korte broek juli 2019Vanaf de camping in Slovenië zit ik dit keer mijn weekoverzicht te typen. Vorige week was ik net terug uit Zweden. Ik had twee dagen om de was te doen, het huis een beetje op orde te krijgen èn alles in te pakken. Het werd een race tegen de klok, maar woensdagochtend om 7 uur zaten we in de auto richting Slovenië. Een behoorlijke trip kan ik je vertellen, maar de kinderen hebben het weer fantastisch gedaan en we hebben elke reisdag gecombineerd met wat bezienswaardigheden en leuke restaurants. Daardoor voelde het veel minder als reisdag en vooral als vakantie. Hoppa! Mijn foto weekoverzicht #237!

trampo juli 2019

In de ochtend schreef ik eerst mijn weekoverzicht van de week ervoor, want zondagavond was ik heel laat thuis uit Zweden. Ik had er toen geen puf meer voor. Daarna schreef ik meteen mijn blog over Zweden er achteraan, want er waren best veel mensen die via Instagram om tips vroegen, omdat ze er zelf ook heen gaan deze zomer. Ondertussen deed ik vast een paar wassen en maakte ik wat schoon. Nadeel van 5 dagen weg zijn: Maik heeft met 4 kinderen echt geen tijd om dan ook nog schoon te maken. Ondertussen was Lenthe nog thuis ipv naar de opvang zoals gepland, ze was nog steeds niet helemaal opgeknapt. Ik had naar de sportschool gewild, maar dat ging me helaas niet meer lukken.

havermout take 200

Uit eten

‘s Avonds ging ik uit eten met Laura. Laura woont tijdelijk in Delft bij haar moeder met haar gezin, omdat het nieuwe huis nog niet helemaal klaar is en ze wel al uit haar oude huis mocht. Fijn dus om even dichtbij elkaar te wonen! Ze stelde voor om ons al maanden geplande etentje die maandag nog maar even af te spreken, aangezien ik daarna op vakantie ging en zij pas eind augustus terug is. Het was erg gezellig, en natuurlijk een heerlijke zomeravond die we op het terras met tapas doorbrachten.

Als een wervelwind ging ik door het huis heen: ik wilde per se een schoon huis achterlaten. Het lukte me ook nog, maar inpakken ging door tot ‘s avonds laat. Yuren was een beetje moeilijk, misschien van de spanning. Hij was boos naar bed gegaan. Maik en ik gingen rond 23.00 uur naar bed. Toen ik ‘s nachts naar de wc ging, zag ik opeens aan de buitenkant van onze deur een lief briefje van hem hangen. Het had hem blijkbaar toch niet lekker gezeten en hij had dat dus opgehangen, terwijl wij sliepen. Zo lief eigenlijk…

lief briefje Yurenauto slovenie

Ik was half 6 wakker. Meteen ging ik douchen en ondertussen werd Maik ook wakker. We pakten samen de auto in en maakten de ontbijt- en lunchpakketjes voor de kinderen klaar. Daarna maakten we ze wakker en vertrokken we. Onderweg hadden we af en toe wat file, maar uiteindelijk ging de rit tot München best voorspoedig. Rond 4 uur waren we daar. Onze kamer was al geboekt, dus reden we eerst naar een tof stadspark waar je in de rivier kunt surfen en liepen daarna een rondje door de stad. We kwamen terecht bij een wijnbar waar we superlekker gegeten hebben en gingen toen door naar het hostel waar we een familiekamer hadden geboekt. Met een beetje harde bedden, maar verder prima. Lekker groot ook. München is trouwens een aanrader, we gaan zeker nog eens terug.

eisbachwelle surfspotstapelbed a & o hostel

Na het ontbijt reden we verder richting Slovenië. Dat was niet zo heel ver meer. We besloten de dag nuttig te gebruiken en reden eerst naar Lake Jasna. Dit is een werkelijk prachtige plek in het Noorden van Slovenië, bij Kranjska Gora. De kinderen waren wel toe aan wat spelen met water, dus we hebben er best een poosje gezeten. Het water was trouwens ijs-en-ijs koud. Dat deerde de kinderen niet, die gingen er gewoon in, maar ik skipte het rondje zwemmen. We aten een ijsje en gingen toen door naar Lake Bed. We bezochten het kasteel, reden het hele meer rond en gingen ook nog even zwemmen in Lake Bohinj. Daarna terug naar Bled, waar we in een gezellig restaurantje met uitzicht op het meer een lekker visje aten. We hadden een huisje geboekt via Booking.com in Visoko en daar kwamen we pas heel laat aan. Iedereen was moe, dus na het douchen doken we meteen ons bed in.

bledlake bled

ijsje jasnajasna slovenie

Pas ‘s morgens zagen we hoe leuk het huisje en het plekje was! Het huisje was klein, maar van alle gemakken voorzien. Er was zelfs een wasmachine, thee, speelgoed voor de kinderen, informatie over de streek, noem maar op. Ik ging eerst boodschappen doen bij een klein supermarktje en ontdekte op de terugweg een mooi stenenstrandje bij een rivier die achter het huisje liep. Vanwege het mooie weer besloten we om lekker daar te ontbijten. De kinderen konden heerlijk in het water dammetjes bouwen en wij genoten van de zon en het uitzicht. Daarna gingen we op pad. Eerst bezochten we Vintgar Gorge, een soort kloof met watervallen in het bos. Een wandeltocht van ongeveer 1,5 km over een houten pad bracht ons naar de grootste waterval aan het einde, en daarna liepen we dezelfde weg weer terug. Ik maakte wel 50 foto’s, zo mooi was het er. Daarna reden we nog een stukje rond Trivlag Nationaal Park en kwamen terecht in Most na Soci, waar we lekker wat dronken aan een volgend prachtig blauw meer. Onderweg terug kwamen we in Skofja Loka, waar we een geweldig restaurantje (Jesharna) vonden aan de rivier en maar €35 hoefden af te rekenen voor heerlijk eten en lekkere drankjes. We sloten af met een ijsje op het marktplein en reden terug naar het huisje.

