiste landen die ik heb bezocht en Denemarken heeft zeker voor de kinderen ook een heleboel te bieden.

Ben jij ook eens in deze landen geweest? Heb je tips? Heb je vragen? Ben je na het lezen van deze blog van plan om te gaan? Ik wil het allemaal weten, dus laat gerust een reactie achter!

Wij waren in het voorjaar in Noorwegen en hadden goed weer. Ook in andere seizoenen is Noorwegen fantastisch. Lees hier meer over Noorwegen in de winter

Datum beoordeling
Beoordeeld bericht
Rondreis door Noorwegen
Aantal sterren
51star1star1star1star1star
Vorig artikelFoto weekoverzicht Judith #229
Volgend artikelDelft Fringe Festival is dit jaar uitgebreid met Fringe 4 Kids!