Hoe kun je het beste verhuizen?

av verhuizenIk ben in mijn leven al aardig wat keren verhuisd. Dat ging niet altijd even georganiseerd trouwens. Gelukkig leer je steeds een beetje bij. Zo weet ik inmiddels dat de voorbereiding het halve werk is en dat het superbelangrijk is om op de dozen te zetten wat er in zit, anders ben je nog wekenlang naar al je spullen aan het zoeken. Uitpakken doe je namelijk nooit op één dag. Vertrek jij binnenkort naar een nieuwe stek en ben je benieuwd naar de vraag: hoe kun je het beste verhuizen? Zie je er stiekem een beetje tegenop? Lees dan zeker even verder, want verhuizen kun je zelf!

Lees ook: De verhuisdieren
Lees ook: Tips bij het kiezen van het juiste bankstel

Hoe kun je het beste verhuizen?

Het spreek voor zich dat je niet begint met inpakken op de dag voor je verhuizing gepland staat, maar te vroeg beginnen is ook niet handig. Hoe een verhuizing verloopt valt of staat eigenlijk met de planning ervan. Het begint bovendien met het maken van een aantal keuzes: wat ga je zelf doen en wat besteed je uit? Er zijn bedrijven die van a tot z je gehele verhuizing regelen. Die pakken alles zelfs voor je in. Dat is niet goedkoop, maar wel ontzettend fijn. Als jij een gruwelijke hekel hebt aan verhuizen, dan heb je dat geld er vast graag voor over. Je kunt ook alles zelf doen en alleen verhuisdozen kopen en een aanhangwagen huren. Wat je ook kiest, die planning blijft belangrijk. Hieronder volgt een handig stappenplan wat je kunt volgen als er een verhuizing aan komt. 

Kiezen en een checklist

Zo’n 6-3 maanden voor je verhuizing beslis je wat je zelf wil doen en wat niet. Als je een verhuisbedrijf wil inhuren, dan begin je met het opvragen van offertes die je gaat vergelijken op prijs en kwaliteit. Een verhuisbedrijf zoeken kan gewoon online. Welke aanbieder biedt wat jij nodig hebt voor een mooie prijs die jij er voor over hebt? Kies een verhuizer en maak afspraken. Maak ook een checklist met wat je nog moet doen. Hier zijn ook apps voor trouwens. Denk bijvoorbeeld aan het regelen van verhuiskaarten, postzegels, adressen etc. Of het huren van een lift om je bankstel door het raam naar buiten te krijgen. 

Verhuisdozen en hulp regelen

Zo’n 2 maanden van te voren leen of bestel je verhuisdozen. Veel mensen vragen zich af hoeveel dozen je nodig hebt. Gemiddeld kun je uitgaan van zo’n 15 dozen per kamer. Zorg dat je ze vast in huis hebt, want binnenkort ga je ook al beginnen met inpakken. Plan ook de verhuisdatum en regel hulp. Zorg voor een paar sterke armen om te sjouwen als je zelf gaat verhuizen, maar denk ook aan iemand die kan zorgen voor eten en drinken die dag en eventueel iemand die kan helpen met schoonmaken de dag voor de verhuizing. 

Wanneer ga je inpakken voor een verhuizing?

Het is doorgaans handig om ongeveer 2 maanden van te voren de verhuisdozen in huis te hebben. Zet er in elke kamer 3 klaar en doe er spullen in waarvan je weet dat je ze de komende 2 maanden niet meer nodig hebt. Om een klein voorbeeldje te geven: als je in december gaat verhuizen, zou je al je zomerkleren in oktober al zoveel mogelijk kunnen inpakken. Die heb je voorlopig toch niet meer nodig. Maar laat de dikke truien en wanten nog even in de kast. Je kampeerspullen kunnen ook al helemaal worden ingepakt. Twee weken van te voren moet je de rest gaan inpakken. Heel belangrijk: plak etiketten op elke doos en zet er op welke kamer er in zit en ook welke spullen er in zitten. Op het moment dat jij iets inpakt denk je dat je het wel onthoudt, maar geloof me, dat is niet zo. Ik ben zelf wel eens na maanden pas mijn handdoeken tegengekomen, omdat ik die in een koffer had gedaan om ruimte te besparen. Ik wist het echt niet meer…

Over het inpakken zelf

Het is belangrijk om soortgelijke spullen bij elkaar in te pakken, maar let ook op dat je dozen niet te zwaar worden. Een doos vol boeken is niet te tillen. Combineer dat bijvoorbeeld met handdoeken, kleding of kussens. Zet dat dus wel op de doos, zodat je het snel terug kunt vinden. Waardevolle spullen pak je bij voorkeur niet in een verhuisdoos in, maar doe ze in je koffer met cijferslot. Dure sieraden bijvoorbeeld zijn op deze manier een beetje extra beschermd. Je moet er niet aan denken dat die dure ketting per ongeluk uit een doos geslingerd wordt en kwijt raakt. Pak keukenspullen apart in, met name als het vloeistoffen betreft zoals olijfolie. Zorg dat deze niet kunnen lekken op kleding ofzo. Stop flessen eventueel in een vuilniszak en dan pas in een doos en zet er altijd op wat er in zit. Breekbare spullen wikkel je het beste eerst in een krant of in handdoeken of kleding. Maak een zachte bodem van een kleed of handdoek en zet altijd op de doos dat het breekbaar is, met grote letters. Dan weten de verhuizers dit ook en zullen ze er voorzichtig mee omgaan.  Maak altijd één doos of tas met essentiële zaken die je de eerste paar dagen direct nodig hebt. Denk aan een handdoek, kleding, beddengoed, pyjama, bord, beker en bestek, toiletspullen, etc. 

