lammetjes voorjaar 2021Het was een goed besluit om toch nog een paar dagen naar Friesland te gaan. Ook al was het de eerste dagen snoeikoud, het was een mooi avontuur en we hebben een heleboel gedaan. Anders hadden we vooral weer binnen gezeten, want echt lekker weer was het natuurlijk niet. Nu trokken we er toch op uit en hebben we leuke dagen gehad.

De week begon natuurlijk als een gewone werkweek. Ik had het superdruk op maandag, viel van de ene afspraak in de andere. Ondertussen was de school nog dicht vanwege alle Corona perikelen. Uiteindelijk waren er 18 kinderen uit de klas van Lenthe besmet en 3 leerkrachten. Inmiddels ook wat familieleden aangestoken natuurlijk. Afijn, Maik en ik probeerden zo goed en kwaad als het ging ons werk te doen en elkaar af te lossen. Wat heel fijn was: de school had nu 3 x per dag ruim een half uur via Google Meet een les. Dat gaf wel meer rust dan wanneer je als ouder alle instructies moet geven. ‘s Avonds deed ik ook nog een wandeling met Niky, voor het eerst sinds weken weer. Oh, en er kwamen nog wat nieuwe stekjes binnen die ik meteen in potjes heb gezet.

Stekjes plantrebelz

Op dinsdagochtend had ik het gelukkig niet zo druk, dus kon ik met de kinderen bezig zijn. Maik had het namelijk wel druk. Ik maakte broodhaasjes voor de Pasen en deed spelletjes en hielp met het schoolwerk. In de middag had ik nog wel afspraken en aan het eind van de middag deden we een online potje Wie is de Mol. Ik had vooraf instructies gekregen, want ik was namelijk de mol in mijn team. Dat was superleuk om te doen en helemaal niemand had geraden dat ik de mol was, dus volgens mij had ik het goed gedaan. ‘s Avonds moest ik nog een rondje gaan hardlopen. Daar had ik totaal geen zin in, maar ik heb als doel om 250 km per kwartaal te rennen (en dus 1000 km dit hele jaar) en om dat te halen moest ik nog 8,8 km. Wat trouwens niet helemaal waar was, want mijn runkeeper liep vorige week een keer vast. Ik had dus allang die km gelopen, maar dat was niet geregistreerd. Tegen mijn zin ging ik dus voor een lange ronde en gelukkig lukte dat, al was het dan met een waardeloze tijd.

paasei gekleurd door fee in vakjesbroodhaasje met ei

Er zou een vriendinnetje van Sterre uit Qatar langskomen, die een paar weken in Nederland was, maar dat kon niet doorgaan vanwege de mogelijke corona. Lenthe was op dinsdag de tweede keer getest en we kregen ‘s morgens de uitslag dat het opnieuw negatief was, maar Yuren, Fee en ik moesten ook nog getest. Fee, omdat we inmiddels hadden gehoord dat ook haar juf positief getest was en ik ging zelf testen, omdat een moeder uit de klas van Fee besmet was en ik had vrijdag met haar staan praten. Haar dochter (vriendinnetje van Fee) had de hele middag bij ons gespeeld, maar zij had nog geen uitslag. We wilden nog steeds graag op vakantie, dus besloten we Yuren ook maar mee te nemen voor een test. Dan wisten we gewoon zeker dat niemand het zou kunnen hebben en we ook echt weg konden. Het was deze dag ook dik genieten van het mooie weer natuurlijk! Veel ijsjes gegeten!

genieten van de zon maart 2021ijsje april 2021

Vroeg in de ochtend zagen we dat iedereen in ons gezin uiteindelijk negatief getest was en we definitief op vakantie konden. We waren na vrijdag met niemand meer in aanraking geweest, dus er waren geen nieuwe kansen dat we besmet waren. Helaas was de luxe safaritent die we eerder geboekt hadden, inmiddels voor 2 dagen vergeven aan iemand anders. We konden er nog wel voor 2 dagen heen, dus dat deden we. Achteraf was het maar goed ook, want het was ontzettend koud! Bovendien bleek het minder luxe te zijn dan we dachten en ook veel kleiner dan verwacht. Wel hadden we prachtig uitzicht, renden er hertjes langs en was het gewoon een mooi plekje. Helaas viel ‘s avonds de stroom uit in de hele omgeving, waardoor we het elektrische kacheltje niet aan konden doen. Gelukkig had ik wel kruikjes bij en konden we water koken in een pannetje op het gasfornuis dat wel in de tent zat. Maar alsnog: we sliepen amper door de kou. Uiteindelijk is Fee tussen ons in komen liggen en hebben we nog een uurtje of 3 kunnen slapen, maar dat was het wel.

