dakterras zwen zwenHet was een fijne week, met een paar dagen Marokko erin. Druk, maar ontzettend genieten. Zoveel leuke dingen gezien en gedaan. Helaas kwam ik wel thuis met een buikgriepje, tenminste, dat begon gisteravond. Dus vandaag werk ik vanuit huis. Hopelijk is het snel weer over.

Lees ook: Foto weekoverzicht Judith #469

De week begon druk, ik had op maandag een hele volle dag. Had 3 lange afspraken met veel overleggen, dus veel heb ik over deze dag eigenlijk niet te vertellen. Had zelfs geen tijd om te sporten overdag, en ‘s avonds zag ik het niet meer zitten. Te moe.

sneeuw 2024

We hadden een studiedag van mijn werk en het had gesneeuwd. Samen met een collega gingen we op de fiets naar de binnenstad van Den Haag, maar het was behoorlijk glad! Heel voorzichtig fietsten we, gelukkig kwamen we heelhuids aan. Wel 10 minuten te laat, maar ja. Het was een intensieve ochtend. In de middag gingen we de stad in met een meer teambuildings-achtige activiteit. We werden in teams verdeeld en moesten Den Haag door om allerlei opdrachten te doen en antwoorden te vinden. Was erg leuk, ondanks de kou. Na afloop sloten we af met een borrel.

teamuitje jan 2024

Op naar Marrakech! Miryam kwam naar ons toe met de auto, Maik bracht ons vervolgens naar het vliegveld. We vlogen om 7 uur. Doordat het zo gevroren en gesneeuwd had, waren de vleugels bevroren van het vliegveld en hadden we wat vertraging, in totaal een uurtje. Om 12 uur waren we in Marrakech, waar onze taxi al klaar stond. We werden hartelijk ontvangen bij ons hotel en gingen daarna eerst even lunchen. De rest van de middag brachten we door in de Medina. Het was echt weer even wennen aan de drukte en hectiek. De mannen die je constant aanspreken en je geld afhandig proberen te maken. Het grappige was, dat Miryam er compleet van ontdaan was en ik mezelf erin herkende van de eerste keer dat ik naar Marrakech ging. Een tweede keer was het toch anders voor mij. Ik voelde me totaal niet onveilig, terwijl Miryam dat wel een beetje had. Na die eerste dag werd dat beter, je raakt er aan gewend. Onveilig voelde ik me niet. ‘s Avonds gingen we eten bij Pepenero, een mooi restaurant dat ook wijn serveert. Dit is vrij uitzonderlijk in Marrakech, want veel restaurants hebben daar geen vergunning voor. We hebben heerlijk gegeten.

marrokaanse lunch

Na een ontbijt in ons hotel begonnen we aan de tocht naar de Majorelle tuin. Dit ligt zo’n 3 km buiten het centrum en is ongeveer 50 minuten lopen. Je doet er echter langer over, omdat je een heel stuk door de medina moet en dat gaat vrij langzaam. Deels doordat er zoveel te zien is en je overal foto’s van wil maken, deels doordat er constant brommertjes rijden waarvoor je opzij moet springen. Tussendoor maakten we ook nog een stop bij de Secret Garden in de medina, een oase van rust. De Majorelle tuin was mooi, met al dat blauw en geel, maar ook heel druk. Je kon eigenlijk haast geen foto’s maken zonder mensen erop. Beetje jammer. Heel veel van die influencers die selfies maken en daar echt uren mee bezig zijn, waardoor niemand anders ruimte krijgt om ergens een foto van te maken. Irritant wel. Desondanks was ik toch blij dat ik het gezien had. Na deze tuinen begonnen we weer aan de weg terug. Na een uitstapje naar het Bahia paleis en de Joodse wijk, waren we moe en besloten we een wijntje te drinken op het rooftopterras van de Kosy Bar. Daar scheen de zon en hebben we de rest van de middag gezeten. ‘s Avonds liepen we naar Le 68 bar a vin in Gueliz. Dit is een moderne wijk in Marrakech en ook zo’n 40 minuten lopen. Het bleek een verborgen parel: aan de buitenkant zag het er niet uit, maar binnen was het een mooi restaurant waar we lekker konden borrelen.

dem el fna plein fruit

majorelle tuin

Op vrijdag hadden we een tour geboekt via Getyourguide naar Aït Ben Haddou. Dit is een UNESCO dorpje op 3 uur rijden van Marrakech. Onderweg bezochten we ook de filmstudio’s in Ouarzazate en een uitkijkpunt. Het was een lange dag, want de tour duurde zo’n 14 uur in totaal. Erg vermoeiend dus, maar het bezoek aan het berberdorpje was wel echt heel gaaf. Vanaf het uitkijkpunt bovenin had je een fantastisch uitzicht op de omgeving. In het begin was het erg koud in de bergen, dat hadden we niet verwacht, dus we waren er niet op gekleed. Gelukkig werd het later op de dag zonnig en warmer. We waren rond 20.00 uur terug in Marrakech, waar we gegeten hebben bij Casa Lalla, een heel goed restaurant met live muziek. Was echt een verrassing! Ad hoc besloten we ter plekke om een ballonvaart te boeken. We waren geïnspireerd door mensen uit het vliegtuig op de heenweg, die dit hadden geboekt en de hele week zitten twijfelen of wij dit ook zouden doen. Uiteindelijk gekozen om het te boeken en geen seconde spijt van gehad!

ouarzazate studio

Ait ben haddou view

De wekker ging al om 6 uur, ik sprong snel onder de douche, want om 6.15 uur werden we opgehaald door een taxi die ons naar een uur buiten Marrakech bracht. Daar kregen we thee met cake en mochten we kijken hoe de ballonnen werden opgeblazen. Dat duurde ongeveer een uur. Intussen werd het langzaam licht en na een poosje mochten we in het mandje van de luchtballon gaan liggen. Zodra de ballon helemaal opgeblazen werd, kantelde het mandje en gingen we meteen de lucht in. Het was een geweldige ervaring, echt zo gaaf om een keer te doen! We vlogen ongeveer 50 minuten over het Atlasgebergte. Helaas was het wel een beetje mistig, waardoor we niet alles even goed konden zien. Desondanks was het heel bijzonder. Ik zou het zo nog eens doen!

juut mir in de luchtballon

luchtballon atlasgebergte

Ik kon merken dat het intensieve dagen waren geweest, want ik was zondag behoorlijk moe. Van al mijn plannen kwam eigenlijk niets terecht. In plaats daarvan heb ik er een heel rustig dagje van gemaakt. Beetje gewassen, thee gedronken, gekletst met de kinderen en Maik en dat was het wel weer. Maik maakte kaasfondue en ik kon zo aanschuiven. Helaas werd ik na de kaasfondue ineens ziek, een buikgriepje. Mogelijk een souvenir uit Marokko, of uit het vliegtuig?

ontbijt na ballonvaart

Vorig artikelWonen in een historisch jasje