verhuistroep

Meubels verhuizen

Sommige meubels moeten uit elkaar. Begin daar op tijd mee. Het is misschien niet leuk om een tijdje in de troep te zitten, maar het is wel fijn als alles op tijd uit elkaar is. Als er schroeven uit een meubelstuk komen, doe deze dan in een zakje dat je met plakband aan één van de onderdelen plakt. Zo raakt dit van verschillende meubels niet door elkaar. Plak eventueel een sticker op een onopvallende plek en schrijf daar de juiste kamer op. Zo komt alles op de goede plek terecht. Vergeet ook de gereedschapskist niet apart te houden, die heb je direct nodig om alles weer in elkaar te zetten. 

De verhuisdag zelf

Begin vroeg. Er zit vaak iets tegen en dan is het fijn als je wat tijd over hebt. Zorg dat iedereen op tijd klaar staat en jullie ook direct kunnen beginnen. Plan vooraf in wanneer er tijd is voor thee met iets lekkers, lunch en andere pauzes. Ook fijn voor de verhuizers om te weten waar ze aan toe zijn. Zo voorkom je dat de ene persoon koffie wil drinken, terwijl de andere het liever zou afmaken. Dat kost allemaal tijd. Als iedereen vooraf weet hoe laat er een koffiemoment is, heb je daar geen discussie over. Zorg goed voor de verhuizers. Alles gaat 10 keer sneller en voorzichtiger als je ze een beetje verwend. Regel dus een lekkere appeltaart, bestel lekkere broodjes en haal ‘s avonds Chinees in je nieuwe huis om de dag af te sluiten. Zo heeft iedereen een goed gevoel over de dag en willen ze je vast nog eens helpen. Plak A4tjes op alle kamerdeuren met de naam van de kamer. De verhuizer kan dan de doos waarop staat: slaapkamer 1 ook in de juiste slaapkamer zetten. Wel zo handig met uitpakken van de dozen. 

Uitpakken na de verhuizing

Het is gelukt, je bent over! Nu hoef je alleen nog maar in te pakken. Bedenk vooraf of je dat alleen gaat doen of met hulp. De ene persoon doet het liever alleen, de ander wil wel dat een vriend of vriendin komt helpen. Pak kamer voor kamer uit. Begin met het in elkaar zetten van alle meubels. Het is niet handig om een doos boeken uit te pakken, als de boekenkast nog niet staat. Pak dus pas een doos uit als je wat er in zit ook kunt opruimen. Het is het handigste om te beginnen met de keuken, zodat je snel weer gewoon kunt koken. Ook de slaapkamer is fijn om op orde te hebben: slapen in een bed en je kleding in de kast. Daarna is de woonkamer goed om in te ruimen en tot slot de badkamer en andere kamers. 

kerstverhuiskaart

Vorig artikelFoto weekoverzicht Judith #351
Volgend artikelDak lekkage oplossen
Judith van Wijk
Judith in 't kort: Vrouw, 47, mama van Sterre (2007), Yuren (2010), Lenthe (2012), Fee (2015). Sproeten, klein, bang van honden, gaat (te) graag uit eten, drinkt (te) graag rode wijn, verslaafd aan haar iPhone (ik geef het toe), zou graag veel meer boeken lezen (maar geen tijd), hart op de tong, onderwijsadviseur, zelfontplooiing, houdt van roze, heeft twee linkerhanden (maar knutselt heel graag met de kinderen), kan niet zingen (maar doet dat wel graag), heeft een stappenteller omdat ze anders teveel op de bank zit, zou vaker op vakantie willen, kookt het liefst liflafjes (en baalt dat de kinderen dan de helft niet lusten) en is een redelijke gadgetfreak. Judith professioneel: Judith is gediplomeerd leerkracht, pedagoog en onderwijsadviseur. Haar kracht is het verbinden, overtuigen en enthousiasmeren van mensen. Als moeder van 4 kinderen is ze natuurlijk ook ervaringsdeskundige als het gaat om opvoedingsvraagstukken. Dankzij haar reislust heeft zij veel ervaring op het gebied van reizen in het algemeen en reizen met kinderen. Haar expertise deelt zij op haar blog. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij ook diverse planners (gezinsplanners, huiswerkplanners en reisplanners) die in Nederland en België veelvuldig verkocht worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in