Whiskey in the jar feeWe hebben een heerlijke eerste vakantieweek achter de rug. Met mooi weer, lekker eten, leuke dingen doen. Zo fijn dat we na deze week nog niet eens op de helft zijn. We vonden een heel bijzonder plekje om te overnachten en roosterden marshmallows tot het donker werd. Polen is echt heel leuk!

We vertrokken uit het kleine appartementje dat we boekten in de kustplaats Leba. Dit is best een toeristisch plekje, als je ‘s avonds door de straten loopt ziet het zwart van de mensen. Voor vertrek ontbeten we bij een heel leuk bakkertje in het centrum. Piekarna Cukiernia Plotka. Heel leuk ingericht en geweldige taartjes en croissantjes. Daarna reden we met de auto naar de parkeerplek van Slowinski Nationaal Park, op ongeveer 10 minuutjes rijden van Leba. Het was er superdruk, maar we vonden toch snel een parkeerplek. Daarna moesten we lang in de rij voor kaartjes: eerst voor het park en daarna voor de elektrische bus. Je kon ook gaan lopen, maar dat was 7 km heen en 7 km terug, voor de kinderen een beetje te ver. Nu was het maar 1,5 km lopen, want de busjes stoppen niet bij de ingang van de “wandelende duinen”. Ons eindpunt was dus de Poolse Sahara, een enorme zandvlakte omgeven door bos en water. Het was druk, heet, maar erg mooi. Na ongeveer een uurtje daar zijn we terug gegaan en begonnen we aan de rit naar Gdansk.

in de poolse sahara

Gdansk

In de auto boekte ik Forrest Apartment, een mooi appartement midden in het centrum. Ik vond daar een grote familiekamer met 3 tweepersoons bedden. ‘s Avonds liepen we de promenade af waar allerlei restaurantjes zitten en waar je ook de Middeleeuwse hijskraan kunt bekijken. De kinderen waren moe, dus we besloten op tijd te gaan eten. Ze wilden hamburgers, dus keek ik op TripAdvisor naar het beste hamburger restaurant en dat zat toevallig in de buurt: Whiskey in the Jar. Zelf nam ik spareribs, die waren ook prima. Daarna liepen we terug naar het appartement en gingen we slapen.

gdansk middeleeuwse hijskraan

Dichtbij Gdansk ligt een badplaats: Sopot. In Gdansk zitten vooral klassieke restaurants, in Sopot vind je trendy tentjes. We besloten dus daar te gaan ontbijten en kwamen terecht bij  LAS. Een grappig tentje vlakbij het strand, waar we ontbeten met granola en taartjes. Daarna gingen we op het strand zitten, zodat de kinderen even konden zwemmen en met zand spelen. Nu was ik zo stom om de tas met zwemspullen niet mee te nemen, dus moesten ze in hun ondergoed. Gelukkig lonkte de heldere zee zo erg, dat ze daar geen probleem van maakten. Nou ja, Sterre ging dat natuurlijk niet doen, maar die was druk met stenen en schelpen zoeken. Na anderhalf uur strand vonden we het mooi geweest en reden we naar Westerplatte, een gebied met overblijfselen uit de oorlog. We liepen de ruïnes van bunkers af en het monument en daarna reden we terug naar Gdansk. Yuren was trouwens een beetje mokkig daar, want hij wilde eerst droge kleren aan trekken. Dat was echter niet op de route, dus dat deden we niet. Hij was blij toen we in het appartement waren en hij even kon douchen en droge kleding aan kon trekken.

Forest apartments gdansk

Sterre en Yuren sopot zee

zeemeermin lenthe sopot

Westerplatte gdansk

Rondje stad

Toen iedereen weer opgefrist was, deden we een wandeling door Gdansk. We hadden tot nu toe alleen het havengebied gezien, nu doken we ook het andere deel van de oude stad in. Ik had zelf al een deel gezien, omdat ik ‘s morgens voor het ontbijt was gaan hardlopen.  Wij vinden Gdansk een ontzettend leuke stad, heel veel sfeer en gezelligheid, leuke musea (die wij niet bezocht hebben trouwens) en prachtige oude gebouwen. De jongste meisjes wilden heel graag een gekleurde vlecht in het haar, dat zaten ze zowat op iedere hoek van de straat te doen. Dus zijn we gezwicht 🙂 Dus die lopen nu allebei met een blauwe vlecht in het haar. We wilden gaan eten bij Chleb, een hele goede Italiaan, maar daar stonden ze rijen dik voor de deur. Wij kozen dus voor het duurdere True, een vis en steak restaurant met champagne, oesters en een prachtig uitzicht. We hebben heerlijk gegeten, voor “Nederlandse” prijzen 🙂 Vandaar dat het zo rustig was daar….

