Fee verdrietig omdat mama naar Spanje gaatHet grootste deel van de week bracht ik door in Spanje. Vandaar dat mijn weekoverzicht vandaag ook wat later is. Ik kwam gisteravond pas laat thuis. Had ook nog vertraging, omdat er positief getesten waren ingestapt. Moesten die koffers er weer uit enzo. Anyway: hier is ie.

Terwijl ik me heen alleen maar hoor over positief geteste kinderen en klassen in quarantaine, hadden wij een goede week gehad. Iedereen kon deze dag gewoon naar school en ik lekker werken. Ik had het druk, veel afspraken deze maandag. Heel even tussendoor had ik ruimte voor een rondje hardlopen, precies van twee uur tot half 3. Het was het eerste post-covid rondje, 17 dagen na de nieuwe test. Ik durfde het aan, omdat het zwemmen en de crosstrainer dit weekend goed was gegaan. De eerste 5 minuten waren zwaar, ik had enorme pijn aan mijn longen. Net toen ik twijfelde of ik niet moest stoppen, ging het beter. Uiteindelijk rende ik dus 5 km, in best een prima tijd. Die conditie zit dus toch wel ergens nog. Bij thuiskomst had ik wel lang last van een hoge ademhaling en hoge hartslag en die longen bleven ook wat zeuren. Of het dus heel verstandig was weet ik niet zeker. “Gelukkig” ga ik de rest van de week naar Spanje en is er geen ruimte voor mijn sportkleding in de handbagage. Dat wordt dus een weekje verplicht wandelen weer. De jongste meisjes vonden het wel lastig dat ik wegging trouwens. Allebei moesten ze huilen. Toen ik zei dat ze een aftelkalender konden maken, ging de focus daar op en waren ze weer vrolijk.

Lenthe aftelkalenderkoffer voor spanje

Mijn allerliefste man bracht mij om 4 uur ‘s nachts naar het vliegveld, want ik vloog om 6.50 uur. Dat was echt heel fijn. De vlucht ging voorspoedig en aan het eind van de ochtend hadden we de huurauto opgehaald en waren we onderweg naar Granada. Daar gingen we eerst wat eten op een terras in de zon. Zo fijn! Daarna bezochten we het Alhambra, een prachtig Moors paleis. Daar hebben we zo’n 3 uur rondgelopen. Je moest er (buiten) ook een mondkapje op, wat ik natuurlijk niet wilde, dus ik had ongeveer 2 keer ruzie met een bewaker die de tweede keer dreigde me buiten te zetten, maar daarna kwamen we hem gelukkig niet meer tegen. Ik heb enorm veel foto’s gemaakt van prachtige doorkijkjes en details in het paleis. Toen we klaar waren was het al bijna 6 uur en hadden we weer trek gekregen. We besloten een restaurant te zoeken met uitzicht op het Alhambra. Het koelde snel af toen de zon onder was, dus we hadden het koud! Helaas was in het restaurant ook alles open, waardoor we er niet warm werden. Dat was trouwens ook het enige restaurant waar we een qr code moesten laten zien, verder gelukkig de hele reis nergens. We hebben wel lekker gegeten met een mooi uitzicht op het uitgelichte paleis, maar de kou was niet fijn. We vertrokken dan ook vroeg weer naar het hotel. Dat bleek ook een beetje tegen te vallen, het was een beetje viezig en ook daar in de kamer heel koud. Wel hadden we een eigen parkeerplek en voor €15 pp moet je ook eigenlijk niet zeuren natuurlijk 🙂

met melissa in granadaalhambra granada

Na een slechte nacht vanwege de kou liepen we Granada in, om ergens te gaan ontbijten. We kwamen terecht bij Perspectieven Cafe, wat een leuk hip tentje was, maar opnieuw… koud!! Geen verwarming, deur wagenwijd open. De yoghurt met fruit was heerlijk, maar we bevroren zowat. Granada ligt vrij hoog en dus was het er in de ochtend maar 1 graad boven nul. We wisten dan ook niet hoe snel we in de auto moesten zitten met de verwarming aan om een beetje op te warmen. Op naar Guadix. Dit is een schattig wit dorpje met grotwoningen die je kunt bezoeken. Het was er heel rustig en inmiddels was de zon opgekomen en het dus weer heerlijk lenteweer. Na wat te hebben rondgelopen, een grotwoning van binnen te hebben gezien en een uitkijkpunt te hebben bezocht, reden we door naar Tabernas. Dit is een klein dorpje in de Tabernas woestijn. Ik vind woestijn wel een groot woord, want je ziet er vooral heel veel gesteente en bergen. Het is wel prachtig. We aten bij La Dalia, een leuk tapas tentje en kregen bijna de slappe lach dat onze maaltijd slechts €14,60 was voor z’n tweetjes. Vervolgens maakten we een wandeling door de woestijn naar de Oase van Lawrence of Arabia. Het was echt een prachtige en ook wel spectaculaire wandeling. Eerst daalde je vrij wankele trap af, met een waanzinnig uitzicht waardoor je je in Amerika waande, daarna volgden we de rivierbedding door schitterende landschappen. Het was geen rondwandeling, dus we moesten na het bereiken van de oase dezelfde weg weer terug. Daarna gingen we inchecken bij ons houten huisje in de woestijn. Daar was nog een soort cowboyshow waar ik niks van begreep in het Spaans. Het huisje was trouwens best fijn. Niet superluxe, maar schoon en warm. Voor het avondeten gingen we terug naar het zelfde tentje als waar we geluncht hadden, omdat er ook niet zoveel anders was.

