Eco-ethische mode, wat is dat precies?

Ik heb het er hier met enige regelmaat over en het is ook niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Bewust en duurzaam wonen, koken en reizen zijn inmiddels ingeburgerde begrippen waar we niet meer vreemd van opkijken. Daarom zal het je wellicht ook niet verbazen dat aan dit rijtje ‘eco-ethische mode’ kan worden toegevoegd. Nooit gehoord van deze term? Ik leg je uit wat het betekent aan de hand van een paar voorbeelden.

Duurzaam geproduceerde stoffen

Helaas worden lang niet alle stoffen op een duurzame wijze gemaakt. Sterker nog, de meeste stoffen zorgen voor een hoop vervuiling in het creatieproces. Het verven en distribueren gaat gepaard met het gebruik van chemicaliën en kost een hoop energie. Zelfs stoffen gemaakt van natuurlijke materialen zoals katoen zijn niet altijd de meest milieuvriendelijke keuze, door de enorme hoeveelheid water, pesticiden en grond die nodig is om de katoen te laten groeien. Toch kan katoen, wanneer het biologisch geteeld en verwerkt wordt, een goede keuze zijn, aangezien het van nature biologisch afbreekbaar is. Vele grote modemerken bieden tegenwoordig ook een biologische kledinglijn aan. Zo beschikt deze website bijvoorbeeld over het Green Cotton-label, bestaande uit damesmode gemaakt van biologisch geteelde katoen. Daarnaast bieden stoffen die gemaakt zijn van biologische bamboe, wol, zijde, hennep en linnen ook uitkomst als je voor natuurlijke stoffen wilt kiezen.

Hergebruik van stoffen voor een ander doel (repurposing)

Zoals de naam al doet vermoeden, krijgt met repurposing de stof een ander doel dan waarvoor het oorspronkelijk is bedoeld. Vaak blijven grote partijen stof over, doordat grootschalige kledingproducenten niet alles van de bestelde batch nodig hebben. Kleinere kledingbedrijven kunnen hiervan profiteren en goedkoop de stoffen opkopen, die anders zouden worden weggegooid. Ook andere materialen die in eerste instantie niet voor de mode-industrie bedoeld zijn, kunnen in een tweede leven als fashion-item eindigen. Zo gebruikt het Zwitserse tassenmerk Freitag al jarenlang dekzeilen van vrachtwagens voor het produceren van tassen en andere accessoires. Het merk heeft ook een kledinglijn van natuurlijke materialen die, dankzij speciaal garen, volledig biologisch afbreekbaar is.

Houd het lokaal

Hoe dichter bij huis het kledingstuk geproduceerd is, hoe eco-ethischer het over het algemeen is. Het verschepen van het eindproduct speelt natuurlijk een grote nadelige rol in het milieuvriendelijk houden van de distributie. Maar ook de grondstoffen en andere materialen die nodig zijn voor het maken van de kleding dienen uit de buurt te komen om er zeker van te zijn dat het milieu zo min mogelijk belast wordt. Ook is de kans dat de kleding op ethische wijze geproduceerd wordt lokaal een stuk groter. De werkstandaarden en het loon in Europa liggen nu eenmaal een stuk hoger dan in sommige andere delen van de wereld, waar veel van de voor de Westerse markt bedoelde kleding vandaan komt. De Spaanse sneakerproducent Flamingos’ Life is een voorbeeld van een merk dat al deze punten meeneemt in de productie van hun schoenen. Niet alleen wordt het grootste deel van hun collectie in Spanje zelf geproduceerd, ook worden voor de schoenen geen dierlijke producten gebruikt. En voor elk verkocht paar sneakers, worden er twee bomen geplant door de NGO Eden Project, waarmee Flamingos’ Life samenwerkt om bij te dragen aan de herbebossing van de aarde.

Vorig artikelFoto weekoverzicht Judith #158
Volgend artikelWaar kan je naar uitkijken in 2018?
Judith van Wijk
Judith in 't kort: Vrouw, 47, mama van Sterre (2007), Yuren (2010), Lenthe (2012), Fee (2015). Sproeten, klein, bang van honden, gaat (te) graag uit eten, drinkt (te) graag rode wijn, verslaafd aan haar iPhone (ik geef het toe), zou graag veel meer boeken lezen (maar geen tijd), hart op de tong, onderwijsadviseur, zelfontplooiing, houdt van roze, heeft twee linkerhanden (maar knutselt heel graag met de kinderen), kan niet zingen (maar doet dat wel graag), heeft een stappenteller omdat ze anders teveel op de bank zit, zou vaker op vakantie willen, kookt het liefst liflafjes (en baalt dat de kinderen dan de helft niet lusten) en is een redelijke gadgetfreak. Judith professioneel: Judith is gediplomeerd leerkracht, pedagoog en onderwijsadviseur. Haar kracht is het verbinden, overtuigen en enthousiasmeren van mensen. Als moeder van 4 kinderen is ze natuurlijk ook ervaringsdeskundige als het gaat om opvoedingsvraagstukken. Dankzij haar reislust heeft zij veel ervaring op het gebied van reizen in het algemeen en reizen met kinderen. Haar expertise deelt zij op haar blog. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij ook diverse planners (gezinsplanners, huiswerkplanners en reisplanners) die in Nederland en België veelvuldig verkocht worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in