straatbeeld gdansk

lenthe en fee gdansk

Maik begon de ochtend met een rondje hardlopen, de eerste keer na zijn val. Ging nog niet geweldig, want zijn ribben doen nog erg zeer. Rond 9 uur gingen we ontbijten langs de kade, bij het restaurant waar we gisteravond door de drukte niet terecht konden. Dit keer was er wel plek en het ontbijt was bizar lekker en veel. We hadden maar 4 porties genomen, maar zelfs daarvan bleef nog over. Het is hier in Polen gebruikelijk om te ontbijten met een wafel met suiker en vruchten of een wafel met ei. Daardoor is het ontbijt zo machtig, dat we de lunch vaak overslaan. Na het ontbijt was het tijd om verder te trekken. Via het Elblag kanaal, waar je kunt kijken hoe boten van het lager gelegen deel naar het hoger gelegen deel worden overgezet met een soort bootlift, reden we naar Utka. Een gehucht in het Mazurische meren gebied. Hier had ik via internet een soort klein houten huisje gevonden, waarvan de recensies goed waren. Magia Krutyni heet het. Het huisje bleek nog leuker dan ik had verwacht, met een mega grote tuin en van alle gemakken voorzien.

kabouterhuis ukta

Kampvuur en marshmallows

Hoewel in het dorpje een leuk restaurant zit, besloten we pizza en wijn te halen en lekker bij ons poppenhuisje te eten. Maik stak een vuurtje aan bij de vuurplaats en we roosterden na het eten daar marshmallows. In de regen, want het weer was eind van de middag een beetje omgeslagen. De temperatuur was gelukkig wel goed, dus we konden gewoon buiten blijven zitten. Het was een heerlijke avond, na de regen kwam er weer zon en zo konden we nog lang genieten van de ondergaande zon. Daarna staken we buiten de kaarsjes aan en hebben we nog een poosje buiten gezet met thee en chocola, tot het koud werd.

marshmallows roosteren boven vuur

Fee marshmallow vuur in regen

Ik was al vroeg wakker en besloot beneden in het houten huisje even te gaan werken. Terwijl ik op vakantie ben, komen er gewoon aanvragen voor artikelen en bovendien wil ik ook de vakantie uitwerken. Via Instagram krijg ik al veel vragen over alle accommodaties en onze route, dus die schrijf ik meteen op, zodat ik ze na de vakantie kan publiceren. Rond half 9 kwam iedereen zijn bed uit, ging douchen en deed ik mijn sportkleren aan en ging ik een stukje rennen. Daarna reden we naar Mragowo om aan het meer te ontbijten. We waren alleen net 1 minuut te laat voor het ontbijt, dus moesten we van de lunchkaart kiezen. Daar stonden spareribs op en de kinderen wilden dat allemaal. Ik snap niet hoe ze het wegkregen, maar goed. Zelf nam ik lekker een chocoladetaartje als ontbijt 😉 Om 13.00 uur gingen we kanoën over de Krutynia, een bochtig riviertje dat door deze streek loopt en de meren met elkaar verbindt. We hadden twee kano’s gehuurd voor 3 personen. Ik ging met Sterre en Fee en Maik met Yuren en Lenthe. Een tocht van 10 km was het over een vrij rustig watertje. We moesten flink peddelen, want er zat nauwelijks stroming in. We hebben ontzettend gelachen, want natuurlijk kwamen we regelmatig in het riet terecht. Na 2 uur en een kwartier kwamen we aan bij de eindbestemming, waar we werden opgehaald met een busje en terug werden afgezet bij ons kleine kabouterhuisje. De rivier loopt hier vlak langs.

kanoen ukta

gezin ukta kano

Avondeten in Mikolajki

Na het kano avontuur borrelden we wat in de tuin, terwijl de kinderen lekker speelden. Rond 17.00 uur reden we naar Mikolajki, een plaatsje ongeveer 15 minuten verderop. We struinden wat door het centrum, de kinderen speelden in de fontein en toen reden we door naar een restaurant met uitzicht op het meer en een heerlijke tuin met trampoline. Daar aten we pasta en visjes in de avondzon. We waren allemaal moe toen we terug kwamen, maar Yuren wilde per se nog het vuurtje aansteken, want “dat is gezellig”. Dus eindigden we ook deze fijne vakantiedag met een fikkie op deze heerlijke plek in Ukta.

