De afgelopen week waren wij nog lekker op vakantie. Terwijl ik dit schrijf zit ik in de auto onderweg naar huis. Eigenlijk zouden we morgenochtend (maandagochtend) vertrekken, maar na een leuke zondag besloten we vrij impulsief om gewoon ’s avonds nog de auto in te stappen. Het zou namelijk op maandag weer bloedheet worden en om dan de halve dag in de auto door te brengen, daar hadden we eigenlijk helemaal geen zin in. Als jullie dit lezen zijn we dus als het goed is lekker thuis en kunnen we nog een hele maandag van de zon genieten in onze eigen tuin in plaats van in de auto. Maar, nu eerst een verslag van de heerlijke vakantieweek.

Het lijkt al weer heel lang geleden, maar vorige week maandag zaten wij nog in Landal Mont Royal in het Moezelgebied. We vertrokken die maandagochtend redelijk vroeg van het park en gingen naar Heidelberg. Dit is een ontzettend gezellig stadje in Duitsland, met een prachtig kasteel. De rit erheen was best een stuk, dus toen we er waren hadden de kinderen honger en besloten we eerst wat te gaan eten. Dit deden we op de Markt, bij een leuk Italiaans restaurantje. De zon kwam door en dus konden we lekker buiten eten. Dan de lunch gingen we met allerlei treintjes naar het kasteel. Dat was leuk, maar ook omslachtig en tijdrovend. Je moest namelijk in 3 verschillende treintjes, dus steeds overstappen en dan best lang wachten op de volgende.

Heidelberg

Toch was het wel de moeite waard: een prachtig uitzicht en een mooi kasteel. We hebben genoten van deze stad en zouden best nog eens terug willen om het wat uitgebreider te bekijken. We reden door naar Steinach in het Zwarte Woud, waar een stacaravan van Canvas Holidays voor ons klaar stond op camping Kinzigtal. We kwamen vrij laat aan, waardoor we niet meer zoveel tijd hadden om de camping te bekijken. Meteen de bedden opgemaakt, de kinderen op bed gelegd en zelf ook naar bed gegaan. Helaas waren de kinderen erg onrustig. Een nieuwe omgeving, ander bed en bovendien met z’n drietjes op 1 slaapkamer… Maik en ik hebben heel wat keren uit bed moeten gaan om irritaties op te lossen, bange kinderen gerust te stellen en kinderen die niet konden slapen tips te geven om dit toch te laten lukken.

Ik begon de ochtend met een hardlooprondje. Maik haalde ondertussen broodjes en begon vast aan het ontbijt. Ik had verwacht vlot te kunnen aanschuiven, maar ik was verdwaald in het Zwarte Woud. Van hardlopen kwam sowieso niet heel veel, ik bleef maar foto’s maken van het uitzicht en het was bovendien veel te zwaar met al die heuvels. Dat ik verdwaalde kwam vooral omdat allerlei bosweggetjes die wel zichtbaar waren in Google Maps, niet bleken te bestaan of opeens ophielden. Ik durfde niet zomaar dwars door het bos zonder zeker te weten dat er ergens weer een pad zou komen, dus ging ik uiteindelijk maar dezelfde weg terug. Ik zag onderweg trouwens nog wel een hert en diverse konijntjes en eekhoorntjes.

Zwarte Woud tocht

Na het ontbijt deden we een tocht met de auto door het hoge Zwarte Woud. Hier heb ik al een blog over geschreven, want het was zo leuk om te doen. We zagen volop mooie uitzichten, kwamen langs fijne restaurantjes en deden een schitterende wandeling langs watervallen. Echt genieten.

Ik moest me woensdag om 16.00 uur melden in Europapark in het dorpje Rust, want we waren uitgenodigd samen met nog een heleboel bloggers, om dit park te ontdekken. Het was maar een uurtje rijden, dus we besloten rustig aan te doen. Eerst naar het openluchtmuseum en nog wat dorpjes bezocht, waaronder het dorpje waar de koekoeksklok vandaan komt.

Openluchtmuseum

Het openluchtmuseum was op zich heel mooi opgezet, maar we vonden het wel wat saai. Er was geen bedrijvigheid, zoals in het openluchtmuseum in Arnhem, dat was jammer. Uiteindelijk waren we op tijd bij Europapark, waar we direct naar de blokhut gingen waar we de nacht zouden doorbrengen. Spullen uitgeladen en Maik met de kinderen naar het park, terwijl ik een presentatie kreeg in het hotel. Er waren een heleboel bekenden, dat was leuk. Na deze presentatie trof ik Maik nog even in het park en daarna gingen we voor een gezamenlijk diner naar een restaurant. Daar hebben we lekker gegeten, maar het duurde voor de kinderen wel best lang voor het werd opgediend. Daardoor lagen ze vrij laat op bed en aten ze bovendien niet zoveel.

Ik had op zicht goed geslapen, wel met Fee naast me in bed, want die wilde niet alleen in een bed. Ik was vroeg wakker en besloot meteen te gaan hardlopen. Een prima rondje daar in de omgeving, het was niet zo heuvelachtig, maar wel veel natuur om het park heen. Toen ik terugkwam gingen we ontbijten en vervolgens het park in. Ik ga daar nog uitgebreid over schrijven, maar het heeft me echt verrast. Ik vond het leuker dan de Efteling. Sterre en Maik gingen in allerlei achtbanen. Ik durf dat allemaal niet, dus ik bleef veilig met de andere kinderen in het sprookjesdorp enzo. Later troffen we elkaar weer en ging Maik met Yuren en Lenthe ook nog wat heftige attracties doen, waar zij wel in mochten qua leeftijd en lengte. De dag vloog voorbij, ineens was het al bijna 7 uur en tijd om ons te melden in hotel Colosseum voor het diner. Dat was een Italiaans buffet, erg lekker! We gingen met een monorail terug naar de campsite om maar weer gelijk met z’n allen in bed te duiken. Wat was iedereen moe van alle leuke dingen en de indrukken!