wandeling canyon tabarnas

Na een goede nacht gingen we voor zonsopkomst naar het Kasteel van Tabernas. Na een korte, stijle klim bereikten we het kasteel. Er was helemaal niemand, alleen wij, dus dat was prettig. Geen mensen die op je foto’s in de weg lopen enzo. Het duurde nog best een tijdje voor de zon ook echt opkwam en het was opnieuw heel erg koud zo vroeg in de ochtend. Toch was het de moeite waard, het was prachtig om de omgeving steeds lichter te zien worden van de zon en de mooie kleuren te aanschouwen. Ook het ontbijt deden we weer bij La Dalia, lekker met een warme choco erbij om op te warmen. Dan stapten we in de auto voor een flinke rit via de bergpas A-337 richting Nerja. Het was een enge, maar schitterende tocht. We zagen besneeuwde bergtoppen, veel groen en mooie, bochtige wegen. In Nerja gingen we eerst naar het huis wat we gehuurd hadden. Er was een zwembad, maar het water was echt te koud. In Nerja aten we opnieuw tapas en we gingen op tijd naar bed.

kasteel tabernas uitzicht

kasteel tabernas zonsopkomst

juut bij kasteel tabernas

auto sunny cars spanje

besneeuwde bergtoppen

Helaas had ik blijkbaar iets verkeerds gegeten, want om 5 uur in de ochtend werd ik wakker omdat ik niet lekker was. Na een uur of 3 ging het gelukkig iets beter en besloten we toch op pad te gaan. We maakten een wandeling naar een amandelbloesemparkje, zo’n 3 km lopen over zeer steile weggetjes. Helaas zat het weer niet zo mee, er hingen donkere wolken boven de wandeling. Na een picknick in het parkje gingen we weer terug. Die picknick bestond overigens voor mij alleen uit een appel, want ik had nog niet veel trek. Na de wandeling reden we naar het balkon van Europa in Nerja, een uitkijkpunt aan de kust. Denk aan palmbomen, azuurblauw water, echt heel mooie. Het stadje zelf vonden wij een beetje tegenvallen. Het was niet zo groot. Er waren wel een paar pittoreske straatjes en een mooi plein, waar we in de zon geluncht hebben. Helaas had ik nog steeds niet veel trek, dus de salade kreeg ik maar half op. Onze laatste activiteit was een bezoek aan het witte dorpje Frigiliana. Dit bleek wel enorm leuk. Zoveel sfeervolle straatjes, ik bleef foto’s maken! Na een leuke wandeling door het dorpje sloten we af met cola op een terras. We reden vervolgens naar ons hotel in Malaga. Een mooi boutique hotel, heel comfortabel. Beetje klassiek ingericht. En op een leuke plek, dichtbij het centrum. Melissa ging nog even tapas eten in de straat, maar mijn maag had er nog niet zo’n zin in dus ik deed nog een avondje intermittend fasting 🙂

steile klim wandeling Nerja

amandelbloesem tegen donkere lucht

Na een goede nacht slaap voelde ik me gelukkig weer prima. Tijd voor ontbijt! Melissa had een leuk tentje gevonden waar ze havermoutpap hadden, dus daar reden we heen. Helaas was de navigatie steeds in de war en bleef ze ons rondjes laten rijden. Na een uur vonden we eindelijk een parkeergarage op loopafstand. Door de tijd die we verloren waren moesten we flink haasten, maar toch stonden we op tijd bij Bajabikes. Daar hadden we een citytour op de fiets geboekt. Even wat actiefs doen en wat van de stad zien onder begeleiding van een Nederlandse gids. De fietstocht was heel leuk, maar het ging mij iets te traag 🙂 Gelukkig wel veel leuke info gekregen over de stad. Na de fietstour van 3 uur besloten we naar het hotel te gaan om even te relaxen. We kozen een wijnbar uit om die avond te gaan eten en gingen op tijd naar bed.

fietsen malagapicasso malaga

Aan alles komt een einde, zo ook dit leuke tripje. In Malaga hing er flink wat bewolking. We overwogen om naar Marbella te rijden, maar daar was het nog donkerder, dus reden we de andere kant op. Daar vonden we een strandtent in de zon. Hier hebben we de hele ochtend en middag gezeten. Eerst ontbijt, daarna nog wat geluncht. Gewoon een relaxdagje dus. Om 2 uur moesten we de huurauto gaan inleveren op het vliegveld. Daar was nog wat gedoe, want ik had een verkeerde naam op mijn ticket staan (niet mijn meisjesnaam, had ik zelf fout gedaan) en was al een week bezig om dat aangepast te krijgen, zonder succes. Heel slecht van KLM! Op de heenweg vloog ik met Transavia en daar kun je dat zelf gewoon  online wijzingen, KLM heeft die optie niet. Gelukkig werd het uiteindelijk geen probleem, ik mocht gewoon mee. Toen hadden we nog 3 kwartier vertraging, omdat er meerdere positief geteste mensen hadden ingecheckt. Die mochten natuurlijk niet mee en die koffers moesten weer uit het ruim. Daardoor was ik nog best laat thuis. De kinderen waren allemaal wakker gebleven. Hoewel het een geweldige week was en ik echt ben opgeladen, mis ik de kinderen en Maik ook altijd heel erg. Het was dus fijn om ze weer te kunnen knuffelen.

Ook naar Andalusië? Ik kan het iedereen aanraden, zo’n weekje! Kijk voor vluchten via bijv Transavia en reisgidsen hier.

Frigiliana

genieten zon malaga

strandtent malaga foodkokosyoghurt met fruit strandtent malaga

Vorig artikel5x de mooiste tafels voor jouw interieur
Volgend artikelInspirerende boeken die je leven veranderen