Review: Samen gaan bouwen

Review Samen gaan bouwenWie fan is van het boek “De krijtjes staken” zal het boek Samen gaan bouwen ook zeker in zijn boekenkast willen hebben. Dit prentenboek ademt warmte en liefde, de prachtige tekeningen zorgen voor een fijne sfeer. Het boek spreekt zowel kinderen als volwassenen aan, dat is er zo mooi aan vind ik. In deze blog alles over dit prentenboek bij de review: Samen gaan bouwen.

Review: Samen gaan bouwen

Het eerste dat opvalt aan dit boek is de voorzijde. In het echte leven vind ik de avond met sterren aan de hemel en een lichtje ook altijd zoveel sfeer geven. Het doet me denken aan een warme, zwoele zomeravond. Deze sfeer wordt opgeroepen door de voorkant, waar je de tekst “Samen gaan bouwen” ziet staan die uitgelicht wordt door lampen. Vader en dochter kijken er naar en op de achtergrond zie je een besneeuwde berg en een schitterende sterrenhemel.

Het verhaal van Samen gaan bouwen

Het verhaal gaat over een vader en een dochter die samen gaan bouwen. Goed gereedschap is dan natuurlijk een must, dus daar begint het boek mee. Leuk om met je kind samen alles te benoemen. Met een goed voor de woordenschat. Daarna bouwen ze vanalles: een deur, een huis, een kasteel, een toren, een weg naar de maan, een tunnel, een boot, een plek om te schuilen. Ondertussen maken ze ruzie met anderen en leggen dat ook weer bij. Rusten ze uit, omdat ze moe zijn. Bewaren ze hun lievelingsspullen en houden ze elkaar warm, zoals vlak na de geboorte. Er zit heel veel in het verhaal aan nieuwe woorden waar je kind van kan leren.

Samen gaan bouwen prentenboek

Verwerking van het boek en activiteiten

Het is leuk om na afloop over het boek in gesprek te gaan met je kind. Dat kan over verschillende onderwerpen. Bijvoorbeeld over bouwen. Wat wil jij bouwen en waarom? Misschien kun je samen wel iets gaan timmeren in de tuin? Of iets bouwen van karton. Een kasteel of een huis? Ook leuk om met vriendjes of andere familieleden samen te doen.

Lievelingsspullen

Een ander gesprek kan gaan over wat jouw lievelingsspullen zijn en waarom. Verzamel ze in huis en maak een plekje om te tentoon te stellen, net als in het boek. Of teken een kast met je lievelingsspullen. Dit kan ook heel goed richting een vakantie. Kinderen kunnen lievelingsspullen van een vakantie bewaren en hier in een schoenendoos een kleine tentoonstelling van maken. Er zijn genoeg dingen te bedenken om mee aan de slag te gaan.

Bouwen aan de toekomst

Tot slot kun je ook het begrip toekomst uitdiepen met je kind. Wat is de toekomst en hoe kun je er samen aan bouwen? Wat zijn dromen die je kind heeft? Hoe kun je helpen om de dromen te laten uitkomen? Fantaseer samen over later. Maak er een tekening bij of maak plannen.

Review prentenboek Samen gaan bouwen

Liefdevol en warm

In deze review: Samen gaan bouwen voel je de liefde van de ouder voor het kind en vice versa. Het straalt een gevoel uit dat je er altijd voor je kind bent, de grenzeloze liefde die iedere ouder voelt. En de warmte en geborgenheid. Als ik dit boek voorlees aan mijn dochter komt ze altijd lekker op schoot zitten. Het is zo’n fijne sfeer dat ik dit boek echt een aanrader vind. De platen van Oliver Jeffers zijn prachtig en het verhaal is sfeervol. Een prachtig cadeau voor kinderen vanaf een jaar of 4 tot ongeveer 10 jaar.

Vorig artikelCorona test voor kinderen
Volgend artikelReview Ticket to Ride bordspel en Print and play