fee juut kabouterhuis ukta

Op de bonnefooi op vakantie gaan

Veel mensen vragen trouwens via Instagram hoe we het nou doen met die vakantie. We hebben niets geboekt vooraf en zien gewoon wel wat we doen en waar we slapen. Accommodaties zoek ik via internet, of ik gebruik Google Maps om te kijken wat er beschikbaar is in de omgeving waar we heen willen, of ik gebruik Booking.com. Verder heb ik 2 boekjes van Polen gekocht van te voren en een globale route uitgezet. Maar omdat we niks geboekt hebben, ligt niks vast. We zijn begonnen in het Noorden en het idee is om rechtsom een rondje te rijden. Ik heb geen stress van het niet weten waar ik slaap, mijn ervaring is dat het altijd wel lukt om wat te vinden. De ene keer wat luxer dan de andere keer, je moet je wel een beetje flexibel kunnen opstellen. Ik ervaar dit juist als het ultieme gevoel van vrijheid dat ik niet weet waar ik slaap. Is het ergens leuk, dan boeken we wat langer, valt het tegen dan zijn we na 1 nacht weer weg. Soms kun je niet bijboeken, dan is dat zo, vinden we wel weer iets anders leuks. Na twee nachten in dit kabouterhuisje zitten we de komende 2 nachten in een luxe hotel. Het is dan fijn om goeie wifi te hebben en een luxe badkamer enzo, maar aan de andere kant ben ik dat na 2 dagen ook weer beu. Luxe is namelijk soms ook gewoon saai en net als thuis 🙂 Er zijn mensen die het heel belangrijk vinden, maar wij dus niet. Ik houd juist van de afwisseling. Na een paar dagen wat minder luxe waardeer je de luxe ook meer trouwens. Bovendien zijn we de hele dag op pad en slapen we vaak alleen maar ergens. Overigens lees ik wel altijd recensies en ik boek niks wat slechte beoordelingen heeft. Op boeking.com moet een accommodatie minimaal een 8 hebben en het moet absoluut schoon zijn!

juut hangmat ukta

Maik vuurtje stoken

We ontbeten in de tuin van ons kleine kabouterhuisje en reden toen via een klooster aan het meer door naar Warschau. Onderweg stopten we in Pultusk om een ijsje te eten en de 3 uur lange rit te breken. We hadden best veel wegwerkzaamheden onderweg en files, dus het had uiteindelijk veel langer geduurd. Eenmaal ingecheckt in het hotel gingen we in de stad eten bij een supergoed restaurant en daarna nog even naar de fonteinenshow kijken. Bij terugkomst in het hotel bleek dat het beloofde 4e bed niet was neergezet. Er bleken niet genoeg extra bedden beschikbaar. Er werd een extra hotelkamer aangeboden op een andere verdieping. Dat voelde voor ons niet goed. Yuren en Sterre zouden daar op zich best samen kunnen slapen, maar het is toch ver bij ons vandaan. Bovendien zou dat betekenen dat Lenthe en Fee met z’n tweetjes alleen op een kamer liggen, zonder telefoon. Stel dat er ‘s nachts iets is, dan krijgen ze ons misschien niet wakker? We besloten Fee maar tussen ons in te leggen en de andere 3 op de kamer naast ons.