Wederom de dag gestart met een hardlooprondje. Ik was best trots, want ik liep een persoonlijk record! Ik wil nog steeds de 5 km in 30 minuten halen, en ik kom steeds dichter bij. Ik zit er nog net een paar seconden boven.  Vervolgens gingen we ontbijten en toen nog maar weer Europapark in. We hadden nog niet alles gedaan en gezien, Sterre wilde per se nog een keer in de Silverstar en ik naar het Voletarium. Dat laatste was echt geweldig, mocht je ooit naar Europapark gaan, je moet daar in geweest zijn! Ik bracht de ochtend verder vooral met Feetje door. We gingen overal in: de bootjes, de treintjes, de tractors, de auto’s. Allemaal dingen voor haar leeftijd en ze genoot enorm van de privé aandacht en alle attracties. We lunchten in het Franse deel van Europapark en daarna besloten we dat het mooi was geweest.

Freiburg

Rond 14.00 uur gingen we met de auto richting Freiburg im Breisgrau, een leuke stad in de buurt van Europapark. De kinderen wilden winkelen, en dat bleek nogal hectisch. De een wilde sandalen, de ander een korte broek, de volgende een shirt . Maik en ik keken elkaar af en toe aan van: pffff waar zijn we aan begonnen. Met een ijsje werden ze weer even rustig en uiteindelijk kochten we alleen sandalen voor Lenthe en voor Sterre. Sterre heeft trouwens inmiddels grotere voeten dan ik! Na Feiburg reden we langzaam weer terug naar onze stacaravan op de camping, waar we nog een eitje bakten en daarna naar bed gingen.

Een prachtige dag, de zon scheen al vroeg en ik besloot niet te gaan hardlopen om mijn schenen een beetje rust te geven (ik heb nog steeds af en toe last van shin splint, dus ik moet rustig aan doen). Ik liep wel 3 km naar het dorpje om de broodjes te halen. Helaas kon ik daar niet pinnen, dus moest ik weer naar een pinautomaat. Gelukkig was er een Duitse meneer zo vriendelijk om mij even met de auto te brengen. Ik twijfelde wel even of ik bij deze vreemde meneer in de auto moest stappen, maar hij leek vriendelijk en het pakte gelukkig goed uit.

Badische wijnroute

Het plan was om deze dag de Badische wijnroute te gaan rijden. Dit is een route door het Zwarte Woud langs als alle wijngaarden, wijnhuizen en wijndorpjes. Ik had uitgezocht dat er ook hier en daar wat speeltuinen waren voor de kinderen om uit te razen, anders vinden zij het natuurlijk erg saai. De topper vonden wij het Windeck Castle bij Bühl vlakbij. Hier was een goed onderhouden, maar rustige speeltuin en vlak ernaast een goed restaurant met een geweldig uitzicht. Ik zal over de Badische Wijnroute ook nog apart een blogje schrijven, want het is zeker de moeite waard. Het jammere alleen was dat de slagboom op de camping om 12 uur dicht ging en wij dus met z’n allen in de auto zaten om weg te gaan toen we niet met de auto van de camping af konden. Ai! Dat werd dus nog een paar uurtjes in de zon zitten! De kinderen vonden het niet zo erg, maar daardoor konden we niet de hele route af rijden die dag.

De laatste dag van onze vakantie. We besloten rustig te ontbijten en daarna de Badische wijnroute verder af te maken. Op ons lijstje stond nog een bezoek aan Oberkirch en Durbach. Hier zitten de meeste wijnhuizen en de uitzichten zijn op de route ook weer fantastisch. Je kijkt eindeloos uit over de wijnvelden. We lunchten bij Oberkirch op een berg met een mooi uitzicht als afsluiter van de vakantie, kochten genoeg wijn om de zomer meer door te komen in Durbach en reden terug naar de camping. Daar speelden de kinderen met mij nog even in een beekje in de buurt van de camping en wandelde ik nog naar boven om de camping van bovenaf te fotograferen. De kinderen keken intussen naar de tenniswedstrijden, want we zaten met de caravan pal naast een tennisbaan.

De thuisreis

Rond 17.00 uur dronk ik met Maik nog even een  kopje thee en bespraken we hoe we het morgen zouden gaan doen. Nu al de auto in pakken en dan morgen zo vroeg mogelijk vertrekken? Of eerst rustig ontbijten en op ons gemak naar Nederland rijden? Hoe laat wilden we ongeveer aankomen? We waren het er allebei over eens dat het niet te laat moest worden, zodat de kinderen nog even lekker konden spelen en acclimatiseren voor ze naar bed moesten. Dus moesten we in elk geval alvast de auto in pakken en de wekker zetten, zodat we vroeg konden vertrekken.

Impulsieve actie

Ineens zei ik tegen Maik: waarom pakken we de boel niet in en rijden we vanavond nog naar huis? Het is zowel hier als in Nederland mooi weer, gaan we dan echt morgen de halve dag in die snikhete auto zitten? We overlegden het met de kinderen en die vonden het eigenlijk wel prima. Dus pakten we meteen de auto in, leverden de sleutel in en vertrokken om 18.15 uur van het kampeerterrein. De reis ging voorspoedig, om middernacht waren we thuis. De kinderen konden we min of meer slapend op bed leggen en vanmorgen werden we lekker wakker in ons eigen huis. Met nog een hele lange zonnige dag voor ons!

Vorig artikelMoederdag, dit jaar doen we het anders!
Volgend artikelGewoon niet nemen…