vintgar gorgewaterval vintgar gorge

‘s Morgens ontbeten we in het huisje, want ik wilde op tijd weg. Ik wilde namelijk naar de Orglice waterval lopen. Er stond dat het een korte wandeling was, maar dat bleek 50 minuten te zijn. Toen we aankwamen, bleek hij ook nog eens zo goed als droog te staan. Flink balen, want Fee vond het behoorlijk pittig. Lenthe is net zo avontuurlijk als haar moeder, dus met z’n tweetjes klommen we nog een stuk hoger. We hoorden namelijk dat daar wel een kleine waterval te vinden was. Helaas kwam ik met mijn sandalen niet over een glad stuk rots heen, dus daar haakte ik af. Lenthe kwam er heel behendig wel overheen zonder te vallen. Later kwam ze mijn telefoon nog halen om een paar foto’s te maken en toen gingen we samen terug.

watermeloenriviertje ontbijt

Velika Planina

Na dit wandelavontuur kwam er een flinke uitdaging voor mij. Ik had namelijk gelezen over het herdersdorpje Velika Planina. Dit ligt hoog in de bergen en je kunt er alleen komen met een gondel en een stoeltjeslift. Doodeng! Ik heb behoorlijke hoogtevrees en dit soort dingen vermijd ik het liefste. Ik wilde er echter heel graag heen, dus besloot het toch te doen. De gondel duurde maar 5 minuutjes, de stoeltjeslift 12 minuten. Ik heb me er doorheen geslagen met mijn iPhone. Gewoon steeds een beetje op instagram. Er waren gelukkig veel reacties waar ik weer op terug kon reageren, zodoende hoefde ik niet om me heen te kijken en was ik minder angstig. Ik was heel blij toen we uiteindelijk aankwamen. Ik vond het heel bijzonder en ik zal zeker nog een uitgebreide blog schrijven over dit bergdorpje. Wat een serene rust! Ik had er wel veel langer willen blijven, gewoon een beetje zitten, genieten van het uitzicht en luisteren naar de koeienbellen. Helaas begon het te onweren en regenen, en moesten we na een uurtje of 2 daar terug om niet nat en koud te worden. Ik ging onderweg nog met mijn sandaal in een verse koeienvlaai staan, mijn hele voet onder, de kinderclub kwam niet meer bij van het lachen. Ik was blij toen ik uiteindelijk weer veilig aan de grond stond.

hutje velika planinaherdershut velika planina

gondel velika planinahart velika planina

lift velika planinastoeltjeslift velika

Camping Terme Catez

We reden via een mooie route door de bergen naar de camping in Terme Catez. Dit ligt helemaal bij de grens met Kroatië, op ongeveer 40 minuten van Zagreb. Het is een hele grote camping, maar wij zitten gelukkig aan de kant met de nieuwe stacaravans, waar het lekker rustig is. ‘s Avonds deden we een rondje over de camping. De kinderen werden al heel enthousiast over het zwembad, zoooo groot! We haalden pizza en frietjes en gingen toen lekker op tijd naar bed.

stacaravan terme catezzwembad terme catez

De kinderen waren na het ontbijt natuurlijk niet meer de houden. Helaas kwam de regen met bakken uit de hemel. ‘s Nachts hadden we ook al enorme onweer gehad. Gelukkig is hier ook een binnenbad, dus gingen we rond 9 uur daarheen. Met een flinke omweg (door de regen). Hoe dat kwam, mogen jullie aan Maik vragen 😉 Maar goed, het zwemparadijs is prachtig, we zijn er een uur of 3 geweest. Ik heb een half uur baantjes gezwommen, terwijl Maik met de kinderen allerlei glijbanen af ging. Om 2 uur waren we het zat en gingen we terug naar de caravan voor een lunch met tosti’s.

podsreda kerkpodsreda kasteel

podsreda gradpodsreda castle

Grand Prix

Na de lunch begon de Grand Prix. Eigenlijk zouden we die niet kijken en nog wat gaan doen, maar de kinderen wilden het zo graag live kijken ipv ‘s avonds terugkijken, dat ik gezwicht ben. Achteraf geen spijt van, want het was een fantastische en spannende race. Om half 5 stapten we dan toch de auto nog even in. Het regende inmiddels niet meer en trok zelfs een beetje open, maar mistig was het overal nog wel. We reden naar Podsreda. Daar staat een bijzondere kerk en een kasteel. Helaas was alles al dicht, omdat we natuurlijk na vijven waren en het zondag was. In Brezice wilden we wat gaan eten, maar ook daar bleek dat restaurants op zondag niet open zijn. Dan maar terug naar de camping, waar we gelukkig pasta, gehakt en tomaten al hadden gekocht. De kinderen waren matig enthousiast over de pasta (want niet precies hetzelfde als thuis), maar ze hebben toch goed gegeten. Op naar een nieuwe week!

gp kijken verstappen wintbled bootjes

fee pasta bledSterre pasta bled

Vorig artikelEen Ekster Wallet voor al je pasjes
Volgend artikelHoera voor de aansprakelijkheidsverzekering!