vanilove pultusknr 31 warschau restaurant

fontein warschau

Fee had tussen ons in geslapen, daardoor was ik best vroeg wakker. Op zich geen probleem, in dit hotel was een gym dus ik stond om half 8 op de crosstrainer. Daarna reden we naar Bulke Przez Bibulke, om daar te ontbijten. Geweldig leuk tentje, met het beste ontbijt tot nu toe in Polen. Met onze goed gevulde buikjes was het tijd om Warschau verder te gaan ontdekken. Alles lag best uit elkaar, dus we deden veel met de auto. Eerst naar Plaza Poniatowka, een aangelegd strand aan de rivier de Wisla. Er was ook een speeltuin en wat restaurantjes. Vervolgens reden we naar de hipster wijk Praga, waar we terecht kwamen in Centrum Praskie Kosener. In de oude wodkafabriek is een heel hip stukje Warschau te vinden, met allerlei leuke craftwinkels, marktjes en restaurantjes. Ook wat speeldingen voor de kinderen. We kochten er sieraden, boekjes, papier en pennen. Fee vond ook nog een leuke trui met unicorns. Daarna reden we naar het oude centrum. Yuren wilde nog een luchtje kopen en ik een wandeling door het oude centrum. Dat was een flinke tippel, bij elkaar wel een km of 8 schat ik. Tussendoor hebben we natuurlijk nog even ergens wat gedronken en gegeten. We kwamen langs prachtige gebouwen, het graf van de onbekende soldaat en eindigden bij het zusje van de zeemeermin uit Kopenhagen. Een fontein op de markt. Daarna liepen we terug naar de auto, waar we vlakbij nog een gezellig, maar rustig restaurantje vonden met de naam Stara Kamienica. We aten Poolse Pierogi, wat we allemaal niet heel spectaculair vonden, maar wel vullend. Dit keer gingen we op tijd terug naar het hotel. We vinden het leuk de stad gezien te hebben, maar het haalt het bij lange na niet bij Gdansk.

Bulke Przez Bibulke

Plaza Poniatowka

Centrum Praskie Kosener

boekjes kopen Kosener Praga

graf onbekende soldaat warschau

fontein zeemeermin warschau

Hoera! Er stond wel een extra bed nu op de kamer bij de kinderen, dus kon Fee daar slapen en wij gewoon met z’n tweetjes. Eindelijk een nacht goed geslapen dus. Ik maakte weer gebruik van de gym na het wakker worden, daarna douchen en met z’n allen inpakken en op pad. Maik had een tentje net buiten het centrum van Warschau gevonden om te ontbijten: Charlotte. Leuke plek, en heerlijk Frans ontbijtje. Daarna 1,5 uur de auto in naar Kazimierz Dolny. Onderweg stopten we nog even om een Poolse wijngaard te bezoeken, maar die bleek dicht. We konden wel een paar wijntjes kopen, dat hebben we dan maar gedaan. Helaas werd ik daar weer door zo’n stomme daas gestoken en loop ik nu weer met een ei op mijn knie rond. De vorige mega muggenbult was net weg, grrr. Kazimierz Dolny bleek nogal druk en toeristisch. We vonden gelukkig wel snel een parkeerplek. Het stadje was gezellig druk en deed wat Frans aan vonden we. Op de markt staat een bronzen beeld van een hond. Er is een verhaal dat rondgaat dat je een wens kunt doen terwijl je de poten vast houdt, die zou dan uitkomen. Allemaal even geprobeerd natuurlijk. Vervolgens klommen we de Drie Kruizen Heuvel op. Was een korte, maar pittige klim bij 30 graden. We hadden allemaal verhitte koppies, maar geen spijt, want het uitzicht was prachtig. Terug in het dorpje beloonden we onszelf met een ijsje voor we aan de volgende rit van 50 minuten richting Lublin te begonnen. We waren er rond 4 uur en het bleek, wederom, een erg leuk appartement midden in het centrum inclusief parkeerplek. En wasmachine! We hebben meteen een was gedraaid, want na 10 dagen begon het ondergoed bij iedereen een beetje op te raken. Nadat we dat hadden uitgehangen zijn we het stadje gaan ontdekken. Het bleek ontzettend gezellig, met overal straattheater en muziek. Na lang zoeken vonden we ook een restaurantje met plek voor 6 personen en hebben we heerlijk gegeten. Onderweg naar het appartement terug, kwamen we langs het fonteinenpark waar de kinderen lekker doorheen gerend hebben. Zeiknat kwamen we terug in het appartement. Na een warme douche en het uithangen van de natte kleren gaan we nu lekker slapen. Morgen weer een nieuwe dag!

Auto inpakken warschauontbijt warschau charlotte

wijn kopen kazimierz

wenshond kazimierz dolnyfee unicorn ijs dolny

marktplein kazimierz dolny

view kazimierz dolny vanaf de 3 kruizen heuvel

drie kruizen heuvel kazimierz dolny

tinto lublin

marktplein lublin

Lublin museum langst op 1 been

sterre fonteinpark lublin

fee lenthe fontein lublin

i love lublin letters

Vorig artikelDe beste tips bij zonnebrand