Over afvallen enzo

Gisteren stond de buurvrouw aan de deur. “Wat ben jij afgevallen, zeg!” zei ze. Dat is natuurlijk leuk om te horen. Want inderdaad, ik ben afgevallen. Inmiddels ben ik er zelf al aan gewend. Sinds eind november ben ik al op dit gewicht en het is me gelukt om het vast te houden. Ondanks vakanties, kerst en regelmatige etentjes buiten de deur. Ik heb mijn balans gevonden, en ik zal uitleggen hoe dat komt.

Sporten

Als eerste ben ik natuurlijk flink gaan sporten. Ik voel me daar echt ontzettend goed bij. Nee, ik heb niet altijd zin om te gaan. Soms moet de motivatie echt uit mijn tenen komen. En heel soms skip ik ook wel eens een training. Ik merk dat ik vooral in de ochtenden gemotiveerd ben. Als ik direct na het wakker worden kan gaan, helpt mij dat. Ben ik eenmaal aangekleed, dan kost het me meer moeite. Ik heb wat geëxperimenteerd met de frequentie van het sporten. Daarbij heb ik gemerkt dat ik bij 3 a 4 keer per week de beste resultaten boek. De krachttraining kan ik dan goed opbouwen en ik kan aardig wat eten zonder aan te komen. Ga ik maar 1 of 2 keer per week, dan merk ik dat ik makkelijker aan kom en ook niet kan opbouwen in kracht.

Eiwitten

Wie veel sport, moet voldoende eiwitten eten voor de spieropbouw. Volg je bovendien een proteïnedieet, dan kun je ook nog eens veel afvallen. Simpel gezegd werkt het eigenlijk zo: door nauwelijks koolhydraten te eten, zorg je ervoor dat je lijf vetten gaat verbranden. Koolhydraten zorgen vooral voor vetopslag namelijk, als je ze in te grote hoeveelheden eet. Daarom is het belangrijk deze zoveel mogelijk te vermijden als je veel wilt afvallen. Ik heb een koolhydraatarmdieet gevolgd toen ik wilde afvallen en ben hiermee 9 kilo kwijtgeraakt. Toch gaat zo’n dieet op den duur vervelen, waardoor ik nu probeer op gewicht te blijven door veel te sporten, veel eiwitten te eten voor de spieropbouw en mijn koolhydraatinname te beperken. Voor mij werkt dit.

App Fitatu

Recent heb ik een nieuwe app ontdekt, die heel goed werkt als je wil bijhouden hoeveel calorieën je binnen krijgt en hoeveel eiwitten, vetten en koolhydraten. Deze app heet Fitatu en is heel fijn in het gebruik. Deze app is gratis. Er zijn wel in app aankopen voor wie meer functionaliteiten wil, maar ik gebruik deze momenteel niet. Ik gebruik deze app vooral om niet aan te komen. Ik kan er ook mijn trainingen invullen, zodat ik precies kan zien wanneer ik iets meer kan eten en wanneer ik moet opletten. Op de dagen dat ik sport, eet ik wat meer koolhydraten (die verbrand ik immers toch weer met sporten en ze geven me ook energie) en op de dagen dat ik niet sport eet ik minder calorieën en minder koolhydraten. Voor mij werkt dat!

Boeken

Wil jij ook afvallen, maar vind je het nog lastig en heb je hulp nodig? Er is op internet veel informatie te vinden, er zijn enorm veel boeken geschreven en als je eenmaal echt gemotiveerd bent moet het lukken. Sporten kan daarbij zeker helpen. Ik ben recent ook gaan zwemmen, omdat ik op zaterdag niet naar de sportschool kan vanwege ons dagprogramma. Ik ga dan van 7-8 uur en dat bevalt eigelijk prima! Niet uitslapen, maar wel fit en gezond aan de dag beginnen. Wat wil je nog meer?

Vorig artikelKek met KEQ
Volgend artikelWaarom shortlease zo handig is
Judith van Wijk
Vrouw, 41, mama van Sterre (2007), Yuren (2010), Lenthe (2012), Fee (2015), sproeten, klein, bang van honden, gaat (te) graag uit eten, drinkt (te) graag rode wijn, verslaafd aan haar iPhone (ik geef het toe), zou graag veel meer boeken lezen (maar geen tijd), hart op de tong, onderwijsadviseur, zelfontplooiing, houdt van roze, heeft twee linkerhanden (maar knutselt heel graag met de kinderen), kan niet zingen (maar doet dat wel graag), heeft een stappenteller omdat ze anders teveel op de bank zit, zou vaker op vakantie willen, kookt het liefst liflafjes (en baalt dat de kinderen dan de helft niet lusten) en is een redelijke gadgetfreak.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here