trampoline kuinreuitzicht camping schoterveld kuinre

hertjes kuinre

camping schoterveld

Doodmoe zaten we aan het ontbijt, wat ook heel koud was in de tent. Zo vroeg mogelijk gingen we dus de auto in, want daar kon de verwarming aan en werden we langzaam een beetje warm. We gingen eerst naar Urk, wat een verrassend leuk vissersdorpje bleek. We deden een rondje door het stadje, haalden wat Urkse specialiteiten als lunch en reden daarna door naar Schokveld, wat UNESCO werelderfgoed is. Daarna gingen we naar het Waterloopbos, waar we een mooie wandeling van ongeveer 5 km maakten. Toen we terugkwamen op de camping waren Laura en Eddo er met de caravan ook. We aten met z’n allen, lekker in de caravan met een kacheltje aan, heerlijk. Tot zo’n half 12 hebben we er gezeten, deden onze eigen pubquiz met muziek uit de jaren ’85-’87 en de kinderen speelden met elkaar. Was heel gezellig. Daarna weer opnieuw de koude tent in 🙂 Dit keer was er wel stroom en gebruikte ik de waterkoker om de kruikjes op te warmen, ook de kachel kon aan. Daarbij was het iets minder koud, dus we sliepen wat beter.

vuurtoren urkurks dikkertje

kerkje aan zee urk

in de caravan bij lau en ed

Wij moesten al om 10 uur de tent uit, dus we ontbeten vroeg en gingen daarna met Laura, Eddo en de kinderen naar Lemmer, het Tjeukemeer en we maakten een wandeling bij de Deelen. Later hoorde ik dat Hugo de Jonge daar ook liep met zijn gezin, bijna om dezelfde tijd. We hebben hem niet gezien, maar het was wel een mooie plek om te wandelen. Rond half 4 namen we afscheid van Laura en Eddo. Zij bleven nog wat langer op de camping, terwijl wij doorreden naar Nelleke en Johan om te borrelen. Dat was zo gezellig, dat we ook maar bleven eten. Tegen half 9 kwamen we aan bij onze nieuwe accommodatie: de trekkershut bij hoeve Noordveld. Ik had hier al eens gelogeerd toen ik de Elfstedentocht fietste vorige zomer, dus ik wist dat het een mooi plekje was. En het allerfijnste: het is geen tent, maar een dichte hut met verwarming! We kwamen helemaal bij. Eigenlijk is het voor 4 personen, maar de eigenaar had gezegd dat we er wel 2 matjes bij mochten leggen. Ging prima. We hadden trouwens dit keer bewust niet gekozen voor een comfortabel huisje ofzo, omdat we juist lekker buiten wilden zijn. Alleen hadden we wel op iets warmer weer gehoopt 🙂 De quote van deze vakantie werd dus: omarm het avontuur! (We hebben ook wel eens als quote gehad: chillen en genieten van het uitzicht)

de deelen natuurgebied

bij nelleke en johan wijn drinke

Pasen! We sliepen lekker uit en gingen toen voor een Paasontbijt en egghunt. Ik had allerlei  paaseieren verstopt rondom de trekkershut en de kinderen gingen ze zoeken. Na al deze commotie besloten we een halve Elfstedentocht te gaan rijden met de auto. Ik had natuurlijk vorig jaar alles al gezien op de fiets, maar ik vond dat de kinderen ook de Tegeltjesbrug moesten zien, en alle 11 fonteinen enzo. Het was een leuke tocht, maar Lenthe voelde zich niet zo lekker, die is altijd wagenziek. We zijn dus regelmatig gestopt, even de auto uit, een warme chocolademelk gedronken of een lunch ergens afgehaald. Rond 18.00 uur waren we weer terug. Omdat we zo laat hadden geluncht, had niemand nog trek. De kinderen wilden op schermpjes, dus Maik en ik besloten te gaan wandelen. Ik had een wandeling online gevonden van 8 km, maar toen we eenmaal een kilometer of 4 onderweg waren, bleek er een deel van de route afgesloten en moesten we maarliefst 4 km om lopen! Ontzettend balen, want de zon begon onder te gaan en het waaide heel hard. Naja, er was niks meer aan te doen, dus we liepen maar gewoon door. Maik redde onderweg nog een lammetje dat in een rooster was terecht gekomen met zijn pootjes en ongeveer 2 uur later waren we weer terug. Moe, maar voldaan. We aten broodjes met knakworst en sloten af met suikerbrood. Daarna gingen we allemaal lekker slapen. Morgen gaan we weer op ons gemak terug naar huis.

fontein ijlst voorjaar 2021

paasontbijt in friesland 2021kuinre uitzicht

Juut Tjeukemeer

Kids bij bloesem in IJlst

Vorig artikelCreatief knutselen met diamond painting
Volgend artikelZorghulpmiddelen voor jong en oud